• Hem
  • Uncategorised

SSJ - 30 år. Festmiddagen

 

IMG_3779.jpeg

57 personer inklusive familjemedlemmar samlades denna kväl för att fira  Sportvagnssällskapet i Jönköpings 30 åriga tillvaro. Det var ingen klang- och jubeltillställning direkt, utan en lugn och välstädad tilldragelse, som det anstår ett Sällskap med medelåldern 62 år.

Ljudnivån var hög och avspeglade stämningen. Alla bord verkade ha funnit gemensamma ämnen att kommunicera kring och bildspelet med ca 500 bilder hämtade från hemsidan bidrog väl med underlag. Tekniken strulade lite, men det finns ju vana från bångstyriga bilar, så det löste sig(nästan). Maten var bra även om fisken serverades ljummen.

Här följer ett antal bilder. Riktigt alla kom inte med, men bilderna gör förhoppningsvis stämningsläget rättvisa.

DSC_0137.JPG

DSC_0138.JPG

DSC_0139.JPG

DSC_0140.JPG

DSC_0141.JPG

DSC_0143.JPG

DSC_0144.JPG

DSC_0145.JPG

DSC_0146.JPG

DSC_0147.JPG

DSC_0148.JPG

DSC_0149.JPG

DSC_0150.JPG

DSC_0151.JPG

DSC_0153.JPG

DSC_0154.JPG

Text och bild: Kjell Adelsund

Föredraget av Peter Lindén 23/10

Det kan väl knappast anses annat än att Peters föredrag var väldigt uppskattat. 66 deltagare, nytt deltagarekord, satt andäktigt lyssnande i 2 timmar med paus för en snabb fika. 5 nya medlemmar varav två återvändare var en effekt av aktiviteten.

Sportvagnssällskapet besöker bröderna Bertilssons projektgarage

 

En höstkväll i oktober drog 44 av Sällskapets medlemmar till Vaggeryd för ett besök  i bröderna Bertilssons projektgarage. Minst tredje besöket hos dem. Nya projekt varje gång.

387179738_6507450686047879_40258356288009108_n.jpgPussel för bilbyggarkonstnärer. Ferrari F40 replika. Vad gör mannen i bakrunden. Spionerar eller nödig?

387181179_6507451019381179_768044826207425594_n.jpgKvällens värdar: Jan , Peter och Kent Bertilsson

391682034_6507451666047781_2593879603555058044_n.jpgPeter förklarar projektet för en andlös församling

391710209_6507450719381209_4916809533748770711_n.jpgLennart förklarar någon teknalitet för Dan. Hållfasthet kanske. Verkar väl tilltaget. Skall väl hålla

387198972_6507451036047844_2508801143698013237_n.jpg Ett annat pågåendfe projekt. En Cheetah-replika. En gång tänkt som Corvettekonkurrent därborta i väster.

391555160_6507451429381138_5415411420724890892_n.jpgEtt av Sveriges mest omtalade och omkrivna bilbyggen. McLaren-kopian. Lämnar ingen oberörd. Och ljudet !!!!

391685933_6507452306047717_8846775239893016504_n.jpg Orgelpipor, men omvända. Suger luft.

391703610_6507451886047759_6060360167209006245_n.jpgKalle verkar inte så förtjust i V8-musiken

391691537_6507451872714427_6686397483779846031_n.jpgMörkret lägrar sig över garaget, men ingen vill åka hem från denna fantastiska föreställning

387855238_6507448769381404_8011749537876629455_n-1.jpg

Slutligen blev det i alla fall dags att vända hemåt. Och då hade det börja regna. Var mysigare under tak i garaget, men allting har en ände utan korven som har två. Fråga Anders

Peter Karlsson fotograferade Kjell Adelsund skrev texterna

Föredrag av Peter Lindén 23 oktober

Med runt 2000 flygtimmar i Viggen och 1500 timmar i Gripen vid F6 och F7 är Peter Lindén en av våra mest erfarna flygvapenpiloter.
När han efter många år i flygtjänst gick i pension, var han landets och kanske världens äldste aktive stridsflygare.
Peter är dessutom en av landets absolut främsta roadracingförare genom tiderna, med både EM och VM titlar i bagaget. På senare år har även han tävlat i bilracing med allt från Saab i endurance racing till Fords klassiker från  Le Mans, GT40. 
Vi har bjudit in Peter, som kommer att dela med sig av sina upplevelser som flygvapenpilot och racingförare. 

Sista anmälningdag för den som önskar fika är måndag 16 oktober kl12.00. Därefter kommer Stadsparkstugan att få vår beställning av fika. Anmäl till Kjell

Höstslalomen 10 september

 
376812423_853395192865829_287678176588967234_n.jpg
 
I denna strålande varma sensommarsöndag kördes SSJ's traditionella höstslalomövning. Deltagandet var mindre än vanligt både av förare och funktionärer från styrelsen. Men Peter rodde det säkert i land med stark hand och hjälp av närvarande medlemmar. Stort tack till alla dessa, som tåligt uthärdade sina uppgifter. Speciellt tack till Mia och Olle, som frivilligt åtog sig den svåra rollen att ersätta den frånvarande Grillkungen. Skötte det med den äran. Ingen gick hungrig därifrån. Conny hade laddat med mängder av Vaggeryds goda grillkorv. Därtill fanns förutom vanliga korvbröd även glutenfria sådana. Rätt tänkt och gjort. Ordföranden iklädde sig för dagen en sent anländande kanonfotograf. Resultatet syns i inlägget. Ambitionen var att det åtminstone skulle finnas en bild på varje deltagande ekipage.
Många snabba ekipage var det och roligt var båda att den yngre förmågan Jonathan var väldigt snabb, att Claus efter lång frånvaro visade att takterna satt i från den tid han tampades med ordförandens Miata. Att det går att hantera en tung brutalt stark japan skickligt bland konerna visade Ernesto. Kurts f d svarta Porsche med nyrenoverad motor ochdämpat ljud framfördes förtjänstfullt av Anders och även av dottern Opale. Sedvanligt snabba Rikard och Marcus i sina Caymans drabbades dessvärre av konfrossa.
 
Tack alla som gjorde det till en fin dag.
 
Nu stundar nya lite lugnare aktivitetrer, som styrelsen ber att få återkomma till i närtid.
 
376819873_853394566199225_6653854085933147239_n.jpg
 Kalle testar sin väl utnyttjade Alfa
 377543044_853394642865884_8592577036270047999_n.jpg
 Claus gjorde en välkommen återkomst med sitt hembygge
 
377789093_853394619532553_686027628356615377_n.jpg
 Svenne hade vi ite sett på länge, men här är han i sitt paralellbygge med Claus. Super Seven-stuk
 
376644530_853394629532552_1743007526855529971_n.jpg
 Per kör hårt med BMW CS-en
 
376819910_853394776199204_5214725766570048119_n.jpg
 Nye medlemen Calle har dagen till ära plockat fram sin välbyggda och snabba Golf 
 
376861001_853394829532532_1035003492122239309_n.jpg
 Lars-Erik satsade hårt med sin vackra Mazda
 
376852286_853394822865866_3789886259289672729_n.jpg
 Bror satte som vanligt en ära i att vara snabbaste Mazda
 
376629876_853394932865855_7038591090131680067_n.jpg
 Jonathan i sin lite udda Hyundai Velostar
 
376781793_853394952865853_7840008336737608380_n.jpg
 Marcus var förkyld och hade lite för mycket konkäningar
 
376831156_853395046199177_6540106664070701951_n.jpg
 Rikard hade konfrossa och ingen hellyckad dag
 
377541977_853395089532506_6693989843995932409_n.jpg
 Ernesto rattade sin tunga och starka Nissan med bravur
 
376830932_853395152865833_8844542171855701987_n.jpg
 Jonathan i bil nr två. Lätt och snabb
 
376803119_853395166199165_4338234109647749257_n.jpg
 Anders i Kurts f d nyrenoverade och nydämpade Porsche. Ingen servo där inte
 
376812423_853395192865829_287678176588967234_n.jpg
 Anders i sin original Lotus Super Seven. Tidig utgåva,
 
377551492_853395302865818_260505525035337429_n.jpg
 Daniel i något tung och svårkörd BMW M5.a
 
377549753_853395292865819_5300546252245801036_n.jpg
 Vacker profil på 70-tals Porschen. Inte så svulstig som dagens modeller. Möjligen kan spoilrarna diskuteras.
 
376814723_853395362865812_7091876272791572232_n.jpg
 Dax för eftersnack. Lite av behållningen med denna typ av träff
 
377509674_853395426199139_1854503050168897079_n.jpg
 Mia och Olle skötte i Anders frånvaro grillningen med den äran
 377507515_853395489532466_5958031433079341908_n.jpg
 Peter med en samling snabba herrar och i bakgrunden smyger grillmästaren
Text och Foto: Kjell Adelsund
 

Track day på Mantorp Park 14 augusti

 

DSC_0091.JPGDagens aktivitet att samordna ett SSJ-deltagande i en Track Day arrangerad utan annan medverkan av SSJ än att köra, var en försöksballong, som föll väl ut. Ca 15 medlemmar deltog som förare, några som servicepersonal. Vädret var med oss och värmen steg under dagen. Många kom in svettiga efter 20 minuters gasande opå banan.

Aktiviteten manar till efterföljd. 

SSJ skapade sitt eget revir i kanten av depånDSC_0072.JPG

Som vanligt mycket socialt snackDSC_0079.JPG

Marcus har snabbt kommit in i att köra sin CaymanDSC_0088.JPG

Ernesto plågar sin tunga och snabba Nissan GTR runt bananDSC_0092.JPG

Snygg  BMW från Anno DazumalDSC_0094.JPG

Snyggaste ekipaget? Corvette C8DSC_0089.JPG

Naturligtvis avnjöts en korvlunch. Grillmästaren i röd ALfa-mössa var tillbaka igen och gjorde ett förträffligt jobb trots sabotageförsök av ordföranden367493650_839730314232317_4321497044934100798_n.jpg

Text och foto: Kjell Adelsund 

2023-07-10 Fikaturen till Jularp

Text och Foto: Kjell Adelsund

16 personer hörsammade kallelsen att ta en biltur till Jularp gård i Aneby, där Anders Lind stod för värdskapet. Majoritegten valde att delta i den gemensamma bilturen från Ekhagen över Öggestorp, gamla Nässjövägen till avtaget mot Källeryd. Härligt smala och krokiga vägar över Äng till Sund och därefter stora vägen till Aneby/Jularps gård. Väl framme tog Anders emot och gav en genomgång av sin Porscheverkstad där bla en Porschemotor efter ett vevstakslagerhaveri demonterats och genomgått en totalrenovering. Garaget intill innehöll en totalrenoverad kaross, där 800 timmar lagts ned på att rostbefria och lackera den. Återstånde 3-400 timmars jobb väntar på OK från ägaren.

Därefter styrdes kosan till fiket där köket för dagen bl a bemannades av Anders far och sambo. Toast och nybakade kanelbullar med grädde stod på menyn. Alla deltagarna förärades  en burk av husets goda senap.

Mycket snack blev det under fikat, och Porsche var dominerande ämnet. Mätta, belåtna och med en senapsburk var, blev det individuell färd hem i regnet. Ett varmt tack till Anders, som ställde upp f ör sin semestrande dotter och öppnade fiket. DSC_0051_2.JPGGårdsplanen blev full av medlemsbilar när SSJ intog Jularp

DSC_0048.JPGVärden hälsar välkommen in i Porscheverkstaden

DSC_0049.JPGHej och hå. Blev lite trångt men med god vilja och stort intresse ordnar det till sig

DSC_0050.JPGPorschetätt på golv och i lyften

DSC_0053.JPG

Här syns vevaxeln vars tlltäppta oljekanal ställt till med haveriet. Dessutom nya kamkedjor på rekommendation av Kurt

DSC_0055.JPG800 timmars jobb nedlagt på att rostbefria och lackera denna vackra Porsche 911S

DSC_0057.JPGOmgruppering till fiket

DSC_0058.JPGSnillen spekulerar

DSC_0059.JPGOch spekulerar

DSC_0060.JPGNu tror jag alla kommit med

DSC_0056.JPGHär är alla(minus fotografen) samlade på samma bild. Bara Conny som hellre ville synas i profil

Stort TACK till Anders, som avbröt motorrenoveringen,  för att kunna bjuda på motordetaljer och ett intressant och trevligt besök

Besök på Bynanders motormuseum och i Plombo 2023-06-12

 

De som valde att delta i utflykten till Bynanders motormuseum i trakten av Svenljunga och till Plombo fick en 8-timmars upplevelsefylld dag. Vackra och roliga vägar ofta inramade av lupiner. Vackert väder. Naturen i sin skönaste vår/sommarskrud. Mycket lövskog och öppet landskap. Fin bilåka. Speciellt för de fyra som körde taklöst. De som valde att enbart besöka Plombo fick lite mindre av samma vara. Långvägarna avåt en god lunch på Limmareds värdshus. Några vågade sig t o m på den berömda snitzeln.

Bynanders motormuseum är  produkten av Per Bynanders önkan att rädda ett antal fordon från Göran Karlssons(GeKås= Ullared) dödsbo. Som ICA-handlare i Tranemo och Svenljunga, fastighets- och skogsägare fanns det kapital att satsa. Nästan onödigt att påpeka att han äger en Porsche, vilken ICA-handlare gör inte det? Fordonssamlingen  är välskött och följaktligen i mycket gott skick, nästan som nytt. Lokalerna är ljusa och välhållna. Många klenoder från svunna tider trängs i två byggnader.

PLOMBO

David Lindström "Plombo" är välkänd i SSJ- och rallykretsar. David hälsade oss välkomna och delade med sig av sin livshistoria och sitt rallykunnande. Han gick igenom sin bil från splitter fram till vinge bak del för del med utförliga tekniska beskrivningar av sina detaljlösningar. Dessutom om däck/sommar som vinter, bränsle och  vägbeskrivningarnas/sträcknoternas språk och innebörd. Sammanfattningsvis 2,5 mycket lärorika och givande timmar. Som avslutning serverades SSJ's livrätt korv med bröd av hustru Monica och dotter Frida. Även vägen ut från Plombo till Nissastigen bjudder på körupplevelser.

David lät meddela: "Tack för i dag. Jag tycker det blev bra. Bättre än jag trodde med stort intresse och engagerade människor."  Vi säger det detsamma fast omvänt.

 

                                

Christer, Marianne, Lars, Peter, Kalle och Conny avnjuter lunchen på Limmareds värdshus. Fattas på bilden gör Kjell som fotade. 

Kalle vågade sig på den medelstora schnitzeln 

Vi som var med: Conny, Peter, Marianne, Christer, Kalle, Lars, Kjell, Michael, Torgny framför bilarna. Den skymda Mustangen ingick inte i vårt gäng, men ägaren var snäll och fotograferade

Studebaker

Liten överblick av del av lokalen. Övervåningen innehöll et mycket stort antal motorcyklar och mopeder

Dammskyddet är på bilarna. På vägarna gick det taklöst.

Connys ögonsten framför entrén till Bynaders Motormuseum

Besöket hos David 'Plombo'

Hos David "Plombo"

David har stor expertis på rallydäck. Här ett Pirelli grusdäck

I Plombo har Jan, Per och Gunnar(ny medlem) anslutit, vilket gör att sammanlagt 12 personer deltog

Livrätten varm korv med bröd serverades i överflöd av Monica och Frida. 

Vi tackar familjen Lindström för gästfriheten och en fin upplevelse på plats uti Plombo, Smålands nav.

Text och foto: I huvudsak Kjell Adelsund

Banmötet på Sviestad 2023-06-09

Så är då årets första banmöte i SSJ's egen regi avklarat. Dan har jobbat stenhårt med att få ihop ett tillräckligt stort körglatt gäng för att kunna genomföra aktiviteten praktiskt och ekonomiskt. Väl på plats sker incheckningen av licenser och ekonomi under Peters förnämliga tält, som för dagen mest fick utgöra solskydd. Körningen inleddes som brukligt med ett spårvalsvarv som Per ledde. Därefter släpptes det hela loss. Mycket disciplinerad körning, idel leenden utom från de två som drabbades av ljudmätningen. Som mest var det nio på banan, som minst en. Ingen trängsel m a o. Incidentfritt. Tack alla som medverkade till detta. Bilderna blev som de blev eftersom fotografen hade fler roller, men lite minner de om skeendet. Missade tyvärr en det ekipage.

Bönderna har börjat skörda höet och emballera det. Ger djup åt landskapet.

I Väderstad finns denna industri, som tillverkat(-r?) fångstnät till landets flottiljer. 

Samling och incheckning

Uppsnack.. Erfarenhetsutbyte om vad som gjorts över vintern, ringtryck m m

Anders vackra Cobrabygge klarade ljudspärren elegant utan att förstöra det goa V8 mullret

Far och son Per och Oscars BMW 330 CS. Går som ett spjut. Varv efer varv. Ett tändspolehaveri fixades snabbt.

Gunnars Boxter 

Kalles Alfaracer

Joakim och Anders Porscheersättningsbilar. Viljeyttring.

Håkans och Brors Mazdor var jämnsnabba runt banan. Kostade bromsar på nya Mazdan. 

Dan passar på att lufta fin-Porschen.

Jon's Porsche 991 GT3:a föll för ljudkontrollen. Trots tre försök. Modellen är notoriskt ökänd för att vara för högljudd.

Anders luftar Cobrabygget för först gången på bana. Nöjd med bilen

Gunnars Porsche Boxter. Trägen deltagare.

Ny medlem William med nybyggd bil med Volvokomponenter. Gick som ett spjut.

Mat- och snackdags. Den traditionella korvgrillningen gav tid till eftertanke och erfarenhetsutbyte,

Vaggerydstravet 4 juni

Travbanan har nog aldrig sett så många hästar på samma gång. Väldigt många fina ekipage av alla de slag ställde upp på innerplan och utmed banan hela varvet runt. I vimlet syntes ett antal av SSJ's medlemmar inte nödvändigtvis representerade SSJ utan primärt sina märkesklubbar. Några bilder.

Två av Bertilsönernas byggen

Healey-gänget samlat

Mats Limousine

Christers pärla

Johans DeLorean

 Camaro

Lite duverse utan anknytning till SSJ

Besöket på Lassebo i Mars 2023

 
Text och foto: Kurt Bertilsson utom bilden på amerikanska bilarna. Hederligt snodd från Yvonne Ljungeskog
Det var några år sen. Vi var några gubbar på resa nio timmar bort, i södra delarna av Los Angeles.
- I morn blir det ingen tid med frukost, vi ska hinna med en massa besök på ditt och datt, bland annat ska vi till Chip Foose i Huntington Beach,.
- Chip vad då, vem är det sa jag. -Vet du inget eller, svarade patrulledaren,
- Jo jag vet vad klockan är i Borås just nu!
Vi lunchtid mötte vi den kände bilbyggaren Chip Foose på parkeringen utanför hans företag.
-Aha, you are from Sweden, do you know Lasse?
-Kurt är från Jönköping, han känner honom, informerade patrulledaren.
-Well, greet him so much, I`ve been there, to Lasse and to Elmia.
Även Sällskapet var där hos världskändisen Lasse Theander, 35-40 pers.
Vem kunde ana vad som gömde sig i en gammal industribyggnad i nordvästra Småland.
Där fanns allt man förknippar med amerikansk bilkultur, vi var alla förvånade och imponerade.
Det lilla Elvis Presleymuseet är värt ett besök bara det. Bilderna får berätta resten, jag har inte ord.
Det är många fler kändisar än vi och Foose som gästat Lasse, bland annat ZZ Topgitarristen Billy Gibbon då han visade upp sin taksänkta CadZZilla på Elmia för några år sen.
Efter att Lasse berättade den ena historien efter den andra och vi förundrats hur han kunnat samla så mycket värdefullt avslutade vi med kaffe och bulle i Saloonen.
 
 
Värden Lasse Theander längst till höger hälsar SSJ välkomna
 
 
Ett pågående projekt. Ford 32:a Hot eller Street Rod? Hot utan skärmar, street med.
 
 
 
Två av Lasses amerikanska pärlor. Foto: Yvonne Ljungeskog
 
 
Ytterligare pärla
 
 
 
Allt begapades av en imponerad och entusiastisk publik. Hade behövts en vecka med Lasse som guide för att greppa allt. Nu skummade vi bara ytan.
 
 
 
Elvis-hörnan
 
 
 
Ett rejält Yankee-järn vittnas om Lasses både förflutna och nutida engagemang i Drag Racing
 
 
Lasses far ordnade så att Floyd kom till Jönköping. Här anar man ådran som gjorde att Lasse blev mässgeneral för Motormässan på Elmia.
 
 
Musikhörnan
 
 
Baren var öppen. I kväll serverades endast kaffe och te
 
 
Spelhörna
 
 
 
Skön sittplats att avnjuta musiken från Jukeboxen
 
 
En något malplacerad tackgåva i form av SSJ's hedersdiplom. Blir svårt att finna ett vägutrymme att hänga upp den. Det finns fler bilder i reportaget på vår FB-sida
 

SAAB Car Museum 2023-01-27

Tjugofyra  kulturbärare från Sällskapet äntrade en buss för färd till ett av landets kulturarv SAAB Car Museum. Genom vårt besök bidrog vi till att bevara detta arv. Historiskt  kunskapsberikade , mätta och belåtna återvände sällskapet till utgångspunkten efter en toppendag. 

Det kunde gott varit fler som delade denna upplevelse.

Här följer Kurt Bertilssons reportage och ett urval bilder från denna begivenhet

Jag hade en gång en SAAB
med färg så röd och rök så blå
säg mig nu var är den nu
jag bara undrar var är den nu
 
Året var 1967 , jag köpte min första SAAB, det blev inte den enda, kan jag självsäkert meddela.
Det blev Hasse Thorsons välvårdade tvåtaktspärla fullutrustad med överdragsklädsel, två extraljus och Eberspächer som blev den nygifta familjens första så kallade andrabil.Varför en rökbomb, jo efter att ha byggt hus, etablerat familj, slitit ut en ny VW 1500 S och ett par folkor till så var det dags att lägga biltävlandet på hyllan och köpa en sportbil. En MG A fanns för 3500 .
 
Det blev ingen sportbil, den nygifta frun ratade snabbt den nyinköpta pärlan till förmån för Amazonen. Jag förlovade mig med tvåtaktaren. Detta räddade mitt liv, jag konverterade den till Rallybil, hyvlade toppen 5 mm, skyddsplåt och hängslen. Det blev otaliga Saabar av all de slag. Och många upplevelser både när och fjärran i asfalt och grusrallyn.
- Hur kan du köpa sån skit , sa besserwissern i mjölkaffären
- Man blir autodidakt hobbybilmekaniker!! Visst fick man skruva, dag o natt , vi funderade på att sätta bajonettfästen på V4ornas växellådor, köpa hem extra primärväxlar och topplock till den tidiga 99an och så vidare som de som inte vet mer brukar uttrycka det.
 
Nu sak jag berätta vad ni som inte var med till SAABmuseet missade.
Ni missade den goa stämningen i bussen där viktiga frågor rörande vår överlevnad rätades ut. Vårafordons överlevnad ??
Guiden den mångkunnige Göran Fredriksson mycket intressanta bild av hur SAAB flyg och bil kom till och fortlevde till det tyvärr jordades.
Ni missade ett trivsamt, innehållsrikt museum med ur-Saaben, tävlingsbilar, designstudier, prototyper, motorer och en massa prylar.
Utöver de ”vanliga” rariteterna missade ni EV1, 9X biohybrid, AeroX concept, Sonett prototyper , Sonett Chaterina,9 4 X och Monstret med dubbla 3-cyl 2-taktare. Bland annat!
 
Under lunchen var stämningen hög då resten av världsfrågorna rätades ut. Teknikoraklen Lennart och Dan gav inte upp de förvann på nytt in i gömmorna för att nagelfara motorn med variabel kompression som aldrig kom i produktion.
 
Det kändes som om alla var sååå nöjda med dagen även om vi glömde bort att ge Kjell en varm applåd, det var han som drog det tunga lasset med planeringen , Tack Kjell.
 
 
Vi tar det från början: Dagens resenärer hälsas välkomna ombord. Lite Déjà vu över det
 
 
Detta är den första syn som möter besökaren. Ur SAABen.
 
 
 Vår guide Göran Fredriksson hälsar oss välkomna
 
 
Så här ser han ut framifrån
 
 
Andäktigt lyssnande församling får lära sig om SAAB's uppgång och fall
 
 
Välkänd. syn för de som hade råd på den tiden.SAAB Sport inredning.       Parad av bilar med tävlingsförfrlutet
 
 
Pedagogiskt
 
 
Snacka om tyngd över drivhjulen
 
 
Replika av SAAB som skapade rallyhistoria
 
 
Lärare och f d elever. Finn, Dan och Kjell
 
 
Ture, Ulf anglofiler, Tommy med förflutet i rally med SAAB. Lennart med förflutet lite varstans. Håller envistt fast vid sin gamla SAAB.
 
 
Vår Guide Göran och Dan vid ett av de många snygga motormontagen
 
 
Mats. Det måste det Googlas på
 
 
En bil för den framtid den inte fick uppleva.

JULGRÖTEN

Julgröten samlade 45 medlemmar i Parken. Risgrynsgröt och skinksmörgåsar stod på menyn. På tips från vår förre Webmaster, Göran L hade Anders C tagit fram en film om Sir Jackie Stewart, den dyslektiske  trefaldige världsmästaren i Formel 1. Allt väldigt uppskattat.

SÄLLSKAPS-resan / VOLVO-besöket 10 Okt 2022

Foto: Kurt Bertilsson, Kjell Adelsund Text: Kjell Adelsund

28 förväntningsfulla medlemmar äntrade Omnibuslinjen Habo-Hjo buss med chauffören Christer vid Preem i Månseryd. Att alla kom i tid får väl anses som ett gott tecken på stort intresse för det planerade besöket på Volvo Museum och Volvo Cars. Ordföranden fick agera resebyrå och reseledare. Protester..... frågor ..... nej då åker vi då.

Ett glatt gäng var vi---redan på morgonen.

Besöket inleddes på Volvos Muséum med gott om tid att ströva runt och även fika. Miljön inbjöd väl inte till något aktivt fotograferande, men några bilder blev det. De följer här

Bilden nedan inlånad från muséets hemsida. Visar på mångfalden i Volvos produktutbud genom åren.

BIG Machine

Då det rådde fotoförbud under fabriksvisningen respekterades detta. Inga bilder alltså.

Fyller i stället på på med några färska pumpbilder från Spanien

-Priser i €

 

Besöket på muséet och Motorima i Rydaholm 11 augusti

SSJ besöker muséet och Motorima i Rydaholm en torsdagkväll i augusti

Kurt tog bilderna

Besöket i Rydaholm blev med nutida mått på antalet deltagande fordon och medlemmar en succé, d v s fler än 12 fordon och fler än 20 deltagare. Guidningen på båda de besökta institutionerna var inspirerad och lärorik. Vägen dit blev lite improviserad, men alla Maxade upphållet på Hamburger Hill i Värnamo.

MOTORIMA

 

 

Banmötet på Linköpings Motorstadion 3 juni 2022

Så ligger då ännu ett lyckat banmöte(frånsett ekonomin) bakom oss. Det snackas nog mer än det kördes.
SAAB bjöd på start och landning av en JAS 
och en SK60. Korvgrillningen sköttes föredömligt av Peter. Alla var nöjda och glada. 

Nedanstående bilder och texter(i stort sett) är Dan Erikssons verk. Fler bilder kommer att dyka upp på vår interna Facebook-sida.

Peters tält kommer väl till pass både vid incheckning och grillningen. Och om, gud förbjude, det skulle komma några regndroppar.

Niclas fyller i självbesiktningsprotokollet för sin Alfa Romeo Sud under Peters vakande ögon, Dans Alfa GTV i bakgrunden

Lennart och Anders vid Lennarts Alfa 75, nyligen hemkommen från operation i Polen(bilen alltså)

Kurts formsköna Porsche på väg ut från depån. Mot banan!

Christians Porsche 911 GT3 RS

Kalles Alfa Romeo GT

Och så bar det av hemåt. Bron är verkligen ett lyft.
Nästa banträff planeras f n till 26 augusti(rättat datum)på samma bana. Håll koll på mail!

Sköna majutflykterna till Vadstena och Grännaberget

Anmäl deltagande i bankörningen i närtid!!!

Bilutflykterna

Åtta ekipage med sammanlagt 12 personer utgjorde styrkan som längs trevliga bilvägar färdades till Vadstena för att där inmundiga lunch på Ladugård106.  Det var 3 Mercedes, 2 Alfa Romeo, en Ford, en Mazda Miata och hör och häpna EN Porsche.

Färden startade vid Preem i Hva och gick via gamla Riksettan, gjorde en halvhalt i Hästholmen för en bensträckare och fortsatte sedan lilla vägenöver Omberg till Borghamn och vidare till Vadstenas utkant. 

Den uppdukade buffén hade tyvärr härjats av en tidigare anländ busslast hungriga pensionärer, men bl a Dan lät sig väl smaka. Kurt tillhörde de av busslasten drabbade, då silltillgången var begränsad och en del varmrätter var kalla. Lät sig ändå i positiv anda väl smaka. 

Färden gick vidare och mellanlandade i Naturrum Tåkern, en anläggning vid södra stranden av Tåkern helt uppförd i naturmaterial

Vincent underhåller Anders, Peter, Peter och Kurt. Beskriver kanske mellanrummet mellan ögonen på en Bald Eagle. Anders lät sig imponeras och roas av den pedagogiskt upplagda fågeligenkänningsmontern

Färdens kulturella inslag, bortsett från farten då, avslutades i Rök vid rökstenen.Hemåt färdades det genom imponerande lindallér fram till mer kända vägar från Ödeshög. Deltagarna var nöjda och belåtna och lite mer kulturellt bevandrade efter färden, som avslutades där den började, Preem i Hva,

 

Kvällsutflykten till Grännaberget rönte inte samma intresse. Peter tog förtjänstfullt på sig rollen att lotsa det enda ekipaget, som ställde upp.

Sammantaget ett delvis lyckat, delvis misslyckat experiment med två arrangemang samma dag. En erfarenhet att ta till sig. Varje dag man INTE erfar eller lär något nytt är ju en förlorad dag..... eller hur?

 

3 juni SSJ Banmöte Sviestad

 

Banmöte på Sviestad 2022-06-03 kl 10.00--14.00 enligt allmänt utskick till alla medlemmar.

Anmäl snarast avsikt att delta enl utskicket.

 

2022-06-03 kl 10.00--14.00 Banmöte på Sviestad

 

 

 

 

GOTT NYTT 2022

 

Gott nytt motorår 2022

Tyvärr ställer pandemin till det och försvårar planeringen av aktiviteter.

Styrelsen informerar företrädesvis via mail och vår interna FB-sida så snart lättnader inträder och aktiviteter kan sparkas igång.

Kom i håg att betala medlemsavgiften senast i januari!

Besöket på Bilkompaniet och Bjertorp Slott 2021-11-24

 
 
 
 
Dagen var definitivt varken trist eller tråkig, underbar är väl att ta i, men platsar klart i division två.
Vi, 34 Sällskapare beundrade det välbevarade pampiga Bjertorp Slott på Slätta, strosa runt i de vackra salongerna och inte minst njuta av mat och kaffe.
På Bilkompaniet i Tråvad tog VDn Ludwig Ellhage emot och berättade om myriader av företag som fadern Svante Andersson startat och utvecklat. Bland annat inköpet av Kinnekulle Ring som togs över 2019, där man har stort intresse och lägger ner möda på att förbättra hela anläggningen. Kjell gjorde ett bra försök att inleda en förhandling rörande vår klubb. Frågan är om han inte kom en bra bit på väg.
Mycket godis fanns i de fashionabla lokalerna, allt från VW Bubbla och Volvo PV till Mercedes 170 Slö till Porsche Carrera GT, Ferrari 458 Speciale, Porsche GT 2 RS, Aston Martin Virage och Porsche Cayman GT 4 och mycket annat. Egna läckerbitar, till salu bilar och försäljningsuppdrag.
Inte var det slut med det, vi fick bonus, nöje och förtroende att besöka den hemliga skattkammaren, där undertecknad föll för en röd HD. Så kan det gå då haspen inte är på. Konklusion och en kaffeslurk skedde på stamkrogen Mc Donalds i Falköping.
 
Text och foto där inte annat anges: Kurt Bertilssom En och annan bildtext: Kjell Adelsund
 
Foto: Servitris på Bjertorp Slott
 
 
 
Kurts nya kärlek
 
Jovars, det lackar mot (h)Jul.
 
 
 
 
Snillen spekulerar i varför täckelsen inte lyftes
Det var enklare då
 
Bättre klädd farbrorn denna gång.
 

Oljeföredraget och Loppisförsöket i Parken

Har du ZDDP i motoroljan?
-Näha, men de ska man ha, sa Anders Lofthammar
-Zink-dialkylditiofosfater, glöm inte de kompis, i en äldre bil utan katalysator. DIALKYLDITIOFOSFATER, fattar du, eller.
Det och mycket därtill fick vi oss till livs under Anders intressanta djuplodande i motoroljors mysterier. Frågor och kommentarer fullkomligt flödade. Tydligen är det många som har olja i motorn. Undertecknad har krut i motorn. Det var mycket ni missade som inte var där.
Kvällens uppvärmning var bakluckeloppis. Inomhus. Vad som erfors var att bland annat bytte lite Porschelitteratur och en bilfilt ägare. SU-förgasarna fick åka hem till Eksjö, de hade surat igen. Igen!
 
Text och foto: Kurt Bertilsson Bildtexter: Kjell Adelsund
 
Conny vår mästerorganisatör av lokaler och fika i Parken
Loppisen blev väl ingen direkt säljsuccé, men gav upphov till mycket umgänge och tjôt
Kors i taket...mittåt olja på väggen
Kvällens föredragshållare belönades med Sällskapets hedersdiplom av en sjaskigt klädd farbror

Garagebesök hos en Alfista 26/10

Välkomna till Huskvarna Folkets Park på måndag den15:e kl 17.00. Loppis och oljeföredrag......och fika så klart.

 

 
 
Vad är en Alfista.
 
På nätet kan man läsa att Alfa Romeo-ägare ofta har en stor trogenhet till märket och kallas Alfisti, i singular Alfista. Alfa använder själva begreppet för att poängtera individualitet som märkets styrka tillsammans med sportigheten. Svenska Alfisti samlas i Club Alfa Romeo Svezia. Nörd lär det heta på svenska, eller det kanske är att ta i? Nördsällskapet i Jönköping, nää.
Alfa grundades 1910 i Milano som Anonima Lombarda Fabbrica Automobili - Lombardiets automobilfabrik. Efter att bolaget hamnat i en akut ekonomisk kris 1915 togs ledningen av Alfa över av Nicola Romeo och hans bolag, och voilà Alfa Romeo föddes.
Har man som Kalle har målet att renovera två väl patinerade Alfor till originalskick så bör han ha rätten att sätta titeln Alfista i telefonkatalogen. Grattis Kalle om det är klar till vårdagjämnigen. En Berlina och en Alfetta står i pipelinen.
30 snackaalfaochannatsportbilsrelateratochdrickakaffesugna Sällskapare infann sig. Jo det klart hade de inte infunnit sig så hade de inte varit där, snarare nån annanstans. Förhoppningsvis.! Var hade annars varit. Ingenstans?
Förgyllde kvällen gjorde betydligt fler än samtliga, det är helt säkert. Nästan.
 
Text och foto: Kurt Bertilsson.   Fler bilder finns på vår Facebook-sida