Årsmötet avhölls i år på Fjällstugan i Jönköping, fastigheten med Jönköpings bästa utsikt.
Deltagarna lät sig inte distraheras, utan efter att en räkmacka och dryck förtärts följde mötet dagordningen enligt stadgarna.
Till skillnad från de sex föregående åren beslutades om en höjning av medlemsavgiften. Den motiverades i huvudsak med ökade kostnader och befanns av mötet att vara befogad. Godkändes alltså.
En av de kostnader som på senare år ökat dramatiskt är banhyra. Styrelsen föreslog därför att inte ordna egna banmöten utan haka på andra arrangörers öppna arrangemang företrädesvis Alfaklubbens banmöten och Mantorps med fleras trackdays. Mötet ansåg detta vara rätt väg att vandra i dagsläget. Godkändes alltså.
Styrelsevalet gick lugnt tillväga då valberedningens förslag om omval av sittande styrelse godkändes.
I övrigt av intresse var att Sällskapets ordförandeklubbas tillkomst klarlades av Mats. Färgerna sades vara inspirerade av ett visst hockeylags. Kunde varit Norges.
Mötet tackade styrelsen för väl utfört arbete och vice versa varpå mötet avslutades.
Den omvalda styrelsen: Sittande Dan Eriksson.
Stående från vänster: Anders Claesson, Kalle Wahlstrand, Peter Karlson, Conny Månsson
Årsmötet hålls på Restaurang Fjällstugan, Sommarhemsgatan 7 (adressändring från tidigare Valhallavägen 40), 554 47 Jönköping, måndagen den 24 februari kl 18.00.
Det bjuds på en enklare förtärning i form av en räkmacka med kaffe eller te. Anmäl ert deltagande till Anders på email Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. senast en vecka i förväg, alltså senast söndagen den 16 februari. Informera Anders om ni har några matallergi
Kom och gör er röst hörd och träffa och umgås med kompisarna . Dagordningen finns under Sällskapet/Stadgar
För kassören är det administrativt enklast om betalning sker via SSJ:s Swish-nummer, 1232946523. Skriv ert namn på Swishen så blir det lättare att hålla ordning på betalningarna.
Det går också att betala via SSJ bankgiro, 5744-3962, men det drar med sig lite mer pappersexercis för kassören, så helst Swish.
47 medlemmar hade hörsammat kallelsen till Huskvarna Folkets Park. Sedvanlig julgröt, skinkmacka och kaffe med pepparkaka intogs. När alla blivit mätta och glada berättade kvällens föreläsare, Bengt-Åce Gustavsson, om svenska motorsportslegender tillsammans med många intressanta bilder.
Bengt-Åce växte upp i Bengtfors där också Erik Berger bodde och verkade. Berger tog i unga år över sina föräldrars bosättnings- och leksaksaffär. Bengt-Åce och Erik kände varandra väl.
Berger föddes 1925 och 1947 körde han sin första tävling anordnad av Dalslands Motorkklubb. 1950 bildades Bengtsfors MotorClub, där Berger ingick i styrelsen.
Berger körde under sin långa tävlingskarriär för ett antal olika bilmärken, främst Fiat, SAAB, Volvo och Ford. Inledningsvis var det mycket rally, sedan isbana och efterhand mer och mer banracing.
När Berger i sin Lotus Cortina skulle försöka ta sig förbi Svante Vorrsjö på Haresjön i Bengtsfors så låg det en isklump på banan vilket som synes resulterade i en vådlig avåkning för Berger.
1966 invigdes Dalsland Ring. Berger anlände med flyg. Picko Troberg var där liksom många andra motorsportsprofiler. Första tävlingen samlade 16000 besökare (!). Den stora publiktillströmningen fortsatte under ett antal år, men sedan tillstötte ett antal händelser som tyvärr ledde till nedläggning av banan 1974. En allvarlig olycka på Gelleråsen 1970 innebar att Dalsland Ring fick uppdateras till en hög kostnad. Sedan kom oljekrisen 1973. En kommunsammanlagning vid den tiden komplicerade situationen situationen. Idag finns bara en 100 meters asfaltsstump kvar samt en informationstavla.
Det visade sig att SSJ-medlemmen och Healey-gurun Mats Svanberg har kört sin Austin Healey på Dalsland Ring.
Carl-Magnus Skogh var jämngammal med Berger och också från Dalsland. Dessa två var stallkamrater hos SAAB och Volvo.
På Ford-tiden var Bosse Ljungfeldt och Berger stallkamrater. Med Ford fick Berger tillgång till snabba engelska bilar, t ex Ford Lotus Cortina och Ford Escort med motorer från bl a Broadspeed.
På tävlingsbanorna sågs många andra intressanta förare och bilar, bl a Ronnie Peterson i sin Tecno (?) och Jo Bonnier med sin Lola T70.
2015 fyllde Berger 90 år. Firandet i Bengtsfors var storslaget.
Året efter slutade Berger sin racingkarriär med att bli fyra i sin klass i Falkenberg.
Bengt-Åce tackades för en trevlig och intressant föreläsning.
Bilderna togs vid Bengt-Åces föredrag och publiceras här med Bengt-Åces goda minne.
För den som vill veta mer rekommenderas ett besök på www.racefoto.se.
Text och bild: Dan Ericsson
Webredaktör: Kjell Adelsund
Bilderna inkl vissa kommentarer:
*4967 Berger leder Kanonloppet 1961 på Gelleråsen i SAAB 96. Kolla vilket publikintresse!
*4968 Berger försöker köra om Svante Vorrsjö
*4969 Ronnie Peterson i en Formel 3:a
*4970 Bonnier och Lola T70
*4971 Berger och Ljungfeldt
*4972 Berger i sin Ford Escort bestyckad med 2-liters Cosworth-motor
I museets konferensrum inledde vår guide med information om Husqvarnas historia samtidigt som de 23 församlade SSJ-medlemmarna intog kaffe/te och frallor. Det började under den svenska stormakttiden på 1600-talet, då många vapensmedjor startades runtom i Sverige. I södra vätterbygden startade verksamheten vid Dunkehallafallen i Jönköping, men efter några år flyttades verksamheten till det större vattenfallet i Huskvarna, varvid Husqvarna Vapenfabrik grundades år 1689.
Efter fredsslutet med Ryssland år 1809 behövdes inte längre så mycket vapen, varvid Husqvarna gradvis lade om till civil produktion, t ex jaktgevär, symaskiner, kaminer, vedspisar, köttkvarnar, cyklar, motorcyklar, elspisar, kylskåp, tvättmaskiner, mikrovågsugnar, motorsågar, utombordsmotorer, gräsklippare, mm. Ett imponerande sortiment!
På 1870-talet uppfanns och utvecklades förbränningsmotorn av Nicolaus Otto, vilket var en 4-takts kolvmotor driven av bensin som antändes av ett tändstift (Ottomotorn). Husqvarna såg här möjligheter att motorisera sina cyklar, varvid motorcykeltillverkningen tog sin början år 1903.
Som ett led i sin marknadsföring började Husqvarna framgångtikt tävla med sina motorcyklar i Sverige och internationellt. Namnkunninga tävlingförare anlitades, bl a Ragnar ”Ragge” Sunnqvist, som vann många tävlingar, bl a på Avus-banan utanför Berlin 1935 med en 500 cc V-twin. (Museets exemplar sågs även ute på avlysta gator i Huskvarna i samband med motorcyklarnas 100 års-jubileum år 2003. Vilket ljud!)
På 60- och 70-talen var Husqvarna mycket framgångsrika i motocross och vann ett antal VM, bl a med Håkan Carlqvist vid styret år 1979.
Ur sina 2-takts motocrossmotorer plockade Husqvarna upp mot 300 hk/liter, alltså exempelvis 37 hk ur en 125 cc-motor. Inte illa!
Motorcykelverksamheten såldes år 1986 till Cagiva i Italien.
På 60-talet började Husqvarna med motorsågar, vilka numera är världsledande.
På 90-talet inleddes utvecklingen av robotgräsklippare vilka nu också är världsledande.
Numera pågår en gradvis övergång från från drivning med bensin och förbränningsmotorer till batterier och elmotorer. Ett antal dylika produkter var utställda på museet.
Framåt kl 20 tackade vi för oss, nöjda och glada efter detta intressanta besök.
Kolonnkörning från Månseryd kl 06.00 via tankning i Skara, småvägar förbi historiska Husaby kyrka och genom den nya infarten in till banområdet. Efter upprättande av SSJ-lägret i depån var det dags för förarmöte lett av Alfa-klubben och BMW-klubben. I grunden samma regler som SSJ. Efter 10 minuters banvisning i lugnt tempo drog det rullande körschemat för klasserna R, A, B och C igång.
Från SSJ körde totalt 6 ekipage, varav fyra Alfor (Sud, GT, 2*GTV6), en 911/996 samt en Hjertberg Special. Vädret var fint, bilarna och banan i gott skick och SSJ-förarna höll sig på asfalten. Lunchen var god på den nya restaurangens terass i det fina vädret. Dit kom man från depån över den nybyggda gångbron över banan.
Totalt uppskattas ca 75 bilar ha deltagit. Mycket fin racing i både Alfas och BMW:s R-klasser. I övriga klasser gick det också undan, var och en enligt sina egna förutsättningar gällande exempelvis vikt-/effektförhållande. Förutom svenska deltagare syntes även registreringsskyltar från bl a Norge och Åland.
Bland bifogade bilder ser ni deltagande bilar och medlemmar från SSJ samt även Alfor under depåtaket.
Efter att Tommy lastat sitt släp och övriga hade packat ihop sina pinaler så blev det fika och eftersnack i Skara på vägen hem.
En trevlig dag tillsammans
Text och Foto: Dan Erisson Webredaktör: Kjell Adelsund
SSJ slalom på Hedenstorp söndagen den 8 september 2024
Vädret var gott – en somrig höstdag. Banläggaren Peter kom väl förberedd och överraskade denna gång med en helt ny bansträckning i högervarv. Anders grill uppskattades och över 70 korvar med tillbehör gick det åt.
22 körningar genomfördes, vardera med ett inledande provåk följda av tre skarpa. Det var ett nöje att se och höra alla snabba och fina bilar framförda av gasglada förare.
En mängd olika fordonsteknik noterades, t ex motorer med 4, 6 och 8 cylindrar, cylinderkonfiguration rak/V/boxer, 150-500 hk, med och utan turbo, luftkylda och vattenkylda, mekaniska och automatväxellådor, med och utan servostyrning, kupé och cab, etc.
Vad gäller bilmodeller så noterades ett brett urval, alla speciella och intressanta på sitt sätt: Porsche 911/930, 911/964, 911/996, 911/991, 718 Cayman, Mazda Miata/MX5, BMW 330i Clubsport, AC Cobra, Hyundai Veloster N, Golf GTI generation 1, Lotus Super 7/Elan S4/Elise, Opel Speedster Turbo, Nissan 350 GTR.
En axplock av bilder.
Text: Dan Ericsson. Foto: Diverse fotografer Webredaktör: Kjell Adesund
Parken onsdagen den 28 augusti 2024 – Amerikanska Ford
Den sista bilträffen i Parken bjöd på gott väder, 400-450 bilar, varav drygt 150 av märket Ford. Besökarantalet uppskattades till 3500-4000, en del långväga.
T-Forden tillverkades i totalt ca 15 miljoner exemplar mellan 1908 och 1927. En av dem hade letat till sig Parken denna kväll. Med motoreffekt 20 hk, vikt 545 kr, toppfart 70 km/h, maxlast över 500 kg och bränsleförbrukning ca 0,8 lit/mil förstår man att bilen blev populär. Endast Volkswagen Typ 1 (baggen, bubblan – kärt barn har många namn) har tillverkats i fler exemplar.
Även syntes bl a Fordmodellerna Fairlane, Mustang och GT40. Den sistnämnda tillverkades mellan 1964-1968. På 60-talet behövde Ford föryngra sitt varumärke och satsade på sportbilar, t ex Ford Mustang, och motorsport . Henry Ford började med att försöka köpa Ferarri, men Enzo sade nej. Då blev beslutet istället att utveckla en egen tävlingsbil med målsättningen att vinna Le Mans. För att lyckas med det vände sig Henry Ford till brittiska sportvagns- och racingföretaget Lola och anställde amerikanen Carroll Shelby att leda verksamheten. Det hela resulterade i Ford GT40, som vann Le Mans 24 timmars 4 år på raken – 1966 till 1969! Två GT40:or syntes till denna kväll. GT40 är bara 40 tum (1 meter) hög, vilket bidrar till lågt luftmotstånd.
Carroll Shelby var också inblandad i utvecklingen av Ford Shelby Mustang GT350 och tillverkade även den egna sportvagnen AC Cobra i samarbete med brittiska AC Cars under åren 1962-1968. Tre Cobror sågs i Parken denna kväll.
Bland de amerikanska sportvagnarna fanns också bl a en tidig Chevrolet Corvette.
Katt bland hermelinerna. En tidig Chevrolet Corvette
Porsche 365-klubbens 50 årsjubileum i Eksjö 23-25 augusti 2024
Ett 80-tal 356:or och ca 150 klubbmedlemmar hade samlats i Eksjö för firande i dagarna tre. Därutöver deltog ett antal 911:or, mest äldre årgångar.
Vår framlidne SSJ-medlem Kurt Bertilsson var med och grundade 356-klubben för 50 års sedan. Ansvarig för jubileumsarrangemangen i Eksjö var Anders Lind.
SSJ med Peter Karlsson i spetsen hade fått förtroendet att sköta slalomkörningen på lördagen. Peter var banläggare och tävlingsledare och hade till sin hjälp Lennart Jansson, undertecknad och fem funktionärer från Eksjö.
Efter ett par konjusteringar och provkörningar av banan med sin Ford Taunus V6:a så var Peter nöjd med banan.
40 bilar och 50 förare från sex länder körde vardera ett provåk och två skarpa åk. Snabbast var Anders Lind i sin röda 356:a – f d Kurts. I samma bil tog dottern Opale Lind hem damsegern.
Två av 356:orna hade modellbeteckningen Carrera med en mycket speciell 4-kamsmotorer. Lennart kallade den för Fuhrmann-motorn. Porsches motorbeteckning är 547. Den utvecklades för racing, emedan Porsche inte fick ut tillräckligt med effekt (varvtal) med stötstångsmotorerna. Teknologie doktorn Ernst Fuhrmann med examen från tekniska högskolan i Wien sattes som kontruktionschef för denna motor som var i produktion i olika utvecklingsstadier, slagvolym och trimningsgrad mellan 1953 och 1964. Ventilmekanismen drivs via vinkelväxlar och axlar ut till topparna på respektive bank och vevaxeln var inledningsvis byggd och lagrad med rullager. För gatbilarna gick man efterhand över till glidlager för förbättrad livslängd. Förutom i 356 Carrera så användes denna motor bl a i Porsche 550 och 904. Om ni minns C-G Hammarlund så tävlade han framgångsrikt på 60-talet med 356 Carrera.
Text och bild: Dan Ericsson
Webredaktör: Kjell Adelsund
Bilder:
Peter provkörde banan med sin Taunu
Vincent Käll vid starten i en lånad gul 356:a
Peter och Lennart vid tidtagningen
Mor och son med sin röda och vackra Speedster
Peter instruerar Carrera nr 73 inför start
Carrera nr 73 framifrån
Peter och Lennart informerar den andra Carrerans förare efter målgång.
Start och målgång för rallyt vid torget
Samlingsplats på torget i Eksjö framför Stadshotellet
Ett 30-tal medlemmar samlades på Miljövägen söder om Tenhult i allehanda fordon; 22 med fyra hjul och 2 med två. Av de tvåhjulingarna drevs den medelst pedaler och motor och den andra med fyrtaktsmotor. Den sistnämna var en modifierad ”Svartqvarna” med fint stuk. Den ursprungliga tvåttaktsmotorn var ersatt med en fyrtaktare från en jordfräs. Bland fyrhjulingarna var artrikedomen stor, bl a Cobra, Porsche, Mercedes-cab, Alfa GTV6, Mazda Miata, Lotus Elise, Morgan och en MG Midget.
Väl framme vid klubbstugan hälsades vi välkomna av klubbens ordförande varefter följde flyguppvisningar med olika radiostyrda modellflygplan samt en helikopter. Numera används mest elmotorer men för de snabbare planen är det jetmotorer som gäller.
Klubbmedlemmarna informerade oss den avancerade teknik som används nu för tiden.
Radiosändarna är mångkanaliga och programmerbara så att flygfarkosternas alla funktioner kan styras på önskat sätt.
Det jetmotordrivna planet drivs av en radialturbin. Alla motorfunktioner inklusive rodren styrs elektriskt via radio från operatören på marken. Planets maxhastighet ligger över 200 km/tim
De eldrivna farkosterna drivs av litiumbatterier och borstlösa motorer.
Peter berättade om sina segelmodellflygplan, som har en elmotordriven propeller som tar dem upp till marschhöjd, varifrån segelflygandet och termikletandet inleds med avstängd motor.
Den som vill veta mer välkomnades att besöka klubben på tisdagkvällar eller lördagar.
Anders var grillmästare och alla lät sig väl smaka.
När skymningen kom så tackade vi för oss och drog hemåt efter en trevlig och lärorik kväll.
Bild och text: Dan Ericsson Webredaktör: Kjell Adelsund
Första bilträffen efter semesteruppehållet och en behaglig sommarkväll hade lockat 400-500 bilar och ca 3000 personer som njöt av tillställningen – varav ett flertalSSJ-medlemmar. På tre av bilderna ses några av deras fordon. Den första bilden visar tre vanligt förekommande klassiker från förr i tiden med vissa utmärkande konstruktionsdetaljer: framhjuldrift, strömlinjeformad kaross respektivekortslagig motor – vilket gjorde den populär på tävlingsbanorna pga av sin varvvillighet.
Text och bild: Dan Ericsson Webredaktör: Kjell Adelsund
På preem i Huskvarna samlades 16 ekipage för avfärd mot Vireda kl 16. Peter tog befälet och instruerade om valet av färdväg på småvägar genom det småländska sommmarlandskapet.
Färden gick först norrut på gamla riksettan upp till Skärstad där det svängdes höger förbi kyrkan och vidare mot Bunn. Vädret var gott så många körde nedcabbat. Många utmed vägen tyckte det var trevligt att se så många fina sportvagnar och vinkade.
Efter ett antal vägskäl svängdes det in på Gröna Lunds stora parkering på en gräsplan fylld med uppskattningsvis 200 bilar. Ytterligare tre SSJ-ekipage hade kommit direkt till Vireda, så totalt 19 ekipge och cirka 25 deltagare inklusive familjemedlemmar och goda vänner. Bland SSJ-fordonen märktes bl a två Cobror, Mercedes-cabbar, Nissan GTR, Miata-cabbar, Porsche 911/996/944/918 (Cayman), MG Midget (högerstyrd som sig bör med en engelsk sportvagn...), Triumph Spitfire, Alfa GTV6 och färdledarens tvåhjuliga BMW.
Bilsnacket och däcksparkandet på parkeringen fortsatte på fiket med gott kaffe och goda kakor tills det stängde kl 19 – och lite därefter .....
Noterades att nästa aktivitet blir Europabilar i Parken den 7 augusti och sedan grillkväll på Modellflygkluben utanför Tenhult den 13 augusti
Till dess, ha en fortsatt skön sommar – speciellt nu när solen börjat att visa sig igen.
Text och bild: Dan Ericsson Webredaktör: Kjell Adelsund
Det blev en mycket trevlig och intressant kväll på Rustorps gård några kilometer nordväst om Jönköping. Gården har anor sedan 1300-talet, då Bo Jonsson Grip stod som ägare.
Kvällens tema var veteranfordon. Veteranbilarna fick stå på hedersplats på gräsmattan uppe vid mangårdsbyggnaden, medan övriga fordon höll till nere vid närliggande lagård, numera konverterad till café och festlokal. Fika intogs i cafét, såväl inomhus som utomhus i den sköna sommarkvällen.
Från SSJ kom ett 10-tal bilar och uppemot 20 medlemmar. Även nyare bilar, traktorer, mopeder, motorcyklar fanns att beskåda. För ett axplock, se bilagda foton.
Styrelsen önskar er alla en trevlig midsommarhelg. Många fina Corvette och Camaro kom igår till Huskvarna Folkets Park, se foto. Vädret var som synes behagligt med fika intogs i goda vänners lag, så vad mer kan man begära.....
Bankörning på Mantorp 31 maj Så var vårens bankörning avklarad. Vädret blev till väldigt fint med solsken och en annan molntuss – trots SMHI:s varningar om ösregn ett par dagar tidigare. SK60-planen flög över ett antal gånger som vanligt.
Under det stora tältet var det skönt att sitta i skydd för den tidvis starka solen. Utan väggarna monterade hade blåste en behaglig bris genom tältet. Grillen var igång under lunchuppehållet så att alla blev mätta och glada.
10 SSJ-förade framförde skickligt sina bilar och höll sig hela tiden på asfalten utan några incidenter. Bilarna var av varierande slag: Camaro racingutförande om 6.5 liter/630 hk, Porsche GT3RS, Cobra, Porsche 944, Alfa Sud, Hjertberg special, Alfa GT, Porsche 911 Carrera, Porsche Cayman GTS 4.0, Nissan GTR.
Bilder på vissa av SSJ-ekipagen kan avnjutas på SSJ's Facebooksida och på följande länk:
Som fotografen skriver så var han tvungen att avvika efter ett tag under eftermiddagen, så kanske inte alla bilar kom med.
Utöver förarna kom ytterligare 10 personer med SSJ-anknytning, så det blev en strykande åtgång på grillunchen.
När eftermiddagspasset närmade sig sitt slut så blev det en del gul- och rödflagg på banan, varför vårt tält och våra pinaler packades ihop och hemfärden gick genom det vackra östgötska landskapet med ett leende på läpparna.
. Redigering Kjell A
Text: Dan Eriksson Foto: Anders Claesson och Peter Karlsson Redigering: Kjell A
På dagen en månad efter att Volvo World slagit upp sina portar i en byggnad, som ligger granne med Liseberg vattenvärld Oceana(den nedbrunna), förärade 20 vetgiriga SSJ-are attraktionen med ett besök. Gemensam resa med väldigt rymlig buss.
Samling på morgonkulan vid Preem i Månseryd
Anlända och uppställda för fotografering på gatan som leder till Volvo World
Detta var nog det som imponerade mest på besökarna. Byggnaden som har en total golvyta på 22.000 kvdratmeter, varav 5.000 är fordonsutställning. Enorma limträbalkar från golv till tak och stora glasytor ger rymd och ljus.
Erinrar om vår medlem Christer A som i tidiga år hade en PV 444 och vars drömbil är P1800, som han nu äger en.
PV444. En sådan bil var förre ordförandens första bil köpt av nämnde Christer A. Hamnade i ett dike utanför Rogberga. Styrde inte in.
Hstighetsmätare i mitten, nästan som en elbil.
Anders studerar en tidig 145:a lik den han ägt
Framtidsstudie studeras av vetgiriga SSJ'are
Bollhavet. Lekplats för barn och vuxna(?)
Anders provar på. Hade tränat hemma. Kom snabbt in i jobbet
Även Vincent provade på
T-Gul. En dåtida drömbil, som väl betingar samlarvärde i dag
Maten intogs i Mölnyckes gamla fabrikslokaler. Food Factory hette krogen passande nog.
Sammanfattningsvis intressant att ha besökt attraktionen i dess imponerande byggnad. Den som tidigare besökt Volvos museum och förväntar sig något liknande blir nog besviken. Volvo World är inte ett muséum, utan snarare ett upplevelsecentrum för lite yngre generationer, med en muséumdel för nostalgiker(?).
Ett tack till styrelsen för ett välarrangerat arrangemang som förvånansvärt få tog chansen att delta i.
Söndagen den 28 april genomförde SSJ sin traditionella våravfrostning på känd mark, Göte Claessons Transport AB’s asfaltplan på Hedenstorp. Passande nog var en namne Anders, huvudansvarig för utplacering av konerna. 15 ekipage sladdade omkring i vild våryra. Bilder och video finns på FB. Här följer några bilder.
Sveriges modernaste problemlösarfabrik för produktion av printade eller formsprutade plastdetaljer
Besöket inleddes i lunchrummet med imundigande av SSJ's livrätt varm korv med bröd och kaffe. Allt förberett av Peter och Anders. Alla 28 deltagare lätt sig väl smaka.
Delägaren och tillika marknadsansvarige Henrik Arnesson gav en inblick i företagets historia samt snabba expansion från 8 till 33 anställda de senaste åren. Han informerade också om företagets strategier, arbetssätt, olika avdelningar, maskinpark, kundkategorier, mm.
Digitaliserng, flödesanalys, standardiserat arbetssätt och för- och efterkalkyler är enligt Henrik viktiga redskap i verksamheten.
Henrik och Peter visade sedan runt i de olika fabriksavsnitten, som förenklat kan beskrivas som 3D-printning, verktygstillverkning och formsprutning - allt med modern maskinpark. Inriktningen är plastkomponenter i korta till medellånga serier, främst till svensk industri. Frågorna från deltagarna var många och besvarades alltid på ett kunnigt sätt.
Peter ansvarar för att de CAM-styrda fräsmaskinerna är igång under så stor andel som möjligt av veckans timmar. Peter visade många intressanta tekniska detaljer, såsom den minsta pinnfräsen med 0,2 mm diameter i de fall någon kund skulle önska sig hålkälsradie om 0,1 mm (hårstrådiameter!). Försiktig matning och höga fräsvarvtal krävs. Krympinfästning av fräsarna i sina hållare medelst högfrekvensuppvärning var exempel på intressant produktionsteknik.
SSJ tackade för ett fint mottagande och intressant besök genom att överlämna sitt hedersdiplom.
Museet är inrymt i en gammalt färgeri i Timmele strax utanför Ulricehamn. För tio år sedan omvandlade ett antal driftiga människor det till ett motormuséum. Efter resan från Jönköping inleddes besöket passande med fika och info av motormuseets styrelse.
I medlemsavgiften ingår möjligheten att få ställa ut sin bil i muséet enligt överenskommelse. Museet ordnar regelbundna tema-kvällar för sina medlemmar, olika föreläsningar, mm.
Dan tackade för besöket genom att till museets styrelse överlämna SSJ:s hedersdiplom.
Besöket påminde medlemmarna om forna tiders motordrivna fordon och redskap. Museets personal fanns hela tiden tillhanda för frågor.
Efter ca 2,5 timmar hade alla sett det de ville och drog hemåt med ett nostalgiskt leende på läpparna.
Här följer en bildkavalkad
Canonfoto: Anders Claesson Text: Dan Eriksson/Kjell Adelsund
Vid Sällskapets årsmöte i Stadsparkstugan har, efter 20 år vid klubban och ca 200 aktiviteter, Kjell Adelsund lämnat över ordförandeklubban och föreningsstämpeln till nyvalde ordföranden Dan Eriksson. Kjell avtackades med förnämliga gåvor, blommor, tal och stående applåder. Mäktigt.
'Maktmedlen' överlämnas. Kjell till vänster och sålunda Dan till höger.