Totalt 26 bilar och ett 30-tal SSJ-medlemmar inkl familj och kompisar hade samlats på Hedenstorp denna soliga och behagliga höstdag. 17 av dessa deltog i slalomåkandet. Banan hade som vanligt lagts av Peter, som också höll i förarmötet. Efter sedvanlig promenad runt banan var det dags åla sig ner i de ofta trånga och låga sportvagnarna.
Följande bilar deltog i slalolomkörningen: Porsche Cayman GT4 / GTS / Cayman / 911-991, 911-996 / 911 Carrera, Opel Speedster, Lotus 7 / Elise, Mercedes SLK 350, BMW 330 Clubsport, Alfa Romeo GTV6 / GT.
Speciellt snabba var GT4:an, Speedstern och Lotus 7. Med rappa förare bakom ratten så gick det undan. Det var ett nöje att få uppleva. Vi andra var inledningsvis kanske något mindre rappa, men övade efterhand upp vår körskicklighet. Lite lägre vikt/effektförhållande skulle dock inte skada. Får se vad som kan göras under vintern.....
Anders hade under tiden fått fart på grillen, så när alla hade kört färdigt så blev det eftersnack med traditionsenlig grillmeny.
Åter en trevlig dag tillsammans.
Nästa aktivitet blir banåka med Alfa-klubben på Mantorp lördagen den 27 sept. Väl mött.
Inför avfärd kl 16 onsdagen den 13 augusti samlades ett flertal SSJ-ekipage på Industrivägen i Jönköping. Inledningsvis E4, men nere vid Hyltena blev det gamla riksettan söderut. Vissa hakade på utmed vägen och andra körde direkt till Åminne. Kvällen var varm och skön, vilket bidrog till att det blev fullt med fordon och mycket folk på området. Från SSJ kom det cirka 20 bilar och 30 personer.
Hamburgerkön var lång under stor del av kvällen. När Peter K skulle beställa sin så visade det sig att hamburgarna var slut - personen framför hade köpt den sista! Peter fick istället en god burgare med ”pulled pork” vilken var jättefin, så Peter blev mätt och glad ändå. Inomhus fanns det också mat och fik, så ingen behövde gå hungrig därifrån.
De SSJ-bilar jag spontant noterar är bl aMorgan, Ford Taunus, Mercedes, Porsche Targa, Hjertberg Special, MG Midget, McLaren, Cobra, Lotus Elise och MG B.
Två engelska klassiker noterades - en Land Rover Defender (1959, 90 tums hjulbas) och en vit Jaguar XK120 (1951). Min engelske väns pappa, som var bonde i sydvästra England (Devon), hade sådana bilar i början av 60-talet. Skall maila detta foto till min vän. Själv kör han året runt en Rolls Royce Silver Shadow (6,75 liters V8) från 70-talet - dock försöker han undvika regniga dagar.
XK120 lanserades som provbil för Jaguars nya 3,4 liters 6-cylindriga XK-motor med dubbla överliggande kamaxlar på London Motor Show 1948. Beteckningen 120 fick den för att påvisa toppfarten som var 120 miles/tim (193 km/tim). Den sägs ha varit världens snabbaste massproducerade bil på den tiden. Den blev så populär att dåvarande Jaguar-chefen och medgrundaren William Lyons beslöt att sätta den i serieproduktion. Totalt tillverkades 12000 bilar fram till 1954 då den ersattes av XK140. Denna motor levde kvar med efterhand större slagvolym och högre effekt i många andra Jaguar-modeller framöver. Vi som var unga på 60-talet minns givetvis Jaguar E-type med 3,8-liters XK-motor som sedermera växte till 4,2 liter. William Lyons adlades för sina insatser och fick titeln Sir William. Han föddes 1901 i Blackpool och dog 1985 i Warwickshire.
Sommarkvällen i lantlig miljö var behaglig och fikat i Stallet Stället smakade gott. Ett 30-tal bilar var på plats framför mangårdsbyggnaden, varav cirka 2/3 från SSJ. Det var en fin blandning av olika bilmärken. De flesta anlände mellan 17.30 och 18. Framåt 20.30 var det dags att dra hemåt i kvällssolen. Alla var nöjda och glada. Nedan följer några kommentarer till vissa av bilarna.
En av de äldsta sportvagnarna på träffen var en Lotus Elite. Tillverkningsår 1962. Modellen lanserades 1957 på Earls Court i London som typ 14 och var i produktion till 1963. Motorn bygger på Coventry Climax grundkontruktion. Slagvolym 1216 cc och inledningsvis 75 hk vilket efterhand ökades till 85 hk genom vassare kam mm. Många skickliga bilkontruktörer var inblandande i framtagningen, bl a Colin Chapman och aerodynamikern Frank Costin. Låg vikt (runt 650 kg), för den tiden hög litereffekt och lågt luftmotstånd (0,29) gjorde bilen populär och framgångsrik på tävlingsbanorna. Bland kända förare kan nämnas Ian Walker, Sir John Whitmore och Jim Clark. Totalt tillverkades ca 1000 Elite typ 14.
Lotus Elite ersattes av Lotus Elan. Den som fanns med på Rustorp var av årsmodell 1968.
Colin Chapman var även inblandad i framtagningen av DeLorean. En sådan fanns med den här kvällen. Modellår 1982. Vackra linjer med måsvingedörrar och rostfi plåt ger bilen ett karakteristiskt utseende. Formgivare var Giorgetto Giogiaro. Totalt ca 9000 producerades i fabriken i Nordirland under 1981-1982. I slutet av 1982 sattes företaget i konkurs.
Cabbar och taklösa bilar i Parken den 25 juni 2025
Det var en skön sommarkväll och i Parken var det nästan fullt. Cirka 300 fordon och 1500 besökare.
Många fina och intressanta bilar sågs.
Mercedes 300 SL är ett exempel, se foto. Årsmodell 1958. Motorn var en direktinsprutad 3-liters rak sexa om 215 hk med överliggande kamaxel, vilket på den tiden gav bilen svårslagna prestanda. Modellen tillverkades mellan 1954 och 1963. Karosskod W198. Inledningsvis, de tre första åren, var bilen en kupé med dörrar av typen måsvinge, bl a pga av att rörramen gav en för trång dörröppning med vanlig gångjärnsplacering. 1957 ersattes kupén med en cabriolet med vanliga dörrar. Totalt tillverkades 1400 kupéer och 1858 cabbar –därutöver ett fåtal 300 SLR för racing (konstruktionsansvarig Rudolf Uhlenhaut, som sedermera blev Mercedes utvecklingschef för peronbilar fram till pensionen 1972), vilka bl a kördes av Juan Manuel Fangio och Stirling Moss. Den 7 aug 1955 vann 300 SLR dubbelt i Kristanstad GP med dessa två förare i nämnd ordning. Tävlingen drog 80000 besökare. I Italien vann Stirling Moss med en 300 SLRMille Miglia på vanliga landsvägar med en medelhastighet av 160km/h (!).
1952 presenterade Donald Healey (född i Perranporth, Cornwall 1898, död i Truro, Cornwall 1988, verksam främst i England) sin Healey 100 på Earls Court baserad på motor och växellåda från Austin. Austins föregtagsledning gillade vad de såg, varefter ett samarbete resulterade i Austin Healey 100 som var i produktion 1953-1956. Den mörkblåa Healeyn vi ser på bilden ingår i BN1-serien och är tillverkad 1954. Att 100 ingår i namnet indikerar att toppfarten är 100 mph eller 160 km/h. Mycket på den tiden.... Elegant formgivning har den också som synes. Från 1957 försågs Healey 100 med en rak sexa, varvid den fick namnet 100/6. Därefter byttes namnet till Austin Healey 3000.
På andra bilder ser vi en Austin Healey 3000 från 1961 med seriebeteckningen BJ7. Köpt i England och iordninggjord av Healey-kungen i Eksjö.
Denna samt en Austin Healey Sprite presenterades av Veteranbilstv/Bernt Stål genom intervjuer av ägarna – båda SSJ-medlemmar. De som har tillgång till Facebook kan se dessa intervjuer under ’Huskvarna Folkets Park’. Spritens motor är på 948 cc. Med lätt kaross så har den ändå körglada egenskaper.
Härutöver sågs många andra medlemsbilar, t ex Porsche Targa, Lotus Elise och Cobra.
Fint väder lockade lite över 200 bilar, varav ca 1/3 Corvette och Camaro. Därtill en hel del MC och mopeder.
Corvette har generationsbeteckningar från C1 till C7, som nästa alla var representerade. De första tillverkades 1953 i Flint, Michigan. Året efter flyttades tillverkningen till St Louis, Missouri. Från 1981 har tillverkningen legat i Bowling Green, Kentucky, där det också finns ett sevärt Corvette-museum. Kjell A kan berätta mer.
Ett antal SSJ-bilar var där, bl a Cobra, Porsche 911/964 (luftkyld som synes), Mercedes E320 cab, Alfa Romeo GTV6, Chevrolet Camaro.
Bland engelska bilar noterades en MG A (från Nässjö), en Lotus 7 och två Austin Mini. Goda vänner till Kjell C kom på besök i en fin Triumph TR4. De har också en TR6 i garaget.
Bland de tyska bilarna noterades även en BMW 3.0 CSI.
Totalt sjumedlemmar deltog i bankörningen, varavsex samlades för avfärd kl 06.00 från preem i Månseryd. Kalle tog ledningen i sin Alfa GT. I Skara körde vi rakt fram västerut på rv 49 mot Lidköping och sedan på fina och krokiga småvägar norrut mot Kinnekulle. Orter som Hangelösa, Broby och Husaby passerades.
Vi var i god tid före förarmötet kl 08.30, varför vi dessförinnan hann att resa och förankra vårt medhavda tält och inreda det med stolar och bord till oss alla. Förarmötet leddes av Alfa-klubben (CAR) med assistans från BMW-klubben. Klar och tydlig information.
Kl 09.30 inleddes 15-20-minuters roterande pass i klasserna A-B-C-R. SSJ deltog i klasserna B och C.
Banan var torr och fin under förmiddagen – och solen tittade fram lite då och då.
Bland SSJ-ekipagen syntes Lotus Elise, två Porsche Cayman, Porsche 911/996, BMW Clubsport, Golf GTI och Alfa Romeo GT.
Runt kl 13 kom regnet. Intressant att känna på skillnaden mot torr asfalt. Några av oss körde på vanliga sommardäck, vilka kändes lite hala på torrt underlag men kom mer till sin rätta på vått underlag.
En av SSJ högprestandabilar var en Lotus Elise med 250 hk och 800 kg.Motsvarande biltyp bland CAR-bilarna var en Alfa Romeo 4C med 241 hk och cirka 950 kg, men troligen jämförelsevis lite för tung för att hänga med.
911:an hade sedan sist fått nya extraktorgrenrör i rostfritt med tillhörande ljuddämpare. Gott ljud och ytterligare ett antal hk. Märktes på banan.
Sedan sist hade ocksåen tidigare 944:a bytts mot en Cayman. Ett lyft tyckte ägaren.
BMW:n gick som tåget, Alfan snabb i de kurviga partierna tills teknisk avflaggning pga att en slang till oljekylet sprang läck. GTI:n snabb och lättkörd. Ovant med framhjulsdrift, men välbalanserat chassi.Racedäck hade gjort susen....
Regnet tilltog varför vi bestämde oss att avveckla och packa ihop våra pinaler något i förtid. Istället blev det tid för en god fika med eftersnack i Skara centrum på vägen hem.
Några behövde tanka lite grand före hemresan. Praktiskt med en 98-mack i anslutning till banan.
Klockan 08.00 den 1 juni 2025 samlades fem SSJ-medlemmar utanför K-Bygg vid Axamorondellen för gemensam avfärd mot travbanan i Vaggeryd. Marcus Börjesson tog täten i sin Volvo PV444, årsmodell 1951. På trevligt krokiga vägar tog vi oss genom vackra skogs- och jordbruksbygder genom samhällena Sandseryd, Taberg, Månsarp, Röshult, Skjutebo, Ekeryd, Bratteborg innan vi nådde travbanan efter cirka en halvtimmes körning.
På travbanan anslöt ytterligare cirka sex-sju SSJ-medlemmar. Bland medlemsbilarna syntes McLaren M8, Cobra, Porsche 911/930, Porsche 911/996, Miata, Volvo PV, Volvo Amazon, Volvo P1800.
Fanns också några historiska traktorer att beskåda, bl a en fin Volvo 814 Turbo (5,5 liter, 136 hk – mycket på den tiden...) och en International Harvester (7 liter).
Kl 10 hälsade oss Bosse Bildoktorn, Hasse P och två representanter från Götaströms Fordonshistoriska Klubb välkomna och fortsatte sedan med bilprat och fordonspresentationer. En stor mängd historiska fordon hade samlats. För den som sökte reservdelar, verktyg och tillbehör till sina verkstäder och memorobilia för utsmyckning av sina garage fanns mycket intressant att köpa.
Kent L och undertecknad köpte aluminiumlod som efter upphettning av aluminiumplåtarna till 380 grader med gasolbrännare smälte (som vid tennlödning) och kunde spridas ut med en liten mejsel. Efter ytterligare uppvärmning blev fogen genomsmält och stark efter kylning i luft. Intressant metod som kommer att testas i våra resp. garage.
Vädret var fint under hela förmiddagen men både väderprognos och de tunga skyarna indikerade regn under eftermiddagen. Det stämde gott, plötsligt började det ösregna vid 13.30-tiden. Efter en trevlig dag tillsammans drog vi hemåt.
Totalt räknades 250 bilar in, varav 70 Porschar och 30 luftkylda. Därutöver cirka 30 mc. 1500 bilentusiaster hade en trevlig kväll tillsammans i gott väder.
SSJ-folk i gula västar såg till att parkerandet fungerade på ett smidigt sätt.
Ett flertal SSJ-ekipage var där, de flesta av märket Porsche av olika modeller, t ex 356, 911, Cayman och Boxster.
Som vanligt hördes också en hel del amerikanskt V8-muller.
14 ekipage och lika många åskådare hade hörsammat kallelsen till årets våravfrostning. Vädret var gott och alla njöt av den fina vårdagen. Asfaltsplanen hade välvilligt ställts till vårt förfogande av Claessons Åkeripå Hedenstorp.Banläggaren Peter Karlsson hade denna gång förlagt start och mål till områdets norra del samt planerat banan för körning i högervarv.
I vanlig ordning tog Peter inledningsvis förarna på en promenad runt banan för att i detalj kunna studera banans svårighetsgrad.
Körningarna delades denna gång upp i två delar med paus för korvgrillning däremellan. Anders Claesson stod för grillandet. Detta upplägg visade sig uppskattat, så lär upprepas framöver.
Det var stor variation mellan deltagande bilar, vilket gjorde tillställningen extra intressant. Följande bilar deltog:Porsche 356, 911/930 Targa, 911/964, 911/996, Cayman GTS, Lotus 7, Mazda MX5, OpelSpeedster Turbo, BMW 330, Cobra (2 st), Tesla Model 3, VW Tiguan, Volvo 940.
Respektive bils olika egenskaper, förutsättningar och prestanda kombineradesmed olika körteknik till gagn för det optimala tempot. Bland dagens många skickiga ratt-ekvilibrister framstod Joakim (Tesla 3), Claus (Lotus 7) och Jonathan (Opel Speedster) som de främsta.
Tillställningen avslutades med en kort genomgång av kommande aktiviteter, vilka efterhand kommer att annonseras på hemsidan samt mer i detalj till SSJ:s medlemmar via email och Facebook.
SSJ - Filmkväll i Huskvarna Folkets Park måndagen den 24. april
På grund av Ordförandes englandsresa och wemasters datorbyte lite ofullständigt vad avser bilder
Cirka 35 medlemmar samlades för att ta del av filmen om den ikoniska Porsche 917. Först bjöds det på en halvtimmes fika med livlig konversation.
917 tillverkades under åren 1969-1973. För att få 917 homologiserad var Porsche tvungna att först tillverka 25 gatlegala prototyper. Från första ritningsstrecket tog detta bara ett år – imponerande!
Projektet var kostsamt för Porsche med då begränsade resurser, men genom Porsches och dåvarande utvecklingschef Dr Ing Ferdinand Piechs goda kontakter med VW så ordnades 2/3 av finansieringen den vägen.
Liksom alla serieproducerade Porschar (och VW) på den tiden var även 917:ans boxer-12:a luftkyld. Inledningsvis var slagvolymen 4,5 liter, men utvecklades efterhand till 4,9 och 5,0 liter. Chef för motorkonstruktionen var Dr Ing Hans Mezger.
De första åren låg maxeffekten med sugmotor mellan 520-600 hk vid 8000-8400 rpm.
Totalvikten (torr) låg mellan 800-885 kg. Rörramen i aluminium vägde runt 40 kg. Eventuellsprickbildning kunde avläsas på en manometer kopplad till den trycksatta ramen.
Vikt/effektförhållandet låg alltså runt 1,5 kg/hk, vilket gav svårslagna prestanda: 0-200 km/h på strax över 5 sek och toppfarten 390 km/h (på Mulsanne-rakan).
Många namnkunniga förare nämndes och uttalade sig i filmen, t ex Richard Attwood, Derek Bell, Vic Elford, Dieter Quester, Kurt Ahrens, Pedro Rodriguez, Steve McQueen, m fl.
Efter att Porsche med dessa bilar vunnit sportvagns-VM tre år i rad – tävlingarna kördes huvudsakligen i Europa -skiftade Porsche fokus till CanAm-serien i samarbete med Penske Racing. Där tillät reglementet turbo, vilket hissade effekten till 1100 hk för långlopp – 1500 hk för kortare tävlingar. 917 dominerade CanAm-serien 1972-1973, men tvingades tillbaka från turboladdning till sugmotorer 1974 till följd begränsningar av bränsleförbrukningen pga dåvarande oljekris.
Filmen, framtagen i samarbete med Porsche-museet i Zuffenhausen, var så bra och innehöll så mycket intressant information att vi kanske kör den i repris framöver. Styrelsen får fundera över saken.
Årsmötet avhölls i år på Fjällstugan i Jönköping, fastigheten med Jönköpings bästa utsikt.
Deltagarna lät sig inte distraheras, utan efter att en räkmacka och dryck förtärts följde mötet dagordningen enligt stadgarna.
Till skillnad från de sex föregående åren beslutades om en höjning av medlemsavgiften. Den motiverades i huvudsak med ökade kostnader och befanns av mötet att vara befogad. Godkändes alltså.
En av de kostnader som på senare år ökat dramatiskt är banhyra. Styrelsen föreslog därför att inte ordna egna banmöten utan haka på andra arrangörers öppna arrangemang företrädesvis Alfaklubbens banmöten och Mantorps med fleras trackdays. Mötet ansåg detta vara rätt väg att vandra i dagsläget. Godkändes alltså.
Styrelsevalet gick lugnt tillväga då valberedningens förslag om omval av sittande styrelse godkändes.
I övrigt av intresse var att Sällskapets ordförandeklubbas tillkomst klarlades av Mats. Färgerna sades vara inspirerade av ett visst hockeylags. Kunde varit Norges.
Mötet tackade styrelsen för väl utfört arbete och vice versa varpå mötet avslutades.
Den omvalda styrelsen: Sittande Dan Eriksson.
Stående från vänster: Anders Claesson, Kalle Wahlstrand, Peter Karlson, Conny Månsson
47 medlemmar hade hörsammat kallelsen till Huskvarna Folkets Park. Sedvanlig julgröt, skinkmacka och kaffe med pepparkaka intogs. När alla blivit mätta och glada berättade kvällens föreläsare, Bengt-Åce Gustavsson, om svenska motorsportslegender tillsammans med många intressanta bilder.
Bengt-Åce växte upp i Bengtfors där också Erik Berger bodde och verkade. Berger tog i unga år över sina föräldrars bosättnings- och leksaksaffär. Bengt-Åce och Erik kände varandra väl.
Berger föddes 1925 och 1947 körde han sin första tävling anordnad av Dalslands Motorkklubb. 1950 bildades Bengtsfors MotorClub, där Berger ingick i styrelsen.
Berger körde under sin långa tävlingskarriär för ett antal olika bilmärken, främst Fiat, SAAB, Volvo och Ford. Inledningsvis var det mycket rally, sedan isbana och efterhand mer och mer banracing.
När Berger i sin Lotus Cortina skulle försöka ta sig förbi Svante Vorrsjö på Haresjön i Bengtsfors så låg det en isklump på banan vilket som synes resulterade i en vådlig avåkning för Berger.
1966 invigdes Dalsland Ring. Berger anlände med flyg. Picko Troberg var där liksom många andra motorsportsprofiler. Första tävlingen samlade 16000 besökare (!). Den stora publiktillströmningen fortsatte under ett antal år, men sedan tillstötte ett antal händelser som tyvärr ledde till nedläggning av banan 1974. En allvarlig olycka på Gelleråsen 1970 innebar att Dalsland Ring fick uppdateras till en hög kostnad. Sedan kom oljekrisen 1973. En kommunsammanlagning vid den tiden komplicerade situationen situationen. Idag finns bara en 100 meters asfaltsstump kvar samt en informationstavla.
Det visade sig att SSJ-medlemmen och Healey-gurun Mats Svanberg har kört sin Austin Healey på Dalsland Ring.
Carl-Magnus Skogh var jämngammal med Berger och också från Dalsland. Dessa två var stallkamrater hos SAAB och Volvo.
På Ford-tiden var Bosse Ljungfeldt och Berger stallkamrater. Med Ford fick Berger tillgång till snabba engelska bilar, t ex Ford Lotus Cortina och Ford Escort med motorer från bl a Broadspeed.
På tävlingsbanorna sågs många andra intressanta förare och bilar, bl a Ronnie Peterson i sin Tecno (?) och Jo Bonnier med sin Lola T70.
2015 fyllde Berger 90 år. Firandet i Bengtsfors var storslaget.
Året efter slutade Berger sin racingkarriär med att bli fyra i sin klass i Falkenberg.
Bengt-Åce tackades för en trevlig och intressant föreläsning.
Bilderna togs vid Bengt-Åces föredrag och publiceras här med Bengt-Åces goda minne.
För den som vill veta mer rekommenderas ett besök på www.racefoto.se.
Text och bild: Dan Ericsson
Webredaktör: Kjell Adelsund
Bilderna inkl vissa kommentarer:
*4967 Berger leder Kanonloppet 1961 på Gelleråsen i SAAB 96. Kolla vilket publikintresse!
*4968 Berger försöker köra om Svante Vorrsjö
*4969 Ronnie Peterson i en Formel 3:a
*4970 Bonnier och Lola T70
*4971 Berger och Ljungfeldt
*4972 Berger i sin Ford Escort bestyckad med 2-liters Cosworth-motor
I museets konferensrum inledde vår guide med information om Husqvarnas historia samtidigt som de 23 församlade SSJ-medlemmarna intog kaffe/te och frallor. Det började under den svenska stormakttiden på 1600-talet, då många vapensmedjor startades runtom i Sverige. I södra vätterbygden startade verksamheten vid Dunkehallafallen i Jönköping, men efter några år flyttades verksamheten till det större vattenfallet i Huskvarna, varvid Husqvarna Vapenfabrik grundades år 1689.
Efter fredsslutet med Ryssland år 1809 behövdes inte längre så mycket vapen, varvid Husqvarna gradvis lade om till civil produktion, t ex jaktgevär, symaskiner, kaminer, vedspisar, köttkvarnar, cyklar, motorcyklar, elspisar, kylskåp, tvättmaskiner, mikrovågsugnar, motorsågar, utombordsmotorer, gräsklippare, mm. Ett imponerande sortiment!
På 1870-talet uppfanns och utvecklades förbränningsmotorn av Nicolaus Otto, vilket var en 4-takts kolvmotor driven av bensin som antändes av ett tändstift (Ottomotorn). Husqvarna såg här möjligheter att motorisera sina cyklar, varvid motorcykeltillverkningen tog sin början år 1903.
Som ett led i sin marknadsföring började Husqvarna framgångtikt tävla med sina motorcyklar i Sverige och internationellt. Namnkunninga tävlingförare anlitades, bl a Ragnar ”Ragge” Sunnqvist, som vann många tävlingar, bl a på Avus-banan utanför Berlin 1935 med en 500 cc V-twin. (Museets exemplar sågs även ute på avlysta gator i Huskvarna i samband med motorcyklarnas 100 års-jubileum år 2003. Vilket ljud!)
På 60- och 70-talen var Husqvarna mycket framgångsrika i motocross och vann ett antal VM, bl a med Håkan Carlqvist vid styret år 1979.
Ur sina 2-takts motocrossmotorer plockade Husqvarna upp mot 300 hk/liter, alltså exempelvis 37 hk ur en 125 cc-motor. Inte illa!
Motorcykelverksamheten såldes år 1986 till Cagiva i Italien.
På 60-talet började Husqvarna med motorsågar, vilka numera är världsledande.
På 90-talet inleddes utvecklingen av robotgräsklippare vilka nu också är världsledande.
Numera pågår en gradvis övergång från från drivning med bensin och förbränningsmotorer till batterier och elmotorer. Ett antal dylika produkter var utställda på museet.
Framåt kl 20 tackade vi för oss, nöjda och glada efter detta intressanta besök.
Kolonnkörning från Månseryd kl 06.00 via tankning i Skara, småvägar förbi historiska Husaby kyrka och genom den nya infarten in till banområdet. Efter upprättande av SSJ-lägret i depån var det dags för förarmöte lett av Alfa-klubben och BMW-klubben. I grunden samma regler som SSJ. Efter 10 minuters banvisning i lugnt tempo drog det rullande körschemat för klasserna R, A, B och C igång.
Från SSJ körde totalt 6 ekipage, varav fyra Alfor (Sud, GT, 2*GTV6), en 911/996 samt en Hjertberg Special. Vädret var fint, bilarna och banan i gott skick och SSJ-förarna höll sig på asfalten. Lunchen var god på den nya restaurangens terass i det fina vädret. Dit kom man från depån över den nybyggda gångbron över banan.
Totalt uppskattas ca 75 bilar ha deltagit. Mycket fin racing i både Alfas och BMW:s R-klasser. I övriga klasser gick det också undan, var och en enligt sina egna förutsättningar gällande exempelvis vikt-/effektförhållande. Förutom svenska deltagare syntes även registreringsskyltar från bl a Norge och Åland.
Bland bifogade bilder ser ni deltagande bilar och medlemmar från SSJ samt även Alfor under depåtaket.
Efter att Tommy lastat sitt släp och övriga hade packat ihop sina pinaler så blev det fika och eftersnack i Skara på vägen hem.
En trevlig dag tillsammans
Text och Foto: Dan Erisson Webredaktör: Kjell Adelsund
SSJ slalom på Hedenstorp söndagen den 8 september 2024
Vädret var gott – en somrig höstdag. Banläggaren Peter kom väl förberedd och överraskade denna gång med en helt ny bansträckning i högervarv. Anders grill uppskattades och över 70 korvar med tillbehör gick det åt.
22 körningar genomfördes, vardera med ett inledande provåk följda av tre skarpa. Det var ett nöje att se och höra alla snabba och fina bilar framförda av gasglada förare.
En mängd olika fordonsteknik noterades, t ex motorer med 4, 6 och 8 cylindrar, cylinderkonfiguration rak/V/boxer, 150-500 hk, med och utan turbo, luftkylda och vattenkylda, mekaniska och automatväxellådor, med och utan servostyrning, kupé och cab, etc.
Vad gäller bilmodeller så noterades ett brett urval, alla speciella och intressanta på sitt sätt: Porsche 911/930, 911/964, 911/996, 911/991, 718 Cayman, Mazda Miata/MX5, BMW 330i Clubsport, AC Cobra, Hyundai Veloster N, Golf GTI generation 1, Lotus Super 7/Elan S4/Elise, Opel Speedster Turbo, Nissan 350 GTR.
En axplock av bilder.
Text: Dan Ericsson. Foto: Diverse fotografer Webredaktör: Kjell Adesund
Parken onsdagen den 28 augusti 2024 – Amerikanska Ford
Den sista bilträffen i Parken bjöd på gott väder, 400-450 bilar, varav drygt 150 av märket Ford. Besökarantalet uppskattades till 3500-4000, en del långväga.
T-Forden tillverkades i totalt ca 15 miljoner exemplar mellan 1908 och 1927. En av dem hade letat till sig Parken denna kväll. Med motoreffekt 20 hk, vikt 545 kr, toppfart 70 km/h, maxlast över 500 kg och bränsleförbrukning ca 0,8 lit/mil förstår man att bilen blev populär. Endast Volkswagen Typ 1 (baggen, bubblan – kärt barn har många namn) har tillverkats i fler exemplar.
Även syntes bl a Fordmodellerna Fairlane, Mustang och GT40. Den sistnämnda tillverkades mellan 1964-1968. På 60-talet behövde Ford föryngra sitt varumärke och satsade på sportbilar, t ex Ford Mustang, och motorsport . Henry Ford började med att försöka köpa Ferarri, men Enzo sade nej. Då blev beslutet istället att utveckla en egen tävlingsbil med målsättningen att vinna Le Mans. För att lyckas med det vände sig Henry Ford till brittiska sportvagns- och racingföretaget Lola och anställde amerikanen Carroll Shelby att leda verksamheten. Det hela resulterade i Ford GT40, som vann Le Mans 24 timmars 4 år på raken – 1966 till 1969! Två GT40:or syntes till denna kväll. GT40 är bara 40 tum (1 meter) hög, vilket bidrar till lågt luftmotstånd.
Carroll Shelby var också inblandad i utvecklingen av Ford Shelby Mustang GT350 och tillverkade även den egna sportvagnen AC Cobra i samarbete med brittiska AC Cars under åren 1962-1968. Tre Cobror sågs i Parken denna kväll.
Bland de amerikanska sportvagnarna fanns också bl a en tidig Chevrolet Corvette.
Katt bland hermelinerna. En tidig Chevrolet Corvette
Porsche 365-klubbens 50 årsjubileum i Eksjö 23-25 augusti 2024
Ett 80-tal 356:or och ca 150 klubbmedlemmar hade samlats i Eksjö för firande i dagarna tre. Därutöver deltog ett antal 911:or, mest äldre årgångar.
Vår framlidne SSJ-medlem Kurt Bertilsson var med och grundade 356-klubben för 50 års sedan. Ansvarig för jubileumsarrangemangen i Eksjö var Anders Lind.
SSJ med Peter Karlsson i spetsen hade fått förtroendet att sköta slalomkörningen på lördagen. Peter var banläggare och tävlingsledare och hade till sin hjälp Lennart Jansson, undertecknad och fem funktionärer från Eksjö.
Efter ett par konjusteringar och provkörningar av banan med sin Ford Taunus V6:a så var Peter nöjd med banan.
40 bilar och 50 förare från sex länder körde vardera ett provåk och två skarpa åk. Snabbast var Anders Lind i sin röda 356:a – f d Kurts. I samma bil tog dottern Opale Lind hem damsegern.
Två av 356:orna hade modellbeteckningen Carrera med en mycket speciell 4-kamsmotorer. Lennart kallade den för Fuhrmann-motorn. Porsches motorbeteckning är 547. Den utvecklades för racing, emedan Porsche inte fick ut tillräckligt med effekt (varvtal) med stötstångsmotorerna. Teknologie doktorn Ernst Fuhrmann med examen från tekniska högskolan i Wien sattes som kontruktionschef för denna motor som var i produktion i olika utvecklingsstadier, slagvolym och trimningsgrad mellan 1953 och 1964. Ventilmekanismen drivs via vinkelväxlar och axlar ut till topparna på respektive bank och vevaxeln var inledningsvis byggd och lagrad med rullager. För gatbilarna gick man efterhand över till glidlager för förbättrad livslängd. Förutom i 356 Carrera så användes denna motor bl a i Porsche 550 och 904. Om ni minns C-G Hammarlund så tävlade han framgångsrikt på 60-talet med 356 Carrera.
Text och bild: Dan Ericsson
Webredaktör: Kjell Adelsund
Bilder:
Peter provkörde banan med sin Taunu
Vincent Käll vid starten i en lånad gul 356:a
Peter och Lennart vid tidtagningen
Mor och son med sin röda och vackra Speedster
Peter instruerar Carrera nr 73 inför start
Carrera nr 73 framifrån
Peter och Lennart informerar den andra Carrerans förare efter målgång.
Start och målgång för rallyt vid torget
Samlingsplats på torget i Eksjö framför Stadshotellet
Ett 30-tal medlemmar samlades på Miljövägen söder om Tenhult i allehanda fordon; 22 med fyra hjul och 2 med två. Av de tvåhjulingarna drevs den medelst pedaler och motor och den andra med fyrtaktsmotor. Den sistnämna var en modifierad ”Svartqvarna” med fint stuk. Den ursprungliga tvåttaktsmotorn var ersatt med en fyrtaktare från en jordfräs. Bland fyrhjulingarna var artrikedomen stor, bl a Cobra, Porsche, Mercedes-cab, Alfa GTV6, Mazda Miata, Lotus Elise, Morgan och en MG Midget.
Väl framme vid klubbstugan hälsades vi välkomna av klubbens ordförande varefter följde flyguppvisningar med olika radiostyrda modellflygplan samt en helikopter. Numera används mest elmotorer men för de snabbare planen är det jetmotorer som gäller.
Klubbmedlemmarna informerade oss den avancerade teknik som används nu för tiden.
Radiosändarna är mångkanaliga och programmerbara så att flygfarkosternas alla funktioner kan styras på önskat sätt.
Det jetmotordrivna planet drivs av en radialturbin. Alla motorfunktioner inklusive rodren styrs elektriskt via radio från operatören på marken. Planets maxhastighet ligger över 200 km/tim
De eldrivna farkosterna drivs av litiumbatterier och borstlösa motorer.
Peter berättade om sina segelmodellflygplan, som har en elmotordriven propeller som tar dem upp till marschhöjd, varifrån segelflygandet och termikletandet inleds med avstängd motor.
Den som vill veta mer välkomnades att besöka klubben på tisdagkvällar eller lördagar.
Anders var grillmästare och alla lät sig väl smaka.
När skymningen kom så tackade vi för oss och drog hemåt efter en trevlig och lärorik kväll.
Bild och text: Dan Ericsson Webredaktör: Kjell Adelsund
Första bilträffen efter semesteruppehållet och en behaglig sommarkväll hade lockat 400-500 bilar och ca 3000 personer som njöt av tillställningen – varav ett flertalSSJ-medlemmar. På tre av bilderna ses några av deras fordon. Den första bilden visar tre vanligt förekommande klassiker från förr i tiden med vissa utmärkande konstruktionsdetaljer: framhjuldrift, strömlinjeformad kaross respektivekortslagig motor – vilket gjorde den populär på tävlingsbanorna pga av sin varvvillighet.
Text och bild: Dan Ericsson Webredaktör: Kjell Adelsund
På preem i Huskvarna samlades 16 ekipage för avfärd mot Vireda kl 16. Peter tog befälet och instruerade om valet av färdväg på småvägar genom det småländska sommmarlandskapet.
Färden gick först norrut på gamla riksettan upp till Skärstad där det svängdes höger förbi kyrkan och vidare mot Bunn. Vädret var gott så många körde nedcabbat. Många utmed vägen tyckte det var trevligt att se så många fina sportvagnar och vinkade.
Efter ett antal vägskäl svängdes det in på Gröna Lunds stora parkering på en gräsplan fylld med uppskattningsvis 200 bilar. Ytterligare tre SSJ-ekipage hade kommit direkt till Vireda, så totalt 19 ekipge och cirka 25 deltagare inklusive familjemedlemmar och goda vänner. Bland SSJ-fordonen märktes bl a två Cobror, Mercedes-cabbar, Nissan GTR, Miata-cabbar, Porsche 911/996/944/918 (Cayman), MG Midget (högerstyrd som sig bör med en engelsk sportvagn...), Triumph Spitfire, Alfa GTV6 och färdledarens tvåhjuliga BMW.
Bilsnacket och däcksparkandet på parkeringen fortsatte på fiket med gott kaffe och goda kakor tills det stängde kl 19 – och lite därefter .....
Noterades att nästa aktivitet blir Europabilar i Parken den 7 augusti och sedan grillkväll på Modellflygkluben utanför Tenhult den 13 augusti
Till dess, ha en fortsatt skön sommar – speciellt nu när solen börjat att visa sig igen.
Text och bild: Dan Ericsson Webredaktör: Kjell Adelsund
Det blev en mycket trevlig och intressant kväll på Rustorps gård några kilometer nordväst om Jönköping. Gården har anor sedan 1300-talet, då Bo Jonsson Grip stod som ägare.
Kvällens tema var veteranfordon. Veteranbilarna fick stå på hedersplats på gräsmattan uppe vid mangårdsbyggnaden, medan övriga fordon höll till nere vid närliggande lagård, numera konverterad till café och festlokal. Fika intogs i cafét, såväl inomhus som utomhus i den sköna sommarkvällen.
Från SSJ kom ett 10-tal bilar och uppemot 20 medlemmar. Även nyare bilar, traktorer, mopeder, motorcyklar fanns att beskåda. För ett axplock, se bilagda foton.
Styrelsen önskar er alla en trevlig midsommarhelg. Många fina Corvette och Camaro kom igår till Huskvarna Folkets Park, se foto. Vädret var som synes behagligt med fika intogs i goda vänners lag, så vad mer kan man begära.....