Amerikanska ford

Parken onsdagen den 28 augusti 2024 – Amerikanska Ford

Den sista bilträffen i Parken bjöd på gott väder, 400-450 bilar, varav drygt 150 av märket Ford. Besökarantalet uppskattades till 3500-4000, en del långväga. 

T-Forden tillverkades i totalt ca 15 miljoner exemplar mellan 1908 och 1927. En av dem hade letat till sig Parken denna kväll. Med motoreffekt 20 hk, vikt 545 kr, toppfart 70 km/h, maxlast över 500 kg  och bränsleförbrukning ca 0,8 lit/mil förstår man att bilen blev populär. Endast Volkswagen Typ 1 (baggen, bubblan – kärt barn har många namn) har tillverkats i fler exemplar.

Även syntes bl a  Fordmodellerna Fairlane, Mustang och GT40. Den sistnämnda tillverkades mellan 1964-1968. På 60-talet behövde Ford föryngra sitt varumärke och satsade på sportbilar, t ex Ford Mustang, och motorsport . Henry Ford började med att försöka köpa Ferarri, men Enzo sade nej. Då blev beslutet istället att utveckla en egen tävlingsbil med målsättningen att vinna Le Mans. För att lyckas med det vände sig Henry Ford till brittiska sportvagns- och racingföretaget Lola och anställde amerikanen Carroll Shelby att leda verksamheten. Det hela resulterade i Ford GT40, som vann Le Mans 24 timmars 4 år på raken – 1966 till 1969! Två GT40:or syntes till denna kväll. GT40 är bara 40 tum (1 meter) hög, vilket bidrar till lågt luftmotstånd.

Carroll Shelby var också inblandad i utvecklingen av Ford Shelby Mustang GT350 och  tillverkade även den egna sportvagnen AC Cobra i samarbete med brittiska AC Cars under åren 1962-1968. Tre Cobror sågs i Parken denna kväll.

Bland de amerikanska sportvagnarna fanns också bl a en tidig Chevrolet Corvette. 

Katt bland hermelinerna. En tidig Chevrolet Corvette 

                               Text och bild: Dan Ericsson

Webredaktör: Kjell Adelsund