2024-12-04 Grötkväll i Parken

SSJ grötkväll den 4 december 2024

47 medlemmar hade hörsammat kallelsen till Huskvarna Folkets Park. Sedvanlig julgröt, skinkmacka och kaffe med pepparkaka  intogs. När alla blivit mätta och glada berättade  kvällens föreläsare, Bengt-Åce Gustavsson, om svenska motorsportslegender tillsammans med många intressanta bilder. 

Bengt-Åce växte upp i Bengtfors där också Erik Berger bodde och verkade. Berger tog i unga år över sina föräldrars bosättnings- och leksaksaffär. Bengt-Åce och Erik kände varandra väl.

Berger föddes 1925 och 1947 körde han sin första tävling anordnad av Dalslands Motorkklubb. 1950 bildades Bengtsfors MotorClub, där Berger ingick i styrelsen.

Berger körde under sin långa tävlingskarriär för ett antal olika bilmärken, främst Fiat, SAAB, Volvo och Ford. Inledningsvis var det mycket rally, sedan isbana och efterhand mer och mer banracing.

När Berger i sin Lotus Cortina skulle försöka ta sig förbi Svante Vorrsjö på Haresjön i Bengtsfors så låg det en isklump på banan vilket som synes resulterade i  en vådlig avåkning för Berger.

1966 invigdes Dalsland Ring. Berger anlände med flyg. Picko Troberg var där liksom många andra motorsportsprofiler. Första tävlingen samlade 16000 besökare (!). Den stora publiktillströmningen fortsatte under ett antal år, men sedan tillstötte ett antal händelser som tyvärr ledde till nedläggning av banan 1974. En allvarlig olycka på Gelleråsen 1970 innebar att Dalsland Ring fick uppdateras till en hög kostnad. Sedan kom oljekrisen 1973. En kommunsammanlagning vid den tiden komplicerade situationen situationen. Idag finns bara en 100 meters asfaltsstump kvar samt en informationstavla.

Det visade sig att SSJ-medlemmen och Healey-gurun Mats Svanberg har kört sin Austin Healey på Dalsland Ring.

Carl-Magnus Skogh var jämngammal med Berger och också från Dalsland. Dessa två var stallkamrater hos SAAB och Volvo.

På Ford-tiden var Bosse Ljungfeldt och Berger stallkamrater. Med Ford fick Berger tillgång till snabba engelska bilar, t ex Ford Lotus Cortina och Ford Escort med motorer från bl a Broadspeed.

På tävlingsbanorna sågs många andra intressanta förare och bilar, bl a Ronnie Peterson i  sin Tecno (?) och Jo Bonnier med sin Lola T70.

2015 fyllde Berger 90 år. Firandet i Bengtsfors var storslaget.

Året efter slutade Berger sin racingkarriär med att bli fyra i sin klass i Falkenberg.

Bengt-Åce tackades för en trevlig och intressant föreläsning.

Bilderna togs vid Bengt-Åces föredrag och publiceras här med Bengt-Åces goda minne.

För den som vill veta mer rekommenderas ett besök på www.racefoto.se.

Text och bild: Dan Ericsson

Webredaktör: Kjell Adelsund

Bilderna inkl vissa kommentarer:

*4967 Berger leder Kanonloppet 1961 på Gelleråsen i SAAB 96. Kolla vilket publikintresse!

*4968 Berger försöker köra om Svante Vorrsjö

*4969 Ronnie Peterson i en Formel 3:a

*4970 Bonnier och Lola T70

*4971 Berger och Ljungfeldt

*4972 Berger i sin Ford Escort bestyckad med 2-liters Cosworth-motor

*4975 Bergers 90-årsfirande i Bengtsfors år 2015

 

1_Föreläsning_i_Huskvarna_kopiera_Bengt-Åce_Gustavsson_241204.jpg