SSJ besöker Jönköpings radioflygklubb 13 augusti
Ett 30-tal medlemmar samlades på Miljövägen söder om Tenhult i allehanda fordon; 22 med fyra hjul och 2 med två. Av de tvåhjulingarna drevs den medelst pedaler och motor och den andra med fyrtaktsmotor. Den sistnämna var en modifierad ”Svartqvarna” med fint stuk. Den ursprungliga tvåttaktsmotorn var ersatt med en fyrtaktare från en jordfräs. Bland fyrhjulingarna var artrikedomen stor, bl a Cobra, Porsche, Mercedes-cab, Alfa GTV6, Mazda Miata, Lotus Elise, Morgan och en MG Midget.
Väl framme vid klubbstugan hälsades vi välkomna av klubbens ordförande varefter följde flyguppvisningar med olika radiostyrda modellflygplan samt en helikopter. Numera används mest elmotorer men för de snabbare planen är det jetmotorer som gäller.
Klubbmedlemmarna informerade oss den avancerade teknik som används nu för tiden.
Radiosändarna är mångkanaliga och programmerbara så att flygfarkosternas alla funktioner kan styras på önskat sätt.
Det jetmotordrivna planet drivs av en radialturbin. Alla motorfunktioner inklusive rodren styrs elektriskt via radio från operatören på marken. Planets maxhastighet ligger över 200 km/tim
De eldrivna farkosterna drivs av litiumbatterier och borstlösa motorer.
Peter berättade om sina segelmodellflygplan, som har en elmotordriven propeller som tar dem upp till marschhöjd, varifrån segelflygandet och termikletandet inleds med avstängd motor.
Den som vill veta mer välkomnades att besöka klubben på tisdagkvällar eller lördagar.
Anders var grillmästare och alla lät sig väl smaka.
När skymningen kom så tackade vi för oss och drog hemåt efter en trevlig och lärorik kväll.
Bild och text: Dan Ericsson Webredaktör: Kjell Adelsund