DE
LJUVA ÅREN
DE
SISTA ÅREN
 |
Ännu
är det några timmar kvar innan
Jody Scheckter
har tagit den första sexhjuliga
segern i F1:s historia.
Foto:
Hasse Larsson, där inget annat anges
Text: Göran Larsson
|
Inför
start - Sveriges GP 1976 Foto: Göran Larsson
Fotot är taget från läktaren mittemot
depån. Det är den 13 juni 1976 och F1-cirkusen är i Sverige för
fjärde året. Längst till vänster står Vittorio Brambilla.
Förra året chockade han alla med att ta sin karriärs
första och enda pole här i sin gnistrande brandgula March. I "Teknikens
värld" kunde man läsa om March-ledningens strävan
att alltid närvara vid italienarens lunch under racedagen
för att dricka upp så mycket som möjligt av det vin som Vittorio
tyckte var en naturlig del av måltiden. Mer än en flaska
ansåg man att "Gorillan från Monza" inte borde dricka inför start.
Han dog i maj 2001, av en hjärtattack i sitt hem utanför
Milano. Men det är ännu tjugofem år dit från
denna ögonblicksbild och Jody Scheckter har just rullat förbi
honom på väg fram till första startrutan i den
makalösa sexhjulingen. Han skall under dagen ta denna bils första
seger åtföljd av sin stallkamrat Patrick Depallier.
I den svarta Shadowen med nr 17
sitter Tom Pryce, ett engelskt löfte med nio månader kvar i sporten
och livet. Under Sydafrikas GP den 5 mars kommande år kör han
på en funktionär som korsar banan och får dennes brandsläckare
i huvudet. Båda omkommer omedelbart. Den Gitanessponsrade
blå-vita Ligeren som väjer för Clay Regazzonis Ferrari
är det franska stallets enda och körs av Jaques Laffite.
1977 tar han sin och stallets första seger just här
på Anderstorp.
Så konstigt livet tycks då
man betraktar det i efterhand och känner dess facit.
Men detta var alltså 1976
och den svenska F1-racingen skulle vara en realitet i två år till.
Ännu gick "Smokey" fet, snaggad och blossande genom
depån till sin uppfyllda dröm. Fortfarande var Ronnie det
mest spektakulära man kunde se på en racerbana och Gunnar Nilsson
var den nya stjärnan, världsmästarämnet. Sommaren var ung och
jag hade just slutat åttonde klass - Än levde de gamla Gudarna.
|
Jag kommer
ihåg när prototypen visades för första
gången, hösten -75, i svensk TV, Bo Hansson
informerade om att enligt de uppgifter de fått var
anledningen till de fyra framhjulen den att bilen skulle
kunna köras även om ett hjul punkterades !!
Även om anledningarna var andra och då främst
aerodynamiska var det många som drog på munnen
åt Tyrrells skapelse, och även så här
i efterhand omnäms P 34 ofta som ett misslyckande.
Varför kan man fråga sig. GP:et på Anderstorp
var det tredje för Jody med bilen, stallkamraten
Patrick Depalliers fjärde. Jody tar under den kvarvarande
delen av säsongen dessutom fyra andraplatser och
slutar trea sammanlagt, Depallier fyra andraplatser, en
tredje och en fjärde och slutar fyra. Att på
så kort tid, med ett fullständigt nytt koncept
skapa en vinnarbil var enastående.
Andra stall
följde efter, March, Williams och Ferrari tog också
fram sexhjuliga bilar, dock med fyra bakhjul. March och
Williams med hjulen placerade efter varandra medan ferrarins
hade sina dubbelt, som på en lastbil. Men ingen
av dessa kom att köra något GP och till 1978
skrevs reglerna om, en F1:a skulle vara utrustad med fyra,
och endast fyra, hjul. Men ännu ett år skulle
tyrellen få rulla, och då med Ronnie bakom
ratten. I Teknikens världs reportage från det
första mötet förare och bil emellan såg
de ut som gjorda för varandra - den blå F1:an
med gula stripes och Ronnie med sin matchande hjälm.
När 77 års säsong väl drog igång
hade dock stallet fått nya sponsorer som fördärvade
det hela. Och några fler segrar än den här
på Anderstorp blev det aldrig.
|
1977
 |
Ronnie
interjuvas av Sven-Eric Ericsson. Måhända försöker
han förklara varför säsongen inte blivit
som alla trott.
|
 |
Även
om han hyllades för mycket, Ronnie, gjorde man det
sällan för hans bilutvecklingsskicklighet. Under
året fick bilen allt mer understyrningsproblem, vilket
inte blev lättare att komma underfund med då
GoodYear började gny om däckstillverkningen. |
|
1976
Lotus
 |
Så
här såg Gunnars bil ut efter kraschen mot depåmuren
tre varv in på Sveriges GP 1976. På andra sidan
muren stod Colin Chapman. |
GUNNAR NILSSON
Foto: Göran Larsson
var
den glade gamängen från Helsingborg, som slog
igenom i racingvärlden på häpnadsväckande
kort tid. Han började köra först vid 23
års ålder, 1972, i en Formula Vee som han
bytte till sig av en kompis. 1975 hade han ett fabrikskontrakt
med March för att köra i den engelska F3-serien.
Han hade då ännu inte vunnit ett enda lopp
i sin karriär. Det tog han igen nu och han vann det
engelska F3-mästerskapet i stor stil och avslutade
säsongen med att rada upp segrar även i Formula
Atlantic. Han blev därmed ett eftertraktat namn och
fick anbud från flera F1-stall, bl. a Williams och
McLaren, men skrev på för March igen för
en hel F2-säsong och några F1-inhopp. Så
kom 76 års säsong och Ronnie fick inte de pengar
han skulle ha och ett redan ansträngt förhållande
förvärrades och sprack. Nu skedde, lite förenklat,
ett byte så att Ronnie, efter säsongens första
GP, lämnade Lotus och gick till March och Gunnar
hamnade hos Lotus och F1. När helsingborgaren nu
kröp ner i sittbrunnen på sin Lotus hade det
bara gått fyra år sedan han gjort detsamma
i sin första racerbil, den begagnade formula Veen
på Knutstorp. Samtidigt kom Mario Andretti till
Lotus och med dennes förmåga att utveckla bilar
och enorma rutin, fick Gunnar en perfekt läromästare
och stallkamrat.
För
Ronnie blev 76 misslyckat, med en March som sällan
höll. Fast på Monza lyckades han vinna, för
tredje gången, och i IMS skrev man: "Monza
- inte Monaco - är Ronnies turbana."
Vad bryr sig ödet om en tidningsnotis?
1977
Lotus
blev bättre och bättre, och under året
tog Gunnar sin första seger, i Belgien, och bl.a
Jackie Stewart betraktade herr Nilsson från Sverige
som en framtida världsmästare. Så skulle
det aldrig bli, men det visade ytterligare på
den talang med vilken han på så kort tid
var på väg att erövra racingvärlden.
|
 |
Gunnar
Nilssons Lotus -78 rullas ut ur depån.
|
 |
Colin
Chapman vid Mario Andrettis bil
|
|
1978

Fotot taget under Ronnies sista
framträdande på svensk mark, på Knutstorp,
en månad före Monza.
Foto:
Göran Larsson
När året
inleddes var det med stor svensk optimism. Ronnie
var tillbaka hos det återuppståndna
Lotus och Gunnar var på väg att som
försteförare utveckla Arrows nya spännande
bil. Dock var han sjuk till årets första
tävling, men han skulle snart vara tillbaka
sa bullentinerna. Lotus dominerade säsongen
och Ronnie var tillbaka med besked. Stallet vann
åtta GP, fyra dubbelt. På frågor
om varför han inte försökt köra
förbi Mario vid tillfällen när
han uppenbarligen varit snabbare, svarade han:
"Jag har skrivit på som andreförare,
jag finner mig i den rollen. Dessutom hade bilen
aldrig varit så bra om det inte varit för
Mario. Min tiden kommer."
En
bit in på året stod det klart att
det var cancer Gunnar led av och hans framtid
var därmed oviss.
Så
kom Monza och Andretti förlorade sin gode
vän och ende utmanare till den efterlängtade
VM-titel. "Vad skall jag med den nu? Nu spelar
ingenting någon roll."
Gunnar
var med på begravningen, tydligt märkt
av sjukdomen, och en dryg månad senare hade
den besegrat honom. Men innan dess hade han instiftat
en fond för bekämpning av cancer, Gunnar
Nilsson minnesfond. "Jag blir hellre
hågkommen som en som gjort något för
att bekämpa cancern än en som vann Belgiens
GP."
Inom
loppet av en och en halv månad hade vi förlorat
de två bästa förare vi haft.
|
1979 ställs Sveriges Grand Prix in.
De ljuva åren är slut.
|
|
|