
DE
LJUVA ÅREN
1974
Scandinavian Raceway
 |
Foto: Hasse Larsson
- Text: Göran Larsson
 |
Jody Scheckter,
vandrar segrarens väg efter 1974 års lopp. Tyrrell
dominerade helgen, etta-tvåa på tidsträningen
med Patrick Depallier först, och etta-tvåa i racet,
då alltså med Jody först, endast tre tiondelar
före sin stallkamrat och tre sekunder före James Hunt.
Jody slutar trea i årets mästerskap.
Fem år
senare, 1979 vinner han VM för Ferrari. Några årtionden
senare, kan inte hans son Tomas, hålla fingrarna borta från
damer av det nätta och betalbara slaget och tjo så
var den F1-karriären borta. Jaguar som då använde
sig av dennes testföraretjänster tyckte inte det var
så lämpligt rent image-mässigt och så fick
han gå. Eddie Irvine kommenterade händelsen med att
han tyckte Tomas borde hängt med honom istället, för
då skulle han fått vackrare damer och det utan att
betala en endaste krona. Om detta tyckte Jaguar-ledningen ingenting,
måhända passade det bilden av en tänkt Jaguar-köpare
bättre.
|
1 Jody Scheckter- Tyrrell/Ford
2 P. Depailler - Tyrrell/Ford
3 James Hunt - Hesketh/Ford
4 E. Fittipaldi - McLaren/Ford
5 J.P. Jarier - Shadow/Ford
6 Graham Hill - Lola/Ford
|

Niki Lauda, med hjälm.
Österrikaren och rikemanssonen som länge betraktades såsom
talanglös i svensk press.
 |
Graham Hill.
Eleganten, fem gånger Monaco-vinnare. Världsmästare
62 o 68. Vinnare även av Le Mans och Indy 500. En av englands
stora. Fader till Damon.
1974 är
Graham Hill 45 år men fortfarande aktiv, både som
förare och stallchef. Han blir bara ett år äldre.
Den 29 november 1975 då han avslutat sin förarkarriär
för att koncentrera sig på att leda stallet, kraschar
han sitt privata Piper-plan vid landning strax norr om London.
Med i planet finns det unga stjärnskottet Tony Brise och
ytterligare fyra medlemmar i teamet. Om faror hade han tidigare
sagt: "If the worst ever happens, then it means simply
that I have been asked to pay the bill for the happiness of my
life".
|
 |
James Hunt
syntes ofta barfota, med cigg, jeans och vacker kvinna av skiftande
identitet. En känslosam herre glad för det vilda livet,
men med en ambivalent inställning till F1-världen och
glamouren: "Limelight´s a danger and so is wealth. It´s
like giving a dog a big juicy bone. When he didn´t have one
he could live without it, but once he´s tasted one, he hangs
on like grim death." 1976 blev han världsmästare
för McLaren. Teddy Mayer, stallchef i McLaren då sa:
"I can talk to James about women and backgammon, tennis, taxes,
Spain, food, childhood, but I can´t get him to talk to me
about cars." Hunt tröttnade på F1 och alla olyckor
(han var den som drog Ronnie ur kraschen på Monza -78 och
belönades senare av KAK för detta) och 1979 lämnade
han Wolf-stallet efter Monacos GP samma år. Dog av hjärtattack
på hotell endast 45 år gammal. |
 |
Alexander
Hesketh, en lord av det där riktigt engelska slaget som
fick tillgång till familjeförmögenheten vid 21
års ålder och beslöt sig för att satsa på
racing. Hunts beskrivning av lorden var: "His attitud was
that we were doing pretty badly in Formula Two and for very little
additional cost we could do badly in Formula One." En rebell
som gjorde allt för att röra om i den konservativa F1-världen.
På bilden, inte 24 fyllda, har han bildat eget stall med
egen bil och lackerat den i den adliga sköldens färger.
Sponsorer vägrade han att befatta sig med. Dock började
det tryta med pengen och han sålde stallet till canadensaren
Walter Wolf efter 75 års säsong och lämnade sporten.
Sen blev han "vuxen", etablerade sig inom politiken
och satt med i Margret Thatchers regering! Medlem av House of
Lords. Givetvis.
Citat hämtade ur "The
Formula One Years" av Timothy Collings & Sarah Edworthy
|

ISO-Marlboro-vagnarna
rullas fram. Bilden måste vara tagen vid ett av träningspassen,
bil nr 20 körd av Richard Roberts lyckas nämligen inte
kvala in. Den främre av de två körs av "smiling
Tom" Belsö. 21:a på träning men åtta
i mål för den glade dansken i dennes enda F1-start.
Detta är
tiden då förare kunde köpa in sig för ett
GP eller två i något stall. Ofta var det förare
av lokal karaktär. På bilden, till vänster om
Brambillas Beta-sponsrade March, syns Reine Wisells Västkuststugan-sponsrade
dito. Reine lyckas kvala in sin tillfälliga bil på
sextonde plats, pinnhålet före sin snabba och galna
italienska stallkompis.
I loppet kör
Reine upp sig till en åttonde plats innan han på det
59 varvet tvingas bryta vad som skall bli hans sista F1-tävling.
Om ett år från denna bild finns han alltså inte
med när hans nuvarande stallkompis Vittorio tar sitt livs
enda pole just här på Anderstorp. Han vann ett GP,
Österrikes 75. I ösregn flaggas han av som segrare i
ett nedkortat race och kraschar av lycka strax efter. Han var
vild. Efter sin aktiva karriär körde han följebilen
med F1-cirkusens ständige tävlingsläkare Sid Watkins
på Monza. 1981 satt de i en Alfa Romeo och Vittorio frågade
läkaren på vilket avstånd han tycker de skall
ligga. Plågad av tidigare varv med italienaren svarade denne
"Vittorio, I don´t mind, but I don´t want you
in the lead at the end of the first lap". Vittorio körde
ofta fort, dock prutade han ofta lite väl mycket på
marginalerna. I dåtidens engelska tidning "MotorSport"
döpte de träffsäkra engelska pennorna honom till
"King of the too-late-brakers".
Leo Kinnunen
var rallyföraren som plockades in som stallkompis till Pedro
Rodriguez då team Wyers hade hand om den magnifika Porsche
917. Läs Nigel Roebucks fantastiska artikel om Pedro
på Brands Harch 1970, en körning fortfarande betraktad
som en av alla tiders mest otroliga.

Leo Kinnunen.
Surtees-Ford.
Kinnunen provar
lyckan i F1 sex gånger detta år men lyckas bara kvala
in här. I racet kommer han bara nio varv. Även Bertil
Roos med sin så vackra Tre Kronor-lackerade hjälm kör
nu sitt enda F1-race. Han kommer från framgång i Formel
Atlantic i USA och gör nu ett framträdande på
hemmaplan med en UOP-Shadow. Han är inte särskilt snabb
och i racet kommer han bara två varv, men jag minns hur
han i stor vit Lincoln och cowboy-hatt passerade hela jävla
bilkön i en vansinnig omkörning då vi andra krypande
tog oss fram till banan. Det kommer jag ihåg, det och den
där hjälmen.
Några
år senare, nämligen 1978, trädde en annan märklig
figur in i på F1-arenan: Hector Rebaque var en då
22-årig mexikan som köpte sig en Lotus 78 av Colin
Chapman och började köra i egen regi. Det är inte
fel att kalla hans första säsong för misslyckad,
han lyckades bara kvala in i nio lopp, och i det andra, Brasiliens
GP, bryter han efter fyrtio varrv på grund av trötthet.
Men han gav sig inte, till andra halvan av 79 hade han byggt sig
en egen bil som han dock bara använde sig av vid tre tillfällen.
1980 och 81 blev han den typ av andreförare hos Brabham som
Bernie Eccelstone ville ha - den ej så snabbe men mycket
betalande. Blev som bäst fyra.
Visst var
F1 en mycket intressantare smältdegel då, med lite
amatörism och vild individualitet blandat med de stora och
seriösa. Allt var inte en snöpt Schumacher-mun att kommentera
allts ordning och förträfflighet.
|
 |
"10
minuter till start" har Hasse skrivit på baksidan av
fotot.
Närmast Guy Edwards och Graham Hill i Lolor, sedan Vern Schuppan
i röd Ensign. Därefter James Hunts Hesketh och Reine Wisells
March. Så långt är det klart, men vem är den
märklige Hitchcock-liknande herren i trenchcoat? Och vad är
hans uppgift? |
|