DE LJUVA ÅREN
Scandinavian Raceway 1973


För första gången på svensk jord med Lotusen och hela VM-cirkusen. Och nog syns det ett ansenligt mått av medvetande i stegen, det är en "man av värld" som kommit hem och som i detta nu blickar in i herr Larssons kameraöga. I bakgrunden syns de bägge McLaren-bilarna körda av Peter Revson och slutlige segraren Dennis Hulme, samt Jackie Stewarts Tyrell.

 

På väg genom täta led av åskådare och fotografer. Jackie Stewart med svart  kepa, beatlesfrilla och solglas viftar fri väg. Han var den nya generationens man,  full av professionalism och säkerhetstänkande. Tre gånger världsmästare, så  också detta år.

Men det blir ingen lycklig avslutning på året, hans stallkamrat och nära  vän Francois Cevért omkommer på träningen inför årets sista lopp på Watkins  Glen och Stewart kliver därmed ur sin bil för alltid. Därför stannar hans GP- starter vid 99 och hans vinster vid 27.

 Här idag, på Anderstorp, blir han femma.




 

 

Ronnie.

På den nedre bilden blickar han bort mot Erik "på taket" Karlsson. Visst kan man föreställa sig att han tänker:"Nu borde han väl inse att det är jag som är nummer ett." The Super Swede, Ronnie Peterson har varit snabbast på tidsträningen, han tar starten och håller ledningen till näst sista varvet då Hulme går förbi i slutet av flygrakan.



T:et bak tvåan står för T-car och betecknar Ronnies reservbil.

....and get the cars sideways. You know, people still rave about Ronnie Peterson in a Lotus 72, and I understand that. I agree with them. That's the kind of entertainment I want to give the crowds. Smoke the tyres ! Yeah ! "
Gilles Villenueve i boken "The Life of the Legendary Racing Driver"

 

Emerson Fittipaldi blev tidernas yngste F1-världsmästare 1972. En snabb brasilianare som var en stor strateg och med stort kunnande i bil-utvecklandet. Ibland står det skrivet att han tröttnade på att sortera och ställa in bilen för att sedan se Ronnie köra den sekunden snabbare med samma inställning.

Världsmästare även 1974 och god vän med Ronnie under hela karriären. Han avslutade sitt körande i USA. Polisonger.

 


George Follmer, en av USA:s stora, med mängder av år i Can-Am (Porsche 917/10), Indy och annat konstigt dom kör i USA, skriver autograf åt liten flicka. I F1 blev det bara ett år med en tredjeplats som bäst.


Denny Hulme, Nya Zeeländaren som stal segern från Ronnie och publiken på de varven p.g.a bättre däcksval. Blev världsmästare 1967.

Visst ser det ganska avslappnat ut, lutande mot en K70 eller vad det kan vara, minuterna innan start.



Howden Ganley, landsman till Hulme, men inte lika framgångsrik. Han körde 41 GP mellan 71 och 74. Här står han i reklamfri vit overall och drar åt sin helvita hjälm. Det är bara minuter kvar till start men en evighet till nu. Hans stallkompis för helgen, dansken Tom Belsö lyckas inte kvala in till loppet.


Jean-Pierre Jarier, den trinde långhårige fransmannen som ännu ses fara runt på racerbanorna, nu oftast i Porsche. Körde 143 GP och blev som bäst 3:a. Här i March.

Reine Wisell. I den av parfymeriet Pierre  Robert köpta platsen i March. I sitt första  GP 1970 för Lotus blev han sensationellt  trea.

"Reine Wisell, olycksförföljde gubbe" stod det att läsa i någon IMS då det begav sig. Och hur väl blev inte denna helg ett exempel på det. För första gången i bilen är han ändå sju tiondelar snabbare än Marchs ordinarie fabriksförare Jarier på träningen och får startposition 14. På uppvärmningsvarven kollapsar en bärarm i framvagnen och han tvingas bryta innan start.

1973