
DE
LJUVA ÅREN
Scandinavian
Raceway 1973

För
första gången på svensk jord med Lotusen
och hela VM-cirkusen. Och nog syns det ett ansenligt mått
av medvetande i stegen, det är en "man av värld"
som kommit hem och som i detta nu blickar in i herr Larssons
kameraöga. I bakgrunden syns de bägge McLaren-bilarna
körda av Peter Revson och slutlige segraren Dennis Hulme,
samt Jackie Stewarts Tyrell. |
|
På
väg genom täta led av åskådare och
fotografer. Jackie Stewart med svart kepa, beatlesfrilla
och solglas viftar fri väg. Han var den nya generationens
man, full av professionalism och säkerhetstänkande.
Tre gånger världsmästare, så också
detta år.
Men
det blir ingen lycklig avslutning på året, hans
stallkamrat och nära vän Francois Cevért
omkommer på träningen inför årets
sista lopp på Watkins Glen och Stewart kliver
därmed ur sin bil för alltid. Därför
stannar hans GP- starter vid 99 och hans vinster vid
27.
Här
idag, på Anderstorp, blir han femma.
|
|
Ronnie.
På
den nedre bilden blickar han bort mot Erik "på
taket" Karlsson. Visst kan man föreställa
sig att han tänker:"Nu borde han väl
inse att det är jag som är nummer ett."
The Super Swede, Ronnie Peterson har varit snabbast
på tidsträningen, han tar starten och håller
ledningen till näst sista varvet då Hulme
går förbi i slutet av flygrakan.
|
 |
 |
T:et
bak tvåan står för T-car och betecknar
Ronnies reservbil.
....and
get the cars sideways. You know, people still rave
about Ronnie Peterson in a Lotus 72, and I understand
that. I agree with them. That's the kind of entertainment
I want to give the crowds. Smoke the tyres ! Yeah
! "
Gilles Villenueve i boken "The Life of the Legendary
Racing Driver"
|
 |
Emerson
Fittipaldi blev tidernas yngste F1-världsmästare
1972. En snabb brasilianare som var en stor strateg
och med stort kunnande i bil-utvecklandet. Ibland
står det skrivet att han tröttnade på
att sortera och ställa in bilen för att
sedan se Ronnie köra den sekunden snabbare med
samma inställning.
Världsmästare
även 1974 och god vän med Ronnie under hela
karriären. Han avslutade sitt körande i
USA. Polisonger.
|
|
 |
George
Follmer, en av USA:s stora, med mängder av år
i Can-Am (Porsche 917/10), Indy och annat konstigt dom kör
i USA, skriver autograf åt liten flicka. I
F1 blev det bara ett år med en tredjeplats som bäst.
|
 |
Denny
Hulme, Nya Zeeländaren som stal segern från Ronnie
och publiken på de varven p.g.a bättre däcksval.
Blev världsmästare 1967.
Visst
ser det ganska avslappnat ut, lutande mot en K70 eller vad
det kan vara, minuterna innan start.
|
 |
Howden
Ganley, landsman till Hulme, men inte lika framgångsrik.
Han körde 41 GP mellan 71 och 74. Här står
han i reklamfri vit overall och drar åt sin helvita
hjälm. Det är bara minuter kvar till start men en
evighet till nu. Hans stallkompis för helgen, dansken
Tom Belsö lyckas inte kvala in till loppet. |
 |
Jean-Pierre
Jarier, den trinde långhårige fransmannen som
ännu ses fara runt på racerbanorna, nu oftast i
Porsche. Körde 143 GP och blev som bäst 3:a. Här
i March. |
 |
Reine Wisell. I den av parfymeriet
Pierre Robert köpta platsen i March. I sitt första
GP 1970 för Lotus blev han sensationellt trea.
"Reine
Wisell, olycksförföljde gubbe" stod det att
läsa i någon IMS då det begav sig. Och
hur väl blev inte denna helg ett exempel på det.
För första gången i bilen är han ändå
sju tiondelar snabbare än Marchs ordinarie fabriksförare
Jarier på träningen och får startposition
14. På uppvärmningsvarven kollapsar en bärarm
i framvagnen och han tvingas bryta innan start.
|
|
|