DE LJUVA ÅREN
Scandinavian Raceway 1968-70



FOTO: Hasse Larsson
1968


Den 16 juni 1968 invigs Scandinavian Raceway med ett internationellt 2-timmars lopp för sportvagnar.


Svensk motorsports store man Joakim "Jo" Bonnier finns på plats som dragplåster. Kommen med flyg, självklart, han var en man sprungen ur aristokratin och tillhörde den gamla generationens gentlemannachaufförer. En snabb sådan dock och förste svensk i F1, där han gjorde 104 GP-starter med en seger i Holland 1959 som topp. Efter F1-karriären spikade han upp bilen på vardagsrumsväggen i sitt schweiziska hem. Han blev sedan ordförande i Grand Prix Drivers Association och arbetade hårt för säkerheten på racerbanorna, inte minst var han kritisk mot Le Mans. Trots det körde han sitt 13:e 24-timmars där 1972. Även då i en Lola, den mindre öppna T 280. På lördagsmorgonen, den 11 juni, slog han ihop med en Ferrari Daytona i Indianapoliskurvan och slungades av banan och in bland träden. Han omkom omedelbart. Han hade strax innan meddelat att han skulle dra sig tillbaka från racingen.
Här på Anderstorp vinner han dock i sin vackra T70.

 

Ulf Norinders Lola T70

 

Formula 3

Bagarsonen från Örebro. 1968 bjuder han och Reine Wisell på en av deras klassiska F3-fighter. Denna gång vinner Reine sedan Ronnie tvingats bryta med växellådsproblem.

Han skulle komma tillbaka ....

 

1970

Ulf Norinders Lola
Gordon Spice, Kitchiner K3
 

Formula 5000 blev ingen succé på Anderstorp enligt en gammal IMS jag läser. Bara 12 bilar till start, sedan bl.a Ulf Norinder fått ge upp efter träningen. Med sina 5 liter var bilarna väl så hästkraftsstinna som F1-orna, men 100 kg tyngre och mindre med resurser och talang gjorde varvtiderna långsammare. Klassen körde två heat om vardera 21 varv, i det andra förolyckades engelsmannen Derrick Williams sedan han hakat i en konkurrent i målkurvan och kraschat våldsamt. Peter Gethin var överlägsen.

Om drygt ett år, den 5:e september 1971, kommer han att vinna tidernas tätaste F1-lopp, det klassiska på Monza, sänt i svensk TV. Det var innan chikanerna, då bilarna ställdes in för höghastighet och slipstreaming, med små eller inga vingar alls fram, på banor som Monza. Under andra halvan av loppet hade Gethin, Ronnie, Chris Amon, Francois Cevért, Mike Hailwood och Howden Ganley turats om att vara först. Bara på sista varvet växlade ledningen mellan Cevért, Ronnie och slutligen då Peter Gethin, som vann en hundradel före Ronnie. Han hade då kört loppet med en snitthastighet av 242,6 km/h! De fem första bilarna gick i mål inom en sekund!

Peter Gethin gjorde sammanlagt 30 starter i F1 men lyckades aldrig upprepa resultatet från Monza.

Peter Gethin. McLaren-Chevrolet.
Davey Powell, Lola-Chevrolet. 7:a



1968-70