DE LJUVA ÅREN
Scandinavian Raceway 1975

Foto: Hasse Larsson

8 juni 1975. Vittorio Brambilla tog mycket överraskande pole position i sin snabba men sköra March, före Patrick Depailler, J-P Jarier och Carlos Reutemann. I loppet bröt Brambilla och Niki Lauda tog sin tredje raka seger efter att ha passerat Carlos Reutemann med tio varv kvar. Ronnie blev 9:a.

Resultat

 1 Niki Lauda - Ferrari/Ford
 2 C. Reutemann-Brabham/Ford
 3 C. Regazzoni - Ferrari
 4 M. Andretti - Parnelli/Ford
 5 M. Donohue - Penske/Ford
 6 Tony Brise - Hill/Ford
_____________________________


 

Ronnie och Barbro


Peter Warr och Colin Chapman diskuterar lämpligaste vingvinkel eller nåt - Ronnies tanke är denna: "Bestäm er snart så skall jag köra skiten ur vad ni än bestämmer er för." Kanske.

 

Här har Lotusgänget fått sällskap av Mauro Forghieri från Ferrari.

 

Ronnie: "Flat-out, I yust love to drive flat-out"

1978 skrev George "ex-Beatlen" Harrison en låt om Ronnie varur följande rader är hämtade:
"Faster than a bullet from a gun. He is faster than everyone. Quicker than the blinking of an eye. Like a flash you could miss him going by. No one knows quite how he does it but it's true they say. He's the master of going faster."
-

Läs Nigel Roebucks artikel om Ronnie



Clay Regazzoni, den mittersta av de mustachprydda. Är han inte väldigt lik Björn Nord? Kraschade våldsamt i sin Ensign 1980 i USA vilket skadade honom så svårt att han blev rullstolsbunden. Kommer trea här 1975 i sin Ferrari.

Jacky Ickx . En regnmästare som av någon anledning inte ville kallas det. Åtta GP-segrar och tvåa totalt 1969. Stallkompis med Ronnie hos Lotus 1974 och -75. Vann Le Mans sex gånger! Har en gång gjort sig populär med att säga: "There is something passionate about fighting a car gone mad".

 

Niki Lauda. Världsmästare tre gånger 1975, -77 och -84 med ett två års uppehåll -80 och -81 då han ägnade sig åt sitt flygbolag. Mest känd ändå kanske för sin hemska krasch på Nürburgring 1976 där han drogs ur sin brinnande bil svårt brännskadad och med rökskadade lungor.

Endast 30 dagar senare, på Monza, gjorde han mirakulöst nog comeback, fortfarande svårt sargad, för att inte tappa för många poäng i kampen om VM-titeln. "At Monza I was rigid with fear. Terrified. Diarrhoea. Heart pounding. Throwing up" sa han senare om sin återkomst. Jackie Stewart beskrev det på följande vis: "He had no right to be driving there because he was nowhere near healed. It was the most courageos thing I have ever witnessed in sport".

Han förlorade titeln med en poäng till James Hunt efter att ha avbrutit säsongens avslutande GP i Japan på grund av det fruktansvärda oväder som rådde - "it is crazy to drive under these conditions". Marginalerna skulle dock betala tillbaka till hans sista VM-titel som han bärgade en halv poäng före sin teamkamrat Alain Prost. Fick nyligen sparken som chef för Jaguars F1-satsning.

Citat hämtade ur "The Formula One Years" av Timothy Collings & Sarah Edworthy



Emerson Fittipaldis reservbil, vilket är vad T:et står för.


Jody Scheckter. Hjälmen försedd med det halsskydd som var populärt några år under 70-talet.


James Hunts Hesketh med stallägaren och lorden Alexander Heskeths revärer lackerade snett över bilen.


John Watsons Suretees får sig en översyn av mekaniker som tycks hämtad från närmsta Gislavedska cykelverkstad.

MARCH

Lella Lombardi, "Tigrinnan från Turin", gör sig redo för ett pass. Lella är den enda kvinna som tagit VM-poäng i F1, en halv sådan i ett avkortat race i Spanien 1975. Den röda hjälmen med vita rundlar är inte hennes utan tillhör stallkamraten Vittorio Brambilla, lackerad efter den motorcykelhjälte han höll sig med som liten. Vittorio började också sin vilda racingkarriär på MC. Intressant att notera är också verktygslådan med dekaler av salig blandning, som hämtad ur vilket mindre hobbygarage som helst.

 

Marchteamet lite utifrån. Fröken Lombardi har krupit ner i sittbrunnen på sin vita elf-sponsrade March och till höger syns Brambillas bil med vilken han tar sitt livs enda pole position just här och nu. Bägge är döda nu, Vittorio omkom i en hjärtattack på sin gräsklippare år 2001 och Lella dog i cancer endast 50 år gammal 1992.

 

Torsten Palm hyrde sig en Hesketh för 80 000 kr och försökte kvala in till Monaco utan att lyckas men till Anderstorp gick det bättre och han körde till sig 21:a plats. Innan dess hade han som synes slickat murarna. I racet blev han tia. Någon mer F1-styrning blev det inte. Säljer nu Ferraris.


Gåtan Carlos Reutemann

Carlos Reutemann var en komplex person, han kunde vara snabbare än alla då sinnet var med honom, men då det inte var det, kunde han prestera mycket mediokra styrningar. Han debuterade 1972 för Brabham i sitt hemlands GP och chockade alla med att vara snabbast på träningen.

Men Carlos hade förutom sina medtävlare även sitt psyke att brottas med. Gordon Murray, Brabhams konstruktör som står bredvid honom på bilden, sa "Carlos had a problem. He lived in a kind of box. The box consisted of a few drivers and himself and inside that box, for some reason, there was always someone ahead of him". Frank Williams som senare erkände att de inte gav den support Carlos behövt för att lyckas fullt ut, förklarade "He needed psychological support more than other drivers. He needed to be aware that everyone in the team was wearing a Reutemann lapel badge and an Argentine scarf. Många år fick han det direkt motsatta då han under perioder var stallkamrat med Nelson Piquet, Niki Lauda och Alan Jones, vilka alla var raka motsatsen till den känslige Reutemann.

1981 ledde han VM inför den sista tävlingen i Las Vegas. Han tog också pole men efter start sjönk han märkligt genom fältet och slutade åtta. Piquet, blev femma och vann därmed titeln. Året efter inledde Carlos med en andraplats men efter nästa lopp slutade han. Han gav aldrig någon förklaring till beslutet, men erkände senare att han slutat för tidigt.

Något han bevisade med tydlighet då han flera år senare fick möjlighet att åter testa en F1:a i samband med Argentinas GP. 50 år gammal klockades han för varvtider i regnet som skulle placerat honom sju-åtta på griden. Gåtan Carlos hade gett ett avslutande bevis på en talang som ett känsligt psyke hindrade från att bli en av de största.

 


1975