Studiebesök hos Bryntesson Motorsport Engineering AB

 Text och foto: Kurt Bertilsson

Text och foto: Kurt Bertilsson
Nu är han tillbaka på dragstripen. Tony Bryntesson. Det var 25 år sen sist. Då tog teamet SM, 2a i EM och slog europarekord. Bland annat i klassen Top fuel. Lasse Theander och Bosse Davidsson var med då och är nu återigen med i teamet. Tony sitter själv vid ratten, om man nu kan kalla det för ratt, det ser snarare ut som ett litet handtag man håller sig i då man utsätts för 5 G under accelerationen. 5,2 sekunder siktar man på och 450 i sluthastighet efter 402 meter. - Noll till hundra? frågade nån som nästan gömt sig bakom de enorma bakdäcken. -0,9 sekunder till hundra, svarade Tony självsäkert. det når vi på 18 meter, det är som dit bort till fikarummet. Hur kan man krama ur 5000 hästkrafter ur en vanlig V8 sugmotor med stötstänger, kan man undra. Visserligen ser kamaxeln nästan fyrkantig ut, insugventiler som mindre kaffefat, 7-8 litervolym och ett 3 tums rör från bränslepumpen. Men ändå?- Det är bränslet, förklarar Tony, visserligen heter klassen Top Metanol Dragster, vi har 3 procent metanol i tanken resten är nitometan, det är det som är grejen. Den där besten därborta har kompressor den ger 11000 hästkrafter. -. Ska ni köra med den frågade Svensson ,med öppen mun av förvåning. - Nää imte nu. - Vad blir det av detta, när är ni på banan? -Vi siktar på en serie i EM i Sverige, Finland, Tyskland och England. Bästa frågan kom inte oväntat från nån från Eksjötrakten- Kan de va nåt att meka i månader och sen köra i fem sekunder, kan du förklara det. -Jaja, det kicken, accelerationen, det är som att skjutas ur en kanon, det är det som är hela GREJEN. Visst mekar vi 90 procent av tiden och planerar och funderar. Där hade han nog fel den gode Tony, om jag räknar på det så är det nog promille av tiden man flyger fram i 5.2 sekunder. Sen bjöds det på korv med brö. Korven fastnade inte på bild, den hade troligen omgetts av en osynlighetsmantel.