GÖTEBORGSBESÖK
15 deltagare blev det i utflykten till Göteborg, Volvo Museum och Aeroseum. Färdsättet blev fördelning på 4 personbilar av året runt modell. Efter att ha sammanstrålat vid Shell, Västra Jära styrdes kosan västerut.
Ankomst Volvo Museum 10 minuter före öppningstid, så det blev tid att ta ett gruppfoto.
En kort film om Volvos historia inledde besöket varefter det strövades fritt. Många AHA-upplevelser var det hos den inte helt unga deltagarskaran, som i nära verklighet kunnat uppleva många av museiföremålen, innan de blev det.
En kort fika avslutade besöket. Christer hann precis besluta sig för och genomföra ett köp av Whisky-glas med Volvomotiv innan skaran drog vidare mot Säve.
Den världsunika anläggningen i Säve består av ett underjordiskt bergrum på 22 000 m2. Markområdet ovan jord är 70 000 m2. Berghangaren färdigställdes 1955 och ligger nära 30 m under jord och byggdes vid dåvarande Göta Flygflottilj (F9) numera Säve Flygplats.
Bergrummen rymmer ett ansenligt antal historiska flygplan, helikoptrar och flygmotorer. Dessutom flygsimulatorer. Utöver detta ett fik, som serverar varm korv, hamburgare och diverse. Avnjöts innan hemresan anträddes. Lennart fick som hemläxa att vetenskapligt verifiera om Viggenmotorns dragkraft 128,7 kN (13 125 kp) kan motsvara 85000 hästkrafter, vilket Kjell påstod sig ha hört(sett).
Sammanfattningsvis en lyckad utflykt med nöjda deltagare.
Kjell A
 |
Det är ta mig tusan originalbilen som vann East African Safari rally. Inlånad av Singh. |
 |
 |
Kell C i stum beundran av vacker Volvo cabriolet |
Min dröm har jag uppfyllt – äger en sådan här säger Christer |
 |
 |
Att Volvo har en gedigen bakgrund i motortävlingssammanhang kan konstateras |
Pilots view i Viggen |
 |
Björn torrflyger Draken |
 |
Rejäl motor studeras av Gunnar och Vincent |
 |
 |
Järngänget – just framkomna till Volvo Musem |
Avslutningsfika innan hemfärd mot starkare saker |
|