Vårslalom 24 april 2004

Någorlunda svalt var det, och den vind som ven, för det fanns en sådan, var aningens kylig. Ett visst dis dröjde sig ock kvar över torsviks höjder vid samlingen klockan 10. Sålunda var alltså de yttre förutsättningarna inför vårslalomen detta år då abborren hugger som aldrig tillförne i väst. Hur präglade detta SSJ:arna? Ja betrakta bilden ovan. Sådana äro de att vädrets makter icke hava någon makt att bringa dem i bedrövligt tillstånd. Inte så länge det skall gasas. Vissa kanske ville påstå att de äga ett sinne som gränsa till vansinnet. Kul har de i alla fall.

Det blev dock varmare, såväl på grund av sol som av rattande mellan koner. Bilparken var imponerande med allt från Bosses hästkraftsstinna GT3 till Dennis 39-hästars koja från -69. Det var tyskt, engelskt, japanskt, amerikanskt och svenskt. Det var Jounis mäktiga Mustangbygge bredvid Tommys turbomatade lilla Uno. Där var nytt i form av Jouni då och Roberts sköna silverfärgade klassiska Porsche och Tommys vassa BMW. Hjärtligt välkomna. Dessutom hade Tony sin nya Miata med vilken han var så snabb som man förväntat. Svenne körde Claus moderna koja i väntan på MGB:ns förfärdigande. Sedan var det alltså dags för start. Det var tre försök. Det var som livet självt, lite nytt och lite gammalt. Tjo. Att sedan prispallen bestals av trenne porschar får man väl acceptera en dag som denna då sportvagnssäsongen drog igång på allvar. Det ser ut att kunna bli en trevlig fortsättning på året.

De kommo från de allrasom mörkaste skogarna Småland kunna uppbringa och där se de ut på detta vis. Huvaligen och hujedamej.

Det tog ett slag innan fotografen kom på plats. Därför blev det få bilder på de först startande. Claus till vänster, Eehro till höger.

Här gick det brett varje gång Tommy. Jättebrett.
-Först rakt fram, sedan vänster och så rakt fram en liten bit och sedan höger ... (Puhh) ...och så rakt fram igen ett stycke.... Du kan väl vänster höger?
mmmmmmmmm
Aldrig har väl välljudet uppfyllt industriområdet som denna dag. Och aldrig har väl samtalen runt banan varit så eniga i sin fascination över det där ljudet, det MGB:ska.
Som vanligt agerade Anders med ackuratess bak ratten i sin potenta MGB och var sjätte snabbast. Dock syntes leendet än bredare då han provade Kleins Esther. Och kepsen for. För att inte tala om med vilken bredd han hängde ut aktern på GT:n vid test. Men som det gamla beprövade ordspråket säger: "Täckta vagnar för karlar och öppna soliariebilar till damerna". Anders har nu beställt en hardtop.

Bilskolelärar´n hade fart på Porschen. När Fan blir "pensionär" blir han religös? Icke.

Pärs Domedagsbil?


Till nästa slalom gäller det att knäppa den där Bosse på näsan. Jag är rädd han blir för
stursk annars.
Och det skall han inte bli.
    Alltså lite sånhär:
   
 
-Och du skall dit och du där skall ....
   
Svarttorpapågar, Fredrik upptill och Johan nertill
Porschen sitter på Johan som den slips han understundom kan ses i. Med detta menas att han hanterar bilen lika elegant, snabbt och säkert som han knyter dessa strikta slipsar. Resultatet kan ses både runt halsen och i prislistorna. Av detta kan man alltså dra slutsatsen att bonden liksom myntet har två sidor.

Små men snabba hjul på Karlssons Escort.
Kjell körde Corvette idag, placeringen gladde oss alla.

Första riktiga testet för Kleins bygge utföll mycket gott.
-Va det nåt eller?
-Nähä.

Svenne körde Claus koja i väntan på att MG:n förfärdigats.

   
-Har du stulit min bil?
-Jajjemän.

-Det var en otroligt liten bil du har. Verkligen liten. Jätteliten.
   


Hundkoja anno 1969 och ca 2000

Pers -68:a




Jounis mäktiga street-race-Mustang


Så här mycket krängde det Niclas. Ja Ungefär.


Italienare har så jävla svårt att bestämma sig.


Till tredje försöket hade Björn cabbat ner. Hur var det nu med ordspråket och öppetåkandet......?

 

En vecka i Tonys ägo.



Tommys vilda ångkoksverk med fem miljoner hästar på runt tjugo kilo.

Roberts linjesköna -76:a
mmmmmmmm


Svennbergs kom, sågs och försvann snabbt.
Alternativa nosar




Det var porschar från tre generationer i topp:

Ettan: Bosses GT3:a från -99.                            Tvåan: Johans 79:a.

.... och trean. Pers short wheelbase från -68.

Bo Johansson - 57,25
Johan Lutgård - 57,50
Per Lindell - 57,96
Tony Lesse - 58,36
Tommy Engström - 60,03
Anders Claesson - 60,34
Björn Nord - 60,38
Peter Karlsson - 60,59
Claus Johansson - 60,81
Egert Sandberg - 61,05
Fredrik Rydén - 63,07
Pär Cedergren - 63,10
Niclas Enell - 63,46
Sven-Erik Hagberg - 64,04
Göran Larsson - 64,06
Anders Klein - 64,27
Tommy Ingesson - 64,48
Robert Fredriksson - 64,97
Jouni Korkiamäki - 65,01
Kjell Adelsund - 65,56
Eero Karhi - 65,81
Dennis Sjöö - 76,29