ÅRSMÖTE
2003
Nu behöver han inte sträcka sig längre.
Kjell har nått toppen.
Klubben har begåvats med ny ordförande.
Den gamle är avtackad, länge leve den
nye. I sammanlagt åtta av klubbens tio år
har Anders Lofthammar svingat klubban. Med bravur
det skall sägas, och för den tiden applåderar
vi. Ny ordförande är Kjell Adelsund,
den bredsladdande eleganten i kavaj och Miata.
Företrädelsevis. Från en god ordförande
till en annan - "så känns det",
som det brukar heta i radiosporten.
Vad som i övrigt hänt i styrelsen är
följande, Roy Karlson lämnade efter
många år ifrån sig kassaskrinet
till Anders Claesson. Lutgårdbroder Johan
är kvar som sekreterare och kvar är
också Anders Klein. Ny är Rasmus Larsson.
Avgågna avtackades och nya uppmuntrades
med blommor, applåder och dylikt. Carin
Hagberg fick blommor för medlemshandhavande
och hemsidan fick sig minsann en racingbok förärad.
Tack. Någon snedgänga utdelades icke
i år, dock mumlades det en del om att den
avgående ordföranden måhända
gjort sig förtjänat av densamma då
han för andra året i rad glömt
prisbucklor ingraverade hos den snart trångbodde
gravören.
Hitintills klart är banåka på
Knutstorp lördagen den 28 juni. Vi åker
då tillsammans med sportvagnsklubbarna från
Göteborg och Växjö och Lotus och
Miata-ditona. Även Kinnekulle, torsdagen
den 31 juli är bokad heldag. På Knutstorp
gäller gatreggat men på Kinnekulle
är det fritt. Klubben fyller minsann 10 år
den 10 oktober.
Sedan lämnade vi Egerts trafikskola, tack,
och åt på lokal, varifrån vissa
drevo vidare i fredagsnatten där väna
kommuninnevånare likväl som Oplar av
allehanda slag åsågs med lika stort
intresse. Motorn hos en Ascona 400 äger i
vissas ögon samma skönhet som aktrarna
på Karlssons servitriser. Bara så
ni vet.
|
24
februari -
Tenhult
Acinonyx jubatus
Det
handlade om en överlevande gepard, om framtida leoparder,
stegrande hästar,
folkvimmel och vithåriga herrar med stora planer.
Och det handlade om rökad korv.
2003 års träffar har inletts.
Ja då SSJ drog igång med årets
första träff var det ingen större hejd
på nånting. Många lystna hade kommit
för kvällens garagebesök som inleddes i
Fredriks välfyllda lokal där även Pärs
Gepard fanns inhyst. Söderöver finns det öppethus-vecka
för konst en gång om året. Intresserade
vandrar då runt mellan olika utställare och
betittar, beundrar, förfasas och höjer måhända
ett litet glas champange och skålar konstnärerna
och varandra till. Lite så kändes det. Dock
var konstverken i form av insugningstrattar, grenrör
och strömlinjeformade fordon från Polen och
Italien. Och intagandet var i ost- korv- och kaffeform,
vilket på något vis känns hederligare.
Kanhända att det skulle bjudits på sprit till
kaffet ....
Som det står skrivet i sången
så var vi 45 personer som sedan tog del av Alf Näslunds
historier. Denne för valutor så fallne herre
berättade, på den vackraste av dialekter, hurusom
MGCC bildades en gång i tiden, men framförallt
om Leopard Automobiles, ett svenskt bilmärke med
säte i sydöstra Polen. Vad som startade som
den Gepard som fanns på plats, blev Leopard då
det blev lite strul med namnrättigheterna. Så
i emblemet sträcker nu en gepard ut i en leopards
namn. Förr kallades gepard även för "jaktleopard"
så helt fel är det väl inte. Hemsidan
har bred kunskap.
Med en designer som medverkat till MGF:en
har man nu en ny bil med retrostuk på gång,
jodå vi fick se, och med samarbete med MG-Rover
så kommer bilen att förses med motor därifrån,
sexa eller V8 är ännu oklart. Bilen tillverkas
alltså i Polen men skall slutmonteras i Trelleborg,
kopplingen till Sverige är viktig menar Alf. Det
hela ser mycket läckert ut och vi önskar lycka
till och hoppas på en inbjudan till premiärvisningen,
då hemsidan nu så sedesamt slagit ner blicken
och ej visar vad den i verkligheten fick se.
Antracitgrått

Sedan fortsatte anhanget
till Rolf för att gemensamt dregla över
dennes tvenne Maranellos. Vadå, det
är väl egentligen inte så
konstigt - en för gata och en för
bana - fler borde tänka så. Rolf
körde i Ferrari Challange i fjol. I den
röda. Han skall köra serien i år
också, fast då i den fullrace-preppade,
enastående vackert grå tingesten
med kolfiberbitar för 350 000 kr. Bara
den makalösa bakvingen gick på
1,2,3,4,5,,,,,, 40 000 kr. En sån skulle
vi ha på alla bilar i klubben, istället
för dekalen.
|
Vi tackar
Fredrik, Pär, Alf och Rolf för
en mycket trevlig kväll. Framtiden
har mycket intressant i sitt sköte
tycks det. Vi har biltillverkare med koppling
till klubben och vi har, utan tvekan, landets
häftigaste Ferrari i antracitgrått!
|
|
Besök hos
SHRA
den 24 mars

0,8 sekunder från stillastående till
100 km/h, dryga fem till 541 och 5000 nitroframkallade
hästar och 5 G i starten var fakta som fick kolvarna
att fastna i halsarna på församlade sportvagnsägare.
Men med en driftskostnad per tävling som motsvarade
en halvdan porsche* förstår man varför
man inte springer på top-fuel-ägare i tid
och otid. Tony Bryntesson har i vart fall varit en
och han berättade om sin dragracing-karriär
i just top-fuelklassen som inbringade svenska mästerskap
likväl som ett europarekord och en 2:a plats
i EM. |

"Nu säljer jag Porschen. Hädanefter
är det
JAPANSKT som gäller. Ja jävlar!"
Detta är vad herr Bryntesson har
farit omkring i på senare år, en Merca av
91 års modell hämtad från tyska DTM-mästerskapen
och byggd av AMG. Med denna blev Tony 5:a i sin klass
i norska Special racing-klassen senaste säsong. Nu
är den till salu så hugade ....
Vi tackom SHRA för besök och
historier och inte minst en korv som inte stod Egerts
efter. Nu är det bara att införskaffa lite nitro
och ladda inför vårslalomen den 13 april.
* En halvdan Porsche kostar 100 000 kronor,
varken mer eller mindre. Så ni vet.
VÅRSLALOM
Torsvik den 13 april

Det var inte så mycket
vår på slalomen, men kunde de
genomföra Brasiliens GP så ...

Vädret var av sådan
art att manfallet blev ganska stort,
eller bilfallet, några dök
upp utan sina respektive ögonstenar
och anlände istället i andra-
eller tredjebil, därför
kom Joachim inte i sin racer-bubbla
utan i civic och det är kanske
inte riktigt lika kul, och Jonas körde
icke-cosworthen. Några syntes
överhuvud inte alls, och allt
detta är fullt förståligt,
för den vår som svikit
hade ICKE behagat infinna sig till
söndagsförmiddan. Detta
hindrade dock inte att vi var fler
startande än ifjol. 15 styck
trots att vissa på plats inte
lyckades komma till start. Vi hade
t.ex Lotus-besök från Göteborg,
Olof, men denna attack kvävdes
i sin linda då de västliga
däcken icke tycktes anpassade
för di småländske
vägarna. Men välkommen tillbaks.
Bosses shake-down med Europan föregick
väl lyckligt men i konbanan var
det visst problem med orienteringen.
Och Fredrik A försvann innan
start.
Nå hur gick det
för MG då, undrar alla?
Var favoritskapet befogat? Undertecknad
skulle nog vilja påstå
detta, en tredje plats av Anders i
sin B, trots en bortdömning i
sista repan imponerade. Och detta
utan att de barnavlade damerna fanns
på plats! (Det stod bar-navlade,
inte barn-avlande). Kylan, kylan denna
förvägrare av sköna
upplevelser. Men Cecil Kimber i sin
himmel inser nog vilken pärla
till bil han en gång banade
väg för. På pallen
för övrigt var det av hävd
slalom-snabba herrar: Claus i sin
911:a och återigen denna Kjell
på förstaplatsen. Bredsladda
mig hit och bredsladda mig dit. Men
tre sportvagnar i topp alltså,
varav två av äldre årgång.
Än lever de gamla gudarna. Lite
nytt folk och nya bilar på plats
också - mycket trevligt.
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
Claus
2:a
|
Kjell
1:a
Oh, Ödmjukhet, ödmjukhet
|
Anders
3:a
|
1:a Kjell Adelsund Mazda Miata .....24,6
2:a Claus Johansson Porsche 911 ...24,7
3:a Anders Claesson MGB .............25,2
4. Peter Karlsson Ford Escort .......25,5
5. Johan Rådlund Toyota ...............25,9
6. Johan Eskilsson Nissan?GTi-R....26,1
" Peter Pleijko Civic ..........................
"
" Per Wacht Seat ..............................
"
9. Johan Haglund Mazda ..............26,4
10. Fredrik Rydell Amazon ............26,5
11. Rasmus Larsson bil okänd.........26,7
12. Jonas Martinsson Ford Escort ...26,9
13. Fredrik Göransson som ovan ....27,1
14. Magnus Berglund Mazda ..........27,2
Med reservation för stavningen.
Rasmus skriver som en opel går
Fler
bilder
|
|
|
Mantorp
Park
26 april
Och det vart lördag och dags
för Mantorp på Östgötas inbjudan. Datumet
bestämdes ju lite sent och kanske att alla inte observerat
detta, för från oss var det aningens klent med bilar.
Nästan mest långväga i form av våra BMW-åkande
vänner Bo och Petter Ledin från Falun och nye Lars
Åkerwall från Halmstad i Ferrari 355. Fan, det är
krut i de dalska och halländska karaktärerna. Ny också
Bo Johansson i skön GT3. Mycket kul och VÄLKOMNA i
klubben. I övrigt var Kjell, Johan och Fredrik på
plats. Fredriks BMW som alltid röner stegrande uppmärksmahet
i takt med framfarten på banan. Då dagens fight
mellan denna och den vansinnigt vackra RSR-Porschen försigick
transporterades Fredriks leende genom hjälm och ut i kolfiberhuv,
skärmar, vinande turbo och däck.
Kjell bjöds på åka
med snurrning i Bosses Porsche och var sedan tagen av upplevd
kraft och fart under hela hemfärden. Som betraktare lite
vid sidan av är förståelsen stor - det gick
fort. Bo som är Jönköpingsbo och som vi därför
förhoppningsvis får se ofta på våra mer
lokala träffar också. Bland många nya vassa
vagnar var det trevligt att se gammal Triumph framföras
med mycket kräng och hastighet.
Vi tackar Östgöta så
mycket för lördagens tillställning. .
Fler bilder
MÅNADSMÖTE
TABERG
5 MAJ
 |
 |
Blått.
Förstoringsbar bild.
|
Gult.
|
Det handlade om kontraster
på måndagskvällen. I färgcirkeln,
som ni alla säkert är väl bekanta
med, förhåller det sig som så att
blått kontrasterar mot gult, de är med
andra ord varandras motsatser. Kvällen gav
ett tydligt och talande exempel på detsamma.
Blå var Niclas Alfa och gul var MGB. Det blåa
representerade för kvällen opålitlighet,
motorstopp, nybörjarskap och det gula alltså
motsatserna: förtrogenhet, varvvillighet och
erfarenhet. För Alfan var det nära nog
jungfrutur efter år i garage och för
MG:n bara en i raden av utflykter. Niclas har alltså
jobbat med sin italienare i fyra år, premiärturen
med SSJ medförde startproblem redan vid hamnplan.
Då alfan slutligen behagade gå i gång
höll den sig vaken till botten av Tabergstoppsbackens
botten - kanske att den redan då insåg
det omöjliga i att ta sig upp. Jag vet inte.
|
En kopp kaffe senare fungerade
maskinen och Niclas och alfa försvann bortåt
Nässjö och tog sig faktiskt hela vägen
hem.
I övrigt förflöt
väl kvällen som den borde.
|
Månadsmöte
2 juni

Samling
Bilderna från senaste månadsmötet
har lite av skolavslutning över sig. Nåväl
så blir det då Kurtan får tag
i kameran. Gott så - människor är
väl också bilar! Angående ett tidigare
inlägg på sidan om att vissa borde lägga
lite pengar på ett avgassystem som bättre
hanterade bullerproblemen, svarade, låt oss
kalla honom herr Träffad: "Det är
ju just det vi gjort."
Jodå sidan förstår det, och skulle
man vara riktigt julklappsnödrimsrolig skulle
man därmed kunna säga:
"Att köpa sportsystem
för många många många tusen
kroner
ger sköna, men ack så förbjudna
toner"
men då har man å andra
sidan varit otroligt lustig. Eller hur Bo?
På plats fanns ny Corvette
och Fiat från Tranås, då sidan
ej var på plats känner den sig för
osäker för att lägga ut de eventuella
namnen, men Kul att se er! Det blev avslutning
med fika i stadsparken.
|
|
Knutstorp i juni

Siouxer
Som Bob Cratchit
säger till sin kära hustru
i Dickens-romanen, sedan han avsmakat
det årets julpudding:
"A
triumph. Yet another triumph my Dear."
Och så
var det när vi firade den 27
o 28 juni nere i Skåne och Knutstorp.
Vi åkte med sommaren och solen,
vi övernattade i dess i grönska
och aftondis. Vi intog banan i dess
hetta och vi reste hemåt i dess
ljuva eftertanke. Väl hemma i
Jönköping regnade det. Precis
så var det.
|
 |
 |
 |
Det
var avfärd ...
|
...
och framkomst:
"Ja Mamma, vi har sittriktiga
stolar med oss."
|
De vanliga diskussionerna
om krukväxters väl och ve,
över en öl, grabbar emellan.
|
Vi var fem bilar
och sex chaufförer som lämnade
Jönköping vid fyratiden på
fredagen från icke namngiven bensinstation.
Sedan var det tjugo mil E4:a. Med tanke
på bilarna var det som Svarttorpa-sonen
uttryckte det: "Fem tysta män
med händerna på ratten och
ögonen pendlande mellan vägbana,
tempmätare och oljetryck."
Sedan fem skånska mil till mellan
Åsljunga och Kågeröd
på vägar Gud haft ett finger
med i skapandet utav - och Vi såg
att det var gott. I samma stund vi svängde
in mot depåområdet norrifrån
kom Loftis med sin Elanlastade Merca
från andra hållet. |
 |
mmmmmmm
|
 |
 |
mmmmmmm |
 |
Aftonbilar
 |
mmmmmm |
 |
Och vi slogo
läger vid banan, skapade elden
med våra tomma händer,
tillverkade spettet av björkgrenen,
grillade korven och köttet, drack
de där ölen och rökte
väl cigaretten. Vi var indianer
men vi ljög som blekansikten.
Vår totem var vevstaken, kolven
och dess smörjning. Och runt
omkring oss lade sig den sommarskånska
skymningen och kvällsdiset föddes
ur det fuktiga gräset och älvorna
dansade i dess slöjor. Tofsvipor
gnällde och rådjuren skällde
på avstånd. Det var afton,
den första dagen.
Precis
så var det.
Och Johan snarkade.
|
 |
mmmmmmmm |
 |
Och
så finns det dom som påstår
att jag inte kan fota!!!
|

Och det var morgon, den
andra Dagen.
Sol, brutet franskbröd
med räkost på tub och halvljummet
kaffe. Så var morgonen. Johan hade
slutat snarka och rådjur och älvor
var borta. Däremot började mängder
med sportbilar strömma in i bandepån.
Skulle jag våga dra till med 80 bilar
på plats allt som allt? Jag gör
det. 80. Dessa 80 delade Birger, som ansvarade
för dagen, in i fyra klasser där
klass 1 skulle innehålla de snabbaste
ekipagen osv i fallande skala. Detta fungerade
utmärkt för de flesta. Vissa måste
dock ha missuppfattat detta alldeles och
for fram som furier även i den långsammaste
klassen. En kommentar från en av dessa
var att "det är nyttigt för
folk att lära sig använda backspeglarna".
Regler och förhållningssätt
uppfunna lite efterhand med andra ord. Vad
är egentligen meningen med klassindelning?
Konstigt.
Men sedan gasades det mycket
och incidenfritt och glatt.
|
Från SSJ var vi 14 som gasade.
Det var herrskapen Glaes och Sandberg
som tillbringade natten på hotell
i Hbg liksom Rådlund fast på
sin kant. Förbannade nät att
själa fokuseringen på kortet
Johan men det kommer några fler
kort om jag får ordning på
Kurts överexponerade försök.
Och Eero körde Toyota för
första gången. Lars var kommen
från Halmstad med sin Ferrari
och Fredrik anslöt liksom Peter,
mannen med mängder av Porschar
på lager. Herr Malm med sin stora
Corvette. Och hela tiden gick Kurt och
suktade efter en bil. För vissa
av oss kanske det inte gick så
fort, men det gjorde det med förtjusning.
Johan var dock snabbare än nånsin
och Loftis till en början missnöjd
med för mycket grepp i sina däck
och lade en lapp med "Till salu"
i bakrutan på sin gula Elan. Sedan
han bytt till orginalgummits 145-bredd
var leendet desto större. Dock
låg lappen i rutan kvar. |
Vissa av grabbarna tyckte
att en persons två bensinstationsmissöden
borde finnas med i reportaget. Själv
är jag av en annan åsikt - det
finns helt enkelt inget intresse för
dylika missöden. Vad som kan vara värt
att i notera i samband med detta är
att bensinstation 1 kan undvikas. Inga leende
där inte. Den andra fanns givetvis
söder om gränsen och vad gäller
de två vackra kvinnorna på Bilisten-macken
i Ljungbyhed och deras chef finns bara lovord
att utbringa. "Rätt skall vara
rätt" kommenterades incidenten
på ljuvligaste dialekt, och gav därmed
den där personen rätt. En bensinstation
att tanka vid under genomfart. Skåningar
i allmänhet och skånskor i synnerhet
är det nåt alldeles extra med.
Ja hela landskapet bjöd på mycken
glädje denna helg den 27 o 28 juni.
Sedan följde vi de där
enstående skånevägarna
genom bokskogsgrönskan och for hem.

"Tonight, tonight the highway´s
bright
Out of our way mister you best keep
´Cause summer´s here and the
time is right
For racin´ in the street"
|
Precis så var det.
Bruce Springsteen det där
sista
|
|
Torsvik-slalomen
som vi fick möjlighet att köra sedan Porscheklubbens
information klickat. Som väl är har vi Bosse
Johansson även i vår klubb och trots att vi
kunde gå ut med informationen först i onsdagskväll
blev vi 21 bilar till start, varav fem var Porscheklubbsåkare.
Området var ypperligt för ändamålet,
vädret inställsamt ända fram till kon-inplockningen.
Förnöjsamt var mängden av lite äldre
bilar på plats. Kul också att det inte blev
någon Miata-åkare på första plats,
nu blev det Porsche men det tycker jag man får ha
överseende med en dag som i övrigt var så
lyckad. Loftis var iklädd de nätta sommar- (alt.
racing) hjulen och då går det snabbt. Nu klarade
han sig också undan den trilskande bränslepump
som tvang oss att stanna var trehundrade meter på
vägen från Oskarshamn häromsistens. Fan,
engelska bilar är inte bara vackra, de är opålitliga
också. Då vi inte använde oss av bullergräns
fick Bosse också möjligheten att köra,
ja de andra 996:orna också. Fredrik G hade problem
att få ner kraften i asfalten den hala. Att Tony
slog chefen kan måhända skapa intressanta komplikationer
över fikarasterna hos Claessons lås. Att det
inte rör sig om någon fotobojkott av herrarnas
bilar betonas härmed. Det bara slumpar sig så
ibland och sidan var förhindrad att fotografera sin
märkeskamrat då körningen genomfördes
någorlunda samtidigt. På bild fastnade däremot
Nick med sin lågtflygande Porsche, och inte nog
med det. Han vann också..
Hela resultatlistan följer här:
1. Nick Persson 1.11.41
2. Anders Lofthammar 1.11.93
3. Bo Johansson 1.12.21
4.Fredrik Göransson 1.13.41
5. Fredrik Karlsson 1.14.80
6. Kjell Adelsund 1.15.17
7. Claus Johansson 1.17.04
8. Fredrik Rydén 1.17.10
9. Johan Rådlund 1.17.13
10. Per Lindell 1.17.21
11. Tony Lesse 1.17.64
12. Kurt Bertilsson 1.17.86
13. Egert Sandberg 1.18.39
14. Peter Karlsson 1.18.40
15. Anders Claesson 1.19.00
16.Pär Nylander 1.20.16
17. Göran Larsson 1.21.84
Mycket lyckat och förhoppningsvis kommer
det att kunna upprepas. Tackar så mycket Bo Johansson.
Nästa stopp är Ring Knutstorp, den 28 juni.
Det tycks som vi blir en hel del, många kommer också
att bege sig ner på fredagseftermiddagen/kvällen
för att övernatta vid banan. Fest Sommar Öl
och Racing.
|
Fler bilder
VARMT,
GEMYTLIGT OCH BILRIKT
Kinnekulle 31 juli
Att det var torsdag tycktes spela
liten roll, för det var semester och många
var tydligen gassugna. 34 styckna. Flera Östgötabröder.
Banansvarige Johan inledde med att klargöra vilka
regler som gällde för dagen: Inget tävlande,
ingen tidtagning och varsamhet skulle råda. Detta
hade precis sjunka in då Kjell inflikade: "Och
skall ni ta tid måste ni vara väldigt diskreta!"
Kjells inpass
till trots förhöll sig alla på den
snabba men aktsamma sidan.
Det snurrades, visst, men på ett gemytligt sätt.
Så gemytligt faktiskt att Rådlund var
nära att kyssa depåräcket med stjärten
av sin röda Toyota efter en piruett vid utgången
på rakan. Rasande nära årets snedgänga
där. Istället sågs "mannen som
kört om Ronnie Peterson" lugnt inmundigande
en styck glasstrut en stund senare.
mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm
|
 |
Musen
som röt
|
 |
|
Som alla säkert känner
till, fanns det en gång en någorlunda
erotisk film med titeln "Musen som röt".
Vem som spelade huvudrollen minns inte sidan. Men
på plats denna dag innehades den av en bil,
av mycket mindre ekivok, men lika uppseende-väckande
och i vissas mening upprörande karaktär.
En Fiat Uno med förstorat turbo-aggregat och
andra godsaker som körde ifrån det mesta.
På Kinnekulle var det alltså inte storleken
som räknades, även om filmen säkert
inte hade samma tema.
|
Fler bilder
|
Månadsmöte
om aftonen den 18 augusti
som ledde till Taberg

Det är så här det
alltid borde se ut på Tabergstoppen. Nada Americana.
Anders nyförfärdigade
Esther 7 var det stora lockelsen denna måndagskväll.
Maken till "head-turner" då vi drog
ut från staden mot Tabergstoppen får
man leta efter. Nu borde Anders bil motivera alla
ni andra 7-byggare till snar efterföljd. Totalt
samlades 14 bilar, enbart Kleins gives förstoringsklick.
|
Fler
bilder
|
Månadsmöte
första september
Text o Bild: Magnus Berglund

. Avresa till Kurt som nu håller
på med en lite nyare fläktbil som ska åkas rejs
med på Ringen om nån månad. Ska bes den
12:e tror jag det var. Vi bar hans motor runt
huset så den åtminstone kommer i rätt ände av
bilen! Vidare mot Fjällstugan men det var stängt.
Bosse var dock snabb att ringa fruga och så var
fikat fixat! Trevlig kväll som dock avslutades
med regn!
|
|
Höstrallyt
5 oktober

Den i normala fall MGB-åkande
låsmästaren Anders Claesson tog på
söndagen en meriterande seger i det av det
Jönköpingska Sportvagnssällskapet
anordnade höstrallyt. Det var en vansinnig
jakt genom de skogar i vilka den omhuldade Åsa-Nisse
en gång utförde detsamma fast då
efter älg. Men nu är det Kristian som
håller till här.
Anders behärskade Opel och underlag bäst
och var sekunden snabbare än Jonas. Trots
att det var lite problem med bilarna och den snabbaste
av de två ej fungerade tillfyllest var "The
flying Key" nöjd med tävlingen
men påpekade: "Visst gick det bra,
men till nästa år skulle jag nog vilja
använda mig av MG:n. Med den hade jag nog
kunnat kapa tiden med 6-7 sekunder".
Anders Claesson 1,02,67
Jonas Martinsson 1,03,71
Johan Rådlund 1,03,77
Fredrik Göransson 1,03,79
sedan följde de andra tätt efter.
Grann traktajävel.

Men låt oss betrakta den där
olycksaliga bilden. En förstoring av densamma
avslöjar två intressanta saker. Sidan
vill på inget vis vara en källa för
skvaller, men likt kvällstidningarna menar
vi att ett så stort allmänintresse
föreligger att det vore synd att undanhålla
olycksfågeln för eder. Dikeskörningen
inträffade efter en igångputtning bakåt
som måste överraskat föraren å
det grövsta. För då bilen tände
till drog den med oemotståndliga krafter
ner ekipaget i det vid sidan av vägen belägna
diket. Men bilden avslöjer också något
annat: Då dikeskörningen blivit ett
"har hänt", ett supinum, rycker
de församlade till undsättning, med
ETT tydligt undantag. Se på nedre bilden
till vänster: En förstoring avslöjar
herr Rådlunds loja inställning vilken
tycks stanna vid en mycket avmätt betraktelse
av det hela.
 

Och avslutningsvis ytterligare en vinkel på
det hela
|
|
|