Träffar år 2003

ÅRSMÖTE 2003


Nu behöver han inte sträcka sig längre. Kjell har nått toppen.

Klubben har begåvats med ny ordförande. Den gamle är avtackad, länge leve den nye. I sammanlagt åtta av klubbens tio år har Anders Lofthammar svingat klubban. Med bravur det skall sägas, och för den tiden applåderar vi. Ny ordförande är Kjell Adelsund, den bredsladdande eleganten i kavaj och Miata. Företrädelsevis. Från en god ordförande till en annan - "så känns det", som det brukar heta i radiosporten.

Vad som i övrigt hänt i styrelsen är följande, Roy Karlson lämnade efter många år ifrån sig kassaskrinet till Anders Claesson. Lutgårdbroder Johan är kvar som sekreterare och kvar är också Anders Klein. Ny är Rasmus Larsson. Avgågna avtackades och nya uppmuntrades med blommor, applåder och dylikt. Carin Hagberg fick blommor för medlemshandhavande och hemsidan fick sig minsann en racingbok förärad. Tack. Någon snedgänga utdelades icke i år, dock mumlades det en del om att den avgående ordföranden måhända gjort sig förtjänat av densamma då han för andra året i rad glömt prisbucklor ingraverade hos den snart trångbodde gravören.

Hitintills klart är banåka på Knutstorp lördagen den 28 juni. Vi åker då tillsammans med sportvagnsklubbarna från Göteborg och Växjö och Lotus och Miata-ditona. Även Kinnekulle, torsdagen den 31 juli är bokad heldag. På Knutstorp gäller gatreggat men på Kinnekulle är det fritt. Klubben fyller minsann 10 år den 10 oktober.

Sedan lämnade vi Egerts trafikskola, tack, och åt på lokal, varifrån vissa drevo vidare i fredagsnatten där väna kommuninnevånare likväl som Oplar av allehanda slag åsågs med lika stort intresse. Motorn hos en Ascona 400 äger i vissas ögon samma skönhet som aktrarna på Karlssons servitriser. Bara så ni vet.

24 februari - Tenhult
Acinonyx jubatus

Det handlade om en överlevande gepard, om framtida leoparder, stegrande hästar,
folkvimmel och vithåriga herrar med stora planer. Och det handlade om rökad korv.
2003 års träffar har inletts.

 

Ja då SSJ drog igång med årets första träff var det ingen större hejd på nånting. Många lystna hade kommit för kvällens garagebesök som inleddes i Fredriks välfyllda lokal där även Pärs Gepard fanns inhyst. Söderöver finns det öppethus-vecka för konst en gång om året. Intresserade vandrar då runt mellan olika utställare och betittar, beundrar, förfasas och höjer måhända ett litet glas champange och skålar konstnärerna och varandra till. Lite så kändes det. Dock var konstverken i form av insugningstrattar, grenrör och strömlinjeformade fordon från Polen och Italien. Och intagandet var i ost- korv- och kaffeform, vilket på något vis känns hederligare.

Kanhända att det skulle bjudits på sprit till kaffet ....

Som det står skrivet i sången så var vi 45 personer som sedan tog del av Alf Näslunds historier. Denne för valutor så fallne herre berättade, på den vackraste av dialekter, hurusom MGCC bildades en gång i tiden, men framförallt om Leopard Automobiles, ett svenskt bilmärke med säte i sydöstra Polen. Vad som startade som den Gepard som fanns på plats, blev Leopard då det blev lite strul med namnrättigheterna. Så i emblemet sträcker nu en gepard ut i en leopards namn. Förr kallades gepard även för "jaktleopard" så helt fel är det väl inte. Hemsidan har bred kunskap.

Med en designer som medverkat till MGF:en har man nu en ny bil med retrostuk på gång, jodå vi fick se, och med samarbete med MG-Rover så kommer bilen att förses med motor därifrån, sexa eller V8 är ännu oklart. Bilen tillverkas alltså i Polen men skall slutmonteras i Trelleborg, kopplingen till Sverige är viktig menar Alf. Det hela ser mycket läckert ut och vi önskar lycka till och hoppas på en inbjudan till premiärvisningen, då hemsidan nu så sedesamt slagit ner blicken och ej visar vad den i verkligheten fick se.

 


Antracitgrått


Sedan fortsatte anhanget till Rolf för att gemensamt dregla över dennes tvenne Maranellos. Vadå, det är väl egentligen inte så konstigt - en för gata och en för bana - fler borde tänka så. Rolf körde i Ferrari Challange i fjol. I den röda. Han skall köra serien i år också, fast då i den fullrace-preppade, enastående vackert grå tingesten med kolfiberbitar för 350 000 kr. Bara den makalösa bakvingen gick på 1,2,3,4,5,,,,,, 40 000 kr. En sån skulle vi ha på alla bilar i klubben, istället för dekalen.

Vi tackar Fredrik, Pär, Alf och Rolf för en mycket trevlig kväll. Framtiden har mycket intressant i sitt sköte tycks det. Vi har biltillverkare med koppling till klubben och vi har, utan tvekan, landets häftigaste Ferrari i antracitgrått!

 

Besök hos
SHRA
den 24 mars

0,8 sekunder från stillastående till 100 km/h, dryga fem till 541 och 5000 nitroframkallade hästar och 5 G i starten var fakta som fick kolvarna att fastna i halsarna på församlade sportvagnsägare. Men med en driftskostnad per tävling som motsvarade en halvdan porsche* förstår man varför man inte springer på top-fuel-ägare i tid och otid. Tony Bryntesson har i vart fall varit en och han berättade om sin dragracing-karriär i just top-fuelklassen som inbringade svenska mästerskap likväl som ett europarekord och en 2:a plats i EM.


"Nu säljer jag Porschen. Hädanefter är det
JAPANSKT som gäller. Ja jävlar!"

Detta är vad herr Bryntesson har farit omkring i på senare år, en Merca av 91 års modell hämtad från tyska DTM-mästerskapen och byggd av AMG. Med denna blev Tony 5:a i sin klass i norska Special racing-klassen senaste säsong. Nu är den till salu så hugade ....

 

Vi tackom SHRA för besök och historier och inte minst en korv som inte stod Egerts efter. Nu är det bara att införskaffa lite nitro och ladda inför vårslalomen den 13 april.

* En halvdan Porsche kostar 100 000 kronor, varken mer eller mindre. Så ni vet.

 

VÅRSLALOM
Torsvik den 13 april


Det var inte så mycket vår på slalomen, men kunde de genomföra Brasiliens GP så ...

Vädret var av sådan art att manfallet blev ganska stort, eller bilfallet, några dök upp utan sina respektive ögonstenar och anlände istället i andra- eller tredjebil, därför kom Joachim inte i sin racer-bubbla utan i civic och det är kanske inte riktigt lika kul, och Jonas körde icke-cosworthen. Några syntes överhuvud inte alls, och allt detta är fullt förståligt, för den vår som svikit hade ICKE behagat infinna sig till söndagsförmiddan. Detta hindrade dock inte att vi var fler startande än ifjol. 15 styck trots att vissa på plats inte lyckades komma till start. Vi hade t.ex Lotus-besök från Göteborg, Olof, men denna attack kvävdes i sin linda då de västliga däcken icke tycktes anpassade för di småländske vägarna. Men välkommen tillbaks. Bosses shake-down med Europan föregick väl lyckligt men i konbanan var det visst problem med orienteringen. Och Fredrik A försvann innan start.

Nå hur gick det för MG då, undrar alla? Var favoritskapet befogat? Undertecknad skulle nog vilja påstå detta, en tredje plats av Anders i sin B, trots en bortdömning i sista repan imponerade. Och detta utan att de barnavlade damerna fanns på plats! (Det stod bar-navlade, inte barn-avlande). Kylan, kylan denna förvägrare av sköna upplevelser. Men Cecil Kimber i sin himmel inser nog vilken pärla till bil han en gång banade väg för. På pallen för övrigt var det av hävd slalom-snabba herrar: Claus i sin 911:a och återigen denna Kjell på förstaplatsen. Bredsladda mig hit och bredsladda mig dit. Men tre sportvagnar i topp alltså, varav två av äldre årgång. Än lever de gamla gudarna. Lite nytt folk och nya bilar på plats också - mycket trevligt.

 

 


Claus 2:a
Kjell 1:a
Oh, Ödmjukhet, ödmjukhet
Anders 3:a

1:a Kjell Adelsund Mazda Miata .....24,6
2:a Claus Johansson Porsche 911 ...24,7
3:a Anders Claesson MGB .............25,2

4. Peter Karlsson Ford Escort .......25,5
5. Johan Rådlund Toyota ...............25,9
6. Johan Eskilsson Nissan?GTi-R....26,1
" Peter Pleijko Civic .......................... "
" Per Wacht Seat .............................. "
9. Johan Haglund Mazda ..............26,4
10. Fredrik Rydell Amazon ............26,5
11. Rasmus Larsson bil okänd.........26,7
12. Jonas Martinsson Ford Escort ...26,9
13. Fredrik Göransson som ovan ....27,1
14. Magnus Berglund Mazda ..........27,2

Med reservation för stavningen. Rasmus skriver som en opel går

Fler bilder

Mantorp Park
26 april

Och det vart lördag och dags för Mantorp på Östgötas inbjudan. Datumet bestämdes ju lite sent och kanske att alla inte observerat detta, för från oss var det aningens klent med bilar. Nästan mest långväga i form av våra BMW-åkande vänner Bo och Petter Ledin från Falun och nye Lars Åkerwall från Halmstad i Ferrari 355. Fan, det är krut i de dalska och halländska karaktärerna. Ny också Bo Johansson i skön GT3. Mycket kul och VÄLKOMNA i klubben. I övrigt var Kjell, Johan och Fredrik på plats. Fredriks BMW som alltid röner stegrande uppmärksmahet i takt med framfarten på banan. Då dagens fight mellan denna och den vansinnigt vackra RSR-Porschen försigick transporterades Fredriks leende genom hjälm och ut i kolfiberhuv, skärmar, vinande turbo och däck.

Kjell bjöds på åka med snurrning i Bosses Porsche och var sedan tagen av upplevd kraft och fart under hela hemfärden. Som betraktare lite vid sidan av är förståelsen stor - det gick fort. Bo som är Jönköpingsbo och som vi därför förhoppningsvis får se ofta på våra mer lokala träffar också. Bland många nya vassa vagnar var det trevligt att se gammal Triumph framföras med mycket kräng och hastighet.

Vi tackar Östgöta så mycket för lördagens tillställning. .

Fler bilder


 

MÅNADSMÖTE
TABERG

5 MAJ


Blått.
Förstoringsbar bild.
Gult.
Det handlade om kontraster på måndagskvällen. I färgcirkeln, som ni alla säkert är väl bekanta med, förhåller det sig som så att blått kontrasterar mot gult, de är med andra ord varandras motsatser. Kvällen gav ett tydligt och talande exempel på detsamma. Blå var Niclas Alfa och gul var MGB. Det blåa representerade för kvällen opålitlighet, motorstopp, nybörjarskap och det gula alltså motsatserna: förtrogenhet, varvvillighet och erfarenhet. För Alfan var det nära nog jungfrutur efter år i garage och för MG:n bara en i raden av utflykter. Niclas har alltså jobbat med sin italienare i fyra år, premiärturen med SSJ medförde startproblem redan vid hamnplan. Då alfan slutligen behagade gå i gång höll den sig vaken till botten av Tabergstoppsbackens botten - kanske att den redan då insåg det omöjliga i att ta sig upp. Jag vet inte.

En kopp kaffe senare fungerade maskinen och Niclas och alfa försvann bortåt Nässjö och tog sig faktiskt hela vägen hem.

I övrigt förflöt väl kvällen som den borde.

 
Egerts nya
Förstoringsbar.
 

 

 

 

Månadsmöte
2 juni


Samling

Bilderna från senaste månadsmötet har lite av skolavslutning över sig. Nåväl så blir det då Kurtan får tag i kameran. Gott så - människor är väl också bilar! Angående ett tidigare inlägg på sidan om att vissa borde lägga lite pengar på ett avgassystem som bättre hanterade bullerproblemen, svarade, låt oss kalla honom herr Träffad: "Det är ju just det vi gjort."
Jodå sidan förstår det, och skulle man vara riktigt julklappsnödrimsrolig skulle man därmed kunna säga:

"Att köpa sportsystem för många många många tusen kroner
ger sköna, men ack så förbjudna toner"

men då har man å andra sidan varit otroligt lustig. Eller hur Bo?

På plats fanns ny Corvette och Fiat från Tranås, då sidan ej var på plats känner den sig för osäker för att lägga ut de eventuella namnen, men Kul att se er! Det blev avslutning med fika i stadsparken.

 

 


Knutstorp i juni


Siouxer

Som Bob Cratchit säger till sin kära hustru i Dickens-romanen, sedan han avsmakat det årets julpudding:

"A triumph. Yet another triumph my Dear."

Och så var det när vi firade den 27 o 28 juni nere i Skåne och Knutstorp. Vi åkte med sommaren och solen, vi övernattade i dess i grönska och aftondis. Vi intog banan i dess hetta och vi reste hemåt i dess ljuva eftertanke. Väl hemma i Jönköping regnade det. Precis så var det.


Det var avfärd ...
... och framkomst:
"Ja Mamma, vi har sittriktiga stolar med oss."
De vanliga diskussionerna om krukväxters väl och ve, över en öl, grabbar emellan.

Vi var fem bilar och sex chaufförer som lämnade Jönköping vid fyratiden på fredagen från icke namngiven bensinstation. Sedan var det tjugo mil E4:a. Med tanke på bilarna var det som Svarttorpa-sonen uttryckte det: "Fem tysta män med händerna på ratten och ögonen pendlande mellan vägbana, tempmätare och oljetryck." Sedan fem skånska mil till mellan Åsljunga och Kågeröd på vägar Gud haft ett finger med i skapandet utav - och Vi såg att det var gott. I samma stund vi svängde in mot depåområdet norrifrån kom Loftis med sin Elanlastade Merca från andra hållet.

mmmmmmm
mmmmmmm
Aftonbilar

mmmmmm

Och vi slogo läger vid banan, skapade elden med våra tomma händer, tillverkade spettet av björkgrenen, grillade korven och köttet, drack de där ölen och rökte väl cigaretten. Vi var indianer men vi ljög som blekansikten. Vår totem var vevstaken, kolven och dess smörjning. Och runt omkring oss lade sig den sommarskånska skymningen och kvällsdiset föddes ur det fuktiga gräset och älvorna dansade i dess slöjor. Tofsvipor gnällde och rådjuren skällde på avstånd. Det var afton, den första dagen.

Precis så var det.

Och Johan snarkade.


mmmmmmmm

Och så finns det dom som påstår att jag inte kan fota!!!

 

Och det var morgon, den andra Dagen.

Sol, brutet franskbröd med räkost på tub och halvljummet kaffe. Så var morgonen. Johan hade slutat snarka och rådjur och älvor var borta. Däremot började mängder med sportbilar strömma in i bandepån. Skulle jag våga dra till med 80 bilar på plats allt som allt? Jag gör det. 80. Dessa 80 delade Birger, som ansvarade för dagen, in i fyra klasser där klass 1 skulle innehålla de snabbaste ekipagen osv i fallande skala. Detta fungerade utmärkt för de flesta. Vissa måste dock ha missuppfattat detta alldeles och for fram som furier även i den långsammaste klassen. En kommentar från en av dessa var att "det är nyttigt för folk att lära sig använda backspeglarna". Regler och förhållningssätt uppfunna lite efterhand med andra ord. Vad är egentligen meningen med klassindelning? Konstigt.

Men sedan gasades det mycket och incidenfritt och glatt.


Från SSJ var vi 14 som gasade. Det var herrskapen Glaes och Sandberg som tillbringade natten på hotell i Hbg liksom Rådlund fast på sin kant. Förbannade nät att själa fokuseringen på kortet Johan men det kommer några fler kort om jag får ordning på Kurts överexponerade försök. Och Eero körde Toyota för första gången. Lars var kommen från Halmstad med sin Ferrari och Fredrik anslöt liksom Peter, mannen med mängder av Porschar på lager. Herr Malm med sin stora Corvette. Och hela tiden gick Kurt och suktade efter en bil. För vissa av oss kanske det inte gick så fort, men det gjorde det med förtjusning. Johan var dock snabbare än nånsin och Loftis till en början missnöjd med för mycket grepp i sina däck och lade en lapp med "Till salu" i bakrutan på sin gula Elan. Sedan han bytt till orginalgummits 145-bredd var leendet desto större. Dock låg lappen i rutan kvar.

Vissa av grabbarna tyckte att en persons två bensinstationsmissöden borde finnas med i reportaget. Själv är jag av en annan åsikt - det finns helt enkelt inget intresse för dylika missöden. Vad som kan vara värt att i notera i samband med detta är att bensinstation 1 kan undvikas. Inga leende där inte. Den andra fanns givetvis söder om gränsen och vad gäller de två vackra kvinnorna på Bilisten-macken i Ljungbyhed och deras chef finns bara lovord att utbringa. "Rätt skall vara rätt" kommenterades incidenten på ljuvligaste dialekt, och gav därmed den där personen rätt. En bensinstation att tanka vid under genomfart. Skåningar i allmänhet och skånskor i synnerhet är det nåt alldeles extra med. Ja hela landskapet bjöd på mycken glädje denna helg den 27 o 28 juni.

Sedan följde vi de där enstående skånevägarna genom bokskogsgrönskan och for hem.



"Tonight, tonight the highway´s bright
Out of our way mister you best keep
´Cause summer´s here and the time is right
For racin´ in the street"

Precis så var det.



Bruce Springsteen det där sista

 

 

 

Torsvik-slalomen

som vi fick möjlighet att köra sedan Porscheklubbens information klickat. Som väl är har vi Bosse Johansson även i vår klubb och trots att vi kunde gå ut med informationen först i onsdagskväll blev vi 21 bilar till start, varav fem var Porscheklubbsåkare. Området var ypperligt för ändamålet, vädret inställsamt ända fram till kon-inplockningen. Förnöjsamt var mängden av lite äldre bilar på plats. Kul också att det inte blev någon Miata-åkare på första plats, nu blev det Porsche men det tycker jag man får ha överseende med en dag som i övrigt var så lyckad. Loftis var iklädd de nätta sommar- (alt. racing) hjulen och då går det snabbt. Nu klarade han sig också undan den trilskande bränslepump som tvang oss att stanna var trehundrade meter på vägen från Oskarshamn häromsistens. Fan, engelska bilar är inte bara vackra, de är opålitliga också. Då vi inte använde oss av bullergräns fick Bosse också möjligheten att köra, ja de andra 996:orna också. Fredrik G hade problem att få ner kraften i asfalten den hala. Att Tony slog chefen kan måhända skapa intressanta komplikationer över fikarasterna hos Claessons lås. Att det inte rör sig om någon fotobojkott av herrarnas bilar betonas härmed. Det bara slumpar sig så ibland och sidan var förhindrad att fotografera sin märkeskamrat då körningen genomfördes någorlunda samtidigt. På bild fastnade däremot Nick med sin lågtflygande Porsche, och inte nog med det. Han vann också..

Hela resultatlistan följer här:

1. Nick Persson           1.11.41
2. Anders Lofthammar 1.11.93
3. Bo Johansson          1.12.21
4.Fredrik Göransson   1.13.41
5. Fredrik Karlsson     1.14.80
6. Kjell Adelsund        1.15.17
7. Claus Johansson      1.17.04
8. Fredrik Rydén         1.17.10
9. Johan Rådlund         1.17.13
10. Per Lindell             1.17.21
11. Tony Lesse            1.17.64
12. Kurt Bertilsson       1.17.86
13. Egert Sandberg      1.18.39
14. Peter Karlsson       1.18.40
15. Anders Claesson    1.19.00
16.Pär Nylander          1.20.16
17. Göran Larsson       1.21.84

Mycket lyckat och förhoppningsvis kommer det att kunna upprepas. Tackar så mycket Bo Johansson. Nästa stopp är Ring Knutstorp, den 28 juni. Det tycks som vi blir en hel del, många kommer också att bege sig ner på fredagseftermiddagen/kvällen för att övernatta vid banan. Fest Sommar Öl och Racing.

Fler bilder

 


 

VARMT, GEMYTLIGT OCH BILRIKT
Kinnekulle 31 juli



Att det var torsdag tycktes spela liten roll, för det var semester och många var tydligen gassugna. 34 styckna. Flera Östgötabröder. Banansvarige Johan inledde med att klargöra vilka regler som gällde för dagen: Inget tävlande, ingen tidtagning och varsamhet skulle råda. Detta hade precis sjunka in då Kjell inflikade: "Och skall ni ta tid måste ni vara väldigt diskreta!"

Kjells inpass till trots förhöll sig alla på den snabba men aktsamma sidan.
Det snurrades, visst, men på ett gemytligt sätt. Så gemytligt faktiskt att Rådlund var nära att kyssa depåräcket med stjärten av sin röda Toyota efter en piruett vid utgången på rakan. Rasande nära årets snedgänga där. Istället sågs "mannen som kört om Ronnie Peterson" lugnt inmundigande en styck glasstrut en stund senare.
mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm

Musen som röt
Som alla säkert känner till, fanns det en gång en någorlunda erotisk film med titeln "Musen som röt". Vem som spelade huvudrollen minns inte sidan. Men på plats denna dag innehades den av en bil, av mycket mindre ekivok, men lika uppseende-väckande och i vissas mening upprörande karaktär. En Fiat Uno med förstorat turbo-aggregat och andra godsaker som körde ifrån det mesta. På Kinnekulle var det alltså inte storleken som räknades, även om filmen säkert inte hade samma tema.


Fler bilder

 

 

Månadsmöte
om aftonen den 18 augusti
som ledde till Taberg


Det är så här det alltid borde se ut på Tabergstoppen. Nada Americana.

Anders nyförfärdigade Esther 7 var det stora lockelsen denna måndagskväll. Maken till "head-turner" då vi drog ut från staden mot Tabergstoppen får man leta efter. Nu borde Anders bil motivera alla ni andra 7-byggare till snar efterföljd. Totalt samlades 14 bilar, enbart Kleins gives förstoringsklick.

Fler bilder

 

Månadsmöte
första september
Text o Bild: Magnus Berglund

. Avresa till Kurt som nu håller på med en lite nyare fläktbil som ska åkas rejs med på Ringen om nån månad. Ska bes den 12:e tror jag det var. Vi bar hans motor runt huset så den åtminstone kommer i rätt ände av bilen! Vidare mot Fjällstugan men det var stängt. Bosse var dock snabb att ringa fruga och så var fikat fixat! Trevlig kväll som dock avslutades med regn!

 

 

Höstrallyt
5 oktober

Den i normala fall MGB-åkande låsmästaren Anders Claesson tog på söndagen en meriterande seger i det av det Jönköpingska Sportvagnssällskapet anordnade höstrallyt. Det var en vansinnig jakt genom de skogar i vilka den omhuldade Åsa-Nisse en gång utförde detsamma fast då efter älg. Men nu är det Kristian som håller till här.

Anders behärskade Opel och underlag bäst och var sekunden snabbare än Jonas. Trots att det var lite problem med bilarna och den snabbaste av de två ej fungerade tillfyllest var "The flying Key" nöjd med tävlingen men påpekade: "Visst gick det bra, men till nästa år skulle jag nog vilja använda mig av MG:n. Med den hade jag nog kunnat kapa tiden med 6-7 sekunder".

 

Anders Claesson 1,02,67
Jonas Martinsson 1,03,71
Johan Rådlund 1,03,77
Fredrik Göransson 1,03,79
sedan följde de andra tätt efter.


Grann traktajävel.

Men låt oss betrakta den där olycksaliga bilden. En förstoring av densamma avslöjar två intressanta saker. Sidan vill på inget vis vara en källa för skvaller, men likt kvällstidningarna menar vi att ett så stort allmänintresse föreligger att det vore synd att undanhålla olycksfågeln för eder. Dikeskörningen inträffade efter en igångputtning bakåt som måste överraskat föraren å det grövsta. För då bilen tände till drog den med oemotståndliga krafter ner ekipaget i det vid sidan av vägen belägna diket. Men bilden avslöjer också något annat: Då dikeskörningen blivit ett "har hänt", ett supinum, rycker de församlade till undsättning, med ETT tydligt undantag. Se på nedre bilden till vänster: En förstoring avslöjar herr Rådlunds loja inställning vilken tycks stanna vid en mycket avmätt betraktelse av det hela.



Och avslutningsvis ytterligare en vinkel på det hela