"Uti vårsolens glans" och "Sköna maj välkommen" skulle kunnat sjungas utan skam denna söndag i det anrika landskapet Skåne.

Det var racingpremiär på Knutstorp i helgen. Svensk motors mjölkkossa STCC med olika supporterklasser drog igång säsongen. Drog igång gjorde även månaden maj med värme och stark lampa i det där klarblåa. Förutsättningarna var med andra ord perfekta för lite racing. Dessutom fick jag förmånen att vara V.I.P:are.


Stallchef Dick Jönsson och stipendiat Caroline till vänster och så var det buffén till höger då.

Very Importent osv är något som bara hör STCC till i Sverige. Med en V.I.P-bricka om halsen tillhör man det utvalda folket som får parkera på bättre plats. Har man en sådan bricka bjudes små påsar innehållande solglasögon, regnplagg, choklad, läsk, äpple och givetvis en liten hopvikbar sittdyna till den Importanta stussen då den slår sig ner på den ingående läktarplatsen. Det informeras av förare och stallchefer och det bjudes på en alldeles enastående lunchbuffé. Folk är vänliga och frågar om allt är till belåtenhet. På läktaren hamnar man i ett sällskap där alla har samma sympatier. Så lätt köps man att man snart finner sig förbannad över den blockerande volvon i Flashs händer som håller upp Göranssons snabba BMW. För kunderna är viktiga i STCC:s pengakarusell, här förekommer pengar in mass. STCC har vidgat racingsfären från att ha lockat bara de närmast anhöriga och inbitna. Svensk racing har blivit folkligare. Därmed får man stå ut med intervjuer med folk från TV-programmet Gladiatorerna, man får lyssna till ett alldeles verkligt countryband med hattar och broderade skjortor som spelar den musik sådana nu spelar. Man får även ett par speakers som är av det nya fräcka, kanske inte helt initierade slaget. Så jävla kul är det inte. I huvudklassen finns det det i och för sig potenta bilar och förare i likaledes potenta stall men de är inte så många som håller denna jämna höga nivå och fältet blir ganska snart ordentligt utdraget. Något osexigt är det över denna klass. Innan dess har motorcyklarna kört och det kan ju vara lite intressant, framförallt för MC-åkare. S60 Challange däremot kan ju inte vara intressant ens för sådana.


Galningar på fyra mycket mycket små hjul men med hiskeliga varvtider. 58,9 på varvet är snabbare än det mesta
runt Knutstorp. Snabbast så länge det höll var Thomas Johansson, f.d Formel Ford- och STCC-åkare av rang.


Björn Wirdheim fanns på plats i sällskap med en Jagga från Irvines och de la Rosas dagar.


Till vänster: Endast sju bilar i Carrera Cup. Till höger: Richard Göransson bakom Flash.

Det är först när man ser Rune Tobiassons gamla SM-vinnande BMW från -74 och -75, som står parkerad i depån, som hjärtat börjar slår något vildare. Den har en brutalitet och råhet som STCC-bilarnas söndagsskolekostymer inte kommer i närheten av. Och när sedan Porsche Carrera Cup endast innehåller sju bilar och dessa av nödvändighet är identiska så tar intresset slut nästan innan det uppkommit. Här finns dock både Formel Ford och Radical men dessa tycks på något sätt hamna på undantag här i standardbilsracingens förlovade land. En gång i tiden var Formel 3 huvudnumret här, med EM-tävlingen som höjdpunkt under året. Tyvärr har kostnaderna förpassat denna ljuvliga klass långt utanför landet. På plats finns däremot några galningar i Supercart som har varvtider som skrämmer det mesta. 250 kubiks kartar med chassin som är något helt annorlunda mot den mer vanliga varianten. Dessa körs nu enbart på banor klassade för formelbilar. Ferrari Challange kördes icke denna gång, därvid lurades denna sida.

Helgens begivenhet tycktes inte uppskattas över hövan i Skåne, backen på Knutstorp var långt ifrån välfylld. STCC-arrangemangen känns lite väl tillrättalagda. Om det är det eller något annat som är anledningen till att det inte är någon publiksuccé här idag vet jag naturligtvis inte. Dock vet jag att om man önska orginalitet och skönhet så finns den att söka i sportvagnstävlingarna. Därom skaldade redan Fröding på sin tid.

Rune Tobiassons BMW 3,5 CSL



Ibland ser man något som man vill betrakta lite
närmare, och .....



..... kanske rent av titta in under själva klädnaden på.
Och ibland finns det öppningar.

Okänd Skönhet - 8,5 P

MnMMMM
Ja ibland ser man saker som man skulle vilja betrakta lite närmare och komma in under karosseriet på.
Men det är mycket sällan man får.