
DET VAR DRAMATISKT OCH OBEHAGLIGT EN STUND UNDER ÅRETS SSM PÅ SÖNDAGEN. Tomas Otterberg satt som sakkunnig i speakertornet för att kommentera formel fordloppet där fadern, (och vår medlem) Björn, körde. På utgången på rakan på fjärde varvet händer något, från andra sidan banan hör vi bara att något hänt, vi ser att Björn saknas när fältet passerar. Tomas kommenterar det som väldigt allvarligt. Vad han då tänkte och kände kan man undra. Bilen såg ut som skrot då den senare transporterades förbi av bärgare. Björn togs till sjukhus. Innan dess dock vid medvetande, och en stund senare hälsades det att han mådde under omständigheterna bra, och vad jag senare hört så satsar han på att få färdigt bilen till Mantorp den 22-24 augusti. Segt virke är det i ene bland annat.





LE DEBUTANTS. För Magnus Ramsö och Anders Lofthammar var det nu dags för allvar. Shakedownen avklarad och tid för att mäta sig på allvar med övriga Sverige. Det gick jävligt bra. Om vi nu ser Formel slicks-heatet som en enhet, (vilket innebär att vi räknar in Torgny Johansson i sin formel 2:a) så lyckades herrarna placera sig 3 och 4:a under lördagen och snäppet bättre under söndagen - på pallen båda två alltså och etta och tvåa i klassen! Visst bröt någon konkurrent - men oj vilken imponerande debut! Teamchefen (för en sådan har ni väl?) lyfter på hatten.
 |
Anders Lofthammar Ralt RT32 - 88 |
 |
Start i lördagens heat - Tomas Otterberg viftar frenetiskt med armarna sedan han fått stopp. |
 |
Mikael Nordlander framför Magnus |
 |
Torgny Johansson har tagit starten före Sonny Johansson |
 |
Tomas Otterberg - Reynard 873 |

 |
Magnus Ramsö Reynard 873 |
 |
Sonny Johansson Reynard 883 |










I KLASSEN STANDARD/GT 66-71 har vi ju ett litet jehu som bara blir snabbare och snabbare. Arvid Viktorsson i sin Opel Ascona kör som fan själv: brett och på gränsen och alltid fort. Nu vann han lördagens heat och inför söndagen - då en gedigen prissumma stod på spel - så korsade han en heldragen linje och fick ett drive throuh-straff som omöjliggjorde seger. Nu blev han trea istället, men snabbast alla tre dagar var han.

 |
Lars Weigl vann söndagsheatet i sin vackra Porsche. |





 |
Ted och Sven-Åke, head of the funktionäries. |


OCH VÅRA HEALEYGUBBAR DÅ? I helgen bara två, Claes Andersson och Anders Lotsengård. Fyra och sjua om lördagen. Fyra och sexa om söndagen. Gott så. Gott så.


Claes Andersson - dubbelfyra.





Anders Lotsengård





Schildt, Bengtsson och Andersson - afterwork så att säga.

CLAES DUBBLERAR JU. I klassen Standard/GT 72-90 (som var beklagligt tunn) var han förkrossande överlägsen och vann, vann och vann.

Ludde och Kajsa i entrén





OCH BOSSE GAS DÅ? Jag pratade med honom om lördagen. "Njaaa", sa han på Bosse Gas-vis. "Bilen går inte fort nog." Och då var han ändå två på både kvalificering och lördagens heat. "Njaaa, den går inte fort nog."
På söndagen var det en annan Bosse. Segern var aldrig hotad. Aerodynamiken var korrigerad och gud vet och jag har glömt, men det gick nästan sekunden snabbare nu.





 |
Två muchar |
 |
En tvåa och en etta |
 |
En son och en far |






|
Korv - Anders Klein - är alltid gott. |





Claes och yngste sonen följer F1-kvalificeringen mobilt medan resten ser på kvartsfinal i VM-fotbollen ovanför huvudena deras.






Och vad göra om en stötdämpare har släppt vid sitt fäste? In med den, låna domkrafter, pallbockar och reservdelar av Schildt, få igång Ande(r)s och ja...sedan ä det klart på en pissekvart.
Göran |