Sommar, sol och spanska förgasare
SSM 13

Med Sportvagnsmeetinget på Ring Knutstorp inleds för mången svensk semestern. Då är det bra om vädret är varmt, maten utegrillad, alkoholen välkyld och sovplatsen behaglig. Så förhöll det sig mestadels i Kågerödstrakten då det var 40-årsjubileum för evenemanget. Arrangörerna hade med tanke på detta jubileum slagit till med både stå-upp och dansband i samband med grillaftonen. Mycket publik och 330 startande. I vanlig ordning var SSJ:arna på plats mångräknade, både övernattande och över-dan-åkande. På banan blir det allt fler, i år hade vi fem stycken, varav fyra tävlande i Sällskapets namn, vilket är extra hedervärt.



Anders Lofthammar / Lotus Elan 1964 / Historisk GT -65
1.11.528. Om denna talserie står för minuter, sekunder och hundradelar av sådana så är det en tid som placerar en på plats fem i heatet för GT-bilar i klassen upp till 1965 års modell. här på Knutstorp. Det är 1,5 sekunder snabbare än i fjol. Det är ynka tiondelar bakom fältets två vassaste elaner. Breda sådana. Då bör man glädjas. Men har man utrustat sin maskin med spanska webrar så står man ändå där till slut och packar ihop redan innan första tävlingsheatet startar. I fjol brann det i Elanen och till i år var detta fixat. Trodde Anders. Men spanjorerna fortsatte läcka och därmed blev det hemfärd.

 

Jocke Glaés / Austin Healey 1959 / Historisk GT -65
Var snabbaste svenska Healey på tidsträningen och kom också iväg bra i första heatet innan något släppte i höger bak vilket gjorde att det tog slut ett par varv för tidigt. Andra heatet (båda kördes om söndagen) gick det bättre och Jocke slutade på tionde plats.

 

P G Johansson / Austin Healey 1959 / Historisk GT -65
Ja det vart nära att det tog en ände med förskräckelse under första heatets andra varv. Vid inbromsningen i slutet av långa rakan kommer plötsligt PG alldeles på tvären och undviker med nöd och näppe efterkommande bilar. PG kommer dock igång igen men stukad av upplevelsen kommer han inte riktigt in i det. Andra heatet går bättre och incidentfritt och PG slutar på 16:e plats.

 

Bo Johansson / Lotus Europa 1968 / Modsport II
Bosse var två sekunder långsammare än förra året och anledningen står stavat i skyn eller i däcken. Även Bosse råkade ut för en fadäs i kurvan efter rakan men tyvärr kom han inte helt smärtfritt undan och placeringen präglades av detta. I det andra var det mer av gamla Bosse och den lilla Europan for som det platta strykjärn det är snabbt genom fältet. Nu blev det en elfte plats.

 

Björn Otterberg / Merlyn MK20A 1972 / Historisk Formel Ford 1600
I Björns heat är klasserna flera, beroende på årsmodell. Men totalt sett slutade Björn sjua respektive sexa och då är alla utom en framför honom av yngre årgång. 1.06.7 var Björns snabbaste varv.

Next stopp Kinnekulle, för SSJ den 1 augusti och för RHK den 17 - 18. Alltså ett utmärkt träningstillfälle för de aktiva. Se HÄR

Nedan lite blandat.



Kennet Persson GT 40 - vinnare i grabbarnas klass


Johan Solman E-type - tvåa i grabbarnas klass


PG inleder sin vådliga snurr

   
   
   
   
   

 

Och Bosses come-together i samma kurva

   

 

 

 


Start för andra heatet och Bosse jakt inleds

 


MGB V8 a´la Peter Gustafsson

 

 

 

 


Jocke - lördag morgon

 


Björn jagande en Van diemen RF89


och här jagad av en Lotus 61

 

 

 

 

 

 


PG

 


Loftis packar ihop

 

 


Kurtan


Ande(r)s


Peter


Mats och Kerstin

 


Bosse

 


Helgens vackraste stjärt. Alla kategorier - tyvärr.

 


Jörgen och Torbjörn i den senares skönhet

 


Suzz

 


Jocke - söndag morgon