Sommar,
sol och spanska förgasare
SSM 13
Med Sportvagnsmeetinget på
Ring Knutstorp inleds för mången svensk semestern. Då
är det bra om vädret är varmt, maten utegrillad,
alkoholen välkyld och sovplatsen behaglig. Så förhöll
det sig mestadels i Kågerödstrakten då det var
40-årsjubileum för evenemanget. Arrangörerna hade
med tanke på detta jubileum slagit till med både stå-upp
och dansband i samband med grillaftonen. Mycket publik och 330 startande.
I vanlig ordning var SSJ:arna på plats mångräknade,
både övernattande och över-dan-åkande. På
banan blir det allt fler, i år hade vi fem stycken, varav
fyra tävlande i Sällskapets namn, vilket är extra
hedervärt.

Anders Lofthammar / Lotus
Elan 1964 / Historisk GT -65
1.11.528. Om denna talserie står för minuter, sekunder
och hundradelar av sådana så är det en tid som
placerar en på plats fem i heatet för GT-bilar i klassen
upp till 1965 års modell. här på Knutstorp. Det
är 1,5 sekunder snabbare än i fjol. Det är ynka tiondelar
bakom fältets två vassaste elaner. Breda sådana.
Då bör man glädjas. Men har man utrustat sin maskin
med spanska webrar så står man ändå där
till slut och packar ihop redan innan första tävlingsheatet
startar. I fjol brann det i Elanen och till i år var detta
fixat. Trodde Anders. Men spanjorerna fortsatte läcka och därmed
blev det hemfärd.

Jocke Glaés / Austin Healey 1959
/ Historisk GT -65
Var snabbaste svenska Healey på tidsträningen och kom
också iväg bra i första heatet innan något
släppte i höger bak vilket gjorde att det tog slut ett
par varv för tidigt. Andra heatet (båda kördes om
söndagen) gick det bättre och Jocke slutade på tionde
plats.
P G Johansson / Austin Healey
1959 / Historisk GT -65
Ja det vart nära att det tog
en ände med förskräckelse under första heatets
andra varv. Vid inbromsningen i slutet av långa rakan kommer
plötsligt PG alldeles på tvären och undviker med
nöd och näppe efterkommande bilar. PG kommer dock igång
igen men stukad av upplevelsen kommer han inte riktigt in i det.
Andra heatet går bättre och incidentfritt och PG slutar
på 16:e plats.

Bo Johansson / Lotus Europa
1968 / Modsport II
Bosse var två sekunder långsammare än förra
året och anledningen står stavat i skyn eller i däcken.
Även Bosse råkade ut för en fadäs i kurvan
efter rakan men tyvärr kom han inte helt smärtfritt undan
och placeringen präglades av detta. I det andra var det mer
av gamla Bosse och den lilla Europan for som det platta strykjärn
det är snabbt genom fältet. Nu blev det en elfte plats.

Björn Otterberg / Merlyn
MK20A 1972 / Historisk Formel Ford 1600
I Björns heat är klasserna flera, beroende på årsmodell.
Men totalt sett slutade Björn sjua respektive sexa och då
är alla utom en framför honom av yngre årgång.
1.06.7 var Björns snabbaste varv.
Next stopp Kinnekulle, för
SSJ den 1 augusti och för RHK den 17 - 18. Alltså ett
utmärkt träningstillfälle för de aktiva. Se
HÄR
Nedan lite blandat.

Kennet Persson GT 40 - vinnare i grabbarnas
klass

Johan Solman E-type - tvåa i grabbarnas klass

PG inleder sin vådliga snurr
Och Bosses come-together i
samma kurva




Start för andra heatet och Bosse jakt inleds

MGB V8 a´la Peter Gustafsson





Jocke - lördag morgon

Björn jagande en Van diemen RF89

och här jagad av en Lotus 61









PG


Loftis packar ihop


Kurtan

Ande(r)s

Peter

Mats och Kerstin

Bosse

Helgens vackraste stjärt. Alla kategorier - tyvärr.

Jörgen och Torbjörn i den senares skönhet

Suzz

Jocke - söndag morgon



|