

THE
STATEMENT
SSJ:ARNA
PÅ PLATS VISADE FRAMFÖTTERNA
vid årets svenska sportvagnsmeeting på Ring Knutstorp.
Det gick inte utan visst dilemma men det gick fort till slut. För
en av de tre gick det så fort att denne körde ner "framfötterna"
i den skånska grusfållan.
Ni
minns kanske att Anders Lofthammar debuterade med sin Elan på
förra årets SSM. Det var en premiär som slutade
om inte i moll så åtminstone i disharmoni. Loftis fick
bryta då Lotusen började gå orent. Misstankarna
till vad som var orsaken var många, mest åt det elektriska.
Det tycks vara väldigt lätt att tänka ditåt
då det är en engelsman som har krämpor. Nu visade
det sig vara halsringarna i Webern som skakat loss. Det blev inte
mer tävlat för ekipaget under fjolåret. I år
var det tänkt att köras Velodromloppet, men det bidde
inte så. Därför var det alltså dags för
come back på banan och tillställningen där det började.
Och det började inte bra. Redan under träningspasset om
fredagen hände något i utgången på rakan,
detta något fick flaggvakter att vinka svartflagg och en förbifarande
Anders Schildt i Healey att uppmana Loftis in i depån. Detta
något visade sig vara olja som sprang fram ur oljetrycksmätaranslutningen
och fatta eld så Elanen red på gyllene oljeflammor utmed
rakan. Några elkablar brann sönder och motorrum fick
rengöras. Jag tror att Loftis började förtvivla lite
då och där.

Men
han bytte och tillverkade nya kablar, gjorde rent efter oljan och
startade upp lite försiktigt och tog sig sedan en försiktig
runda i Kågeröd. Det höll. Tidsträningen förlöpte
dock utan någon röd-vit Lotus så det blev att starta
sist då det på lördagen var dags för första
heatet. Då hade även regnet tagit området i besittning.


King of the TOO late brakers
För
SSJ:are nummer två, PG Johansson i Austin Healey 3000 blev
det en 14 plats i kvalet. Detta är PG:s premiärår
och Knutstorpsracet var västgötens tredje. Sällskapsbekantingen
SID, körd av Anders Lotsengård, kvalade in som nia. Något
sämre än vad årets tidigare tävlingar resulterat
i.
I
regnet tog Loftis det inledningsvis ganska försiktigt, förutsättningarna
för en stenhård satsning var ju inte de bästa. Men
undan för undan började han och Elanen finna varandra
och i mål kom de på plats tio. PG som vid på varv
sju passerade Loftis på rakan hade ingen försiktighet
i åtanke då han dansade av efter långa rakan.
Anders tänkte "Oj, men nu måste han väl ändå
bromsa. Nähä, men NU då." Men PG:s tankar om
bromspunkt ligger way beyond. Healeyn dansade ut i grusfållan
och stannade där. Då jag på sjuttiotalet läste
engelska tidningen Motor Sport gav de den vildsinte italienaren
Vittorio Brambilla epitetet: King of the too late brakers. Jag säger
inget mer om det.
Loftis
hade kört bra, men hur bra visade sig först då det
var samling för kvällens måltider och tiderna från
första heatet började cirkulera mellan oljiga fingrar.
TREDJE bästa tid! Och då söndagens startordning
grundar sig på snabbaste-varv innebar detta att Anders och
Elanen skulle inta andra startled! Vann lördagsheatet gjorde
snabbe Healeyåkande Anders Schildt före Bengt-Åke
Bengtsson i Elan. Så söndagen gav Bengt-Åke i pole,
Schildt bredvid och Loftis då trea. Gemensamt för de
bägge snabba Lotusbilarna är att de är smalbyggda,
till skillnad från de flesta race-elaner och gör sig
generellt bättre i regn än de höftbreda syskonen.
|





PG före Loftis och Elise

Anders
pressar sig förbi (PG-liknande) Roar Eriksen. PG dock djupt i bakgrunden



Johan Sohlman

Anders Schildt

Modsport
Helgens
tredje SSJ:are (även om han icke kör i Sällskapets
färger) var Bosse Johansson. Bosse är ju sådan att
han inte gärna nöjer sig med det lilla, så därför
var bilarna två: Modsport-elanen och PRC:n med racersportvagnarna.
Han hade näst snabbast tid totalt, och då kör han
i Modsport II, bakom ett Seven-derivat. Han tog starten i det blöta
föret om lördagen, höll också ledningen i flera
varv men fick till slut se sig besegrad av Jan Tolli i Porsche Boxster.
Snabbaste varv stod han dock för. I PRC:n startade han nia och
gick i mål som åtta. |




Söndag
Vad
gav då söndagen? Jo sol, värme och för Loftis
migrän. Detta parat med racingovanan fick honom att fundera på
att släppa sin framskjutna startposition och starta sist. Det
fanns en oro för intensiteten därframme. Men då det
var dags för start rullade han fram till sn framskjutna position.
"Det går ju inte att fega när man är här." |

Loftis i samspråk med smal-elan-kollega Bengtsson


Han
kom iväg bra Loftis, höll ett gott tempo, även om
han blev omåkt av några vassa ekipage för vilka
blötföret inte varit så lyckat. Alltså for
Adamsson i Elan, Sohlman i E-type och Bondesson i ytterligare en
bred Elan förbi. Men Bengt-Åke Bengtsson närmade
han sig och upptäckte väl där och då att både
bil och rattvridare var snabba. Från bankanten såg det
ut som om självfötroendet och fart ökade för
vart varv denna upptäckt kom för honom. I mål kom
han på sjätte plats och länge efter loppet var han
ett stort leende i keps. Fredagens uppgivenhet var förbytt
i triumf.
PG
som trakterade asfalten hela loppet blev 16:e.
|






Roger Adamsson, segrare i söndagens lopp

Anders Lotsengård åtta

Christer Kitte Nilsson. 1100 cc

Nisse Nyblaeus


En "halvnöjd" Anders efter söndagens lopp
Modsport

Bosse
tog återigen starten men fick snart släppa Tolli och
Granfors förbi sig. Men så när han låg där
på en stabil tredje plats, och etta i sin klass, började
något kännas som punktering, enligt Bosse, och han styrde
in i depån där inga konstigheter upptäcktes. Så
Bosse for ut igen men någon topplacering var inte aktuell
längre och han blev tolva i det stor-starka fältet som
modsport visade upp denna gång.
Med
PRC:n blev det ett bättre än lördagen: Sju.
|


Bo Johansson PRC/Opel
Vad
i övrigt voro

Rune Tobiasson kom i Bosse Emanuelssons gamla BMW 320. Den kändes
modernare än det mesta på
Knutstorp denna helg trots att den byggdes för 1976 års säsong.
Dock rasade bilen redan på fredagen.




Olle Victorin i lika klassisk äkta kärra från den svenska
racinghistorien.


Brabham
BT28. Herrar Lofthammar och Norberg dreglade

Uppdaterad PRC S98. Rasande snabb i händerna på Thomas Stamreus

Sällsynt och läcker. Celicia

Danske Bent Sörensen vann lördagens heat i regn mot Berger,
Myggan m.fl i escorter men tappade
åtskilligt då det blev torrt under söndagen. Det borde
väl varit tvärtom? Skön så skön.

A real racer. En av Svanbergs gamla Hultar med V8-järn.

Torgny Johansson i helgens på pappret snabbaste vagn. March F2:a
vid namn 802


För Magnus

Peter hygger sig
Att
ta sig ut ur en Viper är som att ta sig in genom Himmelrikets port:
det är besvärligt och trångt men det går

MG. Varför tog det slut?


_____________________________ |
Göran
|
|