De yttre förutsättningarna
var goda på årets SSM på Ring Knutstorp. Med
"yttre" menar jag då att SSJ hade fyra bilar på
plats. Fyra bilar gånger två heat bliver åtta
starter. Det är relativt många. Det var Anders Lofthammar,
Johan Wållgren och Bosse Johansson med två bilar. Med
de "yttre" menar jag ock att fredagen bjöd ett några
timmars regn och lördagen alldeles förträffligt väder
á la 21 grader och sol med någon molnslöja. De
yttre.
De inre förutsättningarna var
inte sämre. Med "inre" menar jag sådana saker
som Mats Svanberg brukar bjuda på då lördagskvällen
fylls av grilldofter, cigarettrök och danska röster. De
inre.
På åtta starter - hur många
ordentliga målgångar blev det av det för SSJ:arna
som körde årets SSM tror ni? 0. Noll. Ja 0,5 då.
Det blev resultatet. Det är illa pissat. Det är illa för
den SSJ:ska resultatlistan. Men det är resan som sägs
vara målet och den var understundom mycket god.
Anders Lofthammar debuterade med sin Lotus
Elan. Därför blir det lite extra fokus på detta
ekipage. Ja sanningen är den, att då jag framför
datorn satte mig för att gå igenom bilderna var det den
enda SSJ-bil jag hittade. Det var lite så att "jag fotar
dem sedan" men när det inte blev att komma till start
i så stor utsträckning blev det inte så mycket.
Jag ber om ursäkt för detta. Det blir bättre nästa
gång. Det var dock nära att det inte blev något
Elan-åka. De fälgar Loftis beställt från USA,
för att ersätta de gamla opålitliga ditona, nådde
inte svensk hamn förrän dagarna innan och då med
något (i skrivande stund kommer jag inte ihåg vad) som
var tvunget att fräsas ut för att passa, så Johan
Wållgren fick agera hjälte en sen afton. Dessutom kom
inte FIA-pappren från Paris förrän sent torsdag.
Därför kom nu Loftis till Knutstorp med enbart ett par
runder på industriområdet utanför garaget. Första
fria träningen på fredagen hanns inte med och under den
andra regnade det kraftigt. Men bilen fungerade bra förutom
lite understyrning i det blöta. Däremellan besiktigades
bilen, och då, såväl som i övrigt, möttes
Loftis och Elanen av idel ädel lovord och uppskattning för
den lilla röd-vita bakelsen.
I lägret mellan Claessons husbil och
Elanen, vid kaffebordet med fika eller räkost, kunde Loftis
ibland falla in i någon form av meditationsliknande tillstånd
i det hans blick fastnade på bilen och höll sig kvar
där och han försvann in i någon tyst kommunikation
med bilen. Ett mantra.
Johan Wållgren kom i sin Opel Kadett
som han framförde med sådan fart i Gelleråsen.
Lite förväntningstryck nu? Och så hade vi Bosse
Johansson i sin Modsport-europa och sin Lotus 47:a som vi länge
önskat få bevittna på bana.
|