Svenskt SportvagnsMeeting 2011
   eller
   MA7622 debuterar

De yttre förutsättningarna var goda på årets SSM på Ring Knutstorp. Med "yttre" menar jag då att SSJ hade fyra bilar på plats. Fyra bilar gånger två heat bliver åtta starter. Det är relativt många. Det var Anders Lofthammar, Johan Wållgren och Bosse Johansson med två bilar. Med de "yttre" menar jag ock att fredagen bjöd ett några timmars regn och lördagen alldeles förträffligt väder á la 21 grader och sol med någon molnslöja. De yttre.

De inre förutsättningarna var inte sämre. Med "inre" menar jag sådana saker som Mats Svanberg brukar bjuda på då lördagskvällen fylls av grilldofter, cigarettrök och danska röster. De inre.

På åtta starter - hur många ordentliga målgångar blev det av det för SSJ:arna som körde årets SSM tror ni? 0. Noll. Ja 0,5 då. Det blev resultatet. Det är illa pissat. Det är illa för den SSJ:ska resultatlistan. Men det är resan som sägs vara målet och den var understundom mycket god.

Anders Lofthammar debuterade med sin Lotus Elan. Därför blir det lite extra fokus på detta ekipage. Ja sanningen är den, att då jag framför datorn satte mig för att gå igenom bilderna var det den enda SSJ-bil jag hittade. Det var lite så att "jag fotar dem sedan" men när det inte blev att komma till start i så stor utsträckning blev det inte så mycket. Jag ber om ursäkt för detta. Det blir bättre nästa gång. Det var dock nära att det inte blev något Elan-åka. De fälgar Loftis beställt från USA, för att ersätta de gamla opålitliga ditona, nådde inte svensk hamn förrän dagarna innan och då med något (i skrivande stund kommer jag inte ihåg vad) som var tvunget att fräsas ut för att passa, så Johan Wållgren fick agera hjälte en sen afton. Dessutom kom inte FIA-pappren från Paris förrän sent torsdag. Därför kom nu Loftis till Knutstorp med enbart ett par runder på industriområdet utanför garaget. Första fria träningen på fredagen hanns inte med och under den andra regnade det kraftigt. Men bilen fungerade bra förutom lite understyrning i det blöta. Däremellan besiktigades bilen, och då, såväl som i övrigt, möttes Loftis och Elanen av idel ädel lovord och uppskattning för den lilla röd-vita bakelsen.

I lägret mellan Claessons husbil och Elanen, vid kaffebordet med fika eller räkost, kunde Loftis ibland falla in i någon form av meditationsliknande tillstånd i det hans blick fastnade på bilen och höll sig kvar där och han försvann in i någon tyst kommunikation med bilen. Ett mantra.

Johan Wållgren kom i sin Opel Kadett som han framförde med sådan fart i Gelleråsen. Lite förväntningstryck nu? Och så hade vi Bosse Johansson i sin Modsport-europa och sin Lotus 47:a som vi länge önskat få bevittna på bana.

 

I väntan

 

 

Första besiktning


Jag minns ett av mina första SSM någon gång på åttiotalet. Det var på vägen dit. Det regnade hårt. Det öste ner. Några kilometer från banan mötte jag en Morgan plus 8. Vattnet sprutade upp runt bilen. Regnrök. De små vindrutetorkarna jobbade. Det var inte mer, men jag glömmer det aldrig, det var så jävla vackert. Då det nu regnade under fredagens fria träningspass var jag tvungen att plåta.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Tillbaks efter premiärrundan i regn. Då kan det väl vara lämpligt att fråga om han var nöjd. Ansikte ger svar.

 


-En liten påtår? Till mina kakor?

 

 

Time

 

 

 

 

Tidsträning
Det blev en 12:e träningstid för Anders och Elanen. För Johan Wållgren en 11:e och vad gällde Bosse så var han som vanligt snabb i modsporten, med näst snabbaste träningstid i klassen. Med den emotsedda 47:an blev det tyvärr inte så mycket. Bosse vågade inte fullfölja p.g.a de besvär med brand som förgasarna orsakat vid ett par tillfällen förra året.

 

 

En liten utflykt bland sportbilar och åskådare

 

 

 

 

Bertilssonsbrödernas McLaren-replika tilldrog som vanligt stor uppmärksamhet.


 

 

 

 
 

 

Race 1
Loftis fann sig omgående väl tillrätta med Elanen. Han pratade mest om att ta det lugnt men det syntes mindre och mindre av det, vilket ni bland annat ser på bilderna nedan då han passerar Anders Ek i Elan. Därpå var det Corvette-jakt men då började Lotusen misstända på höga varv och Anders fann det säkrast att avbryta.

Johan bröt efter fyra varv.

Bosse var snabbt iväg i modsporten men for i fighten av och lyckades inte nå ikapp täten.

 


GTA

 

3000

 

 

 

Johan Sohlman

 

Roger Adamsson tar starten i race 1

 

 

A quick look in the mirror

 

 

 

 

 

Lotsengård i SID

 

 

Tändningsproblemen troddes bero på ett batteri som inte var tillräckligt laddat och därför inte orkade med, därför var förhoppningarna goda inför söndagen.

Kom söndag!

Race 2
Det höll i fyra varv för Loftis. Eller egentligen redan vid start återkom problemen på högvarv och mer var inte att göra då. I övrigt var chauffören mycket nöjd med bilen.

För Johan höll det bara i två varv. Bosse kom inte ens till start.

 

Rolf Dawidzon i sin MGB GTS, i yttre skepnad av fabrikens MBL 546E då BMC debuterade bilen som skulle bli MGC i Targa Florio 1967, med MGC:ns framvagn men ännu med MGB-fyran. Därför, som hos Rolfs bil, ännu med MGB-huv, utan MGC-huvens bullighet.

 

 
 

 

 

 
Ola Johanssons MGB GT är till salu

 

 

Anders Schildt

 

Christer "Kitte" Nilsson snabb-snabb i 1000 cc:s Ginetta

 

 

 

 

 

 


Visst skulle man kunna tänka sig att året var 1967