Svenskt
sportvagnsmeeting av
2010 års upplaga präglades av värme, mycket bilar,
DNS:er, tollisioner, överlägsenhet, trevnad och ett klargörande
av vilken version av GT man bör hålla sig till.
Jag hade
året till ära förärats med ett styck pressackreditering
(tack) på det att jag därmed fick placera mig mer på
de platser jag önskade vid fotografering. Icke helt. Två
gånger blev jag, mycket vänligt, men bestämt, tillrättavisad.
Det måste jag säga, då jag nu kom att stå
nästan bland funktionärer och flaggvakter, att jag blev
imponerad av organisation och kommunikation mellan posteringar och
mellan posteringar och tävlingsledning.
Vad gäller
oss ssj:are var det så där kan man säga. Jocke Glaes,
som av Sällskapet fingo tusen kronor att fritt disponera, såsom
en uppmuntran i sitt tävlande, kom för sent till tidsträningen
och fick därmed starta sist i lördagens heat. Bosse "Gas"
Johansson hade problem med punkteringar, (icke på bilarna.
På sig själv - lunga) och kunde därför inte
köra alls. Därmed missade vi alltså främst
47:an. Moped körde han. Johan Wållgren hade annat för
sig och för SID:en och Anders Lotsengård tog det slut
efter lördagens heat. Något - (jag har glömt) gjorde
en söndagskörning omöjlig. Detta syntes på
Anders på lördagskvällen. Så det var alltså
lite si och så med ssj:ska framgångarna.
Det blir
bättre. Nästa år har vi förhoppningsvis även
Loftis i Elan och Claesson i MG på startlinjen.
En emotsedd fight
kom av sig redan innan start: Rune Tobiasson mot K-G Almström
i BMW-vagnar. Tobiasson körde inte sin gamla bil och därmed
blev inte framfarten av förväntad karaktär och så
slutade det med att Anders Berger vann i överlägsen stil.
Fighten Tommy Brorsson
vs Rolf Myggan Nilsson hade också varit intressant men Myggan
körde inte. Många av klasserna var intressanta på
förhand men det blev ganska ojämna heat. Förutom
i Modsport då.
GT står i bilsammanhang oftast för "Gran
Turismo, en italiensk term för en speciell typ av bil (det engelska
uttrycket Grand Tourer förekommer också). En GT-bil utmärks av att
den är sportbil som fungerar till annat än rena sportändamål, oftast
är den avsedd att transportera två personer och deras bagage så
snabbt och bekvämt som möjligt över en längre sträcka." säger
Wikipedia.
Men det kan också (i felaktiga kretsar/farligt sällskap)
mer referera till den engelska spritdrycken Gin, kombinerad med
läskeblaskdrycken Tonic. Lekfullt och nonchalant använder
man sig (i vissa kretsar) av detta: "Vi tar en GT". Detta
kan leda till allvarliga följder för de icke så
bevandrade och naiva som omedelbart tänker på sportbilar
då GT kommer på tal.
Till följd av allt detta och därför, är
alla bilder tagna på fredag och söndag.
|