SVENSKT
SPORTSCAR MEETING
RING KNUTSTORP
11
juli 2004
___________________________________________________________________________________
|
Text
o Foto: Göran Larsson
|
|

Första
varvet i historisk GT. Hans-Erik Johansson leder före slutlige
segraren Bengt-Åke Bengtsson.
Ring Knutstorp 11/7:
Det som brukar prägla SSM är det allmänna myllret.
Det av tävlingsbilar, människor, nationaliteter, försäljare
av bilböcker, gamla motortidningar, affischer, modellbilar,
t-shirts, kepsar likväl som en fälg eller två
och en ett snäpp grövre krängningshämmare
än den man just monterat på sin bil. Sportbilsparkeringen
brukar vara överfull och variationsrik. De entusiastiskt
tältande, de som färgar helgen lite LeManskt brukar
vara, om inte stor, så i vart fall tydlig. Vill man betrakta
människor ger denna helg i vanliga fall ypperliga tillfällen
därtill: Brunbrända ben och armar, coola solglasögon
på näsa och panna, bländande leenden, shorts,
sandaler och string ackompanjerat av mängder av dialekter,
språk och läten. Mycket av detta var utarmat och
om det nu fanns var det överdraget med presenningar, sjalar,
regnjackor, cabbar, byxor och annat utestängarvärn.
Någon
gång emellanåt under söndagen höll dock
regnet upp och man kunde för någon sekund ana en
blå himmel innan de mörka molnmassorna åter
drog sig samman och lät sin väta över tillställningen.
I sin hunger köpte man sig en hamburgare med ketchup och
blev kär i försäljerskan och vart oförklarligt
lycklig innan man såg ringen på det där fingret.
Man drack sig en öl och blev varm och förnöjd
innan nykterheten åter tog överhanden och stramade
upp en. Man mötte de två, på äventyr till
synes intresserade, danskorna i Healyn som kretsade runt i de
olika depåområdena och fick en blick och ett leende
innan de puttrade förbi till nästa depågata.
I detta då ville man samla sig och skrika STOPP och hålla
kvar de där goda ögonblicken, skingra molnen, äta
den där hamburgaren och kasta damens ring åt skatornas
tjyvnad eller krypa in mellan danskorna i den röda 100:an.
Kanske att man då skulle delat en flaska vitt med dem.
Om nu inte hamburgerinnans ring gått att få av fingret
vill säga. Kanske. Nu gjorde man inget av detta och söndagens
regntunga hukande fortsatte i skåneblåsten.
Vad gäller
tävlingarna som sådana kan sägas att söndagens
blötföre förändrade förutsättningarna
från tidsköret ganska ordentligt. Månget fullblod
fick problem med grepp och en och annan förartalang kunde
briljera.
|
 |
|
"Dorthe,
rätta till frissan vi blir fotograferade
"
De danska damerna i Healeyn cirkulerade ständigt i depån
med något lystet i blickarna.
Start för äldre GT/GTS-bilarna
En gång
för längesedan på landsbygden i Skönna,
strax utanför Örkelljunga testade B-Å Bengtsson
min brors Honda 125:a, vilken i sin tur körde Bengtssons
Epa-traktor medans jag i min minderårighet körde
trimmad moped. Alla tre framförde vi våra fordon
olovandes. Det smattrade och smällde, sladdades och bromsades
väl i sådan utsträckning där på grusvägarna
runt gårdarna att någon av grannarna väl till
slut tröttnade. För när vi sedan satt med saft,
kaffe och bulle och pustade ut runt matbordet kom polisen glidande
genom allén utanför fönstret. Och det sker
lika ofta som Eldkvarn brinner, för att citera Leif
G W Persson.
Av detta
kan man lära sig att om man begått en dumhet av något
slag så bör man ha en mamma som kallar in en på
fika efter cirka en halvtimme, antingen det eller att om man
skall lyckas på blöta racerbanor någon gång
i framtiden så skall vägarna dit gå via Epa-traktorer,
125:or, saft och polis. Det eller kanske ingenting alls.
Idag vinner
han i varje fall här med sin jämförelsevis beskedliga
Elan efter att ha jagat sig upp genom fältet och slutligen
passerat Henryssons hästkraftsstinna motsvarighet som hade
uppenbara problem att få ner effekten på raksträckan
då den flera gånger var på väg att vrida
sig runt sin axel.
|
 |
|
|
Frank Högman
Porsche 911, Anders Lotsengård Austin Healey 3000, Lars Bondesson
Elan, Lennart Almström Lotus Elite och
Jari Tabell Triumph Spitfire.
Överst:
Storviltsjakt - Jari Tabell i Spitfire jagar Hans-Erik Johanssons
E-typ i vätan och är snart förbi.
Vi fick idag lära
oss att det bara tillverkades en enda riktig low-drag av vilken
Hans-Eriks är en replika. Det visste vi inte. Ganska sällsynt
är också Hans
Jörgen Krags Shelby GT 350
|
Vissa tog uppmaningen
på 356:ans motorhuv lite väl bokstavligt.

John Millands works-replica
kom inte till start på söndagen.
På parkeringen
Orginalbilar vackra
som hämtade ur en försäljningsbroschyr
Äldre standardbilar
Det gick brett
och fort för Johan Högman och hans Ford Falcon
Chaufförer
och deras bilar
|
|
Denne
gosse tog snart den uppståndelse han och hans trampbil
väckte med knusende ro. Bilen, en SAAB, var 40 år
gammal.
|
Thure
jagade omedelbart tag på första bästa
Morganåkare han fick syn på. I detta fall
råkade det vara John Millbank kommen ända från
Sudbury i England.
|
|
Nyare standard och GT
Första varvet, Bächi leder klungan.
 |
Pekka
Nyström i sin vilda, mäktiga Corvette
är en enastående upplevelse i torrt före
då han behandlar den testosteronstinna, jätte-slicksförsedda
bilen som vore den en rallykadett från 70-talet
på lös grusväg. Nu i blötan
krävdes en försiktighet som till dels
tog loven av det spektakulära. Nu vann han
trots det. |
|
 |
 |
m |
Det
våta föret passade däremot Tommy Brorsson
bättre. I och med det kunde hans rattalang lämna
kraftigare Escorter och annat bakom sig i sin 1600 cc
Escort. Han var inte ens långt efter Pekka.
mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm
|
m |
 |
Far
och son Berger
|
|

Böljande Knutstorp

Att studera det
ultimata. Mats visar stolt upp SID:ens motorrum, sedan bilen omtypats
till 61 års modell
är den numera bestyckad med webrar och andra godsaker vilket
också var tydligt på banan.
 
Modsport
Modsport som var
höjdpunkten för något år sedan var besvikelsen
i år. Endast Löveryds och Plisters vagnar var nya och
Löveryd kom inte till start. Plisters Europa var fantastiskt
välbyggd och bjöd länge Tollis Boxster bra motstånd.

Vädret
var aningens redicule
Kontraster
Aldrig
har väl uttrycket Regnskog passat bättre:
SSM
2004
SSM
2002
 |
Efter
en period i Skåne och lite besök i sommarbåstad
ser man lika många Porsche Cayennes som man ser
tennisklädda, golfklubbförsedda, i märkeskläder
dressade vi-som-vill-synas-och-det-i-de-rätta-miljöerna-människor.
Över huvudtaget förekommer Porschar i en sådan
frekvens och i kombination med sådana chaufförer
och passagerare att man lugnt kunna fastslå
att porsche förvisso icke är ett sportbilsmärke,
utan en lyxlogga.
Tillbaka
i Småland och Jönköping slås man
av att även denna stad är präglad av sommaren.
Den är flydd.
|
|
|