SILVERSTONE CLASSIC 2014
Från katastrof till glädjetjut med sorglig avslutning!
Anders
Lotsengård känner många av er till, han har
under en massa år kamperat ihop med Mats Svanberg, och
som alibi till deras resor och nöjen har de haft den
gamla Austin Healey 3000 med beteckningen SID1. Under de senaste
åren har de tagit bilen på några utlandsäventyr,
lite Spa i Belgien och i år England och Silverstone
Classic som ett av få svenska ekipage. En annan var
Nils-Fredrik Nyblaeus som ju är medlem i Sällskapet.
Här följer alltså Silverstone via Anders penna
och Mats bilder: |
Text:
Anders Lotsengård
Foto: Mats Svanberg
Två dagar i husbil med Mats Svanberg
(nä, det var inte det som var katastrofen!), ankomst en
solig kväll med hälsokost
FREDAG 30 MIN TIDSTRÄNING - DÅ
KOM KATASTROFEN: KYLARVATTEN ÖVER FRAMRUTAN REDAN PÅ
FÖRSTA VARVET. Tempen dock OK, satte på vindrutetorkaren
(jo, finns bara en!) och körde ett eller två varv men med dålig
koncentration, in i depån, Svanberg och Team Jeremy kollade om
det var något synligt fel, men inte. På med lite vatten och ut
igen. Ännu värre. In igen, tog av hjälm etc. och ansåg katastrofen
vara slutlig. "Bildj-l, sista gången du får följa med till England"
(ref: Castle Combe förra året!).
Jeremy påpekade: "du måste köra tre varv för att vara kvalificerad!".
Vattenpåfyllning, på med utrustningen och ut igen. Men målflaggan
föll, tiden ute! Nervös väntan på startlistan - var jag med? Jodå,
tack o lov, men med en tid långt ner, tror plats 60 av 64.
|
|
Nu var goda råd dyra, vad göra? Många visa
män kom med råd, och vi kom fram till att det måste vara topplockspackningen.
Jeremy Welch hade en. Upp tidigt lördag morgon (race kl 14.40).
Av med toppen (inkl. förgasare för att göra det enkelt). På med
ny packning. Hela det tråkiga köret med åtdragning, ventiljustering
etc. (ja, ni vet!). Varmkörning, av med lyftarbryggan, ny åtdragning,
ventiljustering igen (finns det något tråkigare!). Klara ca 20
min före racestart. Tack Mats för din stora insats i mekandet!
Vilken uppladdning!
Men sedan kom glädjetjuten - det fungerade!
Racet en ren glädje, tog det lite försiktigt, Det viktigaste just
då kändes som att kunna fullfölja. Körde dock upp mig knappt 30
platser och var helnöjd men totalt genomblöt efter 60 minuters
race i högsommarvärme! Nils-Fredrik var ännu mer nöjd, kom tillsammans
med Jeremy högt upp i listan, tror de kom två i "vår" klass.
Stor risk att SID får komma med inte bara
till Castle Combe nu i slutet september utan även till Silverstone
nästa år. Den nya (delvis) F1-banan är en fröjd. Fort går det,
tätt är det med 60 bilar och en fantastisk miljö. Nästan 1000
bilar på startlinjen och ca 100 000 åskådare under helgen.
Helgens sorgliga avlutning med Denis Welchs
tragiska olycka, som hände när vi var på väg från parkeringsplatsen,
blev vi inte medvetna om förrän dagen efter genom Healeymuséets
FB-sida. Lade sordin på hela hemresan, som skedde med Ryan Air
tillsammans med Claes Andersson och hans familj. Tack Kerstin
och Mats för hemtransport av SID på släpet!
Anders Lotsengård
|