SILVERSTONE CLASSIC 2014
Från katastrof till glädjetjut med sorglig avslutning!

Anders Lotsengård känner många av er till, han har under en massa år kamperat ihop med Mats Svanberg, och som alibi till deras resor och nöjen har de haft den gamla Austin Healey 3000 med beteckningen SID1. Under de senaste åren har de tagit bilen på några utlandsäventyr, lite Spa i Belgien och i år England och Silverstone Classic som ett av få svenska ekipage. En annan var Nils-Fredrik Nyblaeus som ju är medlem i Sällskapet. Här följer alltså Silverstone via Anders penna och Mats bilder:

 

Text: Anders Lotsengård
Foto: Mats Svanberg



Två dagar i husbil med Mats Svanberg (nä, det var inte det som var katastrofen!), ankomst en solig kväll med hälsokost

FREDAG 30 MIN TIDSTRÄNING - DÅ KOM KATASTROFEN: KYLARVATTEN ÖVER FRAMRUTAN REDAN PÅ FÖRSTA VARVET. Tempen dock OK, satte på vindrutetorkaren (jo, finns bara en!) och körde ett eller två varv men med dålig koncentration, in i depån, Svanberg och Team Jeremy kollade om det var något synligt fel, men inte. På med lite vatten och ut igen. Ännu värre. In igen, tog av hjälm etc. och ansåg katastrofen vara slutlig. "Bildj-l, sista gången du får följa med till England" (ref: Castle Combe förra året!).
Jeremy påpekade: "du måste köra tre varv för att vara kvalificerad!". Vattenpåfyllning, på med utrustningen och ut igen. Men målflaggan föll, tiden ute! Nervös väntan på startlistan - var jag med? Jodå, tack o lov, men med en tid långt ner, tror plats 60 av 64.

Nu var goda råd dyra, vad göra? Många visa män kom med råd, och vi kom fram till att det måste vara topplockspackningen. Jeremy Welch hade en. Upp tidigt lördag morgon (race kl 14.40). Av med toppen (inkl. förgasare för att göra det enkelt). På med ny packning. Hela det tråkiga köret med åtdragning, ventiljustering etc. (ja, ni vet!). Varmkörning, av med lyftarbryggan, ny åtdragning, ventiljustering igen (finns det något tråkigare!). Klara ca 20 min före racestart. Tack Mats för din stora insats i mekandet! Vilken uppladdning!


Men sedan kom glädjetjuten - det fungerade! Racet en ren glädje, tog det lite försiktigt, Det viktigaste just då kändes som att kunna fullfölja. Körde dock upp mig knappt 30 platser och var helnöjd men totalt genomblöt efter 60 minuters race i högsommarvärme! Nils-Fredrik var ännu mer nöjd, kom tillsammans med Jeremy högt upp i listan, tror de kom två i "vår" klass.

Stor risk att SID får komma med inte bara till Castle Combe nu i slutet september utan även till Silverstone nästa år. Den nya (delvis) F1-banan är en fröjd. Fort går det, tätt är det med 60 bilar och en fantastisk miljö. Nästan 1000 bilar på startlinjen och ca 100 000 åskådare under helgen.

Helgens sorgliga avlutning med Denis Welchs tragiska olycka, som hände när vi var på väg från parkeringsplatsen, blev vi inte medvetna om förrän dagen efter genom Healeymuséets FB-sida. Lade sordin på hela hemresan, som skedde med Ryan Air tillsammans med Claes Andersson och hans familj. Tack Kerstin och Mats för hemtransport av SID på släpet!

Anders Lotsengård

 


TVR Grantura

 


Healeygänget hungrar. "Var i h-e finns det något tillräckligt stort och saftigt att sätta tänderna i?"

 


"Jo du Anders!!!"

 

 


Chevron B16

 


Mclaren M1C

 

 

Annan svensk racinglegendar: Leif Norberg
Maserati 250F

 


Ronnie Petersons gamla Lotus 72

 


Ferrari 365 GTB Daytona med svensk racinghistoria i form av Ulf "Barbarossa" Boman, nu i engelsk ägo. Norberg med hustru granskar

 

Porsche 911 GT1
Porsche 911 GT1 som den utvecklades till -98

 


Maserati 250F, Chevron B8, Lola T70, Ford Shelby Mustang, MGB!, Jaguar E-type - alla hade de fint depåboxsällskap: SID 1.

 

 


Superbilen som försvann: Jaguar XJ220

 

 


Nisses bil servades av Welch racing team, som drabbades av sorg sista dagen