THIS IS ENGLAND
Text & foto: (där ej annat anges) Göran Larsson

I SOM HÄR INTRÄDEN

 

VI TRÄDER FÖRVÄNTANSFULLT IN I helgedomen. För det är andakt, nästan som julottan man aldrig orkar upp till men med en miljard fler intressanta saker. Och så är det ljust och ingen präst. Vi tvekar: vänster till de de gröna parkeringsytorna eller mot den gamla depån? Det blir varken eller, vi tar en sväng ut på gräset, runt en samling Lotus sevenbilar som redan anlänt, (och då är det Lotus seven), en längtansfylld blick på den spjutspetsformade gruppering av Lancia Stratos i vilda kulörer som står för långt bort för oss just nu och så en runda om sydvästra delen av marknadstorget, inom en toalett, innan vi går vidare, in i skarpt läge. In i det snudd på onämnbara.

Jag har svårt att förhålla mig till en drycks bouquet. Ett vin, en öl, är god eller drickbar. Thats it. Inga förfinade smaksensationer når mig, och om de någon gång ändå skulle göra det så är de bortglömda en halvtimme senare. Men det vi nu har framför oss, är så brutalt finstämt och intagande att upplevelserna bara förfinas och växer, steg för steg och ända till den dag som idag är. Jag tänker på de där Stratosarna i backen. Jag tänker på hur bilarna i Sports Cars pre 61 startar upp och rullar fram inför sin kvalificering. Jag tänker på mekanikern i hörlurar som varmkör en Lister Chevrolet Knobbly, iakttagande och lyssnande. Föraren hoppar inte in i sittbrunnen förrän allt är redo - det är väpnaren och riddaren tusen år senare. Jag tänker på den röda Cooper Monaco:n som mullrar depågatan fram, Lotus Eleven, Jaguar D-type. Jag tänker på det och jag ryser. Fortfarande. Det växer. Så är det med det högkvalitativa av all sort. Det bara växer. Det är 49 bilar i heatet.

Lotus 15 Cooper Monaco

I den gamla "nationella" depån håller Anders Schildt till med sitt lilla team. Hans Austin Healey 3000 är nedgraderad till "pre 63-klassning" vilket bland annat innebär smalare ekerfälgar och däck - vilket gör att det går fortare rakt fram och bredare i kurvorna - lämpligt för herr Sideways. Han kör till sig en 10:e träningstid. 2.36:48 gör han på den 5 857 meter långa banan. Det är av 56 startande. Snabbast är en Aston Martin DP 212, före en Jaguar E-type och en Ferrari 250 GT. Längst bak startar Robert Nyquist och Georg Kjällgren i en SAAB 93B. Den är den enda av sitt slag. I övrigt är det bara Jaguar, Ferrari, Aston Martin, Lotus, Morgan, AC Cobra, Porsche, MG och Alfa Romeo. Och så denna SAAB.

Anders Schildt och hans team

Här borta nästar även Formel Ford. Med en sådan mängd Merlyn Mk20 att Björn Otterberg skulle gå ner i spagat om han vore här. Det är han. Vi träffar honom och hans son Tomas (som ju kör modernare Formel 3 i rhk) senare. Om ljumskarna håller eller om han verkligen gör ett försök vet jag i ärlighetens namn inte. I formel ford-gänget finns motorjournalisten och f.d F1-föraren Tiff Needell och även svenske Roland Svensson. Pole-sättande Michel O'Brien gör varvet på 2.20.837 i just en Merlyn Mk20.


Formel ford-gänget samlas för gruppfotografering

Jag vet inte. Sen går vi vilse. Bland bilar, ljud, människor och förnimmelser.

 

Lister Knobbly

 

  Lister Costin
D-type Lister Knobbly

 

Anders Schildt Austin Healey 3000

 

Photo credit Jakob Ebrey Photography
Photo credit Jakob Ebrey Photography

 

Starten har gått för det +femtio starka startfältet
Rachel Arnold Andrew Beaumont Lotus 22 i formel junior fick ta plats bland formel fordarna för hans Ronnie-hjälm
Callum Grant Merlyn mk20

 

 

 


Cooper Monaco

 

 

 

 

 

Ande(r)s hade i juli ännu inte köpt sig någon Cobra... ...men han sökte bygginspiration

 

 

 

 

"Are you talking to me?
Are you talking to me?"

Hårding nummer 2
Notera bandanas märkning.

 

"Göran, kan du inte ta ett kort på mig? Folk säger jämt att jag är så liten.
Kan du fota mig vid denna folkabuss så att dom ser att det inte stämmer."

 

 

 

 

 

 

 

 

Big bangers


Lola T70


Andrew Banks McLaren M6B - körde på 2.06.45

  Georg Kjällgren Sverige minsann


Martin Stratton delkörde denna Lola T212 och var snabb snabb

Det är inte för bilarna man i första hand åker hit. Det är för människorna som åker hit för bilarna.

 

 

 

 

 

 

 

Nästa del: På andra sidan bron