ORDLISTA FÖR HOBBYMEKANIKERN

Såhärbara, alltså, typ hur rättvis är det att den där herr Nord får lov och köra sådanadäringa fantastiska maskiner som han tydligen får tillåtelse till. Det borde utbryta orättvise-demonstrationer. Man undrar sig om det verkligen kan vara sant. Men när det rör sig om herr Nord så är nog fallet så. En fucking Martini-Porsche a la 935. Jag vill ha mer om detta nordska gyllene ögonblick.

I övrigt så tänkte jag lägga ut en liten ordlista som man kan småfnissa lite igenkännande åt. Oavsett om man är en komplett mekanikeridiot eller inte.

Görannnnnn

ORDLISTA

 
 
 

Vår flitigaste bidragslämnare till hemsidan har skickat mig ett kort som ja inte vet riktigt vad jag ska göra med... finns det nån likhet? Bilen är ju i plast, planet i plåt, bilen har en trög kolvmotor, planet en härligt högvarvig sak, dom går ju inte ens på samma soppa!

Jaja, flyga kan inte bilen i alla fall, hur mycket än Kjell försöker!

 

Allas vår Peter "Fård" Karlsson var uppe på Bilsport Actionmeet och torkade av dom andra i RS-banan. Totalt sett jämnaset tid över två åk.

Denna blå kreation är Björn Nords lekdräkt. Den har fullbordat Midnattsolsrallyt 2006. Som ljudisolering i en Porsche 356. Varför den gode Sten, som lånade den, inte drog på plagget före start i Hörby, framgår inte. Var det värmen eller satt den för hårt över buken, kanske funderades det över om den kunde använts som tält??

hälsar en påpasslig fotograf


Att provsitta en STCC bil vill väl dom flesta, troligtvis kommer sonen inte ihåg det så jag passade på att ta ett kort.
Bilen tillhör Tobias Johansson som har haft allt annat än tur med sina MB motorer. Hade det inte varit för detta eviga motorstrul så hade det nog varit ändå roligare. //Magnus

 
 
 

Fika en helt vanlig, kall och mörk vintermåndag. För er som inte provat på fikat så föreslår vi att ni gör det!
Just denna kväll kunde inte underteckanad vara med men om det är som det brukar så är historierna från förr och planneringen för framtiden allt som oftast på tapeten.

 

 

En liten uppföljning på nedanstående julhälsning.

Följande postades på forumet: HÄR

"Hej Kurtan!
Att vi hade sådan talang i klubben var en överaskning. Att du sedan lyckats dölja denna talang så oerhört väl är starkt. (Blåflaggning på Go-Carten t.ex.) Du har blivit min idol. Walter Röhrl, Björn Waldegård och de andra berömda Porscheförarna kan dra nåt gammalt över sig.
Det är verkligen inte alla förunnat att som 14:åring (rallyt måste ha gått mellan 1953 och 54) få chansen att ställa upp med en av Porsches första prototyper i ett alprally. Det vore roligt om du kunde berätta mer detaljer från rallyt. Hoppas verkligen att du sparat bilen, även i icke reparerat tillstånd betingar en sådan åtskilliga millar.
Med underdånig och beundrande hälsning
Björn Nord"

" Björn, du undrade vad som hände med mitt tävlande och med fordonet ifråga. Det slutade som alla sagor, lyckligt, men förunderligt. Trots att karossen är handknackad i aluminium, har den efter att ha stått på min garageuppfart i 35 år, rostat!!??. Snacka om luftföroreningar. Som du ser är den "faceliftad i bakdelen". Så gjorde man på det glada 60-talet. Kompisarna, om man kalla dem så, de bara ler åt eländet.

Hälsar Kurt"

En liten julhälsning från Kurt Bertilsson


Sportvagnsvänner,

Jag tänker på Eifelbergeb även i Juletid. Då jag var ung och rallybiten så hade fransoserna gjort en sväng uppåt Eifelbergen med en handfull grussträckor. Det var tuffa vägar på den tiden, inte Formel 1 på grus som numera. Det slet hårt på både bil och besättning.

Jag skickar en bild på min bil. Den var ny vid starten, men ni vet man var orutinerad förare på femtiotalet och ordet servicebil var inte ens uppfunnet. Som även du känner till. En koja hade hängt kvar där än i dag, på underredet.

Känns vägen upp mot borgen i Nürburg igen?

God Jul och Gott Nytt År på er allihopa

 

Det damp ner ett litet julkort änmas att visas på sidan för att önska alla en riktigt GOD JUL! (Teckning av Staffan Nylander)

Lite om den som tar vid

Tänkte bara ta och presentera mig lite så ni vet vem som håller i hemsidan nu när Göran har gått över till att koncentrera sig på vad han ska bli när han blir stor.
Jag heter Magnus Berglund och har varit med i klubben några år nu. Hemsidor är jag alltid (sen internet kom till Månsarp nån gång 96) hållt på och lekt med, mer eller mindre lyckat.
Jag, frugan och två grisar bor mellan Gränna och Jönköping. Vilken dag som helst ska vi också bli en till i familjen vilket kanske medför att det kan tyckas lite segt här dom närmsta veckorna.

Mitt bilintresse kretsar främst runt wankelmotorer, dessa har jag lekt med sen en regning oktoberdag 94 när jag köpte min första Rx7:a. Så om hemsidan hittills haft en viss förkärlek till MG så hissar vi nu den Japanska flaggan! (I alla fall Kjell och några till håller nog med mig... )

Om ni vill nå mig finns jag på wankel@home.se 036-123213, 070-3163213
Jag håller även på att testköra ett lite mer avancerat forum som bör kunna köras igång ganska snart.

Jag har två hemsidor som jag leker lite med då och då:
www.swedishrotary.com innehåller mest bilder från träffar och dyligt intressant
www.welcome.to/swedish-rotary handlar om mina bilar.

// Magnus

Fick detta kryptiska (för mig som inte kan Tyska) mail från Kjell, han ville att det skulle komma till allmän kännedom. Så varsegoda! //Magnus

Nordschleife auch im Winter offen
Touristenfahrten auf der Nürburgring Nordschleife sind jetzt auch in der kalten Jahreszeit möglich. Im Dezember (vom 03.12.05 bis 01.01.06) wird die Nordschleife täglich von 09:00 bis 16:00 Uhr geöffnet sein, auch an Feiertagen.

Der vollständige Artikel im Internet unter:
http://www.auto-motor-und-sport.de/d/96252

Aus dem Angebot von: http://www.auto-motor-und-sport.de

 

Nu går en, en annan tar vid

Det blir ett litet skifte på webmasterposten. Undertecknad tar några steg snett bakåt och Magnus Berlund några fram. Helt kanske jag inte försvinner, några spridda förlustelser kan dyka upp. Anders MG-bygge lär jag t.ex. aldrig överge. Det har varit trevliga och lärorika år. Nu skall det bli kul att gå in på sidan för att se om något hänt.


Tack. Göran Larsson
mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm



En Leopard är född

Rapportör: Pär Nylander
Några "spionbilder" på nya Geparden (muterad till Leopard). Dels smygandes i Polska skogar, dels avhoppad i Trelleborgs hamn. Nu har äntligen den första bilen levererats till en svensk kund. Leoparden är byggd på rörchassi med kaross i aluminium. Motorn är senaste versionen av Corvette, försedd med en 6-växlad manuell låda .

 


Christer Lofthammar säljer sin Brabham BT 16 Formel 3 från 1965

Chassi: Rörram Vikt: 410 kg
Hjulbas: 2368 mm Motor: 4 cyl Holbay 1000 cc
Bromsar Skivor, Gerling Förgasare: Weber IDA 48
Fälgar: Magnesium 7x13, 9x13 Effekt: 110 Bhp/10 000 rpm
Däck: Dunlop Racing Växellåda: 4-växl Hewland MK6

Ring Christer Lofthammar 036 - 730 54


Sugen på att provköra en Radical?

Du har möjlighet att köra Susannes, som var med oss
på Kinnekulle, den 13 0ktober på Sviestad. Läs mer


Vad sysslar ni med TV4!!??

Loftis uppmärksammar den namninsamling, som Göteborgs SPVK flaggar för,
som är i gång mot TV4:s tankar att sluta med sina formel 1-sändningar.
Namninsamling.






Lennart Jarmyr har varit i London och besökt Gregor Fiskens där gamla racerbilar saluföres. Vid besöket startades denna Porsche 910 upp för första gången på 7 månader för ett par franska spekulanter. Lite bilder från dagen finns att beskåda i Lennarts fotoalbum.



Björn Nord vill slå ett slag för kvinnan till höger på bilden nedan. På nåt annat sätt kan jag inte tolka hans senaste resehälsning från USA.

Jag var i Florida förra veckan och tog följande bilder. Jag är medveten om att det inte precis är den typ av bilar som finns i SSiJ men det finns definitivt ett par som skulle platsa. Bl. a. en Camaro SS -69 och en Shelby GT 500 -68(?). Det var en vacker syn med dessa lojt gäspande pärlor utanför hotellet. Det är något visst med jänke-järn och den musik som V-8:or skapar. Hälsningar Björn N.
----------------------------------------------------------------------------



Detsamma gäller väl för biltillverkningen?


Månadsmöte Maj

Vad finns att säga? Mycket folk trots trist väder. Damer på plats. Fredrik har fått ut sin Evo-BMW. Nu på ca 400 hk och lämnande 500 Nm vid 2800 varv. 600 vid maxvarv. Nu var det sagt.



Vår på Nürburgring

Lennart Jarmyr, Ringen-entusiast mer än de flesta har varit på årets första utflykt ditner. HÄR är hans bilder därifrån.
Resultat från 4-timmarstävlingen finns här.

 



It´s all ...

Har hört att Rover - MG går i konkurs. Tragiskt
Hälsningar Björn.



Från och med idag, 14 mars, och ett antal måndagar framåt kommer vi att kunna betitta bl.a. Erik Lofthammar i Z-TV:s racingsåpa "Pole position" där ett antal unga motorsportstalanger får mäta sina krafter med varandra i kamp om en säsong i JTCC. 20.30 alltså.

I övrigt önskar Claes Frohlund sälja en Opel Manta -74. Mkt bra renov.objekt med mkt delar x-tra huv, x-tra skärmar. 2 st 5-vxl Getraglådor, x-tra rutor + lister, nya framskärmar sitter på bilen. mm. mm. Ring för mer info 0704-000208 Claes



 

MOTORALLIANSEN

I Jönköping bildades för ganska många år sedan en sammanslutning av klubbar och föreningar med motor som gemensam nämnare. En paraplyorganisation som kallades för Motoralliansen. Under lång tid låg den slumrande, men så för några år sedan bestämde sig några klubbar för att återuppliva den igen. Detta för att tillsammans kunna visa på det stora intresse som faktiskt finns för motorrelaterad sysselsättning, och för att berika varandra. Så där står vi nu. Och nu har även Sportvagnssällskapet anslutit sig.

Motoralliansens stora dag hålles i Huskvarna Folkets Park en gång om året, i år 11 september, och går under namnet Motorsportens Dag då klubbarna ställer ut och uppvisar vad det sysslas med. Vi satsar på det istället för Elmia. Paraplyorganisationens webbsida finns HÄR.





Peter Hajas har öppnat webbutik för alla er som älskar Porsche.
Reservdelar, regalia och tips utlovas till bra priser. Gör ett besök.

FÖR TIDIGARE:
SETT o HÖRT