
ORDLISTA
FÖR HOBBYMEKANIKERN
Såhärbara,
alltså, typ hur rättvis är det
att den där herr Nord får lov och
köra sådanadäringa fantastiska
maskiner som han tydligen får tillåtelse
till. Det borde utbryta orättvise-demonstrationer.
Man undrar sig om det verkligen kan vara sant.
Men när det rör sig om herr Nord så
är nog fallet så. En fucking Martini-Porsche
a la 935. Jag vill ha mer om detta nordska gyllene
ögonblick.
I
övrigt så tänkte jag lägga
ut en liten ordlista som man kan småfnissa
lite igenkännande åt. Oavsett om
man är en komplett mekanikeridiot eller
inte.
Görannnnnn
ORDLISTA
|
|
|
|
|
|
Vår
flitigaste bidragslämnare till hemsidan har skickat
mig ett kort som ja inte vet riktigt vad jag ska göra
med... finns det nån likhet? Bilen är ju
i plast, planet i plåt, bilen har en trög
kolvmotor, planet en härligt högvarvig sak,
dom går ju inte ens på samma soppa!
Jaja,
flyga kan inte bilen i alla fall, hur mycket än
Kjell försöker!

|
|
Allas
vår Peter "Fård" Karlsson var
uppe på Bilsport Actionmeet och torkade av dom
andra i RS-banan. Totalt sett jämnaset tid över
två åk.

|
Denna
blå kreation är Björn Nords lekdräkt.
Den har fullbordat Midnattsolsrallyt 2006. Som ljudisolering
i en Porsche 356. Varför den gode Sten, som lånade
den, inte drog på plagget före start i Hörby,
framgår inte. Var det värmen eller satt den
för hårt över buken, kanske funderades
det över om den kunde använts som tält??
hälsar en påpasslig fotograf
|
Att
provsitta en STCC bil vill väl dom flesta, troligtvis
kommer sonen inte ihåg det så jag passade
på att ta ett kort.
Bilen tillhör Tobias Johansson som har haft allt
annat än tur med sina MB motorer. Hade det inte
varit för detta eviga motorstrul så hade
det nog varit ändå roligare. //Magnus
|
|
|
|
Fika en helt vanlig, kall och mörk vintermåndag.
För er som inte provat på fikat så
föreslår vi att ni gör det!
Just denna kväll kunde inte underteckanad vara
med men om det är som det brukar så är
historierna från förr och planneringen
för framtiden allt som oftast på tapeten.

|
|
|
En liten uppföljning på nedanstående
julhälsning.
Följande postades på forumet:
HÄR
"Hej Kurtan!
Att vi hade sådan talang i klubben var en överaskning.
Att du sedan lyckats dölja denna talang så
oerhört väl är starkt. (Blåflaggning
på Go-Carten t.ex.) Du har blivit min idol.
Walter Röhrl, Björn Waldegård och
de andra berömda Porscheförarna kan dra
nåt gammalt över sig.
Det är verkligen inte alla förunnat att
som 14:åring (rallyt måste ha gått
mellan 1953 och 54) få chansen att ställa
upp med en av Porsches första prototyper i ett
alprally. Det vore roligt om du kunde berätta
mer detaljer från rallyt. Hoppas verkligen att
du sparat bilen, även i icke reparerat tillstånd
betingar en sådan åtskilliga millar.
Med underdånig och beundrande hälsning
Björn Nord"
" Björn, du undrade vad som
hände med mitt tävlande och med fordonet
ifråga. Det slutade som alla sagor, lyckligt,
men förunderligt. Trots att karossen är
handknackad i aluminium, har den efter att ha stått
på min garageuppfart i 35 år, rostat!!??.
Snacka om luftföroreningar. Som du ser är
den "faceliftad i bakdelen". Så gjorde
man på det glada 60-talet. Kompisarna, om man
kalla dem så, de bara ler åt eländet.
Hälsar Kurt"
|
En liten julhälsning från Kurt Bertilsson
Sportvagnsvänner,
Jag tänker på Eifelbergeb även i Juletid.
Då jag var ung och rallybiten så hade fransoserna
gjort en sväng uppåt Eifelbergen med en handfull
grussträckor. Det var tuffa vägar på
den tiden, inte Formel 1 på grus som numera. Det
slet hårt på både bil och besättning.
Jag skickar en bild på min bil. Den var ny vid
starten, men ni vet man var orutinerad förare på
femtiotalet och ordet servicebil var inte ens uppfunnet.
Som även du känner till. En koja hade hängt
kvar där än i dag, på underredet.
Känns vägen upp mot borgen i Nürburg
igen?

God Jul och Gott Nytt År på er allihopa
|
Det damp ner ett litet julkort änmas
att visas på sidan för att önska alla
en riktigt GOD JUL! (Teckning av Staffan Nylander)

|
Lite
om den som tar vid
Tänkte bara ta och presentera mig
lite så ni vet vem som håller i hemsidan
nu när Göran har gått över till
att koncentrera sig på vad han ska bli när
han blir stor.
Jag heter Magnus Berglund och har varit med i klubben
några år nu. Hemsidor är jag alltid
(sen internet kom till Månsarp nån gång
96) hållt på och lekt med, mer eller mindre
lyckat.
Jag, frugan och två grisar bor mellan Gränna
och Jönköping. Vilken dag som helst ska
vi också bli en till i familjen vilket kanske
medför att det kan tyckas lite segt här
dom närmsta veckorna.
Mitt bilintresse kretsar främst
runt wankelmotorer, dessa har jag lekt med sen en
regning oktoberdag 94 när jag köpte min
första Rx7:a. Så om hemsidan hittills haft
en viss förkärlek till MG så hissar
vi nu den Japanska flaggan! (I alla fall Kjell och
några till håller nog med mig... )
Om ni vill nå mig finns jag på
wankel@home.se 036-123213, 070-3163213
Jag håller även på att testköra
ett lite mer avancerat forum som bör kunna köras
igång ganska snart.
Jag har två hemsidor som jag leker
lite med då och då:
www.swedishrotary.com
innehåller mest bilder från träffar
och dyligt intressant
www.welcome.to/swedish-rotary
handlar om mina bilar.
// Magnus
|
Fick detta kryptiska (för mig som inte kan Tyska)
mail från Kjell, han ville att det skulle komma
till allmän kännedom. Så varsegoda!
//Magnus
Nordschleife auch im Winter offen
Touristenfahrten auf der Nürburgring Nordschleife
sind jetzt auch in der kalten Jahreszeit möglich.
Im Dezember (vom 03.12.05 bis 01.01.06) wird die Nordschleife
täglich von 09:00 bis 16:00 Uhr geöffnet sein,
auch an Feiertagen.
Der vollständige Artikel im Internet unter:
http://www.auto-motor-und-sport.de/d/96252
Aus dem Angebot von: http://www.auto-motor-und-sport.de
|
Nu
går en, en annan tar vid
Det
blir ett litet skifte på webmasterposten.
Undertecknad tar några steg snett bakåt
och Magnus Berlund några fram. Helt kanske
jag inte försvinner, några spridda
förlustelser kan dyka upp. Anders MG-bygge
lär jag t.ex. aldrig överge. Det har
varit trevliga och lärorika år. Nu
skall det bli kul att gå in på sidan
för att se om något hänt.
Tack.
Göran Larsson
mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm
|
|
En
Leopard är född
Rapportör:
Pär Nylander
Några
"spionbilder" på nya Geparden (muterad till Leopard).
Dels smygandes i Polska skogar, dels avhoppad i Trelleborgs
hamn. Nu har äntligen den första bilen levererats till
en svensk kund. Leoparden är byggd på rörchassi med kaross
i aluminium. Motorn är senaste versionen av Corvette,
försedd med en 6-växlad manuell låda . |
|

Christer Lofthammar säljer sin Brabham
BT 16 Formel 3 från 1965
Chassi: |
Rörram |
Vikt: |
410
kg |
Hjulbas: |
2368
mm |
Motor: |
4
cyl Holbay 1000 cc |
Bromsar |
Skivor,
Gerling |
Förgasare: |
Weber
IDA 48 |
Fälgar: |
Magnesium
7x13, 9x13 |
Effekt: |
110
Bhp/10 000 rpm |
Däck: |
Dunlop
Racing |
Växellåda: |
4-växl
Hewland MK6 |
Ring Christer Lofthammar 036
- 730 54
Sugen på
att provköra en Radical?
Du har möjlighet att köra Susannes,
som var med oss
på Kinnekulle, den 13 0ktober på Sviestad. Läs
mer
Vad sysslar ni med TV4!!??
Loftis uppmärksammar
den namninsamling, som Göteborgs SPVK flaggar för,
som är i gång mot TV4:s tankar att sluta med sina formel
1-sändningar.
Namninsamling.
Lennart
Jarmyr har varit i London och besökt Gregor Fiskens
där gamla racerbilar saluföres. Vid besöket
startades denna Porsche 910 upp för första gången
på 7 månader för ett par franska spekulanter.
Lite bilder från dagen finns att beskåda i Lennarts
fotoalbum. |
|
Björn
Nord vill slå ett slag för kvinnan till höger
på bilden nedan. På nåt annat sätt kan
jag inte tolka hans senaste resehälsning från USA.
|
Jag var i
Florida förra veckan och tog följande bilder. Jag är medveten
om att det inte precis är den typ av bilar som finns i SSiJ men
det finns definitivt ett par som skulle platsa. Bl. a. en Camaro
SS -69 och en Shelby GT 500 -68(?). Det var en vacker syn med
dessa lojt gäspande pärlor utanför hotellet. Det är något visst
med jänke-järn och den musik som V-8:or skapar. Hälsningar Björn
N. |
----------------------------------------------------------------------------

Detsamma gäller väl för biltillverkningen?
Månadsmöte Maj
Vad
finns att säga? Mycket folk trots trist väder.
Damer på plats. Fredrik har fått ut sin Evo-BMW.
Nu på ca 400 hk och lämnande 500 Nm vid 2800
varv. 600 vid maxvarv. Nu var det sagt.
|
 |
|
 |
Vår på Nürburgring
Lennart
Jarmyr, Ringen-entusiast mer än de flesta har varit på årets
första utflykt ditner. HÄR
är hans bilder därifrån.
Resultat från
4-timmarstävlingen finns här.
It´s all ...
Har hört att Rover - MG går
i konkurs. Tragiskt
Hälsningar Björn.
Från
och med idag, 14 mars, och ett antal måndagar framåt
kommer vi att kunna betitta bl.a. Erik Lofthammar i Z-TV:s racingsåpa
"Pole position" där ett antal unga motorsportstalanger
får mäta sina krafter med varandra i kamp om en säsong
i JTCC. 20.30 alltså.
I
övrigt önskar Claes Frohlund sälja en Opel Manta
-74. Mkt bra renov.objekt med mkt delar x-tra huv, x-tra skärmar.
2 st 5-vxl Getraglådor, x-tra rutor + lister, nya framskärmar
sitter på bilen. mm. mm. Ring för mer info 0704-000208
Claes
|
MOTORALLIANSEN
I
Jönköping bildades för ganska många
år sedan en sammanslutning av klubbar och föreningar
med motor som gemensam nämnare. En paraplyorganisation
som kallades för Motoralliansen. Under lång
tid låg den slumrande, men så för några
år sedan bestämde sig några klubbar för
att återuppliva den igen. Detta för att tillsammans
kunna visa på det stora intresse som faktiskt finns
för motorrelaterad sysselsättning, och för
att berika varandra. Så där står vi nu.
Och nu har även Sportvagnssällskapet anslutit
sig.
Motoralliansens
stora dag hålles i Huskvarna Folkets Park en gång
om året, i år 11 september, och går
under namnet Motorsportens Dag då klubbarna ställer
ut och uppvisar vad det sysslas med. Vi satsar på
det istället för Elmia. Paraplyorganisationens
webbsida finns HÄR.
|
|
Peter
Hajas har öppnat webbutik för alla er som älskar Porsche.
Reservdelar, regalia och tips utlovas till bra priser. Gör ett
besök.
FÖR
TIDIGARE:
SETT o HÖRT
|