TILL NYA SETToHÖRT



It´s all ...

Har hört att Rover - MG går i konkurs. Tragiskt
Hälsningar Björn.



Från och med idag, 14 mars, och ett antal måndagar framåt kommer vi att kunna betitta bl.a. Erik Lofthammar i Z-TV:s racingsåpa "Pole position" där ett antal unga motorsportstalanger får mäta sina krafter med varandra i kamp om en säsong i JTCC. 20.30 alltså.

I övrigt önskar Claes Frohlund sälja en Opel Manta -74. Mkt bra renov.objekt med mkt delar x-tra huv, x-tra skärmar. 2 st 5-vxl Getraglådor, x-tra rutor + lister, nya framskärmar sitter på bilen. mm. mm. Ring för mer info 0704-000208 Claes


 

MOTORALLIANSEN

I Jönköping bildades för ganska många år sedan en sammanslutning av klubbar och föreningar med motor som gemensam nämnare. En paraplyorganisation som kallades för Motoralliansen. Under lång tid låg den slumrande, men så för några år sedan bestämde sig några klubbar för att återuppliva den igen. Detta för att tillsammans kunna visa på det stora intresse som faktiskt finns för motorrelaterad sysselsättning, och för att berika varandra. Så där står vi nu. Och nu har även Sportvagnssällskapet anslutit sig.

Motoralliansens stora dag hålles i Huskvarna Folkets Park en gång om året, i år 11 september, och går under namnet Motorsportens Dag då klubbarna ställer ut och uppvisar vad det sysslas med. Vi satsar på det istället för Elmia. Paraplyorganisationens webbsida finns HÄR.





Peter Hajas har öppnat webbutik för alla er som älskar Porsche.
Reservdelar, regalia och tips utlovas till bra priser. Gör ett besök.



HÄNDELSER AV DUBBELNATUR

Det brukar ju heta att en olycka sällan kommer ensam. Ja detta är ett talesätt som farit över världen i så gott som lika många år som mänsklighet funnits. Helan hade till exempel alltid följe av Halvan, första stormen följdes av en andra, efter en Corvette dyker gärna en Viper upp, sedan Mussolini uppenbarat sig kom både Stalin och Hitler, ja det blir tre sammanlagt men ni förstår tanken. Nu har ånyo sanningen i detta påstående understrykts. Den gubbe som vederfarits nåden att skänka talesättet mera sanning är våran ordförande herr Kjell. Häromdagen blev denne ju bötfälld för sin sneda, hemmagjorda regskylt, och nu har han och hans Miata drabbats av "ouppmärksam yngling i rondell".
För, slog det mig plötsligt, det är väl inte för att du såsom ordförande gör allt för att hålla sidan levande?




Nog är det så att sidan inte alltid och reservationslöst hyllat M Schumacher. Att mannen är världens genom tiderna bäste har dock aldrig motsagts, därom talar alla fakta och TV-bilder tydligt. Men det har tyckts att han saknat något som gjort att man kunnat ta honom till sig. Hjärta till exempel. En viss revidering och uppskrivning görs nu. Gåvan till flodvågskatastrofens drabbade på nånting på 60 miljoner imponerar. Visst har mannen gott om substansen men få likaförmögna är likasinnade. Att sedan mannen inför årets säsong förklarar att han är mer motiverad än någonsin gör att man bara måste imponeras.


Hört vid Hamnplan måndagen den 4 oktober

-Var fan är alla människor Kurtan?
-Inte vet jag, Kjellemannen. Är det vi eller dom andra som är borta?
-Med tanke på vår ungdom så är det troligt att, att, att ....
-Glöm det. Men vad gör vi nu?
-Jag vet. Om jag ställer mig här vid min japanska bil, så kan du väl ta ett kort på mig, och sen så kan du ställa dig vid din tyska motsvarighet så tar jag ett kort på dig. Bra idé eller hur?
-Strålande.
-Nå, får du in mig i fokus?
-Hoho, blir det bra såhär?
(Här passar Sidan på att lägga in en bild av hur det såg ut på Knutstorp för en tid sedan.
Det är Kjell till vänster och Kurt till höger.)

-Men vad gör vi nu då? Vi kan ju inte stå och fotografera varandra hela kvällen.
-Inte?
-Nä det passar sig inte tror jag.
-Nå men då åker vi hem och tittar på min Porschemotor.
-God idé Kurtan.

Och så slöt sig aftonen över staden Jönköping. Och om inget särskilt hänt, så står de väl där ännu. Och suktar på ........ motorn. Och dom är sååååå lyckliga.





Till Aston Martins webbsida kan man söka sig om man vill se lite mer. Till nästa år skall Pro Drive lotsa Aston Martin på Le Mans. Enastående vacker är racingutförandet på vagnen DBR9. Och Maserati har gett sig in i FIA-GT-leken med sin MC12, byggd på Ferrari Enzo. Det sjuder i sportvagnsvärldens gryta.

mmmmmmm

HUR VAR SEMESTERN ?
Se HANS LINDSTRÖM tolkningar.
Bilden med dennes medgivande naturligtvis.
mmmmmmm
Le Mans
Med ett sexpack på armlängds avstånd å´ Eurosport på tv:n kan man tillbringa en skaplig helg inomhus i sommartider. Kopplar man sedan upp Radio Le Mans via nätet också så befinner man sig andlingen strax ovan depån mitt i vardagsrummet sitt.
Där F1-cirkusen sålt sin själ för mammon och inget annat än, har de franska arrangörerna lyckats bevara tävlingens tanke och fortsatt att utveckla den i takt med tiden. Kanske ingen slump att Frankrike arrangerar de två största sporthändelserna under året. Båda med samma vördnad för sin historia, båda i högsta grad levande: 24-timmars på Le Mans och Tour de France på cykel. Till nästa år gör Aston Martin comeback på la Sarthe i Pro-Drives händer. Var är ni då ....?
Svensk Le Mans-sida att studera inför 2005.

 

ÖSK INVITERAR:

SSJ att komma på våra ÖSK-träffar i Bergs slussar varje tisdag sommar under semstern. Eller varför inte redan nästa tisdag då vi samlas i Söderköping vid kanalen. kl .19.00



Vår broderklubb i söder, Växjö Sportvagnsklubb har begåvat sig med hemsida.


 

Det sker ibland de mest märkvärdiga ting. Ett mail med en förfrågan om rätt att få använda en bild av en vårbäck med lite tillhörande attiraljer, dök upp från Åsa som skall skapa en broschyr för folk med minnessvårigheter. Må det gagna. Som t.ex prosit betyder. Hon sökte via Google och "natur" och hamnade hos oss. Det är märkligt att även de bästa naturbilderna finns hos motorfolket.

Som de observanta har noterat så har vi begåvats med ytterligare en körning, på Anderstorp i augusti. Och snart skall vi till Bo Ridström vilket lär bli en höjdare, glöm inte att anmäla er - se program.

      
RS:en har Kjell Adelsund fotat på Mantorp

Som ni ser är nu Wolfgang Klopfers bok om F5000 i Europa ute med bilder av bl.a Hasse Larsson och Christer Lofthammar. Han kanske kunde ha bjutt på en bok till klubben kan man tycka. Går annars att köpa via Amazon.

Datamannen Mats Lindén kör racing på nätet med SSJ-bil, skönt lackerad.

Är det någon som hört talas om Bruce Springsteen? En kille från US of A som gör skaplig musik. Jag bara undra.

RACING PÅ NÄTET

Ute på nätet kan man gasa sådana här maskiner i lopp med deltagare från hela världen. Vår dataexpert Mats Lindén har skapat denna SSJ-Viper. Ja för ni ser väl dekalerna. Förstora och se ....

ANGÅENDE LICENS

Klarläggande i licensfrågor: Ansökan om ny licens skall (stämplas) och skrivas på av ordförande eller sekreterare i klubben d.v.s av Kjell Adelsund eller Johan Lutgård. Hör av er så löses det på enklaste sätt. För klubbyten gäller detsamma och att den klubb man lämnar också skall ge sitt godkännande genom påskrift. Vid kontakt med licensansvarig hos SBF har följande klarlagts: Licensen behöver inte klassas upp. Debutantlicensen kan alltså förlängas (genom att betala avgiften) och gälla i många år utan ny licenskurs. Våra slalomövningar och banmöten räknas ej för uppklassning


KÖNSROLLSPERSPEKTIV:

Jonna skickade in dessa perspektiv på könsroller och oljebyte:

OLJEBYTE
och bankomater

 


Experter

Det finns olika experter här i världen. En heter Magnus Berglund och är en fena på det där med wanklar och rotlar och dylikt, gärna figurerande i en DKW men allra helst i en Mazda. Nämde Magnus föreläste på senaste mötet om dylikheter och dylikheters historia. Så många frågor fick han av Bosse Trim att man började undra över om det kommer att sitta en wankelmotor i modsport-Europan snart. En annan expert är Mats Lindén, klubbens datasnille som återigen räddat hemsidan från total härdsmälta och nedläggelse. Ett litet kommando här ett annat där och en hejdundrande respektlöshet mot de där datamaskinernas värld som får en teknikfool att tappa den s.k. hakan. Tack. Ett annat geni åsågs i lördags kväll, Jose Gonzales, en perfektionist med gitarren som förlängd kommunikator. En man som i och för sig inte har det minsta med klubben att göra, men som med nervösa känsliga fingrar och lyhört öra korrigerade gitarrens stämskruvar efter varje framförd låt för att senaste styckes förändringar av instrument genast skulle åtgärdas. Bara det en behållning. En exakthet parad med känsla som skulle fått er teknikfreaks att häpna. Och så mitt i en låt dyker det upp en sober trumpetstämma från andra balkongen bakom publiken. För några sekunder har någon fått förflytta sig över halva lokalen, rusa upp för mängder av trappor, snubbla över ben och stolar för att skapa några sekunders perfektion och sedan inte återkomma. Att göra allt så bra som det överhuvud är möjligt. Så är det med experter av vilka slag de vara månde, en fröjd att åhöra, beskåda i arbete, med en inlevelse och dedikation som får en att tro på både det ena och andra. Tack. Månadens religösa ordstäv lyder således: Utveckla experten i dig, på det att du skola förgylla ytterligare en liten bit av tillvaron.


Det kom ett mail häromdagen. En förfrågan om möjlighet att få använda sig av de F 5000-bilder som ligger på sidan som Hasse Larsson och Christer Lofthammar tagit. Wolfgang Klopfer som herrn hette ämnar nämligen ge ut en bok om dessa bilar i Europa och ville ha autentiska kort. Han har gjort det samma för Amerika, i en bok som tar oss från 1968 till 1976 med en närmare beskrivning av bilarna.

Så kan det alltså gå om man publicerar sina alster på sidan. Det är märkligt det här nätet!
mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm
mmmmmmmmm


Nürburgring 1000km 1969

Ni minns väl Lennart Jarmyrs och Hasse Gustafssons fantastiska Nürburgringäventyr från 1969. Det finns här. Nu har Lennart även överfört den film som han tog vid samma tillfälle till internet-tillgänglighet. Det kan väl vara en bra början på det nya året. Filen är stor, 28Mb tror jag, bara så ni vet. Var så god och njut: VIDEON.
Tack Lennart.




Så här ser det ut med en SBF-licens i klubbens namn.

På SBF:s hemsida finns det blanketter under just "Blanketter" för att byta klubbtillhörighet.



Joakim Piejko hittade en bön, på ett vw-forum givetvis, som han ville förmedla:

Herre hör vår bön....

Effekten vår,som i blocket äro, helgat vare ditt laddtryck.
Tillkommer mitt fordon,ske din hastighet såsom på vägen
så och på strippen. Vårt dagliga mek giv oss idag
och förlåt oss våra böter såsom och vi förlåta dom som oss snabbare äro
och inled oss icke i fartkontroller utan fräls oss ifrån laser.
Ty vridet är ditt och kraftutvecklingen och
hastigheten i evighet.

Amen

Jocke har också ett antal ljuva kulturbilder som vi skall få se mer av med tiden:

Tidens tand är vacker
kommer kanske den serien att heta


Grattis!
Team KLR

Herrar Karlsson, Lofthammar och Ramsö blev totalsegrare i årets
HG Matic Touringmästerskap.



Eifel klassik

mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm
För alla som oroat sig, går det bra att andas ut nu. Kurt, Kjell och Egerts äventyr med 912:an i Eifelbergen gick bra. Hur bra och hur brett lär vi få reda på den 10 november då det skall berättas, ljugas och visas bilder i Egerts lokaler.

Till höger: Line-up och nertill under Shakedownen i Karusellen.


 


Ny och mycket trevlig webbsida, den officiella för Modsportklasserna.
Det äro dom väl värda.


Magnus Thomés Rejsa.nu
För att främja banåkandet så började jag i våras hålla ordning på en komplett banträffskalender på http://rejsa.nu Eftersom jag anser att alla vi som är tokiga i bankörande bara har massa fördelar av att ha umgängesytor så erbjuder jag SSJ ett eget forum. Kolla in http://rejsa.nu och SSJ's forum .


Hemsidan hade ett par utsända på Spa i Belgien i samband med F1-loppet där, i akt och mening att därifrån avlämna rapporter om loppet som sådant och om Eau Rouge. Självklart. Vill hemsidan ha klarhet i något - nå sänd ut en reporter. Inga omkostnader är för stora. Den kostnaden anser hemsidan att sällskapet har råd med. Eau Rouge, den så legendariska kurvan som klättrar uppför de belgiska kullarna, bör givetvis undersökas. Hur brant och mäktig är den? Nu gick det inte helt som hemsidan önskat, reportrarna, hurusom glada de än varit, släpptes av någon anledning icke ut på banan. Dessutom är reportrarna av den art att då fredagseftermiddagen gled in i afton, följde reportrarna efter in i den av belgisk öl framkallade dimman.

Foto taget uppifrån Eau Ruge. Något framgår lutningen på backen. "Fast inte riktigt ändå. Som en vägg" förklarar de utsända. "En väggadjävel". Bilden är förstoringsbar.


Sålunda ge sig vissa ut i världen: med rödfärgat hår, Ferrari-flagga och röd Marlboro. Schumis seger blekte honom icke.

Rikard rapporterar till hemsidan under
warm-upen, sju meter upp i ett träd: "Partly cloudy, maybe rain" fast på Stockarydsmål då naturligtvis.
En racebild lyckades herrarna åtminstone åstadkomma.

Foto: Adriano Maglica och Rikard Abrahamsson.

 


ffffStaffan Nylander, som tillsammans med broder Pär, skapat kkhemsidehuvud och klubbemblem, är även skapare av skön kkbilkonst. Akvareller och teckningar finns att köpa eller beställa kkav egen bil om så önskas. Ta en titt på Bilderochsånt

Reklam från sjuttiotalet

Sällan har väl kopplingen mellan vara och reklampelare varit mer självklar.
Tala om produktplacering. Racingpart hette företaget.

Eller så här i England. Det märks att det gått trettio år, att
utvecklingen gått framåt - Nu är motsvarande bilder i färg.



Av herr Svennberg, Staffan, gavs jag denna orginalbroschyr. "Den traditionella höga MG-kvaliteten och den
klassiska formgivningen återfinns självklart hos BMC MGB Gran Turismo."
och "Prestanda och bekvämlighet
har kombinerats mycket sinnrikt i denna magnifika bil, som andas elegans och kvalitet. BMC MGB Gran Turismo
är konstruerad för snabb, hård och säker körning i alla väglag - en bil som verkligen tillfredställer alla finsmakare
av annorlunda bilar."
Några citat av sanning och objektivitet.

Vätterbyggdens veteranbilsklubb, SHRA och SSJ har slagit sina kloka samman och lagt fram förslaget om en
gemensam samlingspunkt för allt motorfolk i bygden. Tabergs topp varje onsdag efter 18.00 blir en träffpunkt för alla entusiaster i bil och mc. Inget ordnat program. Det hela drar igång den 29 maj och fortsätter sedan hela sommaren.
Väl mött.



Det kom ett mail från Ösgöta SK förra veckan: "Vill ni i Jönköping vara med och gasa på Mantorp den 26 maj,
hela banan, gratis"?
Uttrycket "goda grannar" har plötsligt fått ett innehåll.


Om man är intresserad av vad som händer med eventuell svenskt motorbanebygge i Enköping kan man kolla här, tipsar Anders Claesson. I övrigt finns SSK:s hemsida att betitta och Falkenbergs motorbana för tidsträningstillfällen om man känner för det. Jag vill också härmed tacka Mats Lindén för allsköns datakunskap, vilkens hjälp förutan mycket skulle varit ogörligare.

Det kom till min kännedom häromsistens att det fanns medlemmar i klubben som inte kände till MG:s häftigaste modell genom tiderna. Hua!

MGC GTS var en racingversion av MGC:n och tillverkades endast i sex exemplar, av vilka bara två hann göra sin debut i fabrikens regi innan förändringens vingar stängde MG-fabrikens tävlingsavdelning. Bilen var en ganska rå skönhet i breddad aluminiumkaross och med sexan trimmad till 210 hästar. Utförligare historia HÄR. Bilden ovan är hämtad ur David Knowles bok "MGB, icluding MGC & MGB GT V8" , med dennes medgivande of course. Läs den.

 

Ni som saknade Båstad Classic Car Show i år, kan glädja er lite då showen återuppstår med samma arrangörer, men nu på Margaretetorps Gästgivaregård knappa milen från Båstad. Samma tid - högsommaren.

  
En bok att rekomendera: "Porsche 917 - The winning formula" av Peter Morgan. Berättelsen om denna fantastiska bils tillkomst, utveckling och framfart. Bakgrunden och det sociala spelet mellan männen bakom, under och i Porsches mästerverk.

  
När man sedan läst denna kan man titta på filmen "LeMans" med Steve McQueen, i vilken han yttrar: "A lot of people is going through life doing things badly. Racing is important to a man if he is doing it well. Racing is .... life. Anything that happens before or after .... it´s just waiting", och det är ju lite tufft sagt. En av få riktiga racingfilmer som gjorts. Kärleken hålles på armlängds avstånd. Föresten, kan ingen i klubben köpa en 917. Det hade varit ett småtrevligt inslag till slalomköret den 21 april.


Tack R Harrington Foto

de var inte alltid ljusblå/orange



Byggmodeller Royale Diecast hemsida
Denna 917/20 som togs fram i ett ex för 1971 års LeMans var 220 cm bred och 400 cm lång. Den döptes snart till "Pink Pig". Fabriken lackerade den då med markeringssträck som på en styckningsklar gris. Detta fick Martinistallet som beställt bilen att plocka bort sina loggor ifrån den. Trots detta behölls lackeringen för tävlingen. Vilka tider, tänk er dagens Michael Schumacher agera så obstinat. Nä, just det.

GAMLA GODINGAR GASAS IGEN
Jag läser i JP av alla tidningar att Stockholms Sportvagnsklubb tänker starta upp en klass för sina historiska bilar. Kravet för deltagande är att bilen kördes i SSK-serien för minst 25 år sedan. Alltså från den tid då SSK var spektakulärt och verkligen konkurrerade med SM-klasserna om uppmärksamhet och publik. När man kunde beskåda allt från Christer Bengtssons vackra Porsche 907 Spyder till Jürg Bächis jättevingeförsedda Opel Ascona. Det är fan i mig kultur. Utsändas borde herrar Willis och Bengtsson, på SVT:s uppdrag, för att K-märka gamla racingkärror i landet.
——————————————————

 

                  skÖnHet                     
   Vacker som ett vemod och spröd som frosten. En blond Lotus Elite genom sensommarnatt. Sådan är hon: Ebba Forsberg. Och har ni inte råd med bilen så köp en cd eller två med hennes bitterljuva musik.


Jag levde i den tron att det inte skulle vara några större problemos att skaffa sig en lite mindre regskylt till bilen om man bad   Bilregistret någorlunda anständigt. Svaret blev typ: Om bil i orginalskick uppvisa erfoderlig plats för erhållen registreringsskylt av normalstorlek kunna icke några hänsyn tagas till egenhändiga modifieringar. Även om orginalskylt i nuläge täcka kylningshål och därmed strypa eder motor. Tjosan! Detta om detta. Har ni någon som helst känsla för Formel 1 och tradition så läs Nigel Roebuck´s frågespalt på Autosports hemsida. Engelskt och enastående.
Denna vecka bl a om den fantastiska Porsche 917.


 


Knutstorp, den 8 augusti 1978. Ronnie Peterson gör sig beredd för start inför vad som ska bli hans sista framträdande på svensk mark. Han har på träning slagit nytt varvrekord på halvtorr bana med sin fabriks-BMW. Under dagens lopp tvingas han tidigt in i depå med växellådsproblem, då han kommer ut igen, strax före "Emma", hinner han lämna denne ett halvt varv efter sig. Sen tar bilen eld. "Han kör så hårt att matrialet inte hänger med", brukade man säga om Ronnie. Men då det höll körde han ifrån allt och alla. Till slut även livet. Men på bilden gör han sig redo att krypa in i sin svarta BMW för att köra den så fort runt den skånska banan det överhuvud är möjligt. En månad senare är han död.

 

En bild av Hans-Joachim Stück i en fabriks-BMW pryder Knutstorps Newsraces programblad från 1974. Till Kågeröd kom Ronnie Peterson som det stora dragplåstret i likadan bil och dansade av i slutet av rakan med sådan schvung att man kom att giva kurvan där hans namn. Ronnie lär vi återkomma till eftersom han var den han var. Men nu leder vi vägarna till en utormordentlig websida i form av Hyllinge MS. Har någon bilder eller information från Knutstorp-tävlingar genom åren är de väldigt intresserade av att höra av er.

Scandinavian Raceway storsatsar, med Eurosport weekend (FIA GT, Formel 2000, ETCC) den 28-30 juni nästa år som huvudnummer. Men även EM i roadracing och en förhoppning om VM i detsamma 2003. Jojo. Nytt depåområde på 15000 kvm skall byggas, och banan rustas upp. På radion säger Bertil Sanell att de behöver en publiktillströmning som på en STCC-tävling och fortsätter "dom som vet säger att det här slår det många gånger om". Har dom då aldrig betittat Eurosport? Anderstorps planer har väl inte fungerat 100 procentigt de senaste åren, men det är väl bara att önska lycka till och hoppas att det inte går ut över våra banbesök. Anderstorps racingklubbs hemsida för mer info.

 

Jan Lundgårdhs RSR från 1974, vackrare än så blev det aldrig.
1974 och 75 placerade sig hässleholmaren sexa resp fyra i banracingens tyngsta klass om jag läser mitt minne och historieböckerna rätt. Året efter, då SBF bestämde sig för att skrota den tyngsta klassen i SM, tog sig istället herr Lundgårdh sin Porsche och satsade på rallycross. Att se denna skönhet komma farande över Svampabanans krön och hålor i Tomelilla en ruggig söndag i september var en dubbelbottnad upplevelse. 1977 återvände Jan till racingen, då med en 935:a. Enligt info från HMS hemsida som fått låna bilden, köptes bilen av Olle Arnesson för vidare rally-crossande.

         
Saker och ting händer som leder en vidare. Fredriks nya är röööd och fotad här innan Fredrik kände dess existens.

Långloppet i Gokart avgjort
24 voro antalet startande. Tyvärr alla av sådan förskaffenheten att på bild passa de bäst med sportbil omkring sig. Därav brist på foton från händelsen. Kart nr 6 delades av herrar Lennart Waerme, Anders Claesson, Erik och Anders Lofthammar vilka för kvällen voro snabbast. Heder o ära åt dessa män.

 

En bild som säger det mesta om mycket —
På en förfrågan till England om rätt att använda bilden, svarar Mike Plumstead: "Yes, by all means ...."


          
     Skönhet i förfall, är skönhet med djup. För att kontrastera något till övre bilden.


      
  
 Nya bildekaler på gång - Det är givetvis herr Nylander som är mannen bakom
.