
TILL NYA SETToHÖRT
It´s
all ...
Har hört att Rover
- MG går i konkurs. Tragiskt
Hälsningar Björn.
Från
och med idag, 14 mars, och ett antal måndagar
framåt kommer vi att kunna betitta bl.a. Erik
Lofthammar i Z-TV:s racingsåpa "Pole position"
där ett antal unga motorsportstalanger får
mäta sina krafter med varandra i kamp om en säsong
i JTCC. 20.30 alltså.
I
övrigt önskar Claes Frohlund sälja
en Opel Manta -74. Mkt bra renov.objekt med mkt delar
x-tra huv, x-tra skärmar. 2 st 5-vxl Getraglådor,
x-tra rutor + lister, nya framskärmar sitter
på bilen. mm. mm. Ring för mer info 0704-000208
Claes
|
MOTORALLIANSEN
I
Jönköping bildades för ganska
många år sedan en sammanslutning
av klubbar och föreningar med motor som
gemensam nämnare. En paraplyorganisation
som kallades för Motoralliansen. Under
lång tid låg den slumrande, men
så för några år sedan
bestämde sig några klubbar för
att återuppliva den igen. Detta för
att tillsammans kunna visa på det stora
intresse som faktiskt finns för motorrelaterad
sysselsättning, och för att berika
varandra. Så där står vi nu.
Och nu har även Sportvagnssällskapet
anslutit sig.
Motoralliansens
stora dag hålles i Huskvarna Folkets Park
en gång om året, i år 11 september,
och går under namnet Motorsportens Dag
då klubbarna ställer ut och uppvisar
vad det sysslas med. Vi satsar på det
istället för Elmia. Paraplyorganisationens
webbsida finns HÄR.
|
|
Peter
Hajas har öppnat webbutik för alla er som älskar
Porsche.
Reservdelar, regalia och tips utlovas till bra priser. Gör
ett besök.
HÄNDELSER AV DUBBELNATUR
Det
brukar ju heta att en olycka sällan kommer ensam.
Ja detta är ett talesätt som farit över
världen i så gott som lika många år
som mänsklighet funnits. Helan hade till exempel
alltid följe av Halvan, första stormen följdes
av en andra, efter en Corvette dyker gärna en Viper
upp, sedan Mussolini uppenbarat sig kom både Stalin
och Hitler, ja det blir tre sammanlagt men ni förstår
tanken. Nu har ånyo sanningen i detta påstående
understrykts. Den gubbe som vederfarits nåden att
skänka talesättet mera sanning är våran
ordförande herr Kjell. Häromdagen blev denne
ju bötfälld för sin sneda, hemmagjorda
regskylt, och nu har han och hans Miata drabbats av "ouppmärksam
yngling i rondell". |
För,
slog det mig plötsligt, det är väl inte för
att du såsom ordförande gör allt för att
hålla sidan levande?
Nog är det så att
sidan inte alltid och reservationslöst hyllat
M Schumacher. Att mannen är världens genom
tiderna bäste har dock aldrig motsagts, därom
talar alla fakta och TV-bilder tydligt. Men det
har tyckts att han saknat något som gjort
att man kunnat ta honom till sig. Hjärta till
exempel. En viss revidering och uppskrivning görs
nu. Gåvan till flodvågskatastrofens
drabbade på nånting på 60 miljoner
imponerar. Visst har mannen gott om substansen men
få likaförmögna är likasinnade.
Att sedan mannen inför årets säsong
förklarar att han är mer motiverad än
någonsin gör att man bara måste
imponeras. |
|
Hört vid Hamnplan måndagen den 4
oktober
-Var
fan är alla människor Kurtan?
-Inte vet jag, Kjellemannen. Är det vi eller dom
andra som är borta?
-Med tanke på vår ungdom så är
det troligt att, att, att ....
-Glöm det. Men vad gör vi nu?
-Jag vet. Om jag ställer mig här vid min japanska
bil, så kan du väl ta ett kort på mig,
och sen så kan du ställa dig vid din tyska
motsvarighet så tar jag ett kort på dig. Bra
idé eller hur?
-Strålande. |
 |
 |
-Nå,
får du in mig i fokus?
|
-Hoho,
blir det bra såhär?
|
(Här
passar Sidan på att lägga in en bild av hur det såg
ut på Knutstorp för en tid sedan.
Det är Kjell till vänster och Kurt till höger.)
-Men
vad gör vi nu då? Vi kan ju inte stå
och fotografera varandra hela kvällen.
-Inte?
-Nä det passar sig inte tror jag.
-Nå men då åker vi hem och tittar
på min Porschemotor.
-God idé Kurtan.
Och
så slöt sig aftonen över staden Jönköping.
Och om inget särskilt hänt, så står
de väl där ännu. Och suktar på
........ motorn. Och dom är sååååå
lyckliga.
|

Till
Aston Martins webbsida
kan man söka sig om man vill se lite mer. Till nästa
år skall Pro Drive lotsa Aston Martin på Le
Mans. Enastående vacker är racingutförandet
på vagnen DBR9. Och Maserati har gett sig in i FIA-GT-leken
med sin MC12, byggd på Ferrari Enzo. Det sjuder
i sportvagnsvärldens gryta. |
mmmmmmm |
HUR VAR SEMESTERN
?
Se
HANS
LINDSTRÖM tolkningar.
Bilden med dennes medgivande
naturligtvis.
|
mmmmmmm |
Le Mans
Med
ett sexpack på armlängds avstånd
å´ Eurosport på tv:n kan
man tillbringa en skaplig helg inomhus i sommartider.
Kopplar man sedan upp Radio Le Mans via nätet
också så befinner man sig andlingen
strax ovan depån mitt i vardagsrummet
sitt. |
|
 |
|
 |
Där F1-cirkusen sålt sin själ för mammon
och inget annat än, har de franska arrangörerna
lyckats bevara tävlingens tanke och fortsatt att utveckla
den i takt med tiden. Kanske ingen slump att Frankrike arrangerar
de två största sporthändelserna under året.
Båda med samma vördnad för sin historia, båda
i högsta grad levande: 24-timmars på Le Mans och
Tour de France på cykel.
Till nästa år gör Aston Martin comeback på
la Sarthe i Pro-Drives händer. Var är ni då
....?
Svensk
Le Mans-sida att studera inför 2005.
ÖSK
INVITERAR:
SSJ
att komma på våra ÖSK-träffar i Bergs slussar varje tisdag
sommar under semstern. Eller varför inte redan nästa tisdag
då vi samlas i Söderköping vid kanalen. kl .19.00

Vår broderklubb i söder, Växjö Sportvagnsklubb
har begåvat sig med hemsida.
Det
sker ibland de mest märkvärdiga ting. Ett mail
med en förfrågan om rätt att få
använda en bild av en vårbäck med lite
tillhörande attiraljer, dök upp från Åsa
som skall skapa en broschyr för folk med minnessvårigheter.
Må det gagna. Som t.ex prosit betyder. Hon sökte
via Google och "natur" och hamnade hos oss.
Det är märkligt att även de bästa
naturbilderna finns hos motorfolket.
Som
de observanta har noterat så har vi begåvats
med ytterligare en körning, på Anderstorp i
augusti. Och snart skall vi till Bo Ridström vilket
lär bli en höjdare, glöm inte att anmäla
er - se program.

RS:en
har Kjell Adelsund fotat på Mantorp
Som
ni ser är nu Wolfgang Klopfers bok om F5000 i Europa
ute med bilder av bl.a Hasse Larsson och Christer Lofthammar.
Han kanske kunde ha bjutt på en bok till klubben
kan man tycka. Går annars att köpa via Amazon.
Datamannen Mats Lindén kör racing på
nätet med SSJ-bil, skönt lackerad.
Är
det någon som hört talas om Bruce Springsteen?
En kille från US of A som gör skaplig musik.
Jag bara undra.
|
RACING
PÅ NÄTET
Ute
på nätet kan man gasa sådana här maskiner
i lopp med deltagare från hela världen. Vår dataexpert
Mats Lindén har skapat denna SSJ-Viper. Ja för ni
ser väl dekalerna. Förstora och se ....
ANGÅENDE
LICENS
Klarläggande i licensfrågor: Ansökan
om ny licens skall (stämplas) och skrivas på av ordförande eller
sekreterare i klubben d.v.s av Kjell Adelsund eller Johan Lutgård.
Hör av er så löses det på enklaste sätt. För klubbyten gäller
detsamma och att den klubb man lämnar också skall ge sitt godkännande
genom påskrift. Vid kontakt med licensansvarig hos SBF har följande
klarlagts: Licensen behöver inte klassas
upp. Debutantlicensen kan alltså
förlängas (genom att betala avgiften) och gälla i många år utan
ny licenskurs. Våra slalomövningar och banmöten räknas
ej för uppklassning
KÖNSROLLSPERSPEKTIV:
Jonna skickade
in dessa perspektiv på könsroller och oljebyte:
OLJEBYTE
och bankomater
Experter
Det finns olika experter här i världen.
En heter Magnus Berglund och är en fena på
det där med wanklar och rotlar och dylikt, gärna figurerande
i en DKW men allra helst i en Mazda. Nämde Magnus föreläste
på senaste mötet om dylikheter och dylikheters historia.
Så många frågor fick han av Bosse Trim att
man började undra över om det kommer att sitta en
wankelmotor i modsport-Europan snart. En annan expert är
Mats Lindén, klubbens datasnille som återigen
räddat hemsidan från total härdsmälta och
nedläggelse. Ett litet kommando här ett annat där
och en hejdundrande respektlöshet mot de där datamaskinernas
värld som får en teknikfool att tappa den s.k. hakan.
Tack. Ett annat geni åsågs i lördags kväll,
Jose Gonzales, en perfektionist med gitarren som förlängd
kommunikator. En man som i och för sig inte har det minsta
med klubben att göra, men som med nervösa känsliga
fingrar och lyhört öra korrigerade gitarrens stämskruvar
efter varje framförd låt för att senaste styckes
förändringar av instrument genast skulle åtgärdas.
Bara det en behållning. En exakthet parad med känsla
som skulle fått er teknikfreaks att häpna. Och så
mitt i en låt dyker det upp en sober trumpetstämma
från andra balkongen bakom publiken. För några
sekunder har någon fått förflytta sig över
halva lokalen, rusa upp för mängder av trappor, snubbla
över ben och stolar för att skapa några sekunders
perfektion och sedan inte återkomma. Att göra allt
så bra som det överhuvud är möjligt. Så
är det med experter av vilka slag de vara månde,
en fröjd att åhöra, beskåda i arbete,
med en inlevelse och dedikation som får en att tro på
både det ena och andra. Tack. Månadens religösa
ordstäv lyder således: Utveckla experten i dig, på
det att du skola förgylla ytterligare en liten bit av tillvaron.
 |
Det kom ett mail
häromdagen. En förfrågan om möjlighet
att få använda sig av de F 5000-bilder som
ligger på sidan som Hasse Larsson och Christer Lofthammar
tagit. Wolfgang Klopfer som herrn hette ämnar nämligen
ge ut en bok om dessa bilar i Europa och ville ha autentiska
kort. Han har gjort det samma för Amerika, i en bok
som tar oss från 1968 till 1976 med en närmare
beskrivning av bilarna.
Så kan det alltså
gå om man publicerar sina alster på sidan.
Det är märkligt det här nätet!
mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm
|
 |
Nürburgring
1000km 1969
 |
Ni minns väl Lennart Jarmyrs och
Hasse Gustafssons fantastiska Nürburgringäventyr
från 1969. Det finns här.
Nu har Lennart även överfört den film som
han tog vid samma tillfälle till internet-tillgänglighet.
Det kan väl vara en bra början på det
nya året. Filen är stor, 28Mb tror jag, bara
så ni vet. Var så god och njut: VIDEON.
Tack Lennart.
|
 |
Så här ser det ut med en SBF-licens i klubbens namn.
På SBF:s hemsida finns
det blanketter under just "Blanketter" för att
byta klubbtillhörighet.

Joakim Piejko hittade en bön,
på ett vw-forum givetvis, som han ville förmedla:
Herre hör vår bön....
Effekten vår,som i blocket äro, helgat
vare ditt laddtryck.
Tillkommer mitt fordon,ske din hastighet såsom på vägen
så och på strippen. Vårt dagliga mek giv oss idag
och förlåt oss våra böter såsom och vi förlåta dom som
oss snabbare äro
och inled oss icke i fartkontroller utan fräls oss ifrån
laser.
Ty vridet är ditt och kraftutvecklingen och
hastigheten i evighet.
Amen
Jocke har också ett antal ljuva
kulturbilder som vi skall få se mer av med tiden:
Tidens tand är
vacker
kommer kanske den serien att heta
|
Grattis!
Team KLR

Herrar Karlsson,
Lofthammar och Ramsö
blev totalsegrare i årets
HG Matic Touringmästerskap.
Eifel klassik
mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm
För alla som oroat sig, går det bra att andas
ut nu. Kurt, Kjell och Egerts äventyr med 912:an
i Eifelbergen gick bra. Hur bra och hur brett lär
vi få reda på den 10 november då det
skall berättas, ljugas och visas bilder i Egerts
lokaler.
Till höger: Line-up och nertill
under Shakedownen i Karusellen.
|
 |
 |
 |
|
Ny och mycket trevlig webbsida, den officiella för
Modsportklasserna.
Det äro dom väl värda.
Magnus Thomés Rejsa.nu
För att främja banåkandet så började jag i våras hålla ordning på
en komplett banträffskalender på http://rejsa.nu
Eftersom jag anser att alla vi som är tokiga i bankörande bara har
massa fördelar av att ha umgängesytor så erbjuder jag SSJ ett eget
forum. Kolla in http://rejsa.nu och SSJ's
forum .
Hemsidan hade ett par
utsända på Spa i Belgien i samband med F1-loppet
där, i akt och mening att därifrån avlämna
rapporter om loppet som sådant och om Eau Rouge. Självklart.
Vill hemsidan ha klarhet i något - nå sänd
ut en reporter. Inga omkostnader är för stora. Den
kostnaden anser hemsidan att sällskapet har råd
med. Eau Rouge, den så legendariska kurvan som klättrar
uppför de belgiska kullarna, bör givetvis undersökas.
Hur brant och mäktig är den? Nu gick det inte helt
som hemsidan önskat, reportrarna, hurusom glada de än
varit, släpptes av någon anledning icke ut på
banan. Dessutom är reportrarna av den art att då
fredagseftermiddagen gled in i afton, följde reportrarna
efter in i den av belgisk öl framkallade dimman.
|
 |
Foto taget
uppifrån Eau Ruge. Något framgår lutningen
på backen. "Fast inte riktigt ändå.
Som en vägg" förklarar de utsända.
"En väggadjävel". Bilden är förstoringsbar. |

Sålunda
ge sig vissa ut i världen: med rödfärgat hår,
Ferrari-flagga och röd Marlboro. Schumis seger blekte honom
icke. |
Rikard
rapporterar till hemsidan under
warm-upen, sju meter upp i ett träd: "Partly
cloudy, maybe rain" fast på Stockarydsmål
då naturligtvis.
|
En
racebild lyckades herrarna åtminstone åstadkomma.

Foto:
Adriano Maglica och Rikard Abrahamsson. |
 |
ffffStaffan
Nylander, som tillsammans med broder Pär, skapat kkhemsidehuvud
och klubbemblem, är även skapare av skön kkbilkonst.
Akvareller och teckningar finns att köpa eller beställa
kkav egen bil om så önskas.
Ta en titt på Bilderochsånt |
 |
Reklam från sjuttiotalet
Sällan har väl kopplingen mellan vara och reklampelare varit
mer självklar.
Tala om produktplacering. Racingpart hette företaget.
Eller så här i England. Det märks att det gått
trettio år, att
utvecklingen gått framåt - Nu är motsvarande bilder
i färg.
Av herr Svennberg, Staffan, gavs jag denna orginalbroschyr. "Den
traditionella höga MG-kvaliteten och den
klassiska formgivningen återfinns självklart hos BMC MGB
Gran Turismo." och "Prestanda och bekvämlighet
har kombinerats mycket sinnrikt i denna magnifika bil, som andas elegans
och kvalitet. BMC MGB Gran Turismo
är konstruerad för snabb, hård och säker körning
i alla väglag - en bil som verkligen tillfredställer alla
finsmakare
av annorlunda bilar." Några citat av sanning och objektivitet.
Vätterbyggdens veteranbilsklubb, SHRA och SSJ har
slagit sina kloka samman och lagt fram förslaget om en
gemensam samlingspunkt för allt motorfolk i bygden. Tabergs
topp varje onsdag efter 18.00 blir en träffpunkt för
alla entusiaster i bil och mc. Inget ordnat program. Det hela drar
igång den 29 maj och fortsätter sedan hela sommaren.
Väl mött.
Det kom ett mail från Ösgöta SK
förra veckan: "Vill ni i Jönköping vara med
och gasa på Mantorp den 26 maj,
hela banan, gratis"? Uttrycket "goda grannar" har
plötsligt fått ett innehåll.
Om man är intresserad av vad som händer med
eventuell svenskt motorbanebygge i Enköping
kan man kolla här, tipsar Anders Claesson. I övrigt
finns SSK:s hemsida att betitta
och Falkenbergs motorbana
för tidsträningstillfällen om man känner för
det. Jag vill också härmed tacka Mats Lindén för
allsköns datakunskap, vilkens hjälp förutan mycket
skulle varit ogörligare.
Det kom till min kännedom
häromsistens att det fanns medlemmar i klubben som inte kände
till MG:s häftigaste modell genom tiderna. Hua!
MGC GTS var en racingversion av MGC:n och
tillverkades endast i sex exemplar, av vilka bara två hann göra
sin debut i fabrikens regi innan förändringens vingar stängde
MG-fabrikens tävlingsavdelning. Bilen var en ganska rå skönhet
i breddad aluminiumkaross och med sexan trimmad till 210 hästar.
Utförligare historia
HÄR. Bilden ovan är hämtad ur David
Knowles bok "MGB, icluding MGC & MGB GT V8" , med dennes
medgivande of course. Läs den.
|
Ni som saknade Båstad
Classic Car Show i år, kan glädja er lite då showen
återuppstår med samma arrangörer, men nu på Margaretetorps
Gästgivaregård knappa milen från Båstad. Samma
tid - högsommaren.
En bok att rekomendera: "Porsche
917 - The winning formula" av Peter Morgan.
Berättelsen om denna fantastiska bils tillkomst, utveckling
och framfart. Bakgrunden och det sociala spelet mellan männen
bakom, under och i Porsches mästerverk.
När man sedan läst denna kan man
titta på filmen "LeMans" med Steve
McQueen, i vilken han yttrar: "A lot of people
is going through life doing things badly. Racing is important
to a man if he is doing it well. Racing is .... life. Anything
that happens before or after .... it´s just
waiting", och det är ju lite tufft sagt.
En av få riktiga racingfilmer som gjorts. Kärleken
hålles på armlängds avstånd. Föresten,
kan ingen i klubben köpa en 917. Det hade varit ett
småtrevligt inslag till slalomköret den 21 april.
|
|

Tack R
Harrington Foto
de
var inte alltid ljusblå/orange

Byggmodeller
Royale Diecast hemsida
Denna 917/20 som togs fram
i ett ex för 1971 års LeMans var 220 cm bred och
400 cm lång. Den döptes snart till "Pink Pig".
Fabriken lackerade den då med markeringssträck som
på en styckningsklar gris. Detta fick Martinistallet som
beställt bilen att plocka bort sina loggor ifrån
den. Trots detta behölls lackeringen för tävlingen.
Vilka tider, tänk er dagens Michael Schumacher agera så
obstinat. Nä, just det.
|
GAMLA GODINGAR GASAS IGEN
Jag läser i JP av alla tidningar att Stockholms Sportvagnsklubb
tänker starta upp en klass för sina historiska bilar. Kravet
för deltagande är att bilen kördes i SSK-serien för
minst 25 år sedan. Alltså från den tid då SSK
var spektakulärt och verkligen konkurrerade med SM-klasserna om
uppmärksamhet och publik. När man kunde beskåda allt
från Christer Bengtssons vackra Porsche 907 Spyder till Jürg
Bächis jättevingeförsedda Opel Ascona. Det är fan
i mig kultur. Utsändas borde herrar Willis och Bengtsson, på
SVT:s uppdrag, för att K-märka gamla racingkärror i landet.
skÖnHet

Vacker som ett vemod och spröd som frosten.
En blond Lotus Elite genom sensommarnatt. Sådan är hon:
Ebba Forsberg. Och har ni inte råd med bilen så köp
en cd eller två med hennes bitterljuva musik.
Jag levde i den tron att det inte skulle vara
några större problemos att skaffa sig en lite mindre
regskylt till bilen om man bad Bilregistret någorlunda
anständigt. Svaret blev typ: Om bil i orginalskick
uppvisa erfoderlig plats för erhållen registreringsskylt
av normalstorlek kunna icke några hänsyn tagas till egenhändiga
modifieringar. Även om orginalskylt i nuläge täcka
kylningshål och därmed strypa eder motor. Tjosan!
Detta om detta. Har ni någon som helst känsla för
Formel 1 och tradition så läs Nigel
Roebuck´s frågespalt på Autosports hemsida.
Engelskt och enastående.
Denna vecka bl a om den fantastiska Porsche 917.
Knutstorp, den
8 augusti 1978. Ronnie Peterson gör sig beredd för start
inför vad som ska bli hans sista framträdande på
svensk mark. Han har på träning slagit nytt varvrekord
på halvtorr bana med sin fabriks-BMW. Under dagens lopp tvingas
han tidigt in i depå med växellådsproblem, då
han kommer ut igen, strax före "Emma", hinner han
lämna denne ett halvt varv efter sig. Sen tar bilen eld. "Han
kör så hårt att matrialet inte hänger med",
brukade man säga om Ronnie. Men då det höll körde
han ifrån allt och alla. Till slut även livet. Men på
bilden gör han sig redo att krypa in i sin svarta BMW för
att köra den så fort runt den skånska banan det
överhuvud är möjligt. En månad senare är
han död.
|
En bild
av Hans-Joachim Stück i en fabriks-BMW pryder Knutstorps
Newsraces programblad från 1974. Till Kågeröd
kom Ronnie Peterson som det stora dragplåstret i likadan
bil och dansade av i slutet av rakan med sådan schvung
att man kom att giva kurvan där hans namn. Ronnie lär
vi återkomma till eftersom han var den han var. Men
nu leder vi vägarna till en utormordentlig websida i
form av Hyllinge MS.
Har någon bilder eller information från Knutstorp-tävlingar
genom åren är de väldigt intresserade av att
höra av er.
|
Scandinavian
Raceway storsatsar, med Eurosport weekend (FIA GT, Formel 2000,
ETCC) den 28-30 juni nästa år som huvudnummer. Men
även EM i roadracing och en förhoppning om VM i detsamma
2003. Jojo. Nytt depåområde på 15000 kvm skall
byggas, och banan rustas upp. På radion säger Bertil
Sanell att de behöver en publiktillströmning som på
en STCC-tävling och fortsätter "dom som vet säger
att det här slår det många gånger om".
Har dom då aldrig betittat Eurosport? Anderstorps planer
har väl inte fungerat 100 procentigt de senaste åren,
men det är väl bara att önska lycka till och
hoppas att det inte går ut över våra banbesök.
Anderstorps racingklubbs hemsida
för mer info.
|
 |
Jan Lundgårdhs
RSR från 1974, vackrare än så blev det aldrig.
1974 och 75 placerade sig hässleholmaren
sexa resp fyra i banracingens tyngsta klass om jag läser mitt
minne och historieböckerna rätt. Året efter, då
SBF bestämde sig för att skrota den tyngsta klassen i
SM, tog sig istället herr Lundgårdh sin Porsche och satsade
på rallycross. Att se denna skönhet komma farande över
Svampabanans krön och hålor i Tomelilla en ruggig söndag
i september var en dubbelbottnad upplevelse. 1977 återvände
Jan till racingen, då med en 935:a. Enligt info från
HMS hemsida som fått låna bilden, köptes bilen
av Olle Arnesson för vidare rally-crossande.

Saker och ting händer som leder
en vidare. Fredriks nya är röööd och fotad här
innan Fredrik kände dess existens.
Långloppet
i Gokart avgjort
24
voro antalet startande. Tyvärr alla av sådan förskaffenheten
att på bild passa de bäst med sportbil omkring
sig. Därav brist på foton från händelsen.
Kart nr 6 delades av herrar Lennart Waerme, Anders Claesson,
Erik och Anders Lofthammar vilka för kvällen voro
snabbast. Heder o ära åt dessa män.
|
En
bild som säger det mesta om mycket
På en förfrågan till England
om rätt att använda bilden, svarar Mike Plumstead: "Yes,
by all means ...."
Skönhet i förfall,
är skönhet med djup. För att kontrastera
något till övre bilden.

Nya bildekaler på gång
- Det är givetvis herr Nylander som är mannen bakom.
|