Tisdagen den 21 Augusti kl 10.00 träffades ett antal av Sällskapets medlemmar vid macken i Månseryd för att på miljövänligaste möjliga sätt och helst utan ingripanden av lagens långa arm ta sig till Trollhättan och det
efterlängtade studiebesöket hos SAAB Automobile AB. Kryddat med ett efterföljande besök på SAAB's bilmuseum. Färden gick utmed väg kantad av kameror till delmål 1: Kanelbulle på Shell-macken i Falköpingsrondellen.

De som hade förberett en kort fikapaus.
Bullen tog sin tid att förtära, varför ett litet hastighetspåslag gjordes för resten av färden. Väl framkomna till SAAB vidtog en kort sightseeing till fots bland byggnaderna, innan huvudporten intogs. Där anslöt även PeO från Skara i Miatan och Roy med dragbils-Porschen. Efter en kort historiebeskrivning av en ung och blond dam gick tåget. Alla kom med och fick beskåda karosseriverkstad och slutmontering av SAAB's modeller och av Cadillac BLS. Imponerande tystnad vid klipplinjen. Hög robottäthet vid sammanfogning av plåtbitarna till en kaross f. v. b. till måleriet, som av hygieniska skäl ej fick besökas. Inte ett dammkorn får förekomma.
Några av de som tog den stora kanelbullen.
Vid linan tillämpas 'just in time'-metodik med ytterst små lager och t ex stolarna till en bil anländer från Lears farik i Trollhättan till linan 30 minuter innan de skall monteras. Rätt stol i rätt bil dessutom. Många stora
förmonterade komponenter t. ex. instrumentpanelen. 'Marriage point' d v s punkten där kaross förenas med drivlinan imponerande. Stora komponenter och god passning. Få mänskliga ingrepp.

Egert i halv trance framför en SAAB V4-motor med tillhörande våfflad växellåda. Rallystuk.
Helt kundorderstyrd tillverkning, vilket syns av modell- och färgblandning på bandet. Näst största SAAB-marknad är Storbritanien, varför även en och annan högerstyrd bil syntes. Dominerande färg är svart. Vit i klar
minoritet. Efter knappt 1,5 timmar anlände tåget till slutstationen. Guiden fick en välförtjänt tackapplåd. Allmän uppsittning för vidare färd till Innovatum, bilmuseet och främst Restaurant. Ankomst 14.10. Lunchstopp 14.00. Innebar att museet av de oförberedda fick beskådas på fastande mage eller näst intill. En och annan banan och kexchoklad sågs slinka ned i hungriga gap. Hungern kan ha påverkat värdet av det museala. Återsamling för gruppbild och avfärd mot den hägrande maten på Oden i Trollhättan, som helt plötsligt fick ett uppsving. Pasta, lax och helpressad fläskfilé avnjöts eller åtminstone avåts, innan det var dags att anträda hemfärden i spridd formering. Vet f n inte om några tog tillfället i akt att besöka Kanalmuseet, åka linbanan till kraftstationen, köra några extra varv i Erik
Carlsons rondell, eller annat, men hem kom alla.
Kjell