Nordschleife
Lennart Jarmyr
en riktig Ringenentusiast var där första gången 1969.
Han har varit där många gånger sen dess,
men detta handlar om hans första möte med banan. Här
berättar han om det till bilder tagna
av honom och Hans Gustafsson:
Ex-Mühle
Nürburgring
i Eifelbergen i södra Tyskland har legat mig varmt om hjärtat
sedan jag gjorde min första resa ner för att se
1000 km för sportvagnar
1969. Som jag minns det idag hade vi planerat att komma
ner fredag till Ringen, och hade efter mycket strul fått
rum i Adenau. Vi hade bokat rum i Nürburg men på grund av
ett misstag vid bokningen hos resebyrån så hade dom bokat
fel och bokat rum i Nürnberg (dom hade aldrig hört talas
om Nürburg) och det här upptäckte inte jag förrän 3 - 4
dar innan vi skulle resa. Så det var fullt överallt när
dom skulle boka om, men ett privatrum fick dom tag i åt
oss i Adenau, och det var bättre än inget tyckte vi då.
Men vi kom till Ringen redan på torsdag
kväll och utan någonstans att sova så blev det VW Typ1:en
som fick bli vårat hotell rum för natten, på parkeringen
rätt över gatan från Dorint hotell. Eftersom ingen av oss
hade varit här tidigare, så kändes det lite spännande att
gå förbi ingången till depån och uppför trappan mellan Dorint
hotell och depån, och där låg den, Nordschleife, hela Start
& målområdet bredde ut sig för våra ögon, så där stod vi
två med gapande munnar och vidöppna ögon och ett hjärta
som slog så de höll på och hoppa ur bröstet. Kärlek vid
första ögonkastet, ja, jag tror att just det ögonblicket
hade en stor betydelse för min kärlek till banan, och det
gör också att jag saknar den gamla Start & mål området,
jag tycker inte dom hade behövt ta bort den delen när dom
byggde F1- banan.
|
I den lilla grupp
människor längst ner till vänster står
Juan-Manuel Fangio.
Vad damen längst upp på Porschen heter är obekant
och det är ju lite synd.
I övrigt Lola T70 och Chevron-BMW.
Träningen var mellan 9,00 - 18,00
på fredagen, så på fm var vi kvar i start & mål och spenderade
mycket tid i depån där det fanns massor att se, bl.a. talade
vi med Picko Troberg och hans team "PR for Men" flera gånger,
Picko tyckte inte vi var kloka som hade åkt så långt bara
för att titta på den här tävlingen. Efter middagen åkte vi
ner till Adenau för att få vårat rum, och em var vi vid Wehrseifen
och tittade. |
|
|
Wehrseifen
Ovan till vänster: En av Miragevagnarna
mitt i kurvan.
Ovan till höger: Porsche Carrera
på väg ut ur.
Höger: Porsche 908 strax efter
densamma.
|
|
Lördagen var träningen mellan 8,00
- 13,00, så då var vi tidigt tillbaka i start området för
att titta där under träningen, men när klockan närmade sig
middag bestämde vi att vi skulle åka och äta, vi hade gasolkök
och burkmat med oss så vi lagade maten själva. Så när vi åkte
från starten så åkte vi vägen som går parallellt med den långa
rakan in mot mål, det skilde bara 5-10 meter mellan banan
och vägen, och när vi kom till bron vid Tiergarten fick vi
se en gul bil komma ut under bron, flygande genom luften kraschade
in i häcken på höger sida tillbaka över vägen in i häcken
på vänster sida för att ytterligare en gång krascha in i häcken
på höger sida för att slutligen bli stående mitt i banan.
|
|
|
Det är en syn som aldrig kommer att
försvinna från mina näthinnor, bilarna har över 250 km/t
när dom passerar under bron och jag trodde aldrig att bilen
skulle stanna någon gång, men nu vart den alltså stående
mitt på banan, och dom andra förarna som kom under
bron hade ingen chans att se den kraschade bilen, för precis
efter bron vek banan neråt och åt vänster så den stod som
i en svacka. Så vi parkerade bilen vid vägkanten och rusade
fram till vraket för att se hur det hade gått med föraren,
då fick vi se att det var "PR for Men"s Lola som kraschat,
och föraren satt kvar i bilen, vi hade sett att andreföraren
Björn Rothstein hade tagit över styrningen precis innan
vi lämnade startområdet, men det var mer problem, nu började
dom andra bilarna komma under bron i full fart och här stod
vi högst 2 meter från banan med endast ett litet trästaket
mellan oss och dom framrusande tävlingsbilarna i över 250
km/t.
Men nu stannade ett par bilar och
förarna rusade ut för att försöka hjälpa föraren i Lolan,
men hela tiden kom det nya bilar i full fart, en gång kom
det 2 bilar samtidigt men dom åkte på var sin sida om Lolan
och då fick han som höll på med att försöka få ur Björn
ur Lolan hoppa upp på Lolan för att komma ur vägen för bilarna,
och den bil som åkte närmast oss där vi stod fick köra med
halva bilen utanför banan, så då var bilen högst en meter
från oss där vi stod vid staketet. Jag har många gånger
funderat på vad som hade hänt om någon hade kört rakt in
i den kraschade Lolan, vi hade nog inte haft en chans där
vi stod. Men som tur var så klarade sig herr Rothstein ganska
bra från smällen, en ömmande rygg och en blödande näsa efter
det att eldsläckaren hade lossnat och fart upp och träffat
honom på näsan.
|
|
|
Lördags em var vi vid
Breidscheid och tittade på när allmänheten fick åka på Ringen,
banan var öppen 15,00 - 18,00 så man kunde prova att åka,
men vi bestämde oss för att inte åka för det var en enda lång
kö runt banan när alla skulle passa på att köra. Söndag nu
var det tävlingsdags, starten skulle gå klockan 10,00, vi
var tidigt i väg för att ta oss från Adenau och upp till start
& mål, men vi kom bara ett par hundra meter så var det tvärstopp.
Det här var inget vi hade räknat med, att bli stående i en
kö. Så vi bestämde oss för att stanna här i Breidscheid, så
där vi stod i kön var det en uppfart till en parkering, så
vi bara svängde in där. Så kom det sig att vi satt i backen
ner mot bron i Breidscheid och tittade på 1000 km loppet den
1:a juni 1969.
|
|
Vänsterkurvan som leder ner till Hatzenbach
|
|
Dieter Frolich 911T
|
Hans-Dieter Weigel 911T
|
|
|
Herbert Linge
|
Richardson/ Farthing, Ginetta Climax
|
Porsche 908
stod i en klass för sig själv, och tog de fem första
platserna, Joe Siffert och Brian Redman i topp.
Den 330 hk starka åttan i den förhållandevis
smidiga bilen passade perfekt för Nordschleife.
|
|
Richard Attwood 4:a
|
tillsammans med Rudi Lins
|
|
Karl von Wendt 5:a
|
|
|
|
Roger Nathan, Astra
RNR1 Climax
|
Teddy Pilette, Alfa
Romeo P33
|
|
|
Girolama Capra, Lancia
Fulvia Zagato 1300
mm
|
Helmut Kelleners, Ford
GT 40
6:a och bästa icke-Porsche.
|
|
|
Jackie Oliver, Gulf Mirage
|
och Jacky Ickx i samma bil.
|
|
|
Andrea de Adamich/Nino
Vaccarella-Alfa Romeo P33
|
Nicholas Granville-Smith/
Gordon Miles AC Cobra
|
Porsche 907
|
|
Antonio Nicodemi
|
Corrado Manfredini
|
|
|
Hans-Dieter Dechent på väg
in i ...
|
... och ut ur under fullt tryck
|
|
|
|
Sepp Greger,
Porsche 910
|
Peter Brown Chevron
BMW
|
|
|
Sten Axelsson
och ...
|
.. Hans Laine
i Porsche Carrera 6
|
|
Rob Slotemaker
Alfa Romeo P33
|
|
David
Piper i det mäktigaste som byggts: Porsche 917
mmmmm |
|
mmmmm |
Porsche hade problem
att få förare till den nya ännu outvecklade
917. Ingen var pigg på att riskera livet i Eifelbergen
i den instabila 5-litersbesten. Porsches ordinarie förare
satsade på den mer lätthanterliga 908:an, vilket
var ett bra val: de fem första platserna togs av 908:or.
Till slut lyckades man
få Piper och Frank Gardner att prova vågstycket
för "a resonable sum of money". Gardner beskrev
bilen som "the biggest compromise I ever drove in my
life. It weaved all over the shop". Motorns intensiva
vrålande gjorde honom döv i dagar efteråt,
och han fortsätter: "It was grossly over-powered
for its diddly little 10-inch rims. The computer said that
they would be man enough to do the job, but the computer
wasn´t strapped into the hot seat guiding this thing
around the Eifel Mountains". "It was just impossible".
De körde med stora marginaler och lyckades få
bilen i mål på en åttonde plats och "were
a few marks better off by the end of the day".
Citat från
boken "Porsche 917" av Peter Morgan.
|
|
Ja den här resan ner till Ringen var en
upplevelse, jag kunde inte få banan ur mitt huvud efter det att
jag kommit hem, så jag bestämde mig att nästa år ska jag ner igen,
och nu ville jag köra banan. Jag kom dit igen 1970, min kusin
och jag stannade där på hemväg från 24 timmarsloppet för standardbilar
på SPA i slutet av juli. Och nu skulle jag få köra, och vilken
upplevelse det var. Det som har fastnat mest i minnet är alla
häckarna utefter banan, då speciellt efter Kallenhard och ner
mot Ex-Mûhle, och det är nog för alla bromsspår som var och som
fortsatte fram mot häcken där det var ett hål i den där bilarna
hade försvunnit ner i dalen.
Juli 1971 var jag åter där för att köra
ett par varv, den här gången på hemväg från Österrike i en trimmad
V4:a men ack vad besvikna vi blev när banan var stängd för ombyggnad
inför F1 loppet i augusti. Sedan blev det rally ett par år fram
till 1975 då det var dags för familj, men Ringen har alltid funnits
där i bakhuvudet, så när jag skulle planera min första europasemester
i bil på många år 1998 så fanns ett besök på Ringen med naturligtvis.
Det var ett underbart återseende, det var första gången jag såg
Ringen utan den gamla start & målområdet för där det hade legat
låg nu F1-banan.
Jag kände att det här inte var sista gången
jag var här, men att det skulle bli så många gånger som det har
blivet kunde jag aldrig tro, och det kan jag nog tacka datorn
för, för en sådan införskaffades november 1999, och det första
jag gjorde efter inkopplandet av internet var att söka på Nürburgring,
och där hittade jag bl.a. "Ringers site" som har haft en stor
betydelse i mitt förhållande till Ringen, har fått träffa många
yngre personer som verkligen älskar Ringen, men på sitt sätt,
många tycker det är det här att få köra fort som är häftigt. Men
för mig betyder Ringen så mycket mer, mycket nostalgi, så varje
gång jag är där så försöker jag att åka till "The Old Pit" för
att bara gå där en stund och njuta och om jag står still och blundar
så kan jag se hur det såg ut när jag var där 1969.
År 2000 var jag där 2 gånger, 2001= 3 gånger,
och 2002 var jag där 4 gånger. Bl.a. var jag nere i mars 2002
och såg på VLN-Cupen som körs som en serie om 10 tävlingar på
nordslingan, det är en långdistans cup där varje lopp är mellan
3,5 till 6 timmar och som körs på lördagen. Och det är verkligen
något att se, om man gillar bilkörning i den högre skolan. I år
ska jag ner i juli för att se en deltävling.
|
En enastående vacker bild avslutar
det hela
En Porsche i början på den raksträcka
som leder ner till Adenau Bridge
ETT STORT TACK
TILL LENNART OCH HANS
|