Nordschleife
Lennart Jarmyr
en riktig Ringenentusiast var där första gången 1969. Han har varit där många gånger sen dess,
men detta handlar om hans första möte med banan. Här berättar han om det till bilder tagna
av honom och Hans Gustafsson:


Lennart och Hasse



Ex-Mühle

Nürburgring i Eifelbergen i södra Tyskland har legat mig varmt om hjärtat sedan jag gjorde min första resa ner för att se 1000 km för sportvagnar 1969. Som jag minns det idag hade vi planerat att komma ner fredag till Ringen, och hade efter mycket strul fått rum i Adenau. Vi hade bokat rum i Nürburg men på grund av ett misstag vid bokningen hos resebyrån så hade dom bokat fel och bokat rum i Nürnberg (dom hade aldrig hört talas om Nürburg) och det här upptäckte inte jag förrän 3 - 4 dar innan vi skulle resa. Så det var fullt överallt när dom skulle boka om, men ett privatrum fick dom tag i åt oss i Adenau, och det var bättre än inget tyckte vi då.

Men vi kom till Ringen redan på torsdag kväll och utan någonstans att sova så blev det VW Typ1:en som fick bli vårat hotell rum för natten, på parkeringen rätt över gatan från Dorint hotell. Eftersom ingen av oss hade varit här tidigare, så kändes det lite spännande att gå förbi ingången till depån och uppför trappan mellan Dorint hotell och depån, och där låg den, Nordschleife, hela Start & målområdet bredde ut sig för våra ögon, så där stod vi två med gapande munnar och vidöppna ögon och ett hjärta som slog så de höll på och hoppa ur bröstet. Kärlek vid första ögonkastet, ja, jag tror att just det ögonblicket hade en stor betydelse för min kärlek till banan, och det gör också att jag saknar den gamla Start & mål området, jag tycker inte dom hade behövt ta bort den delen när dom byggde F1- banan.

I den lilla grupp människor längst ner till vänster står Juan-Manuel Fangio.
Vad damen längst upp på Porschen heter är obekant och det är ju lite synd.
I övrigt Lola T70 och Chevron-BMW.

Träningen var mellan 9,00 - 18,00 på fredagen, så på fm var vi kvar i start & mål och spenderade mycket tid i depån där det fanns massor att se, bl.a. talade vi med Picko Troberg och hans team "PR for Men" flera gånger, Picko tyckte inte vi var kloka som hade åkt så långt bara för att titta på den här tävlingen. Efter middagen åkte vi ner till Adenau för att få vårat rum, och em var vi vid Wehrseifen och tittade.

Wehrseifen

 

Ovan till vänster: En av Miragevagnarna mitt i kurvan.

Ovan till höger: Porsche Carrera på väg ut ur.

Höger: Porsche 908 strax efter densamma.

Lördagen var träningen mellan 8,00 - 13,00, så då var vi tidigt tillbaka i start området för att titta där under träningen, men när klockan närmade sig middag bestämde vi att vi skulle åka och äta, vi hade gasolkök och burkmat med oss så vi lagade maten själva. Så när vi åkte från starten så åkte vi vägen som går parallellt med den långa rakan in mot mål, det skilde bara 5-10 meter mellan banan och vägen, och när vi kom till bron vid Tiergarten fick vi se en gul bil komma ut under bron, flygande genom luften kraschade in i häcken på höger sida tillbaka över vägen in i häcken på vänster sida för att ytterligare en gång krascha in i häcken på höger sida för att slutligen bli stående mitt i banan.

Det är en syn som aldrig kommer att försvinna från mina näthinnor, bilarna har över 250 km/t när dom passerar under bron och jag trodde aldrig att bilen skulle stanna någon gång, men nu vart den alltså stående mitt på banan, och dom andra förarna som kom under bron hade ingen chans att se den kraschade bilen, för precis efter bron vek banan neråt och åt vänster så den stod som i en svacka. Så vi parkerade bilen vid vägkanten och rusade fram till vraket för att se hur det hade gått med föraren, då fick vi se att det var "PR for Men"s Lola som kraschat, och föraren satt kvar i bilen, vi hade sett att andreföraren Björn Rothstein hade tagit över styrningen precis innan vi lämnade startområdet, men det var mer problem, nu började dom andra bilarna komma under bron i full fart och här stod vi högst 2 meter från banan med endast ett litet trästaket mellan oss och dom framrusande tävlingsbilarna i över 250 km/t.

Men nu stannade ett par bilar och förarna rusade ut för att försöka hjälpa föraren i Lolan, men hela tiden kom det nya bilar i full fart, en gång kom det 2 bilar samtidigt men dom åkte på var sin sida om Lolan och då fick han som höll på med att försöka få ur Björn ur Lolan hoppa upp på Lolan för att komma ur vägen för bilarna, och den bil som åkte närmast oss där vi stod fick köra med halva bilen utanför banan, så då var bilen högst en meter från oss där vi stod vid staketet. Jag har många gånger funderat på vad som hade hänt om någon hade kört rakt in i den kraschade Lolan, vi hade nog inte haft en chans där vi stod. Men som tur var så klarade sig herr Rothstein ganska bra från smällen, en ömmande rygg och en blödande näsa efter det att eldsläckaren hade lossnat och fart upp och träffat honom på näsan.


Lördags em var vi vid Breidscheid och tittade på när allmänheten fick åka på Ringen, banan var öppen 15,00 - 18,00 så man kunde prova att åka, men vi bestämde oss för att inte åka för det var en enda lång kö runt banan när alla skulle passa på att köra. Söndag nu var det tävlingsdags, starten skulle gå klockan 10,00, vi var tidigt i väg för att ta oss från Adenau och upp till start & mål, men vi kom bara ett par hundra meter så var det tvärstopp. Det här var inget vi hade räknat med, att bli stående i en kö. Så vi bestämde oss för att stanna här i Breidscheid, så där vi stod i kön var det en uppfart till en parkering, så vi bara svängde in där. Så kom det sig att vi satt i backen ner mot bron i Breidscheid och tittade på 1000 km loppet den 1:a juni 1969.

 


Vänsterkurvan som leder ner till Hatzenbach


Dieter Frolich 911T
Hans-Dieter Weigel 911T


Herbert Linge
Richardson/ Farthing, Ginetta Climax

 


Porsche 908

stod i en klass för sig själv, och tog de fem första platserna, Joe Siffert och Brian Redman i topp.
Den 330 hk starka åttan i den förhållandevis smidiga bilen passade perfekt för Nordschleife.


Richard Attwood 4:a
tillsammans med Rudi Lins

Karl von Wendt 5:a

 

Roger Nathan, Astra RNR1 Climax
Teddy Pilette, Alfa Romeo P33
Girolama Capra, Lancia Fulvia Zagato 1300
mm
Helmut Kelleners, Ford GT 40
6:a och bästa icke-Porsche.


Jackie Oliver, Gulf Mirage
och Jacky Ickx i samma bil.

Andrea de Adamich/Nino Vaccarella-Alfa Romeo P33
Nicholas Granville-Smith/ Gordon Miles AC Cobra


Porsche 907

Antonio Nicodemi
Corrado Manfredini

Hans-Dieter Dechent på väg in i ...
... och ut ur under fullt tryck


Sepp Greger, Porsche 910
Peter Brown Chevron BMW

Sten Axelsson och ...
.. Hans Laine i Porsche Carrera 6


Rob Slotemaker Alfa Romeo P33
 

David Piper i det mäktigaste som byggts: Porsche 917
mmmmm mmmmm

Porsche hade problem att få förare till den nya ännu outvecklade 917. Ingen var pigg på att riskera livet i Eifelbergen i den instabila 5-litersbesten. Porsches ordinarie förare satsade på den mer lätthanterliga 908:an, vilket var ett bra val: de fem första platserna togs av 908:or.

Till slut lyckades man få Piper och Frank Gardner att prova vågstycket för "a resonable sum of money". Gardner beskrev bilen som "the biggest compromise I ever drove in my life. It weaved all over the shop". Motorns intensiva vrålande gjorde honom döv i dagar efteråt, och han fortsätter: "It was grossly over-powered for its diddly little 10-inch rims. The computer said that they would be man enough to do the job, but the computer wasn´t strapped into the hot seat guiding this thing around the Eifel Mountains". "It was just impossible". De körde med stora marginaler och lyckades få bilen i mål på en åttonde plats och "were a few marks better off by the end of the day".

Citat från boken "Porsche 917" av Peter Morgan.



Ja den här resan ner till Ringen var en upplevelse, jag kunde inte få banan ur mitt huvud efter det att jag kommit hem, så jag bestämde mig att nästa år ska jag ner igen, och nu ville jag köra banan. Jag kom dit igen 1970, min kusin och jag stannade där på hemväg från 24 timmarsloppet för standardbilar på SPA i slutet av juli. Och nu skulle jag få köra, och vilken upplevelse det var. Det som har fastnat mest i minnet är alla häckarna utefter banan, då speciellt efter Kallenhard och ner mot Ex-Mûhle, och det är nog för alla bromsspår som var och som fortsatte fram mot häcken där det var ett hål i den där bilarna hade försvunnit ner i dalen.

Juli 1971 var jag åter där för att köra ett par varv, den här gången på hemväg från Österrike i en trimmad V4:a men ack vad besvikna vi blev när banan var stängd för ombyggnad inför F1 loppet i augusti. Sedan blev det rally ett par år fram till 1975 då det var dags för familj, men Ringen har alltid funnits där i bakhuvudet, så när jag skulle planera min första europasemester i bil på många år 1998 så fanns ett besök på Ringen med naturligtvis. Det var ett underbart återseende, det var första gången jag såg Ringen utan den gamla start & målområdet för där det hade legat låg nu F1-banan.

Jag kände att det här inte var sista gången jag var här, men att det skulle bli så många gånger som det har blivet kunde jag aldrig tro, och det kan jag nog tacka datorn för, för en sådan införskaffades november 1999, och det första jag gjorde efter inkopplandet av internet var att söka på Nürburgring, och där hittade jag bl.a. "Ringers site" som har haft en stor betydelse i mitt förhållande till Ringen, har fått träffa många yngre personer som verkligen älskar Ringen, men på sitt sätt, många tycker det är det här att få köra fort som är häftigt. Men för mig betyder Ringen så mycket mer, mycket nostalgi, så varje gång jag är där så försöker jag att åka till "The Old Pit" för att bara gå där en stund och njuta och om jag står still och blundar så kan jag se hur det såg ut när jag var där 1969.

År 2000 var jag där 2 gånger, 2001= 3 gånger, och 2002 var jag där 4 gånger. Bl.a. var jag nere i mars 2002 och såg på VLN-Cupen som körs som en serie om 10 tävlingar på nordslingan, det är en långdistans cup där varje lopp är mellan 3,5 till 6 timmar och som körs på lördagen. Och det är verkligen något att se, om man gillar bilkörning i den högre skolan. I år ska jag ner i juli för att se en deltävling.


 

En enastående vacker bild avslutar det hela

En Porsche i början på den raksträcka som leder ner till Adenau Bridge

 

ETT STORT TACK
TILL LENNART OCH HANS