Vi motorvänner är en förunderligt entusiastisk och vetgirig skara, Hur kan det annars komma sig att ett studiebesök hos Bo Ridström Racing AB mitt ute i terränglådan i Boghult samlar 29 personer från Eksjö i öster, Värnamo i söder, Brandstorp och Bunn i norr och allt däremellan liggande.
Inledningsvis berörde Bosse kort sin bakgrund med tävlande med Hundkoja, Saab och Ford Capri innan han övergick till att tygla järnhäst från Amerika framdriven av stark och välljudande vinkelåtta. På den vägen är det fortfarande, vilket en strängt taget tävlingsklar Camaro i verkstaden vittnar om.

Det kan man kalla stora ventilsäten
Huvudspåret nu för tiden är dock bearbetning av allt från topp till tå på en förbränningsmotor. Mycket expertis på området bland medlemmarna var det och de flesta frågorna var vederhäftiga och inte åt skogen. Bilbyggarna och -trimmarna fick många tips ned till tusendels millimetern och oljeviskositeten. Efter att ha bjudit på fika med bullar inhandlade åt Bjurbäckshållet kom kvällens clou: Start och bromsning av en mullig V8 i den nyligen inhandlade och monterade bromsbänken. Underbart ljud från raka rör. Naturligtvis föranledande vissa kommentarer från de som föredrar flata motorer och vevaxlar.
Stort tack till Bo och Jerry vars verksamhet som tack för det generösa mottagandet belönades med SSJ’s hedersdiplom. Andra gången nu. Föregående besök var för så länge sedan att ingen kunde erinra sig året. Däremot CanAm-bilen, som sedermera såldes på auktion i England.
Så begav sig Sällskapets medlemmar hemåt och kunde konstatera att de är sämre än hästfolket på att rösta fram och tilldela en värdig kandidat Jerringpriset. |