7 JUNI 2004
JUNIMÖTE
HOS BO RIDSTRÖM

Mot Sherwoodskogen!
Eller Mullsjö eller nåt.
Engelsmän:
Anders MGB och Piejkos Jensen |
Nationell
o annan blandning
|
Tyskar:
Pärs Audi och Björns täckta 911
|

Tro det
eller ej men dessa herrar har en gemensam historia sen Krimkriget
eller nåt. |
Mullsjö:
Bo Ridström välkomnade
och berättade om sin racingkarriär som
gått via premiär på Axamosjöns
is i hundkoja, över SAAB:ar och sedermera Ford
Capris på bana under början av sjuttiotalet.
75 sadlades det om till den då så populära
SuperStar-serien med grupp1-trimmade jänkare
med stora vingar och gapiga förare, där
vi som var med minns Bosses val av den tidigare
Camaron från 69 istället för den
vanligare Z28:an. Därefter följde superlåg
Camaro i Special Saloon-klassen och sedemera Lotus
Esprit med både V8- och V6-motor. Ifjol iordningställde
Bosse en Camaro för SLC-serien för uthyrning.
I nuläget är den, eller de, inte ihopplockade.
Bosse
har flyttat familj och företag från Norsborg
till Mullsjö och preparerar framförallt
V8-motorer till fulländning. Han förevisade
hantverkskonsten för oss. Ljuva tider för
alla amerikaniserade fordonsägare i dessa trakter.
Nu lär det komma att dundra över nejderna.
Det kommer "Stenansiktet" att se till.
Vi
välkomnar honom också i klubben och får
förhoppningsvis se honom på någon
av våra gasövningar framöver. Då
blir det i SLC-Camaron med nr 27. Det hade varit
riktigt roligt.
|
|
På
blixvisit - March 871 - 001
Denna
March 871 fanns för tillfället på en kort
visit hos Bosse. Den kördes i Can Am 1981 av Bobby
Rahal, Teo Fabi och Danny Sullivan. Idel ädel fortåkaradel
med andra ord. Ägdes då av Paul Newman. Bilens
data förtäljer följande: 5 liters Chevamotor
på ca 600 hk. Hewland-låda, 800 kg och 350 km
i topp. Bilens Formelbilsinspirerade front överraskar
- att redan 1981 ha en areodynamisk front som dagens Le
Mans-vagnar har är lite imponerande. Men så är
det ju en engelsk bil. Och framhjulen är åttiotalssmå.
Den högra bilden äro förstoringsbar. Bilen
är förövrigt till salu. Miljonen, i runda
slängar. |
Bosses
Camaros: Två hukande och preparerade för SLC-serien
och SSJ:s körövningar givetvis. Den högra
är en 69:a som Bo körde med på sjuttiotalet
och lyckats hitta för något år sedan.
Det skall bli intressant att se dess återkomst.
Trion är klickbara. |
Man tar seden
dit man kommer, man är flexibel, man vill inte stå
med skjortan i kalsongerna då blixten går,
man vill vara ett med racingkulturen, man vill fika samtidigt
som man är en del i det hela, man vill vara en go gubbe.
Tack
för kaffet.
|