Bilden är tagen 1977. Tror jag.
Om våren i en gyttjig, regnblöt knutstorpsdepå.
Jan Lundgårdh har varit emot någonstans med sin Porsche
935:a. Mot vad och hur har jag förlänge sedan glömt.
Jag tror mig minnas att Lundgårdh var den enda Porschen i
SM-seriens stora klass det året. Porsches flatnose var en
ny utvecklingsmodell då. Den är gammal och lite undangömd
nu. Betraktas som en lite ful fisk bland porschemänniskor tycker
jag mig uppleva. Jag älskade den. För att få se
935:or nu måste man ta sig till tävlingar för historiska
vagnar i Europa. Till Nürburgring till exempel.
Det är dags för Eifelrennen
på den där 22-kilometersslingan igen. Kurt Bertilsson
har ställt upp där under flera år. I år får
han sällskap av Anders Claesson i MGB GT V8:an. Kurt begav
sig söderöver igår tisdag. Imorse rullade Anders
och Kjell Adelsund iväg. Eifelrennen har i år växt
och innehåller många fler klasser med allt från
historiska F1:or till mängder av klassiska sportvagnar och
mindre formelvagnar. 400 kilometersloppet innehåller bara
det 150 ekipage. Kurt kör tillsammans med lika många
i sin klass och Anders möter även han 150 vagnar. Det
körs både på nordslingan och GP-banan.
Imorgon bitti vid 05.00 drar undertecknad
och Bosse Johansson ner. Vi kör som vinden. Jag är så
exalterad att jag varit tvungen att köpa ett paket cigaretter
för att något sansa mig. Förhoppningsvis blir det
en magisk resa. När man läser igenom de där startlistorna
svindlar det åtminstone......
...... det är nämligen så,
och nu måste jag tända mig en cigg, att då jag
vänder fram till den näst sista klassen, läser jag
i det 31 bilar stora starfältet: Porsche 904, Porsche 956,
910, 935, 907, 908, 962 och, gode gud, TRE stycken Porsche
917. Himlen har inga favoriter. Men jag har. Må mitt hjärta
hålla.
____________________________________________________________________________________
|