KRASCH PÅ KINNEKULLE
29 augusti
Solen
sken och allt var toppen ( till en början ). Träning och bilen
funkade perfekt. Varvtiderna var de lägsta och allt kändes riktigt
bra.
Start
kl 12.00 och Fredrik gick loss direkt. Efter lite drygt en halvtimma
kommer en första pacecar och vi beslutar att ta ett förarbyte.
Tappar givetvis lite i förarbytet men fortfarande är vi bra
med. När lite drygt en timma gått händer det !!!! I samband
med en omkörning blir vi påkörda bakifrån, rakt in i vänster
bakhjul. Bilen går på tvären rakt ut i spenaten och slår i avbärarräcket.
Ut på banan igen men de tidigare så utmärkta vägegenskaperna
liknar nu mest en skadeskjuten 3 hjuling. In i depå, hjulen
står åt alla håll och föraren som kliver ut är mer än arg och
måste lugnas. Att bli påkörda bakifrån av ett varvat fordon
känns givetvis inget vidare. Skadorna granskas och vi konstaterar
direkt krökt bakvagn och framvagn + karosskador som i för sig
inte hindrar fortsatt framfart. Skadorna på framvagn och bakvagn
är dock mera omfattande och vi tvingas bryta.
Skadorna
gör att tävlandet 2004 är över. Vi har dock aldrig gett upp
tidigare så det tänker vi inte börja med nu heller, därför tar
vi nya tag och satsar vidare på en ny säsong 2005.
Team
KLR
Mantorp
8 augusti

Pole position
Banan
var Mantorp park och vädret var mer än varmt, inte så
lockande att dra på långkalsonger undertröja och trelagers
overall med 30 grader. Med upp till över en timma i racetempo
blir det ändå till en en våt dröm. Efter de spännande
mekövningar vi ägnat oss åt senast fick vi nu träna "ifred"
och hade en lugn förmiddag. |
Start
kl 12.00 och Fredrik tog kommandot direkt. Efter ca en
timma får vi radiokontakt och Fredrik meddelar att det
doftar konstigt och ryker inne i bilen. In i depå och
efter totalt 8 tappade varv i depå är bilen åter på banan.
Ett mindre läckage gjorde att olja stänkte på grenröret
och medförde rökutveckling. Sedan fortsatte vi med inslagen
takt. Med bra fart och andras otur fixade vi en tredjeplats
innan dagen var över, 6 varv efter vinnaren. |
Nästa
övning blir Kinnekulle den 29/8.
Hälsningar
KLR
Anderstorp
6 juni

Mycket
olja har runnit på garagegolvet sedan förra tävlingen. Inför
Anderstorp var allt reparerat och tätt, (trodde vi). Läckaget
från motorn i förra racet berodde på läckande bakre packbox
på vevaxeln. Glada i hågen rullade vi mot mossen. Bilen kördes
av släpet och vi gjorde en sista check innan träningen skulle
börja kl 10.00. Vi upptäcker då att det har kommit några droppar
växellådsolja som hänger under växellådan. Läckaget hittas snabbt
och beror på att en helt ny damask till ena drivaxeln har en
spricka, så fort damasken utsätts för rörelse så rinner det
rejält med olja. Märk väl att damasken är bytt i förebyggande
syfte då den gamla bedömdes ha varit med ett tag. Nu är växellådsdamasker
mjuka men ändå hade det känts skönt att få slå den i huvudet
på den som levererat.
Snabba
beslut fattas och en man skickas till Taberg för att leta rätt
på gamla damasken i soptunnan. Övriga två river isär och förbereder
allt inför operation byte av damask. Vid 11.10 återvänder en
man som kan sägas ha avverkat ett pass i racetempo efter besök
i Taberg. Nu gäller det att bli klara till kl 12 då starten
går. Efter ett snabbt mek är bilen på hjulen och samtidigt som
övriga bilar rullar in på startplattan fyller vi sista bensindunken
i bilen och via diverse genvägar hinner vi precis ut till starten.
Starten
går och vi får några törnar i närkamper under de första varven.
Förarbyten och depåstrategi funkar perfekt och bilen känns bara
bättre och bättre. Efter 104 varv tar vi målflagg före någon
annan och lämnar Anderstorp med fåniga leenden.
Nu
tar vi ledigt och återkommer i Augusti
Ha
en riktigt skön sommar !
önskar
Karlsson Lofthammar Ramsö
Kinnekulle 16 maj
Kort
rapport från våra senaste eskapader.
Torsdag
natt eller om det var fredag morgon. Bilen stod på hjul och
en kortare provtur utfördes på byn. Två hålögda individer fanns
inne i hytten och dessa kunde konstatera att fordonet rullade
och lät. Fransk musik spred sig i natten.
Söndag
och i strålande solsken for vi genom ett vackert landskap för
att landa på kullen. Bilens första varv på banan avverkades
men efter sammanlagt 6 varv tystnade sången tvärt på rakan.
Strömförsörjning och tändning hade helt plötsligt lagt av. Efter
kort felsökning konstaterades att fransk rök hade läckt ut från
kablarna i anslutning till en reläbox i motorrummet. Kabelbrand.
Operation inleddes och efter flitigt arbete med abikotång och
el-tejp var systemet provisoriskt lagat precis lagom till start.
Starten
gick och allt verkade fungera om än i relativt lugn takt. Vid
första förarbytet meddelades att kopplingen slirade och det
berodde inte på att motorn orkade vrida sinterlamellen av egen
kraft utan detta med hjälp av olja som läckte mellan motor och
låda. Pass 2 kördes med mjuk gas och lugna växlingar och förutom
slirande koppling fungerade allt bra. Tredje förarbytes genomfördes
och problemen till trots en 5e placering. Problemen ökade dock
och när ca en timma av racet återstod kom förare tre i depå
efter häftiga sladdar. Fransk olja spred sig på bakhjulen. Då
oljeläckaget inte var obetydligt beslutade vi att bryta tävlingen
och packa och åka hem. Klubbens fana hölls ändå högt med en
totalseger för CEP racing med Christian Lundgren,Erik Lofthammar
och Philip Magnusson. Starkt jobbat och vi lyfter på hatten
och gratulerar.
Vi
tar nya tag och kommer igen på Anderstorp den 6/6.
Hälsningar
KLR
År 2003 kunde det se ut
så här
Långloppsåkarna
på
Kinnekulle

Non-Stop Racing gjorde
årsdebut på Kinnekulle och de var lyckliga grabbar
som åkte därifrån. De påstod att bilen
gick "som på räls" och ville väl därmed
likna Opeln vid ett lokomotiv. Nu gjorde några fadäser
såsom omkörning under gulflagg och omotiverat mycket
bränsle att herrarna bestraffades så som syndare
skall, vilket placerade dem aningen bak i resultatlistan. Men
det hela lovar tydligen mycken nöje.
 |
 |
Så
fort går det när KLR dundrar förbi, eller
måhända ligger suddigheten mer i fotografens
oförmåga att hantera utrustningen. Då det
var Rasmus som höll i kameran lutar det mer åt
det sistnämda. |
Erik
Lofthammar gjorde debut.
|

Vilken världsvana
utstrålar han inte Anders, van som han är
vid utmärkelser och ära. Fredrik tycks aningen vilsekomnare
och prisutdelaren aningen blasé. Snabba är dom icke
desto
mindre: Trea här på Kinnekulle!
|