35 SSJ-medlemmar trotsade det så vanligen i Jönköping förekommande fenomenet, trafikkaos, till detta slutspelshockey, allsvensk fotboll, innebandy och den danske Bonderöven på TV. Allt för att ta del av vad företaget med det kaxiga namnet Overtake sysslar med. Äntligen blev det av efter krockar med Vegas-besök, inbrott o s v.
Grundaren och ägaren Christoffer, som vid förfrågan om möjligheten till studiebesök, hållit en väldigt låg profil, visade nu inget av detta, när han inledde kvällen med en presentation av företagets affärsidé. Motoroptimering, mappning och försäljning av trimdelar inriktat mot verkligt potenta fordon, företrädesvis driftingbilar.
Dessutom en sidoverksamhet som Autoexperten-verkstad.
Driftingen är ju en ganska ny företeelse i motorsporten, som framför allt samlar unga entusiastiska förare och team. Detta tydliggjordes i det speciella bromsrummet, där en Toyota Supra med en ursprungligen 6-liters Chevrolet V8-motor med en jätteturbo riggades upp i Dynapackutrustningen för bromsning och optimering. Mycket ungdomlig expertis var samlad kring ekipaget. Det skruvades och diskuterades friskt, innan allt var klart för det, som visade sig bli kvällens höjdpunkt(jo jag kommer ihåg korven).
Motorn startades och fick gå lugnt och städat ett tag innan ett vinande ljud signalerade att nu bjöd bromsningsanläggningen på motstånd. Varvtalet ökades gradvis och motorljudet följde med tills det vid 7.500rpm övergick till ett jublande formidabelt vrål.
Mycket ståpäls blev det.
När chocken släppt, hörseln återkommit och lugnet lägrat sig gick det att utläsa en uppmätt effekt på 1205 HK. På drivhjulen att märka. Dryga 1300 NM vridmoment till detta. Häftigt.
I ljuset av detta är det lätt att förstå att det under en tävlingssäsong med relativt få tävlingar (5 i SM) går åt 100 till 150 däck per ekipage. Hjulen spinner ju hela tiden.
Så till kvällens andra höjdpunkt. Det bjöds på varm korv med cola, kaffe och kakor. Det njöts och vimlades. Det drog ut på tiden, ingen tycktes vilja missa nästa extatiska motorvrål. Men efter en mindre brand under motorhuven avtog verksamheten och församlingen gav sig motvilligt hemåt.
Ett stort tack till Overtake och till driftingbilens ägare, som verkligen bjöd på show.
Video på facebook
|