TEMA CHASSI
hos Leif Norberg
Utanför
Leif Norbergs verkstad möter oss en March formel 2
från 1973. Den slår an tonen för aftonen.
Bilen ägdes en gång av David Purley, mannen som
gått till historien som den som överlevt en krasch
med högst G-krafter som motståndare. På
träning inför Englands GP 1977 på Silverstone,
hängde sig gasen vid Becketts och Purley blev för
en stund en hjälplös passagerare i bilen. Kraschen
var fruktansvärd. Siffran 179.8 G har nämts. Jag
vet inte om det är möjligt, men bilen bromsades
upp från drygt 170 km/h till noll på en halv
meter. Smällen var så våldsam att benen
frakturerades på över trettio ställen. Efter
mängder med operationer på ben och bäcken
gjorde han en kort comeback 1979. |
VÅR
|
 |
 |
 |
Allard
Palm Beach från 1952
|
Lotus
Eleven
|
Karossklädd
Eleven på bok
|
Leif
inledde aftonen med att förevisa en Allard från
50-tal, en bil egentligen lite utanför Leifs område
då det inte är fråga om en racingbil. Men
att börja med ett tungt, omodernt chassi som bra kontrast
till de andra mer sofistikerade Lotus-ditona tror jag att
Leif tyckte var utmärkt. Konstruktionen på Allarden
syntes så grovt tillyxad att den kändes amerikansk.
"Allardens konstruktion var en fullständig motsats
till Colin Chapmans Lotusars diton i fråga om vikt."
Ett stag i en Lotus skulle helst inte bara vara ett stag,
för att vara riktigt bra borde det inneha en dubbel
funktion i form av bränslerör, tank eller dylikt.
Chassi nr 2 var en 1956 Lotus Eleven som Chapman vann "Index
of performence" med på Le Mans 1957, till fransmännens
stora förtret. Ett speciellt pris beräknat på
vikt, effekt och annat. Till året därpå
ställde fransmännen till det så pass att
den då anmälda Lotusen inte klarade tävlingsbesiktningen.
Det är sådana historier man matas med då
man möter herr Norberg. Han besitter en enorm erfarenhet
och känsla från racinghistorien. Det är
namn och händelser, inte hämtade ur böcker,
utan sedda eller hörda ur munnar som varit med. Ni
vet ni som var med. Chassi nr 3 i kronologisk ordning var
ett från 1962 och Lotus 23. En prototyp körd
av bl.a. Jim Clark. Ursprungligen försedda med 1100
cc Cosworth-motorer på ca 130 hästar och då
bilen bara vägde 360 kilo så gick den lilla skönheten
fort. 121 bilar byggdes. På en fråga om hur
många som finns kvar idag, svarar Leif: "Antagligen
fler." |
 |
 |
Lotus
23
|
Leifs
Lotus 30 då det begav sig
|
Efterföljare
till 23:an var 30:an. En storväxt 23:a som är
Leifs egen. Modellen var under sin tid inte så framgångsrik
som sina föregångare. Trots en 289 kubiktums-motor
på 400hk. Bara 21 st byggdes. |
 |
 |
 |
Lotus
30
|
Svepande
linjespel
|
Motorn
|
 |
 |
På
plats även en Martini F3:a. En gång körd
av Nettan Lindgren, så antagligen från typ
1980.
|
Och
så F2 - Marchen då
|
Det
var gott om folk på plats, cirka 40, och en del var
det för första gången. Välkomna. Vissa
komna ända från Motala. Andra på plats
i nya bilar, Björn i sprillans Porsche. Fan vad han
kan den där. Även Bosse har bytt Stuttgartsnurra.
GT3:an är nu ersatt med turboversion med fyrhjulsdrift
och anti-spinn och antisladd och grejor. Och med det menar
jag inget speciellt. Att det är Bosses bil alltså.
Jag nämner det bara. Det är allmän information
kopplad till bilen. Även så har vi begåvats
med en Opel Speedster. Det var på tiden. En skönhet.
Att
den tidiga våren lockat ut sportbilar till övervägande
del komna från Inglaterra säger en del om karaktär
på dessa bilar och deras ägare. True sportmanship.
Att de engelska dessutom alla voro från 60- och 70-tal
och de fastlandseuropeiska från 2000-tal understryker
bara det hela. Något mer yttrar jag inte om saken.
Jag tycker i och för sig det räcker så.
Snart är det slalom. Vår är det redan. Engelsk.
|

|
Lennart
Jarmyrs bilder från besöket att betitta HÄR
|