TEMA CHASSI
hos Leif Norberg



Utanför Leif Norbergs verkstad möter oss en March formel 2 från 1973. Den slår an tonen för aftonen. Bilen ägdes en gång av David Purley, mannen som gått till historien som den som överlevt en krasch med högst G-krafter som motståndare. På träning inför Englands GP 1977 på Silverstone, hängde sig gasen vid Becketts och Purley blev för en stund en hjälplös passagerare i bilen. Kraschen var fruktansvärd. Siffran 179.8 G har nämts. Jag vet inte om det är möjligt, men bilen bromsades upp från drygt 170 km/h till noll på en halv meter. Smällen var så våldsam att benen frakturerades på över trettio ställen. Efter mängder med operationer på ben och bäcken gjorde han en kort comeback 1979.


VÅR

 

Allard Palm Beach från 1952
Lotus Eleven
Karossklädd Eleven på bok

Leif inledde aftonen med att förevisa en Allard från 50-tal, en bil egentligen lite utanför Leifs område då det inte är fråga om en racingbil. Men att börja med ett tungt, omodernt chassi som bra kontrast till de andra mer sofistikerade Lotus-ditona tror jag att Leif tyckte var utmärkt. Konstruktionen på Allarden syntes så grovt tillyxad att den kändes amerikansk. "Allardens konstruktion var en fullständig motsats till Colin Chapmans Lotusars diton i fråga om vikt." Ett stag i en Lotus skulle helst inte bara vara ett stag, för att vara riktigt bra borde det inneha en dubbel funktion i form av bränslerör, tank eller dylikt. Chassi nr 2 var en 1956 Lotus Eleven som Chapman vann "Index of performence" med på Le Mans 1957, till fransmännens stora förtret. Ett speciellt pris beräknat på vikt, effekt och annat. Till året därpå ställde fransmännen till det så pass att den då anmälda Lotusen inte klarade tävlingsbesiktningen. Det är sådana historier man matas med då man möter herr Norberg. Han besitter en enorm erfarenhet och känsla från racinghistorien. Det är namn och händelser, inte hämtade ur böcker, utan sedda eller hörda ur munnar som varit med. Ni vet ni som var med. Chassi nr 3 i kronologisk ordning var ett från 1962 och Lotus 23. En prototyp körd av bl.a. Jim Clark. Ursprungligen försedda med 1100 cc Cosworth-motorer på ca 130 hästar och då bilen bara vägde 360 kilo så gick den lilla skönheten fort. 121 bilar byggdes. På en fråga om hur många som finns kvar idag, svarar Leif: "Antagligen fler."

Lotus 23
Leifs Lotus 30 då det begav sig

Efterföljare till 23:an var 30:an. En storväxt 23:a som är Leifs egen. Modellen var under sin tid inte så framgångsrik som sina föregångare. Trots en 289 kubiktums-motor på 400hk. Bara 21 st byggdes.

Lotus 30
Svepande linjespel
Motorn

På plats även en Martini F3:a. En gång körd av Nettan Lindgren, så antagligen från typ 1980.
Och så F2 - Marchen då

Det var gott om folk på plats, cirka 40, och en del var det för första gången. Välkomna. Vissa komna ända från Motala. Andra på plats i nya bilar, Björn i sprillans Porsche. Fan vad han kan den där. Även Bosse har bytt Stuttgartsnurra. GT3:an är nu ersatt med turboversion med fyrhjulsdrift och anti-spinn och antisladd och grejor. Och med det menar jag inget speciellt. Att det är Bosses bil alltså. Jag nämner det bara. Det är allmän information kopplad till bilen. Även så har vi begåvats med en Opel Speedster. Det var på tiden. En skönhet. Att den tidiga våren lockat ut sportbilar till övervägande del komna från Inglaterra säger en del om karaktär på dessa bilar och deras ägare. True sportmanship. Att de engelska dessutom alla voro från 60- och 70-tal och de fastlandseuropeiska från 2000-tal understryker bara det hela. Något mer yttrar jag inte om saken. Jag tycker i och för sig det räcker så. Snart är det slalom. Vår är det redan. Engelsk.

Lennart Jarmyrs bilder från besöket att betitta HÄR