I junis flor vid Vätterstrand,
en afton som bedårar
se då kommer där en radda utav fortåkardårar
Lyss, de fara genom Kaxholm nu, hör tonerna: sublima!
och det är icke bara porschar här, se, där åker
en Ultima.
Sällan framförd psalmvers
av Victory Rydberg
JUNI MÅNADSMÖTE
FÖRUTSÄTTNINGARNA VAR DE BÄSTA.
Ett juni i sitt allra vackraste. Småland som en bröllopsbukett.
Gamla riksettan som en väg till sjuttiotalet åter. Ändå
filade jag på eftermiddagen på en rubrik som talade
fiasko. "Kris" för ssj eller dylikt. Maj månads
möte var ju synnerligen skral i uppslutning. Nu blev det motsatsen.
Sällan ("aldrig" sa några) har det varit en
större samling bilar för en fikafärd. 21 styck. Och
då talar vi inte vilka 21 som helst. Det var en spännvidd
och spänst i materialet som fick det att sjunga i Gisebobacken.
Bilden nedan visar på det. Claus i sin nyligen färdigställda
Sevenbygge som andades Lotus lång grön väg. Framför
honom riktig härlig Exige S i mörkgrönt och iklädd
R-däck. Och längre fram Bertilsson gånger två:
Jans Viperbygge och så den så välbekanta McLarenvagnen,
råare än någonsin. Till detta förärades
Sällskapet nytillskott i form av Monica med Jaguar E-type,
Alec med Lotus Exige och Sam med Ultima. Förutom att ni alla
skall vara Varmt välkomna, så hade de ju alltså
en härlig trio bilar. Överhuvud har väl bilblandningen
aldrig varit vackert brokigare än denna kväll.
Denna brokighet drog Peter till Gränna
för fika och kaffe uppå berget. Ja det var en vacker
kväll.
Tre män i en båt heter en roman, det här är
två i en 356. Så små de verkar vara - Christer
o Lasse.
Pit stop Gisebo
I centrum för intresset - och så iväg igen, innan
fikat...
Monika kom med grace och elegans till aftonen, ja även bilen
stod för detta. E-types mår vi bra av
Alecs Exige
Green
Från denna vinkel liknar bilen närmast Audis våldsamma
Le Mansvinnare R18
Torbjörns tidiga MGB. 1962
|
|
Bosse tog en kaffegök
|
|
Själv åkte jag Claessonskt
engelskt. Hemvägen gick fort det vill jag påstå.
I de vida svepande kurvorna utmed Vättern fick jag för
mig att MGB:ns smala ekerfälgar vek sig märkbart och jag
inväntade bara deras totala sammanbrott. För jag kände
det tydligt hur de inte alls orkade stå emot sido-G-krafterna.
Jag tänkte hur vi skulle kastas in i vägräcket, funderade
ungefär var min axel skulle möta överdelen av räcket.
Så skedde nu icke.
Så ser en MG-förare ut i 180
Så ser en MG-passagerare ut inväntandes det värsta
|