
Anders Brofalk och Tony Bryntesson med svängande armar informerar
en intresserad skara ssj:are
En afton hos Bryntessons
Det var stor uppslutning på
måndagen. Om det var värmen, bryntessonbesöket eller
den nya samlingsplatsen som lockade ut nära nog rekordantal
(minst 45 människor) är svårt att sia om. Däremot
var alla församlade överens om att detta var den nya mötespunkten.
Gott om plats och inga busslaster av italienska turister som måste
ges företräde till hotellentréer och toalettstolar.
Västra torget andas ett lugn som Hotellplans villervalla inte
är i närheten av. På hotellplan kan märkesklubbar,
glitterleenden och stärkta kragar hålla till. En oljsvart
näve möter inget motstånd på Västra torget.
Ej heller bötfälles
nonchalant efterlämnade lyxsportbilar här vid halv sjutiden.
Den ena efter den andra vagnen
rullade in. Det var inte mer med det. Vi är vana vid allsköns
entusiastbilar. Vi reagerar med den erfarnes svårflörtade
hållning. Vi tittar, nickar måhända lite stilla.
Och så kommer nästa bil. Och nästa. En nick ett
handslag. Men så kommer Anders med mullrande åtta i
rå racingskrud.
|
MG:n rodnade nästan över
all uppmärksamhet den gavs. Jag vet att Ande(r)s gjorde det
i vart fall. Av stolthet. Men sedan blev det ju korv hos Bryntesson.
Kokt korv i bröd. Finns det något ljuvligare... finns
.....?
Vi drog iväg sedan genom
studenbalsprunkande, värmehukande, stadsvisionssargad stad.
När fan skall de få bort de obsoleta gatorna som numera
agerar fula jävla p-platser. Porscheägare bryr ju sig
förövrigt inte om sådana har vi ju lärt oss.
Men det visste vi. Porscheägare gör som märket och
den därmed följande överhögheten tycker.
Jag åker mullrande v8.
Det avundas jag mig själv för. Som en frustande, potensfylld
vilde satt under inkörningsokets stränga förmyndare
dundrar MG:n igenom en och annan rondell. Det känns bra det
här. Biljävel.
|
 |
Jönköping
har kavlat upp högsommarärmarna och går klätt
i shorts. Så känns det. Hur kan det vara möjligt
att det är flera veckor till semestern?
En lång lång rad av skönheter sedan upp längs
31:an och av till höger, genom det gröna, vackra
Riddersborg och junisverige. Amerikanska, tyska, engelska,
italienska, japanska. Motorvarv, en dust oljerök och
ett fång sommarblomster. Bilar som vill mer på
de där krokiga vägarna. Och en sommar som vill allt.
Och kan det.
Cirka trettio bilar
och en galning på Ducati. Förgyllande den tidiga
aftonen för cyklister och nötkreatur.
_________________________________________________________
|
|
Det pratas ibland lite föraktfullt
om ullaredsresor och med vilken besatthet och iver dessa resenärer
far fram med när de fått vittring på något. Jag
säger inget mer.
 |
 |
Ett annat motorrum, en annan v8:a, men
samma märkliga skara människor. |
Tack Tony och teamet för en
trevlig kväll.
|
Vårt mål var alltså
Bryntesson Motorsport åt Torsvik till. Bryntesson Motorsport
med Camaro som specialitet. Camaro cup-camaros. Stora, grova svängjänkare
med racingsetuper åt det beprövade klassiska hållet.
Ingen F1-teknik men mycket racing för pengarna. Ett antal hundra
hästar, kan det varit lite drygt 400 på 1350 kg. 300
000 för en färdig bil och 150 till 300 000 i driftkostnader
för en säsong. Camaro cup frodas enligt Tony. Den är
populär så väl bland förare som publik. Bryntesson
Motorsport håller sig med fyra bilar, en för Anders Brofalk,
en för Magnus Krokström , en för P-G Andersson och
en för gäsföreri. Tony och Anders berättar om
framgångar i såväl nutid som dåtid. Anders
vann cupen ifjol och alla bilarna brukar placera sig högt högt.
Vi kommer in på Tonys tid som dragracingförare, 0-100
km/h på 0,8 - 0,9 sekunder. Om svaj och rattkorrigeringar
som ger suddig fladderblick över lång mantorpsraka. Sådana
siffror kan jag förstå. Även om jag inte kan förstå
dem om ni förstår. Kan man förflyttas så jävla
fort. Och sedan dundra bort över den där knixiga rakan,
enligt Tony, i en fyra-femhundra knyck. Och så bara få
ut en av bromsskärmarna.
Vi får intryck av ett
mycket välfungerande och sympatiskt team. Med Yvonne Ljungskog
som ekonomiansvarig och korvkokerska. Inte minst det senare gör
intryck. Ett bokslut kan vem som helst med lite struktur och envetenhet
registrera på dator. Men en rätt tempererad korv med
för kvällen rätta senapssorter och bröd svänger
inte vem som ihop, Serverade med varm hand.
Det drar sig mot Göteborgs
stadslopp och gästbilen skall förses med förare till
detta evenemang. Teamet skall släppa en pressrelease om en
dag eller två. Vi vet redan. Det blir den holländske
kanonen Duncan Huisman. Nu har vi agerat nyhetsblad också.
Teamet har givetvis en hemsida
besök den.
|
 |
 |
Det var stor blandning på körverktygen.
|
En annan vit skön nykomling. 997 GT3
|
|