Morgan
en klassisk handgjord sportbil
Alla
har vi väl önskedrömmar. En del har uppfyllts, andra väntar
vi på att dom ska uppfyllas. Drömkvinnan, -mannen, -huset,
-resan och så vidare. En Morgan blev drömbilen för mig
när jag för tio år sedan såg den, då vi besökte England
1992. Drömbilen ser naturligtvis inte lika da´n ut för
alla, men för mig var det här den ultimata (yttersta)
sportbilen, som jag plötsligt hade framför mig. Skulle
jag någon gång skaffa mig en andrabil så skulle det bli
en Morgan. Jag tittade nog mer på Morganbilen än på Stonehenge
(Stonhenj).
När
det var dags (1998) tog jag kontakt med redaktören för
morganklubbens
bulletin här i Sverige. Jag ville sätta in en annons,
men jag var då inte säker på vilken modell jag ville ha.
Men det är jag, sa´ redaktören: ”Vilken då”, frågade jag.
”Den du får tag i”. Redaktören skickade några tidningar.
Efter att ha tittat på en del begagnade äldre bilar och
läst om problemen, som uppstår med oblyad bensin bestämde
jag mig för att det får nog bli en fabriksny bil. Bilen
beställdes genom generalagenten Wendels i Malmö. Sedan
for min sambo, Monica och jag till fabriken i Malvern
Link söder om Birmingham för att bestämma hur bilen skulle
utrustas. Vi följde en upplagd fabriksroute, först ensamma
genom fabriken, en upplevelse som ni ska få en glimt av
genom videofilmen, som jag avslutar med. Därefter följde
vi routen ännu en gång tillsammans med en försäljare och
så bestämdes det hur bilen skulle skräddarsys.
Morgan
Motor Company startade 1909 av en entusiastisk man H F
S (Henry Frederic Stanley) Morgan. Han hade tillverkat
en bil till sig själv som väckte intresse, en kedjedriven,
trehjulig, plåtig och kantig sak driven av en motorcykelmotor.
Hans far, en kyrkoherde i trakten, som hade gjort goda
aktieaffärer, bidrog med startkapital och stod i många
år som ekonomisk garant. Andra generationen heter Peter
Morgan och idag heter den tredje, Charles Morgan.
Företaget
tillverkar, maskindetaljer, chassi, kaross, utför lackering
och slutmontering. En del maskiner är faktiskt idag över
70 år gamla. Bilen görs för hand! Eftersom motorer inte
ingår i tillverkningen har motorvalet växlat mycket -
ibland efter svåra förhandlingar med motortillverkande
bilföretag. Bland annat fick bilarna fiatmotorer under
en period. Dom bilarna anses idag inte vara riktigt rasrena.
Det ska ju vara engelskt! Bilarna tillverkas och byggs
enbart mot order och ”skräddarsys” efter kundernas önskemål.
1990 tillverkades 400 bilar/år, 1992 tillverkades 500,
idag tillverkas 600 och man siktar på 700 bilar/år. Det
ta´r idag ungefär 17 da´r att tillverka en bil. Väntetiden
har minskats från 8 år till 2 år, som mest har väntetiden
faktiskt varit 11 år! Om ex.vis ett kontrakt sägs upp,
kan väntetiden bli kortare. Enligt uppgift från Vägverket
finns det i Sverige i dag mellan 450 – 500 Morganbilar
inregistrerade, således inte en årsproduktion. Per år
nyregistreras i Sverige kanske 1 à 2 två bilar. År 1952
fanns det 14 stycken i Sverige. Av dessa rullar fortfarande
tio stycken.
Morganbilar
samlade på Republic Airport utanför New York. Antalet
anställda är 150, alla är yrkestekniker. Innan någon får
arbeta självständigt gäller två års intern utbildning.
Ingen har genom åren någonsin blivit friställd. Företaget
har heller aldrig råkat ut för någon strejk. Jo, en gång.
Arbetarna tvingades av facket, som retat sig på att dom
aldrig hängde med då det var strejk, på dom andra bilföretagen.
Men efter två da´r fick det vara bra med strejkandet för
deras del..
|

Företaget,
som under alla år gått med vinst, världens genom tiderna
mest välskötta bilföretag, är ett rent familjeföretag
och har genom åren fått flera anbud. Om ägarna, alla aktier
finns i familjekretsen, nappat på något av anbuden hade
förmodligen företaget inte funnits idag. Deras hemsida
på internet – gomog.com - har varje dag omkring 7.000
besökare. Morgan har genom åren massor av tävlingsframgångar.
Den största inträffade 1962 då en trimmad Plus fyra vann
tvålitersklassen i Le Mans 24-timmarslopp. Dock, redan
1938 kom en dam på 2:a plats i klassen och på 13:e totalt
i en lånad racingpreparerad Morgan 4/4. Den modellen tillverkas
än idag och är, enligt Guinnes rekordbok, världens genom
tiderna längst producerade bil.

Chris Lawrence vann 2-liters klassen på Le Mans 1962.
Läs mer på www.morgan-motor.co.uk/issue18.pdf
En så
kallad ”troubleshooter” inkallades för att öka produktiviteten.
Han tog sig för pannan och uttryckte sig om företaget
som så: ”A company frozen in time”. Företagets policy
att inte följa någon modetrend utan tillverka: ”A neoclassical
(nyklassisk) sportscar”, accepterade han i alla fall.
”Ni måste väl göra någonting rätt eftersom ni i alla år
sedan 1909 gått med vinst”. Austin 7 var under många år
största konkurrenten på grund av förändrade skattesatssystem.
Sedan dök det naturligtvis upp många andra bilmärken,
som MG och Triumph ex.vis. Bakifrån och fram till instrumentbrädan
är bilens inre ramverk tillverkat i tryckimpregnerad ask,
som står på ett stålchassi. Karossen skapas när ramverket
sedan kläs med stål- alternativt aluminiumplåt. Ask är
ett mycket starkt träslag, som tidigare t. ex. användes
i skidor. Tre anledningar: 1/ hålla vikten nere, 2/ få
bilen att hålla längre och 3/ skydda dom som sitter i
bilen.
Källa: MORGAN First
Exempel
på alternativa val: § Färg (vanlig lack eller metallic),
motorstyrka, radio (som vid vanliga nybilsköp idag) §
Behandling av chassiet: Obehandlat, eller rostskyddat
med färg alternativt förzinkning § Karosss: Stålplåt alternativt
aluminiumplåt § Störtbåge: Med eller utan § Fälgar: Lackerade,
förzinkade eller kromade med ekrar eller vanliga i lättmetall
§ Centrumskruv: Med eller utan vingar § Instrumentbräda:
Läder alternativt val av träslag, handsfackslucka, instrumentering
§ Innerklädsel: Alltid läder, val av utseende och färg
§ Säten: Tre alternativa typer med alternativ läderklädsel
och färg § Ratt: Typ, diameter och placering (vänster
eller höger) § Gaspedal: Rulle eller platta § Cabriolet
och tonneu: Olika kvalitet och färg § Fotsteg: Antal gummilister
§ Dörrhandtag: Med eller utan utvändiga dörrvred § Gångjärnsutförande:
Lackerade eller kromade Varför är Morgan för mig den ultimata
(yttersta) sportvagnen? 1. En sportbil ska för mig vara
en enkelt konstruerad, spartansk, öppen bil 2. Morgan
har den starka identitet (stuk) som jag tycker en sportbil
ska ha 3. Den har klassiska linjer och goda köregenskaper
4. Den har riktiga stänkskärmar med fotsteg och lång motorhuv
5. Den följer utseendemässigt inga modetrender men väl
tekniken 6. Den ger en härlig kontaktkänsla mot vägen,
har fartkänsla och är lydigt direktstyrd 7. Den har fartresurser,
(hastighetsmätaren går till 300 km/tim!!!?) 8. Det är
en entusiastbil med klassiska linjer
|