Att
det är en någorlunda rundhylt stund sedan Monte Carlo
stod värd för F1-cirkusen gives här ingen större
betydelse. Vi finnes inte här p.g.a av någon nyhetshets.
Syftet är ett annat. Om någon till exempel har planer
på att besöka Monacos GP någon gång i
framtiden gives här en liten inblick av hur det kan vara.
Ja inblicken gives i vilket fall. Återberättad av
en herr Rikard och fotad av övriga deltagare:
Grand Prix de Monaco
Monte Carlo
29-30-31 Mai - 1 Juin 2003

Resan mot Monaco gick från Jönköping med fyra
deltagare från olika delar av landet (två habobor, en östgöte
från Jönköping och en smålänning från Göteborg). Alla var nöjda
med att vara på väg och resan gick bra tills vi kom i höjd med
Råslätt, då bestämde sig chauffören som var från Habo (som även
var hyrbilsansvarig) för att öppna sin nyinköpta läskedryck
och resan höll på att sluta ganska omgående. Drycken hade bestämt
sig för att tömma sig snabbt och gjorde så, vilket medförde
att den hyrda bilen fick en något kladdig inredning och bilen
svajade våldsamt mellan de olika körfälten.
Efter den något ångestframkallande inledningen
avlöpte resan smärtfritt när kvällen och mellersta Tyskland
närmade sig. Föraren var nu från Göteborg och läget var under
kontroll. Lugnet varade tills han bestämde sig för köra om en
långtradare. Att köra om lastbilar är vanligtvis inget större
problem men har de ena hjulraden över mittlinjen där omkörningsfilen
är två meter bred på grund av vägarbete kan det kännas som lite
trångt, i alla fall för passagerarna. Detta gick som föraren
fortfarande håller fast vid galant, att två tredjedelar av passagerarna
uttryckte sitt högljudda missnöje över att mittbarriären förlorade
några reflexer kan vi bortse från.
 

Klockan 07.00 fredag morgon - Monaco, vi hade
överlevt. Vi började morgonen med att försöka orientera oss
och sedan inta en frukost på gående fot utmed banan. Vi lyckades
hitta stället där Formel 3000 bilarna var parkerade. Vi pratade
lite med Björn Wirdheim eller rättare sagt Jönköpingsbon uppmanade
honom nästan hotfullt: - Se nu till att vinn i dag. (Björn såg
lite skrämd ut när han hörde sitt modersmål talas men han nickade
i alla fall till svar). Hyrbilsmannen från Habo uttryckte de
mer vänliga orden: - Vi skall heja på dig Björn! Detta bemöttes
med talande tystnad.

Kvalet för Björn och hans konkurrenter startade
klockan 10.00. Vår svenske favorit höll sig på topp fem under
början på kvalet och de flesta förarna verkade ta det ganska
lugnt till en början. Platserna vi satt på var ganska bra men
saknade teveskärm, detta gjorde att vi mot slutet av kvalet
begav oss till hamnbassängen. Björn gjorde ett par mycket bra
varv på slutet och tog pole precis innan kvalet rödflaggades.
Kvalet till Porsche Michelin Supercup bevittnade
vi med svalt intresse och när det var slut tog vi oss mot banan
och depån. Depån visade sig vara avstängd för en del men inte
för oss! I utgången av depån hade de bara placerat ut en ensam
vakt och ett litet rött avstängningsband, han såg inte särskilt
hotfull ut så vi bestämde oss för att göra ett depåbesök. Till
vänster om vakten fanns garaget med läkarbilarna och det var
inte avstängt. Genom detta garaget kom man sedan ut till depån
och där var den inte avstängd. Vi kände oss välkomna och klev
på. Där gick vi sedan och strosade en stund i depån, alldeles
ensamma, storögda. När vi närmade oss ingången av depån märkte
vi att vi var förföljda. Det var vakten som närmade sig med
raska steg, han såg nu lite hotfullare ut. Vid ingången till
depån stod det inte bara en vakt utan tio! Problem? När vakten
kom ifatt oss sa han bara helt vänligt: Sortie! Min franska
är begränsad men jag tolkar det som att det var dags att gå.
Vakterna vid ingången ingrep inte heller särskilt brutalt utan
frågade oss bara om passerkort, vad vi nu skulle med det till
när vi var på väg ut.
 
Till höger Ferraris chefsmek som inte uppskattade
den FIA- och Ferraridekorerade Volvon
Fredagens raceövningar var över. Rättare sagt:
Vi trodde raceövningarna var över, nu var det vår tur! Vi hade
bestämt oss, vi skulle åka på helig mark. Banan öppnades för
utvalda fordon, om vi blev utvalda eller valde oss själva kan
vi lämna därhän. Vi kom in, och vi körde inte bara ett varv.
Tyvärr måste jag medge att jönköpingschauffören inte fick tillfälle
att få något flyt i körningen eftersom vi vid varje påbörjande
av nytt varv blev hindrade av polis. Sista varvet fick vi till
när vi pressade oss förbi en polis som vänt ryggen till. Efter
tre varv tog det slut, en polis stoppade oss och visade tydligt
att han hade noterat oss, tre gånger. Vi var nöjda, det är inte
förunnat alla från Småland att få bränna gummi på kerbsen i
Loewekurvan under en tävlingshelg.
  
Dag 3, lördag 31:a maj, kvaldag Formel 1. Strax
efter klockan nio rullade de första bilarna ut ur den korta
depån för lördagens första träning. Första träningen slutade
09.45. Klockan 10.15 var det dags för den andra. Båda passen
avlöpte väl förutom för Jenson Button i BAR som fick problem
i utgången ur tunneln och kraschade i chikanen till följd att
hans tävlingshelg var över.
13.30 var det dags för uppvärmning för de stora
grabbarna, nu närmade det sig allvaret. Inget av spänning hände
dock under uppvärmningen. Alla var ute och rände ett par varv
utan incidenter.
14.00, 2e Séance d´Essais Chronométrés qualificatifs
F1. Eller på ren svenska, kvalifikation. Ni följde det säkert
på teve hemmavid så vi går inte in på detaljer. Ralph tog pole
tätt följd av Kimi och Montoya knep tredjeplatsen. Trulli fyra
och till de flestas glädje tog Schumacher den äldre sig först
in på en femteplats.
Formel 3000 race. Allt började så bra och början
av racet gick mycket bra. En bit in i loppet ledde Björn nästan
med 20 sekunder och vi svenskar på läktaren började både låta
och se väldigt självsäkra ut. När vi började känna oss trygga
skedde en olycka och säkerhetsbilen kom ut. Lite oro spreds
i lägret men vi lugnade oss snart när svensken på nytt fick
ett försprång som han höll nästan ända in i mål. Besvikelse
var bara förnamnet.
 
1:a juni, raceday. Grindarna öppnade klockan 06.00
och det gällde att vara på plats så att ingen hann stjäla vår
stolar som vi lämnat kvar på väl valda platser kvällen innan.
Stolarna var kvar, lättnad i gruppen. Platserna var perfekta!
Enda lilla molnet på vår himmel var en buske som förtretade
två av oss. Vi nöjde oss till en början och nu var det vila
som gällde. Första tävlingen var klockan 10.00, då det var Formel
Renault som skulle göra upp. Vid lång vila och leda kan människor
drabbas av rastlöshet. Det drabbade oss. I det här fallet tog
sig rastlösheten uttrycket av trädgårdsmästeri. Busken behövde
ansas, vi behövde plats! Det började helt lugnt med att småkvistar
avlägsnades för att ge oss mer benutrymme. Efter ett tag blev
vi modigare, vill ville ha mer. Vid åttatiden började det faktiskt
likna något, vi såg betydligt mer när vi satt ner och benen
hade hur mycket plats som helst.
10.00 Formel Renault
Klockan var tio och ståplatsläktaren "Sectuer Rocher" började
bli fullsatt. Tävlingen började men spänningen var måttlig,
det svenska teamet hade inte kvalat så bra och bara en svensk,
Edward Sandström deltog.
11.00
Porscheracet startar. En stor krasch redan i backen upp mot
Casinot. Mot slutet av racet är flera bilar inblandade i en
krasch i sista kurvan där vi sitter. Mannen som var chef för
funktionärerna på plats tog det till en början mycket lugnt
och menade på att läckande kylarvätska inte är någon fara. Han
hindrade således sin kollega som ville lägga på absorberingsmedel
på vätan. Till nästa år tror jag inte mannen har kvar sitt jobb
eftersom ett hejdlöst kraschande inleddes i kurvan.
12.00
Mycket vill ha mer! Rastlösheten tog vid igen. Busken var på
nytt i fara. I stor fara visade det sig eftersom vår granne
till höger, en fransk gentleman i sextioårsåldern, visade sig
vara en rutinerad herre och drog fram en sekatör som vi gladeligen
lånade. Efter en halvtimma fanns inte busken mer.
13.30
Vi såg perfekt, strax nedanför oss gick alla förare förbi på
väg till depån. Gamla världsmästare som Jackie Stewart och Mika
Häkkinen gick förbi. Rocksångare, fotbollsproffs och andra mer
eller mindre "viktiga" personer passerade på väg till VIP läktaren.
Det var race i luften.
14.00
Starten går, alla kommer förbi första kurvan men Räikkönen tappar
en placering till Montoya. Trulli gör en mycket bra start, håller
Schumacher bakom sig och försöker ta sig om finländaren utan
att lyckas. Första varvet går bra för alla utom gamle Frentzen
som kraschar vid hamnbassängen. Bilarna börjar gå i depå, alla
utom de röde. Jönköpingsbon får upp hoppet om en vinnande strategi.
Som tur är för oss andra går de i depå tio varv senare, deras
taktik var felaktig denna dag. Ralph tappar sin ledning i samband
med depåbesöken och Montoya tar över. Han håller sin ledning
med Räikkönen jagandes. På slutet tar Ferrari och Schumacher
in på ledarduon, att vi dessutom känner ett fåtal regndroppar
gör oss inte lugnare. Men han når inte fram. Montoya vinner,
Räikkönen på andra och Michael Schumacher på tredje plats.
Mycket nöjda återställer vi vätskebalansen, samlar
ihop oss och njuter av livet. Det är över, en mycket lyckad
helg är tillända.
Deltagare
Per (Habo), Jörgen (Habo), Rikard (Göteborg), Adriano (Jönköping)
  
Rikard A Göteborg 2003-06-12
Vi vill tacka följande:
PeGe minibuss för utmärkt hyrbil
Nicke som inte la på mer än 90% på biljettpriset
Franska bagare
Monegaskiska polisväsendet
Monte Carlos parkförvaltning, eller om de ska tacka oss
Michael Schumachers chefsmekaniker som blev heligt förbannad
på oss på grund av lite Ferrariklistermärken och för att vi
tjoade på honom.
Mika Salo med fru.
Franska öltraditioner
De franska vägtullarna som hindrade oss att lägga pengar på
onödiga nöjen
|