Det
har varit kallt länge nu, redan
på morgonen den 27 november i Jönköping var det
åtta grader kallt. Det var inte varmare i Eksjö. Denna
dag för cirka månaden sedan är vi på väg
dit. Det känns kallare, men vi vet inte exakt eftersom Ande(r)s
inte har någon tempmätare i bilen sin. Hmpf! I morgonsängen
har jag läst om Audis eldrivna R8:a och jag njuter över
form, fart och och miljövänligheten. Framtiden ser vacker
ut i tysk design. Jävlar i den kamrater. Men vi är idag
på väg i diametralt motsatt riktning, mot engelskt
femtiotal, ekerfälgar och stor bensintörst. Mot Austin
big fucking Healeys och Mats big fucking Svanberg. Ändå
förenas kontrasterna i något så mångomslutande
som bilpassion och allt vad det innebär. Var tid har sina
fälgar, sin design och sin drivkraft.
Innan vi
riktigt lämnar Jkpg gör vi en liten svängom till
AA:s garage och hjälper Loftis att lyfta karossen av det
lilla chassit på racingelanen hans. Den är så
näpen i gräddvitt.
I egendesignat
hus bor Mats och Kerstin i Eksjös utkanter mot Skurugata
till. Har ni varit i Skurugata? "Skurugata är en omkring
800 meter lång klyfta i berget som är mellan 7 och 24 meter bred"
säger Wikipedia och det stämmer nog. Har ni inte varit
där så åk förslags vis dit en dag av trettio
graders hetta så kan du hämta andan där på
botten av klyftan i tiogradersluften som där härskar.
Så är det. Men ni har antagligen redan varit där
- smålänningar.
Denna dag,
den 27 nov, behövs det jävlar i den ingen svalka.
Vi kliver på hos Mats och Kerstin. Ja Mats får vi
hämta från garaget invid huset. Därefter stiger
vi in. Det är ett vackert hus. Mycket fönster. Ut mot
den intilliggande is- och snötackta sjön hänger
fågelmatsanrättningar i vackert stålarrangemang.
Hackspett, talgoxar, titor och blåmesar. Vi bjuds på
kaffe och bullar. Vi pratar bilar i allmänhet och Austin
Healey i synnerhet.
Vi är
här för att titta på Mats version av racehealey.
Sid:en har Mats sålt sin halva av så att den nu är
Anders Lotsengårds hel och hållen nu. Därför
får Mats skapa sig något eget. Tanken är den
racinghistoriska klass F, där SID:en håller till, dit
Jocke Glaés flyttar med sin Healey, dit vår vän
från Skövde P G Johansson ämnar sig och där
Lofthammar och Elanen skall hålla sig. Ett intressant smålengelskt
getingbo. Vi lämnar Kerstin med disken och tar svängen
om Eksjöverken, Mats vill visa oss vad de sysslar med där.
Tåg har jag fått för mig. Tåg? säger
Mats och ser frågande på mig.
-Ja, vagnar och så?
-Nänä.
-Räls och syllar?
Nu tittar han bara och går vidare in i fabriken.
På
Eksjöverken tillverkar man bl.a. sedan ett halvår tillbaka
stora lastbilssläp på dryga 30 ton. Från noll
stycken till 2,5 i veckan på 6 månader. Det är
gigantiska skapelser och jag och Ande(r)s häpnar lite och
förstår inte riktigt hur man kommer igång med
något sådant - och hur man för det i hamn. Så
vi frågar: Hur kommer man igång med något
sådant, och hur för man det i hamn? Ungefär
så frågar vi. Det visar sig att det är Mats som
har ritat och designat släpen själv. Jag vet inte om
det faktum att jag bär en väldigt försumbar praktikalitet,
förstärker upplevelsen, men för mig känns
det omöjligt att lyckas med något sådant.
Vi fortsätter.
-Inget tågrelaterat över huvud taget? frågar
jag och Mats går vidare.
(Ande(r)s
som ju är barndomskamrat med Mats, erkänner senare att
det är han som planterat tanken om tåg hos mig. Men
inte än, först då vi är på väg
hem. Men bara att han gör det är anmärkningsvärt,
det vet jag tre kvinnor som umgåtts med honom ofta vid köksbordet
som håller med om.)
Vi lämnar
Eksjöverken och beger oss till the Garage. The Garage är
det ställe där Mats tidigare byggde sina stegar. Nu
finns här mest bilar. Fina bilar. Älskade bilar. Här
finns till exempel den röda Healey Mats skall bygga för
banorna. I nuläget är den pyjamasklädd och vilande.
Men innan vi närmar oss den röde tittar vi runt på
andra Healeyobjekt.
Något
av de där objekten är av den art att jag knappt skulle
vilja tala om objekt ens, och vad det nu skall bli av det säger
kanske Mats men jag orkar inte ens reflektera eller tänka
tanken på att någon skulle kunna skapa en bil av högen
som ligger där. Jag passar på att fråga lite
om skillnaderna emellan till exempel en Austin Healey 100/6 och
en 3000. "Listen längs huven". Han berättar
annat också, om Donald Healey och märkets pre-liv,
födelse och död.
Eftersom
vi bara är tre och ingen annan kan ta del av våra kommentarer
vågar jag framföra min tanke om märket Austin
Healeys svaghet - att levnaden blev så kort och modellerna
så få.
 |
sargat,
åldrat och vackert
|
den
röda
Jag
trodde, det skall framhållas, att den röde var i ett
stadium av pågående modifiering med kränghämmare
och kamaxlar liggande om varandra på det vackra golvet.
Det gör det inte och inte tycks Mats på något
vis stressad över detta. Dels är mycket av bilen redan
preppad som den skall. En störtbåge skall på
plats, motorn skall plockas ner och sättas ihop. Sedan är
det inte så mycket mer. Chassit är i stort redan satt.
Ja 6 tums Minilitefälgar och en lackering likt SID:ens med
vit front till det röda. Hardtopen sitter för tillfället
på bilen bredvid. Hulten. Dessutom är Mats inte så
förtvivlat oroad om bilen är raceklar till sommaren
eller inte. Är den det inte så är den inte. Kanske
skall bilens aluminiumskärmar bytas ut. Det visar sig.
Återvänder
vi för en stund till Mats egna märke Hult Healey så
är det ju som så att det är just den röde
som är moder till alla Hult Healeys look. På denna
röde göts de formar som skapade Hulten. Mor och son
står alltså bredvid varandra här.
 |
Svartlackerat
är racigt. Dock är dessa bara 4,5 tum breda och
skall bytas ut mot Minilites
|
 |
Aluminiumkylare
som inte är okey enligt racereglementet
|
|
 |
Webrar
hör klass F till
|
|
 |
Här
finns mycket vackert
|
 |
Mor
och son
|
Sedan
lämnar vi de vackra vagnarna och Mats för att återkomma
kanske vid monteringen av den där störtbågen eller
något. Måhända då med vintergäck och
krokus utanför knutarna. Man vet aldrig med Mats, vintern
eller livet. Vi stänger garageportarna. Alla bilar borde
få tillbringa vintern så här: I gott sällskap
och på lackerade trätiljor.
|