Så var RHK-serien igång igen efter semesteruppehållet
med högsommarväder hela helgen. Ca 160 deltagare till denna
fina bana med en raksträcka som ger de motorstarka bilarna möjligheterna
att spänna musklerna. Healey Racing Team var något decimerat eftersom
Nisses YOP 999 blev påkörd på Silverstone och är hos plåtdoktorn,
även Lotsen fick kasta in handsken i sista minuterna med liknande
problem som undertecknad och är hos motordoktorn. Lotsengård (med
överenergi ) var bisittare i för våra race i speakertornet, nja
bisittare han tog över hela kommentatorns roll.
Till våra heat var det 14 anmälda och endast
en V8, Kaj Dahlbacka i sin grova Chevrolet Corvette som var träningssnabbast.
Racen blev en uppgörelse om pallplatserna mellan Corvetten, Elaner
och Claes i Healey. Kaj i Corvetten var inget att göra åt, han
vann båda heaten. Claes styrde in som trea i första och tvåa i
andra. Starkt av Claes som använder all sin tidigare rallyerfarenhet
och imponerar på alla, dessutom bra PR för Austin Healey och teamet.
Jocke sexa resp sjua, jag sjua och åtta efter en bedrövelse med
svartflagg och drive through i andra heatet där jag verkligen
fått fart på grejorna och klättrat till femteplatsen.
Björn Otterberg i formel
ford fick problem i heat 1 och bröt men revanscherade sig
duktigt och blev femma dag och heat nummer 2.
Kaj Dahlbacka i sin 6,5 liters monster-Corvette
Claes
Störst går först - Emil Larsson vinkar förbi Claes
Tommy Benscik - förövrigt född och uppväxt
i Örkelljunga. Bara en sån sak.
Jocke
PG
PG har passerat Per Roxlin i en välpreparerad MG Midget Coupé
Här tar Roxlin i lite extra
Dan Johansson - March 782
Reflektion:
Det är en förtjusning att vi får njuta av ett
gäng enastående formel 2:or i de historiska serierna.
Premiär denna gång för ännu en March i familjen
Johanssons ägo. Sonen Dan rattade denna fantastiska 782:a
till seger i båda heaten sedan pappa Torgny fått växellådsproblem
i sin 812. March nummersatte sina bilar så att de första
två siffrorna anger årtal och den tredje klass. Bilen
ovan alltså en formel 2 från det magiska året
1978. Bättre kan det nästan inte bli.
Stefan Hellström - March 76B
Stefans bil är alltså
från 1976 men här dyker ett B upp, vilket står
för formula B, en klass för Nordamerika som gled över
i formula Atlantic. Formel 2-bilar men med något beskedligare
motorer, för att hålla kostnaderna nere.
Om man är intresserad
av Marchs 70-tal finns en fin pdf-artikel HÄR
Många bilmärken i den spektakulära 1000 cupen
Andris Nolendorfs vackra 911T
Anders Berger
Christian Nordal
Magnus Paulsson i sin vackra Ford Capri.
Reflektion:
Jag minns de svenska SM-serierna från 70-talet när
Bosse "Emma", Rune Tobiasson, Jan Lundgårdh, Bengt
Ekberg, Calle Piper, Bosse Brasta och allt vad de hette kämpade
om guldet. I en viss särklass stod BMW 3.0 CSL, Porsche och
Capri. Escorterna var snabba men alltid en bit bakom. Nuförtiden
tycks det vara tvärtom - var har det sin förklaring?
Någon menade att det berodde på att utvecklingen av
escorterna fortsatt oförtrutligt medan de andra inte förädlats
på samma sätt. Jag tänker främst på
styrkeförhållandena mellan Capri, Porsche visavi escorterna.
Kan det vara så?
Viktor Israelsson före Ronnie Hermansson
Och ibland sätter de sig till
bords...
|