Vi
börjar i köket. Det är där jag
först möter Bo. En onsdag. Som om det
nu skulle spela nån roll. Det gör det
nog. Det här är inte hans rätta element.
Något skramlar till och Marie ger sin man
en irriterad blick och en kommentar jag i nuläget
har glömt. Ni får själv föreställa
er den. Det kan ni säkert. Bosse tycks känna
sin malplacering. Han hör inte hemma här.
Han hör hemma i garaget eller i bilen. I köket
är han i vägen. I köket ställer
han till.
Sist
vi besökte det johanssonska garaget var för
tre år sedan. Då var det 2005, nu är
det 2008. Då befann sig förtisjuans glasfiberskal
i Huskvarna för bearbetning. Det har kommit
tillbaka nu. Eller det kom tillbaks i höstas
och såg då ut ungefär så
här. Ni
ser kanske bulan på taket över den, givetvis,
högerstyrda bilen. En eftergift åt Bosses
tre meter.
|

Med den bilden är vi alltså i september
2007. Men först ger vi oss ett stycke tillbaka
i tiden. En fyrtio år ungefär. Bosse
har varit i kontakt med tidigare ägare. Den
förste var snabb rallycrossförare.
|
 |
"Lotus
news"
från 1969
Från
tidningsuppslaget till vänster, Bosses
47:a som framgångsrik rallycrossbil
i England då det begav sig.
________________
|
 |
|
Men
idag, den där onsdagen, den 16 april, ser det alltså
ut som nedan i Bosses garage. Karossen är lackerad,
monteringen har påbörjats. Bosse försöker i största
möjliga mån använda bilens originaldelar för
att få en vacker patina på bilen. De delar
som inte går att renovera, byts ut och måste
då nytillverkas. Hjälp kommer från nästintill
alla världens Lotus 47 GT-ägare, 18 stycken enligt
Bosse. Lotus 47 GT byggdes som vi tidigare berättat
bl.a för Le Mans 1968 och worksbilarna var utrustade
med två bränsletankar på sammanlagt 90 liter, för
att kunna göra så långa pass som
möjligt. Så var också fallet när Bosse
köpte den, men tankarna var i plåt och Bosse har
låtit nytillverka ersättare i aluminium efter
works-bilarnas specifikation. Detsamma vad gäller
bromsarna med 3-kolvsoken fram och bak, dessa var
i gjutjärn när Bosse övertog bilen, dessa har nu
bytts mot de aluminium-diton som bilen var utrustad
med original. Likadana satt även monterade
på andra racersportvagnar och är därför
lättare att få tag på. Likväl
har de dellortoförgasare som satt på vid köpet
fått lämna plats för den insprutning works-bilarna
hade.
|
 |
 |
Lotus
1600 cc twin-cam-motor hårdtrimmades av BRM och
försågs bl.a med Teclamit-Jackson-insprutning. Den
skall nulunda ge omkring 180-185 hk. Denna lilla
potenta maskinen har sedan chassit gjorts iordning
och lackerats, monterats in på sin arbetsplats 12
gånger. Lika många har den monterats ur. Detta
inte för att träna snabba motorbyten inför tävlingssäsongen
utan för att den passat illa. Bosse tycker ett och
annat om gammalt engelskt, handbyggt då det gäller
passformen. Det låter vi honom göra.
180
-185 hk i 552 kilo bil. Det är mycket, eller
lite, beroende på hur man ser det. Det blir
låt mig se.... mmh.... ett genom 5, två
i minne...
Ja, det blir mycket, eller lite.
Bilen
skall så småningom FIA-klassas och besiktas hos
herr Widenborg i Skåne, med förhoppningen
att bilen skall vara redo för race i ”Silverstones
Classic” den 25 juli i år. MEN, innan dess skall
vi förhoppningsvis få ta del av den på Knutstorp
under årets SSM den 4-6 juli.
Men
till färdig är det ännu en liten
bit. Och vi återkommer.
|
 |
Vänster: Hjulupphängningsattiraljerna
är förnicklat sköna.
Nedan:
Nya 3-kolvs-ok, används även på andra
racersportvagnar.
 |
Höger: Fönsterramen
är så tunn och bräcklig att det
borde vara förbjudet att köra 47:a eller
Europa utan störtbur.
Nedan: Det är här den skall vila
1600-kubikaren. Skall det bli 13 gången gillt?

|
 |
Men
låt oss åter ta ett steg tillbaks i historien.
Låt oss knacka på och bjuda in oss själva
hemma hos Paul Kerridge hösten 1970. Väl
inne kan han inte hindra oss från att titta
på hans urklipp om bilen. Den engelska artigheten
och hans egen önskan att visa upp sin gamla raritet,
styr. "Please be sited. Tea of course. A scone?"
Och så blir vi serverade fotoalbumet i väntan
på den delikata engelska undfägnaden. |
________________________________________________________________________________________________________________
|
Så
här säger nätet och http://www.classicscars.com/chassis/ChassisLotus.htm
om bilen:
Lotus 47 GT
- 76 The Paul Kerridge Lotus 47 is one of the more recognisable
47s from the late 60’s, and is certainly the most recognisable
47F. The car was delivered to Paul in April 1968 in kit
form, complete with Ford GT engine and Renault Gearbox.
It was delivered on a Friday, built on the Saturday and
raced for the first time on the Sunday, still wearing
its grey primer. Paul raced the car very successfully
in Autocross, but found the Renault gearbox unreliable
so fitted a Hewland MK9 (type). Paul also quickly replaced
the ford cross flow with a 1650cc Lotus twin cams unit.
Autosport from 1969 and 1970 is strewn with images of
Paul in action as he was nearly always a front runner.
Bilder
ifrån Tidningen Autosport 1968,69,70.
DEL
1
|