Detta var årets tredje resa på kort tid. Benämningen SSJ Travel Group är inte helt tagen ur luften. Fyra hållplatser på vägen upp var bestämda. En femte lämnades öppen för spontant beslut. Den första hållplatsen, parkeringen på A6 vid Arken Zoo skapade viss förvirring. Just resdagen hade butiken flyttat till motsatta sidan av McDonalds. En som snappat detta och sålunda befann sig på fel plats, men ändå rätt var Lasse P. Ett telefonsamtal krävdes för att lösa mysteriet. Vidare upphämtningar i Månseryd och Rödån, där Christer M hade anlagt en speciell SSJ-hållplats.

Efter detta stopp var bussen fylld. Chaufför, lokal lots, professionell kartläsare och sex baksäteschaufförer. Resan gick på trafikglesa vägar över Hjo och Tibro till fiket i Töreboda (spontana stoppet), där kaffe, bullar och kakor intogs. Där fanns t o m sådana bollar, vars namn man numera måste smyga med. Inte i Töreboda dock.
Nästa anhalt var en planerad lunch på hemlig ort. Till hjälp att planera in och proväta hade Kurt anlitat en Porsche-man från Karlstad, Jan-Arne Å. Denne Janne hade stor del i tillkomsten och planeringen av resan, vilken påbörjades i baren på Kiel-färjan. Överraskningen var väl inte total, när det visade sig vara en golfrestaurant, som var målet för lunchmålet. Torskryggen serverad i väldigt djup tallrik satt fint.
 |
 |
Jan-Arne Å vid sin vackra Porsche 993:a |
The Mob |

Lasse Jönsson tog emot i egen hög person och hälsade Sportvagnsklubben….förlåt Sportvagnssällskapet i Jönköping välkommet(salig Egert i åminne).
Efter en kort presentation av sig själv och företagets historia påbörjades rundvandringen, planerad att ta 2 timmar, bland klenoderna.
Första anhalt var den Porsche 904 GTS, som pryder företagets hemsida.
Bilen, vars motorisering är den 4-cylindriga Carrera-motorn med fyra väldigt komplicerat drivna överliggande kamaxlar, har tävlats med flitigt. Bla har ’Persbergaren’ kört den. Lasse själv har tävlat både på asfalt och grus med den. De som var med till Oldtimer GP på Ringen, det år dimman tvingade arrangören att inställa historiska racet på Nordslingan, minns säkert bilen. Nu börjar det luta åt att det är sluttävlat med den. Värdet ligger i trakterna 20-30 miljoner. Vacker bil, som lånade sina linjer år Ferrari Dino 246 sägs det.

Kurt och Janne leker racerförare |
 |
 |
Lasse visar maskinrummet för
andäktigt lyssnande besökare (jo Christer också). Gott om plats för en platt sexa, som stod färdig i nästa lokal. |
Kopia av bil körd av Björn Waldegård i KAK-rallyt 1968
|

Porsche 911 RSR. En riktig värsting tillika raritet. Kolla skärmbreddningen bak.
Det lyftes på huvar, pekades och förklarades. Varenda bils historik och egenskaper förklarades för den informationshungriga besökarskaran. Allt på ett sakligt och opretensiöst sätt. Nedan t ex en original Carrerra RS 1973.


Porsche 911 RSR 1973. Äkta vara. Vem skulle inte vilja äga en sådan?

Porsche 356 Speedster till höger och 356 B Roadster bakom ryggen.

Tvärtom. Notera den läckra Corvette C1’an i bakgrunden. Chevrolet C1, 1956. Matching numbers. En av 111 tillverkade med den större motorn med dubbla förgasare, vassare kam och mekaniska lyftare. Effekten är 240 hk i stället för 210. Motorn är en V8
på 265 cui.

Porsche 959 replica byggd på originaldelar förutom motorn. Salubil. Fascila €190.000. Lasse äger även en original 959 inköpt ny och hämtad på fabriken. Släpade dessutom hem två svenskköpta med Porsche 928S som dragbil. Intressant historia hur ekipaget behandlades av die Autobahn-Polizei.

Lasses egen 959:a. Kommer efter 30 års malande att passera den svenska
byråkratin och kunna gaturegistreras

Ovan: Vincent poserar som potentiell kund och framtida ägare.
Nedan: Porsche 356 Carrera GT med fyrkamsmotorn



Katter bland hermelinerna. Mercedes 300 SL Gullwing och Roadster. Måsvingen kopia av fabrikens tävlingsbilar. Roadstern i originalskick. Roadstern avsevärt enklare att kliva i och ur än måsvingen med mycket höga trösklar. Byggd för tävling, inte för kraftigt byggda amerikaner och tyskar.

RSR, Targa, Roadster, Speedster, RS - Porsche, Porsche, Porsche …………
Men så helt plötsligt flockas man kring en udda fågel. En Ferrari 250 GT, 1956. En mycket ovanlig ferrari. Bilen är designad av Pininfarina men byggdes i tre exemplarhos karossbyggaren Boano. Denna bil har renoverats utvändigt och fått nya
mattor. Orörd för övrig. 3 liters V12-motor. Ett mästerverk. 4-växlad helsynkroniserad växellåda med omvända växellägen. D v s ettan längst upp till höger, fyran längst ned till vänster. Hårigt om man skiftar bilar frekvent. Illa nog med Porsches låda med ettan längst ned till vänster. Fråga Kurt.

 |
 |
Torbjörn verkar måttligt road och intresserad av Ferrari. |
Björn är lite fundersam över samlingens minsting. Steyr-Puch 650 T, känd rallybil från 1968. Motor 650 cc, 40 hk |

Fikabreak. Jan-Arne och hans hustru hade organiserat ett tårtkalas. Gissa om det var uppskattat.I bakgrunden, ytterligare en raritet: Ferrari Berlinetta Boxer.
Prototypen till den nya Berlinetta Boxer visades på bilsalongen i Turin 1971.Ferrari bröt helt med gamla traditioner även på motorsidan. Den nya bilen fick en platt 12-cylindrig V-motor med 180° vinkel mellan cylindrarna (ofta felaktigt kallad boxermotor. På V-motorns vevaxel delar två motstående cylindrar på en vevtapp på vilken vevstakarna är fästa, på boxermotorn har varje cylinder en egen vevtapp) med fyra överliggande kamaxlar, drivna med tandrem istället för traditionella kedjor. 1976 förstorades motorn till fem liter genom att öka på cylindermåtten till 82x78 mm. 4 dubbla Webers kräver viss musikalitet att synkronisera.
Tekniska data:
12-cylindrig 180° V-12 motor på 5 liter med dubbla överliggande kamaxlar och 360 hk. 5-växlad växellåda.
Prestanda: 0-100 km/h på 5,4 sek. Toppfart 303 km/tim
.

Ytterligare en raritet: MGA Twincam 1959, 1600 cc, 105 hk
Men nu till någonting helt annat. Samtalet gled in på den nyligen bortgångne Pick Troberg. Visade sig naturligtvis att samlingen även innehåller en bil tidigare lär vara körd bl a av Picko – och Ronnie(enligt svartamasken)

Karossen är en avgjutning av Lotus 23. Bilen har en rörram, som är vridstyvare än Lotusens. Hjulupphängningarna skiljer sig från Lotusen. Bak Lola t ex. Bilen byggdes av det svenska företaget Sportcars.


Längst bak i verkstaden skymtar den skarpögde Lasses 911 rally-Porsche. Den han tappade av släpet och slog sönder rejält. Nu under rehabilitering för att bli återställd till ursprungligt pigg åldringsskick.

De som var med på Örebromässan eller sett/läst reportaget därifrån känner igen detta ’barnfind’

I nästa lokal fanns lite blandad kompott. Närmast en BMW 700, sedan en SAAB Sonett med vilken Lasse var anmäld till Rally Sweden Historic i år. Blev, som bekant, inställt, men nästa år så är det på’t igen. MG, Lotus o s v. I samma lokal fanns motorcykelsamlingen, som innehöll en tidigare av Allan Bonde ’Mockamäster’ ägd RUMI. Nu var hjärna degig, så inga bilder blev tagna.

Det börjar dra ihop sig till avslutning. De två planerade timmarna har nu blivit fyra och resenärerna har tagit del av massor av information om fordon, ägare och förare. Då medelåldern var tämligen hög var igenkännandegraden av de personer Lasse berättade om hög. Verkade som Lasse trivdes med en så lyhörd och kunnig publik.
Som ett litet men välvilligt tack för besöket belönades Lasse med Sällskapets hedersdiplom. Så här trevligt avspänd upplevde vi att Lasse var under hela vårt besök. Heder och tack för en oförglömlig show.
Hemresan anträddes och gick på samma vägar som upp, i motsatt riktning. Kurt, som agerat matspanare hade bokat bord på Mandy’s Diner i Töreboda. Oturligt nog hade ett gäng om 14 personer anlänt strax före oss, så väntan på maten blev lång. När den väl serverades hördes inga klagomål mer än på att man borde legat lite lågt med tårtan. Stora portioner är det och rätt högt pris på hamburgare, men ändå väl värt besöket.

Sedan styrdes det hemåt. Alla hästarna släpptes loss. Skymningen föll och lotsens och kartläsarens uppgifter utökades till att även omfatta klövdjursspaning. Rådjur, hjortar och älg härjade längs vägen, men dessbättre inte på. Trötta och lyckliga efter en riktig höjdaredag, eller som någon myntade, en oförglömlig sådan, anlände vi Jönköping vid 22-tiden. Tack för fotobidrag Jan-Arne och Christer. |