 |
VÅRA
LÅNGLOPPLARE
|
 |

Igen med dörren och iväg. När du styr
ut ur depån har du en och en halv timmes körning framför dig. En
och en halv, det är drygt åttio varv runt Anderstorps korta slinga
om allt går som det skall. Om vädret håller i sig, om det inte blir
för många varv bak gulflaggs-bil, om du inte far av banan i ett
ögonblick av okoncentration eller övertro på talangen. Om
biljäveln håller och Gud inte har annat i tankarna. Det är många
om, tillfälligheter och minuter att hålla koll på varvtal, växlingar,
inbromsningspunkter och medtävlare. För att inte tala om bensinåtgången,
mer än trettio liter får du inte göra av med på passet, vilket i
ditt fall innebär att du ligger på 95 % av ditt maxtempo. Och då
du sedan trött svänger in i depån för att lämna över till nästa
förare, innebär det inte att dagens arbete är slut. Om några timmar
är det dags för ytterligare ett körpass. Men som Steve McQueen sa
i filmen LeMans "Racing is .... life. Anything that happens before
or after .... it´s just waiting". Så vem fan är du att klaga?
HG-Matic Touring 2002 heter långloppsserien
som Anders, Magnus, Fredrik, Johan och Henrik kör i teamen KLR respektive
Non Stop racing. Tävlingarna som fram till i år enbart hållits på
Anderstorp är fyra eller sex timmar långa och med en maxtid per
styrning på en och en halv timme och en vilopaus på minst timmen
före ett eventuellt nytt pass vid ratten. Mycket köra alltså, en
av tankarna bakom denna serie. Den andra är ekonomin, och då inte
att den skall vara vansinnigt stor utan tvärtom förhållandevis liten.
Detta har man försäkrat sig om genom följande reglemente: Under
4-timmarsloppen är bränsletilldelningen 80 liter och till 6-timmarsditona
100. Denna restriktion i sig medför att något extremare effektuttag
inte är särskilt gångbart, bilen bör ju ta sig i mål också och motorer
av nyare bränslesnålare typ må vara välkomna i övrigt men inte här.
Bilen skall vara 13 år eller äldre liksom motorn som dessutom inte
får vara överladdad. Från och med i år är 16 ventilsmotorer
tillåtna. Däckens dimensionsgränser är 195x50x15. Inget
ABS eller anti-spinn är tillåtet. Det är det tekniska reglementet
i grova drag. Varje team bidra med en funktionär till varje tävling.
För närmare information kolla på seriens Hemsidan.
 |
 |
 |
 |
Förarmiljö gul
|
och blå
|
|
Mercedestank 80 l
|
Vi har alltså två team med klubbmedlemmar:
KLR och Non Stop Racing. KLR består av Fredrik Karlsson,
Anders Lofthammar och Magnus Ramsö plus att de har Andreas Hagsmyr
som mek/funktionär. De började 96 med en Ford Escort Mk II, därefter
blev det Volvo 240 innan nuvarande Opel Kadett införskaffades.
Det är en 79 års modell med vilken de blev tvåa i fjol. Volvo
står för kraften i form av en B 230 med insprutning.
Denna är i standardutförande sånär som på topp och kamaxel
och ger ca 160hk. Tidigare har man plockat ut omkring 200 hk men
med tanke på att bränsletilldelningen är satt som den är var detta
ett onödigt högt uttag. Även nu innebär det att man
inte kan köra i maxtempo loppet igenom utan man får hålla
sig till omkring 95% av max. Då effektuttaget naturligt begränsas
blir väghållningen desto viktigare. Man har en diffad Toyota Celica-bakaxel
som är upphängd i ett 4-länkssystem. Framvagnen är egenkonstruerad
och har fått geometrin något modifierad under vintern. Bilen har
skivor runt om, bak är de hämtade från Volvo och fram från
BMW, och med en bromsvåg styrs bromseffekten mellan fram/bak.
De är tre jämnsnabba barndomskamrater som tagit sitt lekande
till racerbanor och garage i vilket de samlas en gång varannan vecka
för modifieringar, justeringar och förberedelse. De erkänner dock
att de inte lägger ner den tid de borde i garaget, men när de väl
gör det så är det genomtänkt. Preparation och organisation är de
ledord dessa herrar sträva efter. Både inför ett lopp och efter.
Man har inte råd med strulande bil under racen: "Det är kontinuiteten
som är det avgörande. Du måste ligga därute och cirkulera" säger
Anders "det håller inte att stå i depån för att åtgärda
fel som du skulle ha sett till i garaget innan tävlingsdagen, varven
försvinner snabbt undan då". För att förekomma, istället
för förekommas har de comradio-kommunikation så
de snabbt ska kunna informera varandra om problem dyker upp eller
om en gulflaggssituation är på gång . Efter tävlingen
går man noga igenom racet: Vad hände? Varför? Och hur kan
det göras bättre till nästa tillfälle? - Nåväl,
det är snart dags för nästa tillfälle nu, och
bra skall bli bättre. Jag tror de siktar högt, barndomsvännerna.
 |
 |
 |
 |
Egna idéer
|
B 230
|
Ny störtbur
|
Gashjul
|
I Milton Keynes har Jaguars F1-stall
slagit sig ner. Jag har varit där och det är deprimerande. Gamla,
anrika, läderdoftande Jaguar har bosatt sig i ett socialt experiment
från 80-talet som hela övriga England skrattar åt. En slags sovstad
till London som är fyrkantig, grå, stationsfull och dundrande död.
Inte så konstigt att det går som det går då. För de la Rosa
och grabbarna. Jag har även varit i Svarttorp nordost om Huskvarna.
Det är något helt annat. I detta landskap av kor, åker och skog
finns Non Stop Racing. Det är i och för sig icke något F1-stall,
men man lyckas bättre med att nå de mål man strävar efter. Man vill
ha kul - och det har man. Non Stop Racing består av Johan och Henrik
Lutgård. Lillebror fick medverka vid en av de första tävlingarna
men sköt motorn efter tre timmar och sedan dess … ja. Även Lutgårds
gasar Opel kadett, men den vackrare kupén. Den köptes som rallybil
och var i stort redan modifierad då. Sedan var det det där
med lillebror alltså och motorn byttes till en Volvo B230 i orginalskick,
försedd med egentillverkat! extractorgrenrör. Då motorn monterades
gjordes det på en plats 25 cm längre bak än orginalet, en bit in
i kupén alltså - allt för optimal viktfördelning. Även batteriet
är tillbakaflyttat. I orginalskick är bensinförbrukningen inte värre
än att de kan köra för fullt loppet igenom. Växellådan är 4-växlad
och bakaxeln en diffad från Volvo. Bromsoken bak är från en gammal
hederlig 140:a och fram är det Opel GSI som står för delarna. En
reduceringsventil styr bromsverkan mellan fram/bak. Framvagnen är
orginal men geometrin har de modifierat. Allt det där är ju bra,
duktigt och så vidare men det är först då man söker sig in och ner
i kupén som den riktiga sofistiken uppenbaras: Såsom gaspedal fungerar,
ett trähjul plockat från brödernas farmors gamla järnsäng.
Det gäller att ha känsla i högerfoten och de får
man ju så här. Däck hämtar de, med tillåtelse, från Lidheds
sopcontainer och därmed är all sponsring avklarad. Lidheds och farmor.
Raceklar väger bilen cirka 900 - 950 kg men dit är det ännu en bit.
Till raceklarheten alltså. För tillfället konstruerar de en
ny störtbur, och bilen kommer inte att vara färdig till premiären
utan årsdebuten blir antingen på Gelleråsen eller Kinnekulle.
|