Racerapport
RHK Kinnekulle.
Teamet,
Healey Racing Team, anlände till Kinnekulle under torsdagen
och fredagen för RHK:s fjärde tävlingshelg.
Jag
var där för att få en utvärdering av min nygamla Austin
Healey 3000, ombyggd från GT period E (upp till 1961) till
GT period F (upp till 1965) En större skillnad än vad man
kan tro... Mats Svanberg, Göran Andersson och Goran Nilsson
var med som mekhjälp. Övriga i teamet som var på plats var
P-G Johansson-Healey 3000 (SSJ), Nils-Fredrik Nyblaeus-Healey
100M, Anders Lotsengård-Healey 3000 och Elmon Larsson-Healey
Sprite Mk II.
Fredagen
bestod av tre pass fri träning. Vädret var fantastiskt,
molnfri himmel och 24 grader i skuggan. Bilen fungerade
klanderfritt, endast att tanka och prova lite olika däckstryck.
Passade på att få den vägd också, eftersom det inte hunnits
med. Jag själv testade lite olika spårval efter goda råd
från Mats.
Lördagen
började med kval. Vädret var näst intill motsatsen mot fredagen:
grått, svalt och duggregn. Heatet bestod av en sammanslagning
av Std 65 1001-1300cc, E-bilar + Std/GTS över 1300cc. Cooper
S är snabb i blött före så de främre platserna intogs av
Kojor. Johan Solman i Jaguar E-Type på 3: startruta och
Anders Schildt i sin Healey 3000 på 5:e. Nyblaeus startade
8:a och jag 9:a. Lotsengård fanns på 10:e ruta och P-G på
11:e.
Race
1 blev fördröjt på grund av sanering av banan. Vi gick ut
i ett före bestående av regn, saneringsmedel och olja! Hemskt...
Efter start höll jag mig efter Nils-Fredrik i sin 100M som
verkade trivas rätt bra i lerblandningen med sina smala
däck och mindre motoreffekt. Schildt och Solman försökte
jaga livet ur varandra i täten. Efter en stunds safety-car-följande
i mitten på racet släpptes vi ut på de sista kvarvarande
varven. Schildt som var hetast förivrade sig in under bron
och försvann ut i gröngräset på innerplan. Solman och jag
passerade och Schildt kom upp bakom oss. 360 hästars E-Type
gillade inte olja-ler-blandningen och gled utåt i Kvarnkurvan
på sista varvet och öppnade upp på innern så att jag kunde
passera. Han lyckades dock hålla kvar Schildt bakom sig.
En seger i första försöket med nya bilen! Mycket oväntat
men riktigt roligt.

Jocke Glaés

PG Johansson

Nisse Nyblaeus
Alla foto ovan PG Johansson
Race
2 på söndagen bjöd på bättre väder, torrt och varmt. Startordningen
baseras på race 1:s varvtider. Cooper S i pole, Schildt
2:a, Cooper S 3:a, Solman 4:a, jag 5:a och Nisse 6:a. Övriga
kvalade in på platserna 10: Lotsengård och plats 12: P-G.
I starten tog Schildt och Solman kommandot. De båda Cooper
S:arna öppnade upp en lucka och jag kunde passera båda in
under bron. Solman passerade Schildt och så såg täten ut
resten av loppet. Jag lyckades hänga med de båda hyggligt.
En Marcos var uppe och pressade ett tag men ställningen
stod sig som sagt in i mål. Tyvärr inträffade en del avåkningar
under racet med SC-följajohn som en följd.
Alla foton nedan: Ande(r)s Claesson

The Man. Mats

Joakim Glaés

PG Johansson före Jocke Glaés

Jocke före Marcos
Helgens
resultat bestod alltså av en första plats och en tredje
plats. Långt över förväntan! Jag hade dock aldrig lyckats
med detta om det inte var för Mats och Göran A som hjälpt
mig att färdigställa bilen och Goran N som byggt och ställt
in motorn. Stort tack för all hjälp! Mycket roligt med SSJ-support
också under helgen.
Tyvärr
blir detta mitt enda tävlade i år då jag är bortrest under
den kvarvarande finalen på Falkenberg. Synd eftersom det
är en favoritbana och att bilen nu visat sig gå riktigt
j-a bra. Men, men, bara att se framåt och se till att få
en full säsong nästa år.
/Joakim
Glaés
Resultat race 1 - Std/GTS -65
över 1300cc
1 Joakim Glaés
7 P-G Johansson
Resultat race 2 - Std/GTS -65
över 1300cc
1 Johan Solman
2 Anders Schildt
3 Joakim Glaés
5 P-G Johansson
|