
Ungdomens
favoriter
SSK-tävling, Knutstorp hösten
1975
 |
Foto: Göran Larsson
Det
fanns både det ena och andra att gotta sig åt
1975. Den stora specialklassen levde än, Rune Tobiassons
BMW 3,0 CSL, Emma och Bosse Ridström i Ford Capris och
Roland Larssons och Jan Lundgårdhs Porschar tilläts
ännu yla ostrypta. Men det var klassens sista levnadsår,
-76 sattes cylindervolymen till max 2 liter och bort försvann
de stora maskinerna. Rune Tobiasson tog hem mästerskapet
med sin 430 hk starka BMW före Roland Larsson, Bosse
Emma i svart potent Capri och Lundgårdh i sin gamla
911. År 2002 återförenades herr Tobiasson
och hans gamla BMW. Att höra bilen nu och jämföra
det ljudet med dagens motsvarigheter i STCC avslöjar
tydligt vad som saknas i dagens racing. Volym för fan.
Detta
år började SSK-serien konkurrera med SM-tävlingarna
om uppmärksamhet och mediaintresse med sina många
spektakulära byggen. Det blev till och med så att
SSK kom att arrangera vissa SM-tävlingar. Men även
inom SSK var 1975 det sista för de största vagnarna.
Snart fanns ingen plats mer än i garage och muséer
för de stora sportvagnar som detta år ännu
dundrade fram på de svenska banorna som mäktiga
hälsningar från den stora världen. Lola, Porsche,
Astra m.m. Märk väl, bilarna var ännu bara
några år gamla och mycket potenta. Som om det
idag skulle funnits serier för Mercedes och Audis LeMans-vinnare
i Sverige. Nästan. Så stort var att se dessa sköna
skapelser försöka sträcka ut på knutstorpsrakan,
vilket man inte gör med lätthet om man tillhör
supersportvagnarnas skara såsom Porsche 917.
1975
introducerades också de stora otrimmade mullrande Camaro-kärrorna
som med tiden skulle dra till sig stort intresse.
Kameran hade till året fått sig en smäll
och överexponering präglade bilderna.
|

Roland Larsson
blev tvåa i SM efter Rune Tobiasson. Bilen är densamma,
om än uppdaterad, som Bengt Ekberg vann med -74. Med denne
och Kurt Simonsson delade Roland bilen då de körde
VM. Vad den gör här vet jag inte. Jag tror inte han
startade i dagens tävling. |

Jan
Lundgårdh rullar förbi Ljungfeldts hukande superkoja.
Det skulle se annorlunda ut i tävlingen. Lundgårdh
blev fyra både i SM och här i årets avslutande
SSK-tävling, den enda för Jan. |
Bo Eliassons
Lola T212, ex-Bonnier. Slutligen totalsegrare i klassen och 2:a
idag. Till nästa år köper han Helle-kojan
och tävlar med denna, fast med mindre motordå B-klassen
försvinner.
Christer Bengtssons
sköna
Porsche 907 spyder. Trea här. Ägd i dag av porschemannen
Lasse Jönsson och
återkonventerad till den ursprungliga coupeversionen.
Olof Wijk,
Astra RNR1. Sällsynt och vacker. Olof körde bl.a.
1000km på Nürburgring -73 med bilen, då tillsammans
med Tommy Brorsson. Bilden nedan tog jag något år
senare i Anderstorp 1977 eller -78 under en licenskurs.

|
Sten Hillegards
våldsamma Porsche 917 Spyder med vilken Leo Kinnunen
tog hem Interserien -71 för AAW Racing Team. Interserien
var den europeiska motsvarigheten till CanAm. Kinnunen tillhörde
det segerrika Wyer-teamet 1970 och vann fyra lopp tillsammans
med Pedro Rodriguez och tog hem slutsegern i VM.
Men denna Spyders ca 600hk var säkert nog så svårhanterbara
på Knutstorp knixiga bana och ekipaget slutade 5:a idag.
Detta foto är inte taget här utan på Anderstorp
av Hasse Larsson.
|
|
SKÖNA
KOJOR
Greger Petterssons takchoppade
En takkapning
med 8,5 cm gjorde denna Petterssons koja iögonenfallande.
Med det var inte bara för utseendet som bilen väckte
uppmärksamhet, den var snabb också och vann sin klass.
Hela fronten var gjuten i plast och den djupa spoilern var i
aluminium. Bakfjädringen var ombyggd till Formel 3-snitt
med ställbara Spax. Bromsar tio tums skivor fram och orginal
trummor bak. I England plockade man ofta bort dessa men Greger
beslöt att behålla dom, som en reservtillgång.
Bilen vägde 675 kg och då satt 80 av dessa i form
av bly på golvet. Motorn var en 1275 kubiks Cooper S motor
som gav 130 hk vid 7 800 v/min. Man kan jämföra hjulbas
och spårvidd med Helles siluettbygge nedan. För Gregers
version var siffrorna 204 cm respektive 124,5 i spårvidd.
För Helles 228 respektive 142/140 cm. |
Vem som körde
denna har jag alldeles glömt. Men stilig är den.

Conny
Ljungfeldt i Tore Helles superkoja
Tore
Helle var norrmannen som flyttade till Trosa och körde
vad som i början av sjuttiotalet kallades "Sveriges
bredaste racerbil", en Elva som Helle vidareutvecklat.
Men det skulle komma mer. Tore hade stora planer på
att bygga Sveriges första Formel 2:a och började
med att skapa sig ett F3-stall med Marchar till herrar som
Conny Ljungfeldt, Eje Elgh, Conny Andersson och Anders Olofsson.
Formel 2 blev för dyrt men en avancerad Formel 3 vid
namn Viking konstruerades. Bilen var aningens tung och hade
problem med tillförlitligheten men lyckades ändå
plocka hem ett SM genom Conny Ljungfeldt. Denne vann också
det ena av de två heaten i Monacos klassiska F3-lopp
och låg tvåa i finalen innan han tvingades bryta.
Imponerande resultat och man undrar vad som kunnat bliva om
pengarna inte tagit slut.
Men
Helle skapade också superkojan på bilden. Av orginalkoja
återstår ramen runt rutorna, sedan är front,
skärmar, bakdel och dörrar i plast. Bilen hade rörram
och hela karossen kunde lyftas av som en helhet. I förhållande
till orginalkojan är den som synes kapad nertill och
fronten förlängd med 25 cm. Hjulupphängning,
fjädring och bromsar var desamma som hos en Formel 2:a.
Fälgar och däck var 13 tums med tio tums bredd fram
och hela 15 bak. F2-dimensioner där också alltså.
Motorn som satt placerad bak i bilen var en -72 års
2,4 liters Porsche från 911S som modifierats av fabriken
vilket innebar specialtoppar med tolv tändstift typ 911R.
Det hela gav 258 hk. Så var det i vanliga fall, men
vid tillfället här på Knutstorp då bilden
är tagen satt det en 3-liters Porschemotor i som utvecklade
330 hästar. Bilen vägde 550 kg, var 119 cm hög,
180 bred och 320 cm lång.
Under
året körde oftast Torsten Palm bilen, men även
Eje Elgh vid ett tillfälle, men det var först här
på Knutstorps hösttävling med Conny Ljungfeldt
som bilen verkligen fick fart. Kojans uppsyn var onekligen
extrem och uppkäftig och här lämnade ekipaget
allt motstånd efter sig. Något som var en blandad
upplevelse eftersom konkurrenterna bestod av sköna klassiska
sportvagnsprototyper plus Lundgårdhs RSR-Porsche, och
att då se en koja köra skiten ur dessa vackra skapelser
fick mig att lida alla helvetes kval. Hade man kunnat ta till
sig vad bilen egentligen var hade man väl kunnat acceptera
bilens snabbhet lite lättare. Men vem övertygar
en tonåring med bara fakta?
|
Data från
Illustrerad Motorsportt
|
"Sveriges vackraste
bil"
Så kallades
Jürg Bächis Opel Ascona på sina håll.
Då pressen närvarade på tävlingarna
var det nästan alltid denna Ascona som fanns med på
bild, och alltid kommenterades den enorma vingen. Och nog
är den exeptionell. Då man beskrev bygget brukade
man notera bilens rena och stilfulla drag och hänförde
detta till ägarens yrke som reklamfotograf. Bilen byggdes
av GM för Leif Nilsson innan Bächi köpte
den för 1974 års säsong och blev tvåa
då. Men till -75 satsade han på SSK-serien och
byggde om den enligt de friare regler som gällde för
denna serie. 2-litersmotorn hade försetts med en crossflow-topp
och orginalets 90 hk hade pressats upp till 220 hk vid 8000
v/min. Växellådan var en femväxlad ZF. Bilen
vägde hela 948 kg men det var avsiktligt för att
passa in i SSK:s C-klass. Detta var 80 kilo mer än
året innan. Bilen hade breddats med 25 cm för
att få plats med 11x13 tums fälgar fram och 13x13
bak. Bilen var 15 cm lägre än orginalets - sådana
siffror var viktiga på den tiden. Mycket viktiga.
|
Data från Illustrerad Motorsport
|

Åke
Gunnarsson, Opel Manta

Ginetta
G4

Lars
Nordahl, Sprite
|
Ett
gäng SuperStar-camaros
1975 föddes Camaroklassen
och dessa otrimmade raggarbilar blev med tiden omåttligt populära
och förarna gick till och med åstad och spelade in en singel
"För jag vill bli en Super Star". Bosse Emanuelsson
vann detta första år. |

Bosse Emma
Emanuelsson. Byggandet av bilen följdes i dåtidens IMS.



Nutid

SM-vinnarna
1975 återförenade på Knutstorp år 2002.
|