2013 HISTORISK
RACING PÅ SEBRING INTERNATIONAL RACEWAY
Text & foto: Kjell Adelsund
Opassande nog används den nya Corvette C7 som budbärare om den historiska
racertävlingen på Sebring. I och för sig har ju Corvette lång historik.
Liksom 2011, då jag senast var här, fick en Cabriolet bära mig de
20 milen fram och tillbaks till basen i Naples genom soligt apelsinodlar-
och sjörikt land. Reportaget från 2011 års besök finns HÄR
och jag hänvisar dit för fakta kring banan. Då liksom nu har den
stora publiken inte upptäckt historisk racing. Den är mest till
för utövarna och de är professionella, många och maskinparken är
av yttersta kvalitet. Kolla in på hsrrace.com under Events och Rules.
Förhoppningsvis finns 2013 års sidor kvar. Jag förvånades över mängden
Porsche Cayman, som ju åldersmässigt knappast är att anse som historisk.
Upptäckte då klass 5C, som är en ren Cayman-klass.
Dessutom fanns en klass för
äldre Porsche 356, 914 0ch 911, där 914/6:orna körde musten ur 911:orna
bl a RS. Kollade med Kurt och det beror på att de är lättare.
Mest spektakulärt och hörvärt
är ju de stora mångcylindiga motorerna inklämda i ett lämpligt chassi
t ex McLaren eller Lola.
Letade upp bilen och dess besättning
i depån och bad snällt om att få ta några bilder på maskineriet.
Inga som helst problem. Det är i vanlig amerikansk ordning öppna
armar. Efter fotograferandet frågade jag om slagvolymen var 8 liter.
Fick lite förbryllad blick tillbaka och svaret att den nog var på
mer, 565 kubiktum. Konverterade och konstaterade 9262 kubikcentimeter.
Hästkrafterna då? Försökte med 800. Räcker inte, 840 en bra dag,
på drivhjulen. Vet inte om den 35-gradiga värmen gjorde en bra dag.
De två 30- minuters träningspass som klassen var tilldelad gick
bilen för fullt hela tiden. Gicka att följa ljudet runt hela banan.
Awesome, som de säger där borta.
Passande inramninng
Fanns fler vackra och välljudande
racersportvagnar på plats. T e x Lolor.
Helt olika ljudbild från dessa
två. Den ena lät mulligt amerikanskt, den andra mer Shelby Mustang
GT 350. Beror nog på att den ena hade 6,5 litersmotor den andra
'bara' 5 liters.
Här följer en kavalkad av ytterligare
skönljudande big bangers.
69 Corvette Roadster 7669 ccm Chevrolet
Camaro 5000 ccm
Corvette
Dodge Viper 8000ccm
Corvette 5700 ccm Dodge
Viper GTS-R 8000 ccm
66 Ford Mustang 5000 ccm
66 Shelby GT-350 4867 ccm
Tillbaka till racersportvagnar
07 Pescarolo Judd 01 5500ccm 05
Audi R8 3600 ccm
65 McLaren M1b 6276 ccm AUDI-naskineriet
- filigransarbete
69 SPF GT40 Mk1 5800 ccm 05
Chevy Daytona Prototype
Riley Scott??? Vacker,
men vad är det?
En bil med historia, som sticker
ut bland alla Porschar är nummer 18. Bl a p g a färgkombination
blå-gult(baby blue i och för sig). Till skillnad från många andra
bilar så står den faktiskt som nummer 18 i anmälningslistan. Annars
har många behållit det nummer bilen tävlade med när det begav sig
och i anmälningslistan står ett helt annat nummer.
81 Porsche 935/K3 3200-T ccm Turbo
Inhandlade en Car&Driver och
i den finns historien om John Paul SR och JR och bilen. Visar sig
vara en replica av de klassiska hårdtrimmade och hårt modifierade
Porsche, som far och son Paul tävlade mycket framgångsrikt med mellan
heroinmugglingsturerna, som så smånigom resulterade i 13 års fängelse
för fadern, 28 månader för sonen. När Junior testade en Riley &
Scott prototype på Homestead påpekade hans co-driver att Paul utifrån
telemetrin hade problem i bromszonerna. 'No way'said Paul Jr' I've
always been the worlds latest braker'. Men han märkte att hans händer
börjat darra. 2001 fick han diagnosen Huntington's Disease en ärftlig
dödsdom, som redan dödat hans mormor, mor och syster. Bilen ovan
har byggts av hans vänner och kallas JLP-HD1 med avsikt att skapa
medvetenhet om Johns situation. Den förväntas köras av förare som
Brian Redman, Rob Dyson och John Andretti. Här står föraren i programmet
som Johan Woerhiede. Never heard of him.
Dubbla turboaggregat , som i
efterföljaren skruvades upp till att ge motorn 800 hästkrafter.('Turn
up the boost, I don't care, See what happens').
Vidare strövtåg genom depån med
siktet inställt på lite mer europeiskt amatörstuk gav följande observationer:
Lotus-godis 65
MG B om inte min syn bedrar mig i värmen
Jojomen. Även en raggare kan ha rätt Ta mig tusan om det inte är
en 64 E-type
Det här paret huserade på utsidan
av stora depån, kanske lite skamsna över att bara ha 1300 ccm under
huven. Bilen var ett hembygge och kopia av något som David Hobbs
kört. Hobbs skulle komma till Sebring på lördagen, då de hoppades
få bilen signerad av honom.
Ett glatt avspänt gäng med en något modifierad Datsun 280Z
Vacker och välljudande maskin i Lola T70. I Bakgrunden skymtar en
'Batmobile'
Nämligen denna: 73 BMW CSL, 3500 ccm
Fordar i massor
73 Porsche 911 RSR 2800 ccm
Häftiga ekipage. Mer där för att showa. Ej med i anmälan.
Och hur skall denna nummerskylt tolkas?: Se you Enzo(Ferrari) ?
En annan vy som några lär få uppleva
Depågodis
Och så några visdomsord
Misstänkt likt en Cobra Daytona-coupe syntes utanför staketet. Äkta?
Varför inte?
Och så var det dags att dra hemåt, men det hanns med mer tidigare
nämligen...
Homestead Miami Speedway. NASCAR-finalen. Som all motorsport är
det en sak att se den på TV, en helt annan att uppleva den på plats.
Farten, ljudet ………….
Årets vinnare av Sprint Cup, Jimmie Johnson och fjolårets Brad Keselowski
på väg ut ur depån för träningsvarv
Racet på Homestead är Ford-sponsrat, vilket framgår tydligt i publikområdet.
Snygg Mustang.
Mot nya djärva
mål! Ett händelserikt och trevligt 2014 väntar
|