2013 HISTORISK RACING PÅ SEBRING INTERNATIONAL RACEWAY
Text & foto: Kjell Adelsund


Opassande nog används den nya Corvette C7 som budbärare om den historiska racertävlingen på Sebring. I och för sig har ju Corvette lång historik. Liksom 2011, då jag senast var här, fick en Cabriolet bära mig de 20 milen fram och tillbaks till basen i Naples genom soligt apelsinodlar- och sjörikt land. Reportaget från 2011 års besök finns HÄR och jag hänvisar dit för fakta kring banan. Då liksom nu har den stora publiken inte upptäckt historisk racing. Den är mest till för utövarna och de är professionella, många och maskinparken är av yttersta kvalitet. Kolla in på hsrrace.com under Events och Rules. Förhoppningsvis finns 2013 års sidor kvar. Jag förvånades över mängden Porsche Cayman, som ju åldersmässigt knappast är att anse som historisk. Upptäckte då klass 5C, som är en ren Cayman-klass.

Dessutom fanns en klass för äldre Porsche 356, 914 0ch 911, där 914/6:orna körde musten ur 911:orna bl a RS. Kollade med Kurt och det beror på att de är lättare.

Mest spektakulärt och hörvärt är ju de stora mångcylindiga motorerna inklämda i ett lämpligt chassi t ex McLaren eller Lola.

Letade upp bilen och dess besättning i depån och bad snällt om att få ta några bilder på maskineriet. Inga som helst problem. Det är i vanlig amerikansk ordning öppna armar. Efter fotograferandet frågade jag om slagvolymen var 8 liter. Fick lite förbryllad blick tillbaka och svaret att den nog var på mer, 565 kubiktum. Konverterade och konstaterade 9262 kubikcentimeter. Hästkrafterna då? Försökte med 800. Räcker inte, 840 en bra dag, på drivhjulen. Vet inte om den 35-gradiga värmen gjorde en bra dag. De två 30- minuters träningspass som klassen var tilldelad gick bilen för fullt hela tiden. Gicka att följa ljudet runt hela banan. Awesome, som de säger där borta.

Passande inramninng

Fanns fler vackra och välljudande racersportvagnar på plats. T e x Lolor.

Helt olika ljudbild från dessa två. Den ena lät mulligt amerikanskt, den andra mer Shelby Mustang GT 350. Beror nog på att den ena hade 6,5 litersmotor den andra 'bara' 5 liters.

Här följer en kavalkad av ytterligare skönljudande big bangers.


69 Corvette Roadster 7669 ccm                                    Chevrolet Camaro 5000 ccm


Corvette                                                                     Dodge Viper 8000ccm


Corvette 5700 ccm                                                         Dodge Viper GTS-R 8000 ccm


66 Ford Mustang 5000 ccm                                     
66 Shelby GT-350 4867 ccm

 

Tillbaka till racersportvagnar


07 Pescarolo Judd 01 5500ccm                                                       05 Audi R8 3600 ccm


65 McLaren M1b 6276 ccm                                                   AUDI-naskineriet - filigransarbete


69 SPF GT40 Mk1 5800 ccm                                            05 Chevy Daytona Prototype


Riley Scott???                                                             Vacker, men vad är det?

En bil med historia, som sticker ut bland alla Porschar är nummer 18. Bl a p g a färgkombination blå-gult(baby blue i och för sig). Till skillnad från många andra bilar så står den faktiskt som nummer 18 i anmälningslistan. Annars har många behållit det nummer bilen tävlade med när det begav sig och i anmälningslistan står ett helt annat nummer.


81 Porsche 935/K3 3200-T ccm Turbo

Inhandlade en Car&Driver och i den finns historien om John Paul SR och JR och bilen. Visar sig vara en replica av de klassiska hårdtrimmade och hårt modifierade Porsche, som far och son Paul tävlade mycket framgångsrikt med mellan heroinmugglingsturerna, som så smånigom resulterade i 13 års fängelse för fadern, 28 månader för sonen. När Junior testade en Riley & Scott prototype på Homestead påpekade hans co-driver att Paul utifrån telemetrin hade problem i bromszonerna. 'No way'said Paul Jr' I've always been the worlds latest braker'. Men han märkte att hans händer börjat darra. 2001 fick han diagnosen Huntington's Disease en ärftlig dödsdom, som redan dödat hans mormor, mor och syster. Bilen ovan har byggts av hans vänner och kallas JLP-HD1 med avsikt att skapa medvetenhet om Johns situation. Den förväntas köras av förare som Brian Redman, Rob Dyson och John Andretti. Här står föraren i programmet som Johan Woerhiede. Never heard of him.

Dubbla turboaggregat , som i efterföljaren skruvades upp till att ge motorn 800 hästkrafter.('Turn up the boost, I don't care, See what happens').

Vidare strövtåg genom depån med siktet inställt på lite mer europeiskt amatörstuk gav följande observationer:


Lotus-godis                                     65 MG B om inte min syn bedrar mig i värmen


Jojomen. Även en raggare kan ha rätt Ta mig tusan om det inte är en 64 E-type

Det här paret huserade på utsidan av stora depån, kanske lite skamsna över att bara ha 1300 ccm under huven. Bilen var ett hembygge och kopia av något som David Hobbs kört. Hobbs skulle komma till Sebring på lördagen, då de hoppades få bilen signerad av honom.


Ett glatt avspänt gäng med en något modifierad Datsun 280Z


Vacker och välljudande maskin i Lola T70. I Bakgrunden skymtar en 'Batmobile'


Nämligen denna: 73 BMW CSL, 3500 ccm


Fordar i massor


73 Porsche 911 RSR 2800 ccm


Häftiga ekipage. Mer där för att showa. Ej med i anmälan.


Och hur skall denna nummerskylt tolkas?: Se you Enzo(Ferrari) ?


En annan vy som några lär få uppleva


Depågodis


Och så några visdomsord


Misstänkt likt en Cobra Daytona-coupe syntes utanför staketet. Äkta? Varför inte?


Och så var det dags att dra hemåt, men det hanns med mer tidigare nämligen...


Homestead Miami Speedway. NASCAR-finalen. Som all motorsport är det en sak att se den på TV, en helt annan att uppleva den på plats. Farten, ljudet ………….

 


Årets vinnare av Sprint Cup, Jimmie Johnson och fjolårets Brad Keselowski på väg ut ur depån för träningsvarv


Racet på Homestead är Ford-sponsrat, vilket framgår tydligt i publikområdet. Snygg Mustang.

Mot nya djärva mål! Ett händelserikt och trevligt 2014 väntar