Lucka 1 - 12


*
*
*
*
 
  * *
*
 
*
*
 

Motorfästen och tomma oljetråg

13
Man kan tänka: Jag är nog den bäste
i min Porsche med motorn där bak.
Men då har man glömt att ett runt litet fäste
kan göra skillnad på sportbil och vrak


Och Kurt gick från fyra till sexa
då han bytte 356 mot Elva
"Men inte trodde jag de var så pass komplexa
att de tömde oljan sin alldeles själva.


 
*
* * *
*
 
*
*
*
 
*
*

*




Rallycrosslandskamp på Svampabanan

14


Ovan från vänster: Herbert Grünsteidl Renault Alpine, EM-vinnare. Sedan Per Eklund och Stig Emilsson.

Nedan till vänster Stig Dahlman och till höger Rolf "Myggan" Nilsson, numera snabb i historisk racing medelst Elan.

mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmnnmmmmmmmm

I mitten på 70-talet var det rallycross som var den nya flugan. Vad som från början bestått av smalhjuliga versioner av V4:or, bubblor och en och annan PV hade till -76 kantrat över till svulstiga RSR-Porschar, Renault Alpiner, och Porschemotorförsedda VW:or som för övrigt Alexander Würths far Franz vann EM med 1974. Det var Rallycross på Knutstorp, på Kinnekulle men framförallt på Svampabanan i Tomelilla. 1976 åkte vi Ford Taunus 20M ts dit. Dessa V6-mullrande mjukfjädrande salooner som man ser så sällan idag. Inte finns det någon motsvarghet till en 20M TS i dagens moderna bilpark, på något sätt lyckades den förena både det där ena med det där andra utan att bli fel. Märkligt. Hur tävlingen gick har jag ingen som helst aning om och det känns onekligen ganska betydelselöst. Då som nu. Däremot kommer jag ihåg den tomelillske speakerns enträgna försök att få igång publiken på allsång. Sjunger de på fotbollslandskamper kan man väl sjunga på rallycrossdito. Så tycktes vara hans tanke. Tyvärr föreföll han ensam om sin entusiasm. Så på den allrasom bredaste skånska drog han igång den låt som fanns tryckt i programmet. Och han tryckte i ordentligt i "hejen". Den gick något ungefär som :

"Heeja heeja hejja Sverige. Heja heja heja Sveriges RC-lag. Hej, hej, hej, hej.
Heja Sune, Per och Hasse, Emil, Lasse, Stig och Frasse.
Myggan visa nu vad Skåne kan, hej hej hej
. "

Publiken tycktes fullständigt oförstående och förundrad. Men speakern gav sig inte, gång efter gång drog han igång rallycrossallsången, för var gång med mer kläm i stämman:

"HEEJA HEEJA HEJJA Sverige. Heja heja heja Sveriges RC-lag. Hej, hej, hej, hej.
Heja Sune, Per och Hasse, Emil, Lasse, Stig och Frasse.
Myggan visa nu vad Skåne kan, HEJ, HEJ, HEJ.
"

Och så för några ögonblick var det tyst, alla tycktes bävande invänta vad som skulle ske härnäst, måhända var det dags för nästa heat, men så med ens drog han igång igen, speakern:

HEEJA HEEJA HEJJA SVERIGE. Heja heja heja Sveriges RC-lag. Hej, hej, hej, hej .....

Ja mer är väl inte att framföra, mer än bilen vi åkte dit med.





1933

lucka 15 eller decembri om man så vill

Tralallalalala, tralalalalala, tralalla tralalla tra la la la la la. Låt oss återigen kasta oss bak i historien, riktigt djefla långt. Jag menar, varför inte? Låt oss dra till med ett årtal, vad hör jag? 1933? Visst låt gå för det. Om man kastar sig huvudstupa in i en Jönköpings-Post eller Smålands Folkblad från denna vittra tid, vad finner man då om man söker sig en bil? Hur ser till exempel en annons för Opel ut? Vad kan ett sådant fordon ha kostat? Ja nu vill det sig så väl att vi härinunder har ett sådant exempel. Märkligt avbildad så att den liknar en sentida Hot Rod.

"Det är klart att Ni ser på priset, när Ni skall köpa bil -- men inte bara på siffran utan realvärdet. Och naturligtvis ser Ni då till att Ni verkligen får en vagn av i år. Därför är nya Opel ... med sin modernitet och sitt verkligt låga pris ... den enda vagnen att besluta sig för, allrahelst som den också blir billig i längden, därför att den drar bara 69--70 kr. i skatt och bara 2,5 -3 öre bensin per km. Pröva själv -- Ni blir förvånad över hur rymlig och komfortabel nya Opel är, hur bekvämt Ni sitter och hur komplett utrustad vagnen är. Den ekonomiska men ettriga motorn, den fyrväxlade växellådan, det stabila, låga chassiet, med 9 tvärbalkar i ramen, medger fart i kurvorna, smidig följsamhet i trafiken. Ej underligt att Opel också förvärvat sig gott namn på tävlingsbanorna. Det är nya Opel Ni skall ha -- men skynda Er nu? sommaren är här!"

Precis så där står det. Det tycks som om tiden spelat gäck med Opel, för nog verkar det som de var mer avancerade 1933 än de är nu? Och inte fan är det väl sommar än på ett slag, eller?


Lev väl uti himmelen din, Ingegerd

 




Vikten av ett bra team.

16

Bosse Gas och den Europa han hade för några år sedan. Låg, vacker och snabb. Nu har han istället en modsport-dito, kanske inte så vacker som den här men rasande kvick. Men det är inte bara fina bilar som krävs får att det skall gå att åka fort. Det krävs en väl fungerande stab med mekaniker och annat folk som backar upp. Men även detta har han som synes. Men var han fått tag på sin personal kan man ju undra. Det verkar för övrigt resten av folket på bilden också göra. Eller som the Joker i Jack Nicholsons gestalt säger om Batmans alla anordningar och mekanismer:

"Where does he get those wonderful toys?"




Julpyssel

17

Nu finns möjligheten för Dig att realisera Din allrasom största och våtaste dröm - bygg Din drömbil - din MGB!

Med ett litet tryck på ovanstående bild frambringar du en större. Otroligt. Sedan är det bara att klippa ut och följa instruktionerna och låta kreativiteten blomma. När du sitter där i brasans sken på julaftonskvällen med din modell, måhända lite varmt vaggad av en grogg eller två, bör du stanna upp och reflektera - Hur ljuvligt är icke livet.


Vackraste bygge vinner pris på årsmötet.

 


Vill du gå ett steg längre - bygg Tyrrellen
Du hittar allt du behöver HÄR

Vill ni då inspireras och lära er mer om denna enastående F1:a, se lite video-clips och annat,
så kan ni med väldigt stor fördel, visavi en massa annat, söka er hitåt.


 




En bild säger mer eller mindre än tusen ord.

18


Visst skulle bilden kunna vara hämtad ur slutscenerna från the Deer Hunter, från Saigons nöjeskvarter då amerikanerna drar sig tillbaka och allt är i upplösning och Mike (de Niro) kommer för att rädda Nick (Christopher Walken). Men så är alls icke fallet. Det råkar vara mig ni ser i min Jaguar under en lördag förra året passerande förbi Västra Torgets myllermarknad i Jönköping. Mannen till höger är en före detta bekant. En idiot som jag sagt upp bekantskapen med. Det är antagligen därför han glor lite avvänt på mig. Kvinnan i svart med halmhatt har jag under natten lägrat. Dottern undrade, ganska förståligt, vem jag var. Hennes man, någorlunda upprörd kommer springande mot henne till vänster. Jag försöker hålla blicken kallt rakt fram. Alldeles i vänsterkanten står en man som jag sedmera kommer att tävla emot på racerbanorna under säsongen. Det är en rasande snabb förare. Jag lyckas slå honom vid alla tillfälle utom ett då jaggejäveln fallerar i depåkurvan på Anderstorp och jag slår i muren där likt en sentida Gunnar Nilsson. Men det vet vi givetvis inte nu då jag avslappnad och tillfredsställd glider fram genom folkhavet. Klockan är några minuter innan tio och jag suktar efter en fika.

Lögn i helvete. Bilden är tagen av Kurtan under dennes rekogniserande under Carrera Panamerica i Mexico för drygt ett år seda. Fan vad han är med om mycket. Förövrigt hittar vi en julhälsning från densamme i luckan härunder.

 





19

Det är.

-Äh ....hrrmm. Jo hallå. HALLÅ.
- .....
- Hrrmm ... HALLÅ!!
-Jaha ja. Vad är det om. Det var ett jävla hojtande.
-Ja jo, det var bara jag. Ursäkta. Men jag var tvungen att göra mig hörd.
-Jaja, du blir nog hörd i sinom tid. Din tid kommer, min son. Nå vad vill du?
-Jo det är ju så att det är den fjärde advent idag och då tänkte jag att man kunde få lite önskningar uppfyllda.
-Tänkte och tänkte. Önskningar och önskningar. Ni människor är ett svårtillfredsställt släkte. Jag förstår inte vad det är med er.
-Nähä men är det inte du som, som ... äh de va inge.
-Nähä, då kan kanske jag återgå till mitt då. God Middag.
-Ja Nä det var ju de där önskningarna ...!
-Mmhmm, vad var det då? Jag har inte all tid i världen.
-Har du inte? Ja i alla fall så är det så att jag hade tänkt att man måste göra något åt formel 1. Du vet det där ...
ja iallafall. Jag hade tänkt att om det nu var nåt med alla konstruktörer och ingenjörer och aerodynamiker och allt vad dom är så skulle dom kunna göra något riktigt bra för oss. För hela mänskligheten så att säga. Inte bara utveckla fram växelpaddlar vid ratten utan något som var större och viktigare.
-Va fan är det för fel på paddlar, jag har själv ....
-Nä inte fel men jag menar nåt större, nåt som skulle kunna vara så ....
-Nå?
-Jo jag tänkte som så att skulle dom verkligen göra en insats och bli, istället för miljöbovar så skulle de kunna bli helt tvärtom, något som gjorde att alla människor följde varje minsta lilla utveckling med jätteintresse.
-Som?
-Jo tänk om de istället för att nu gå till 2,4 liters V8:or till 2006 års säsong. Så skulle de gå till motorer som till exempel drevs med vätgas eller något annat miljövänligt. Med tanke på den enorma utveckling som sker inom F1-världen så skulle ju, vips, oerhört många problem utvecklas i, förlåt, racerfart. Dom är ju otroliga då de gäller att förbättra sina prestationer och sitt matrial. Hela världen skulle ju kunnat räddas. Klimatförändringar och växthuseffekt och så. Tänk ett jättebatteri på en miljon ton skull kanske bara väga ett kilo efter en säsong!!!
-Nja så otroligt fort tror jag kanske inte ....
-Men ändå. Tänk på utveckling av vätgasdrift, det hade ju varit SKITHÄFTIGT ju. Kan du inte fixa det?
-Nja nu är det inte riktigt så lätt som det låter. De styrs av andra gudar därborta vet du. Har du hört talas om Bäärni? Bäärni och mammon och biltillverkare och ...
-Ja men det måste ju va extra bra för dom ju ...
-Jo men Bääärni förstår du och, och ....
-Så det blir inget av det då ...?
-Jag är lessen min vän men ...
-Åt helvete med Bäärni!
-Ja det är riktigt, åt helvete med honom.
-Men då önskar jag mig nåt mindre då. Jag vill ha en Porsche 917. En K helst tror jag, eller föresten, en longheck tar vi, i Martinilackering.
-Haha, det blir nog svårt det med tror jag. Däremot såg jag en gammal Karmanghia häromdan, kan du tänka ...
-Det bidde inte så mycket av detta verkar det som.
-Men önska dig nåt mindre krävande. Vem fan tror du jag är?
-Att det blir vår och ljust då, kan du ordna det?
-Det är den 19 december idag. Det har redan börjat ljusna på eftermiddag även om dagen är som kortast den 22:e. Det är väl nåt. Dessutom kan jag ge dig tanken att börja se det vackra i mörkret. Njut av vintern också. Blir det bra så?
-Okey. Hej
-Hej.

Alltid nåt. Då vi nu går in i godhetens och önskandets tid passar bättre än något annat en dagsedel från Stig Dagerman, skriven 1954:


En dag om året borde alla låtsas,
att döden vilar i ett vitt schatull.
Inga stora illusioner krossas,
och ingen skjuts för fyra dollars skull.

Världskatastrofen sover lugnt och stilla
emellan lakan på ett snyggt hotell.
Inget rep gör någon broder illa,
och ingen syster slumrar vid ett slutet spjäll.

Inga män blir plötsligt sönderbrända
och ingen dör på gatorna just då.
Visst är det lögn, det kan väl hända.
Jag bara säger: Vi kan låtsas så.






En sista dans?

20


Robbie Stirling / Klaas Zwart i Lola - Judd före Pierluigi Martini / Steve Soper i Riley & Scott - BMW

Det är något speciellt med racersportvagnar. De stora prototyperna. De som liksom formelbilar byggts enkom för racing men som dessutom bär på en axelbred, självmedveten skönhet. Mäktigt dundrande på varv efter varv. I mångt och mycket nära släkt med F1:orna men ändå levande i en ganska annorlunda värld. Den här långloppstanken bär med sig en annan respekt än de vansinnessnabba sprintracen i F1. Endurance. Som tjugotremil på cykel i Tour de France med tre alptoppar att passera längs vägen. Uthållighet. Skitiga, sargade bilar efter ett 24-timmars på Le Mans. Ärr.

Om inte annat är de alldeles förjävla otroligt sådärbara skiiiiiiithäääääääftiga. På bilden ovan far någon i duon Stirling/Zwart fram i sin Lola 981 som var utrustad med Judds F1-motor och som skrek varvtal med en röst som var det högoktaviskaste som hörts i dessa trakter. Ändå överröstades den av den mäktiga, dundrande dova fyrliters BMW-V8 som Riley & Scott-bilarna var försedda med och som tycktes köra fullständigt odämpat. En mycket vinstrik skapelse som sedemera även de gick över till Judd-motorn. På bilden kört av Pierluigi Martini / Steve Soper. Att någon av dessa båda vagnar tilläts komma inom en radie på tjugo mil från Anderstorps Scandinaviska Raceway är en gåta, med tanke på de ljudnivåer som annars tillåts här. Snabbast idag och under året var dock Ferrari, oftast med Collard / Sospiri bak ratten.

Kanske kommer dagens radicalsmåttingar och 2-litersvagnarna en gång åter bana väg för de stora vagnarna. Så att inte den den sextonde augusti 1998 blir den sista gången som de riktigt stora elefanterna dansade i Sverige.

Ferrari 333SP med 4-liters V12, körd av Lilian Bryner, Calderari och Zadra
Lola - Judd, V10 på 3,4 liter

 





Superstars?

21

70-talets andra hälft var i mångt och mycket de stora Camarobilarnas. Den lockade många av den tidens stora standardvagnsförare och de före detta stora. I klassen körde även vår egen klubbmedlem Bo Ridström. Bilden här ovan är ifrån 1978 på Knutstorp med Ulf Granberg till vänster och Bosse "Emma" Emanuelsson till höger. Bakom Granberg står stallkompisen Reine Wisell. Eller om det är tvärtom. Herregud hur skulle man kunna minnas något sådant. Det var lite populärt att ge ut små skivor vid denna tid, ungefär som det alpina skidlandslagets "De bar å åk" med Stenmark och grabbarna. Camarofolket ville inte vara sämre. 1977 gav de ut detta värk, där då bl.a. herr Ridström omsjunges.

"För jag vill bli en Superstar,
för jag vill bli en Superstar.

Det bästa som hänt, för oss och publiken
och för att racingen skulle bli bra,
en klass stor och stark, som stal rubriken
med kärror ifrån USA

Det snubblade in gubbar, som trodde de var stjärnor
men jag jag tog det easy
det där var inga pärlor
för alla så ville vi visa
att jag vill bli en Superstar

Tobias ställde upp med Reine som bossen
men det blev inget kyckligt slut
när Svarten tog sin plats flög Seabech i mossen
Uffe Larsson sladda av och ut

Stenberg, Calle Pipr, Jüri Kann och Bosse Brasta,
gamle Picko Troberg eller var det hans farsa?
och alla så ville vi upp på pallen
och skrika: jag vill bli en Superstar

Oslagbare Emma fick plötsligt på nöten
Granberg var en runner-up
pressen börja snacka om syföreningsmöten
i Puss & Kram-super-star-cup

- Gentlemannen Ridas aspirera på vinsten -
revisorn Pelle Alm och flera andra gick på finten
för alla så ville vi visa
att jag vill bli en Super star.

och så vidare .....
Det var alltså 70-tal det. Vare sig man ville eller inte. Och även om man nu vill att man inte ville det man då ville, så ville man det trots allt då.
Och det är ju det man vill, NÄR man vill det, som är det viktigaste.






Allt är detsamma

22

 


EN TID DÅ BARA LILLEBRÖDER BEHÖVDE HA HJÄLM

Minns du din ungdoms Dakota?
minns du ettan ner, tvåan trean upp?
minns du mellanölsringen på burken man sköt iväg
minns du fransade jeans och flickan där bak?

Minns du John Silver och Commerce utan filter?
FibAktuellt och Lektyr
Minns du svartvit formel 1 på TV
och filmen Le Mans på bio

Minns du
att man verkligen trodde att polisens huvuduppgift, var att jaga trimmade mopeder,
att somrarna var eviga,
att man tappade ljuddämparen på väg hem genom sommarstugenatten
och att loppan kom tillbaka på stiftet
Minns du det?


När du nu köpt din nya kombi för golfklubbornas skull
Och ekonominyheterna är kvällens viktigaste program
När du förfasas över dagens ungdom
Och tycker att radions P4 är en hygglig kanal

Minns då din ungdoms Dakota.

 

 



*
*
*
*
 
  * *
*
 
*
*
 
 

Dan före dan

23

*
*
*
*
*
 

Det är vinter nu, allt skulle se ut som på bilden ovan, men det gör det inte, och då är ändå bilden tagen i Skönna i Örkelljunga i Skåne. Där har ni säkerligen aldrig varit. Och det är en förlust, det försäkrar jag eder. Husqvarnan på bilden var en av alla de klassiker som såldes för ett par hundra spänn på 70-talet. Den brann upp på gårdsplanen där i Skönna en dramatisk söndag i september. Det var alltså då, men nu är det fanimej nu. Låt oss ge ord och penna till vår ordförande på det att han må sammanfatta året. Här kommer han alltså, Kjelle

 

Hej alla glada SSJ:are !
Webmaster Göran har generöst upplåtit dan före dan till en kort resumé av året som gott:


Och nog kan man med fog konstatera när det lackar mot Jul.
att året som gått bjöd på många guldkorn och mycket Hjulkul

16/1 - Årsmöte Egerts trafikskola
Av detta minns inte jag efter ett år inte så mycke,
mest att vi fick hedersuppdraget att dra klubben vidare ett stycke
Jo visst ja, servitören med såpa i händerna som ännu inte lärt tricken
Att diskret avlägsna de använda besticken
16/2 - Studiebesök BVS - Bilvårdsspecialisten
Putsa feja och greja, lackbehandla, å ta'väck
Mest dock tror jag att det snackades däck
1/3 - Wankelafton hos Egerts trafikskola
Magnus, vårt ovalkolvsorakel, visade bilder på denna udda drift av bil
Det måste tillstås att det gjordes med stor kunskap och stil
24/3 Studiebesök hos Olsbergs inkl. rallyteamet i Eksjö
Minnesvärd skönhetsupplevelse i fabriksherrgårdsmiljö hos Göran
Kristallkronor i taken, milda protester från förarn
Som i demonstrationssyfte fick varmköra det som senare vann SM-priset
Snacka om ögon- och öronfröjd från det varmkokta riset
9-12/4 Bilsportmässa
Om flydda tider erinrade vår monters innehåll par favor,
ibland så även bemanningen, mest stilfull kanske vår dekor
24/4 Vårslalom Torsvik Det gasades och sladdades bland konor och kägler
Och prestationerna bedömdes efter glidande regler
3/5 Månadsmöte - Hamnplan
Har passerat obemärkt på på vår förträffliga hemsida
Någon kommer väl att komma ihåg och någon får lida


7/6 Junimöte - Bo Ridström
Riktiga järn för grabbar med hår på brösten
Kolvar, stakar och trimningssmaskiner
För de som konstaterar framåt hösten
Att det behövs mera hästar för mera sekiner
5/7 Julimöte
Brunstorps gård den pärlan
Förlänades den äran
9/7 Bankörning Kinnekulle
I dagregn och rusk for 35 gasglada enstusiaster
omkring som 'regenmasterfantaster'
det laddades, sladdades och regnplanades
och bara självförtroende och plåtbitar skadades
9/8 Augustiträff - Taberg
Efter samling i Hamnparken gemensam färd till flickorna på berget
Inte för att erövra och bestiga
utan mer för att dra en skröna, dricka kaffe och möjligen bliga
17/8 Bankörning Anderstorp
Denna festlighet sordinerades av lystnaden
Hos hängiven ARC-funktionär
Att få riktiga racerbilar att låta som tystnaden
6/9 Septembermöte - Björkenäs Mopedmuseum
Dessa samlingar gladde oss gamlingar som glatt stimmade
Om hur j-a hårt vi körde på den tiden och trimmade
25/9 Rally med roadbook - avslutning Mantorp och RHK:s finaler
Minnesvärd hösttur till klassisk mark där vi historiskt akt beskådar
Med stil utfört av människor som många benämner som dårar
4/10- Höstmöte Hotellplan
Det blir nog inga fler Oktobermöten
För då riskerar Kurt och jag att få mer på nöten
16/10 Höstslalom - Torsvik
En stjärna föddes som körde utav 'helsikte'
Och uttrycket däng s-n i väggen fick ett ansikte
1/11 Anderstorp "Den världsberömda Mossen"-utställningen
Utställning med många sevärda reliker som Ronnies hjälm och overall
Ronnie, Ronnie vi saknar dina våldsamma uppställ, din eminenta car control
6/12 Glöggafton Norrahammar
Vad kan man skalda om denna aktivitet
Jo hur lite man egentligen vet
Om klubbmedlemmarnas dater och laster
Och att det ta mig f-n finns flera Opelfantaster

Och så ett glädjens budskap i juletider:

It's official; God loves motor racing. Why else would he have created the Nürburgring? I don't mean the modern version; that ersatz track built by a nanny state for the entertainment of the corporate big cheeses. I mean the real one. The huge 14 mile blast through the Eifel mountains where every single one of the thousands of tall pines lining the ribbon of tarmac has a tale to tell about the good and the great from motor racing's past.

Tomten eller Gud: Eifel Klassik åter 2005: Tack


Tack alla medlemmar som ställt upp och gasat och åkt en och anna tur
Som hedrar klubbens devis: 'Hastighet är Kultur'

Stort tack även till vår Webmaster Göran, som ger oss insyn i sin MG-värld och ekvilibristiskt
underhåller och håller en hel sportvagnsvärld (åtminstone Nordisk) i ständig spänning

Mot nya djärva Sportvagnsmål
GOD JUL och GOTT NYTT SSJ-ÅR
Önskar
Kjell
Ordföranden

P.S. Matrikeln, den efterlängtade och omskrivna, är verkligen på gång. 2005 så. D.S.

*
*
*
 
*
Staffan Nylander
hänger på pysselsvängen och tipsar om länk
till just sådan julsyssla

ALLTSÅ HÄR

Det uttalades ju en önskan i en lucka häromdan om en 917 longheck. Någon sådan har icke synts till, däremot dök denna "pink pig" eller "big bertha" upp i mailen. Och den passar väl alldeles bäst nu så här i juletid, märkt som den är med penna såsom en gris färdig för tyckning. Helt sann är den, en liten kopia på en av 1971 års LeMans-versioner av 917, lackerad så här sedan den 220 cm breda bilen fått sitt smeknamn, vilket ledde till att stallets sponsorer Martini inte ville synas på bilen. Detta ändrade inte stallets idé alltså.

Klubbens ende norske medlem Peer önskar Gott Nytt

*



*
*
*
*
 
  * *
*
 
*
*
 

Dopparedagen

24

Så var det då Jul ...

... och över landet Sverige lägger sig mörkret med fornnordisk mystik och för det långt ifrån tvåtusental och IT-kommunikation.

Nu tändas tusen själars juleljus, och andarna från forna tiders jular, och från de som komma skall, drar tyst genom korridorerna. Nu städas och fejas det innanför rimfrostsmyckade fönster. Nu bakas det julefrid. Nu kläs gran och farfar upp. Nu jagas ro. Och då man slutligen funnit den, blir man barn i sällskap med tjuren Ferdinand och Karl-Bertil. Man blir tårögd och måhända en aning religös. Man dricker Julen och varandra till, och i den snaps, öl och must som höjes, guppar välgångsönskningar och godhet. Man söker gemenskap över en sexa Skåne och en skinka.

Ja i detta land blir det nu åter trolltider, och mellan gårdens byggnader föds fotspår i nyfallen snö.

 
*
* * *
*
 
*
*
*
 
*
*
God Jul
ÖNSKAR


*