Dagar
i juli

Man kan sysselsätta
sig med mycket, dagar i juli. Även om man enbart håller
sig till företeelser med hjul. Man kan åka till Knutstorp
på Sportvagnsmeeting eller bege sig till Le Mans. Den första
händelsen är redovisad och den andra har påbörjats.
Men det finns annat tillika. Detta "annat" är utgångspunkten
för detta lilla reportage. För er som misstänker att
det hela bara är ett sätt visa upp ut lite cykelbilder får
göra det. Måhända har ni fog för denna er misstanke.
Om ni nu bär på en sådan. Alla är lika glada
för det. |

Det var ju ett Midnattssolsrally
i krokarna. Porschar, SAAB:ar och annat som studsar fram mellan rödmålade
småländska stugor och gårdar. Det är svenskt
det. Det drar sin publik det. Och bondsöner avbryter sitt göra
för en stund och kanske att det dukas upp med sju kakor i trädgården.
Och kaffe med grusvägsdamm i. Jag vet inte. Men svenskt är
det. |

Visst kör det med lågt
lufttryck men så här skall det väl inte se ut?
Man kan låta sig dras med till
Mantorp och dragracing av Klein och Dennis. Det är aldrig förr
prövat. Reportoaren måste breddas. Måhända.
Motorer som i vissa fall är på 7-8 000 hästar och
får marken att vibrera. Jojo. Men tävlingsformen som
sådan? Jag vet inte. Och bilarna? I fem sekunder lever de.
400 meter. Eller 300 för top fuel och MC-galningarna. Sedan
är det slut. Sedan dör de igen, innan det är dags
för nästa återupplivningsförsök av mekanikerna.
Bilarna lever bara korta stunder. Kan en djupare relation mellan
förare och bil uppstå? Det undrar jag och det är
givetvis synnerligen subjektivt men särskilt fantastiskt var
det inte. Men tack för erfarenheten Piff och Puff. Och Johnny.
Dragracing har sin karaktärspublik.
Vill man se tatueringar kan man gå hit. Är man sugen
på silikonstinna damer så visst. Som om det skulle vara
en överraskning att det var så.
|

Emma Pooley, silvermedaljör i senaste
OS, i ett tidigt stenhårt utbrytningsförsök

Sportbilar och racing
handlar ju mycket om skönhet och liv. Därför var
Le Mans så otroligt mäktigt. Inte minst för den
långa färden genom dygnet/livet. Det finns attraktion
i den konst som klarar av att pressa bilar så nära gränsen
det är möjligt. Det är vackert. Men frågan
är om det finns något så skönt som kvinnliga
tävlingscyklister på sina högteknologiska, aerodynamiska,
kolfiberstärkta racehästar i färgsprakande tajta
kläder med arbetande, brunbrända lår- och vadmuskler.
Det är liv. Till bristningsgränsen. Fulländade kroppar.
Det är blodsmak uppför, det är knixigt och kurvigt
och tekniskt och det är avslutande spurter i 70 blås.
Armbåge mot armbåge. Gud vad det är vackert.
Det var deltävling
i kvinnornas världscup i cykel i Vårgårda. Även
om tiden hann slå över i augusti. Publiken är förresten
också annorlunda. Åk och titta på en tävling
nån gång. Det funkar med herrar också.
|


Hayabusa för stripen

Silva Valsecchi med två fingrar
på broms/växlingsreglagen


Ford Escort RS 1800

Snabb. Men snygg?

Ashleigh Moolman, sydafrikanska

Så skall det se ut: 911 i rallyskog

Dragracingmekaniker i andningsmask och
tatuering startar upplivningen

Så skall det se ut 2: Elena Berlato
och Marie Lindberg

 |
 |
Typisk dragracingpublik
|
Johnny
|

Ford Falcon Futura Sprint

Inför start


Lesya Kalitovska. Ukraina

Jennifer Fiori. Italien

Marijn de Vries, Nederländerna

Linn Torp, Norge

Rochelle Gilmore, stilfull australienska
efter loppet
|