IMPRESSIONER #6 |
Foto: Torbjörn - Text: Göran |
IDAG ÄR DET DEN 16 FEBRUARI 2018. Igår premiärvisade Williams och Haas sina bilar för årets F1-säsong. Det märkbart nya för året är Halo, skyddet över sittbrunnarna. En gång var det 1974. Det var långt före säkerhetstänk. Då lanserade Colin Chapman sitt nya vapen: Lotus 76.
Då hade den klassiska modell 72 använts i fyra säsonger och var omodern och föråldrad. Som vanligt kom Chapman & co med nya idéer. Bilen hade dubbla vingar bak, var utrustad med elektronisk koppling som skulle möjliggöra snabbare växlingar och hade två bromspedaler - en för vänsterfot och en för höger. Dessutom var den vacker.
Men kopplingssystemet fungerade dåligt, kylningen var undermålig (p.g.a den nya smala karossen) och bilen kördes bara i en dryga handfull tävlingar av Ronnie Peterson och Jacky Ickx. Bäst gick det i Spanien där Ronnie kvalificerade bilen på andra plats och ledde loppet tills han tvigades bryta p.g.a motorhaveri. Det var ju det de gjorde på den tiden - bröt hälften av racen, och gav känslan att inget, inget var säkert förrän mållinjen verkligen passerats. En faktor att sakna.
Här på Spa är det Andrew Beaumont som sitter i bilen. Söker man honom på ser man honom på nätet, finner man honom i allsköns bilar, allt från formel junior över mäktiga sportvagnsprototyper till formel 1:or. Oftast dock i denna 76:a, och alltid i Ronnies hjälm med gul solskyddsskärm och Polarbjörn.
Lotus 76 blev alltså inte långvarig, man plockade tillbaka 72:an med vilken Ronnie tog ytterligare en seger, i Monaco, och även till 75 års säsong använde man den gamla modellen. Till 1976 kom så 77:an som syns längre ner. På den bilden framgår det med all önskvärd tydlighet att solglasögon i en formel 1:a är en styggelse!
|