
Vad
finns det att säga om höstslalomen? Antagligen
en massa. Och massa har antagligen redan blivit sagt.
På plats. Till er som icke voro där må
sägas att det kom sjutton ekipage till start. Därom
skall man tänka med vördnad och respekt. De
korta byxornas tid är sedan länge gången
och denna lördag, så tidig den var, hade löften
om regn och annat illavöla. Och nog var natten inför
som då Ronja föddes, full av åska, regn
och otyg, och på morgonen fick Eehro följe
med regnet ända från Skövde till Jönköping.
Väl på plats voro förhållandena
dock annorlunda. Asfalten var blöt, och höll
sig sålunda under dagen, men resten av volymerna
voro utan väta och innehöll även lite sol
om slutet. Detta voro de yttre förhållandena.
De inre voro som vanligt gemytliga och angenäma.
Av
alla rattande herrar var Tommy den snabbaste och detta
UTAN sin lilla vansinniga Fiat som ligger särplockade
efter att topplockspackningen gett med sig på Kinnekulle
för tre veckor sedan. Egert var nästsnabbast
och mycket glad däröver - självklart, han
börjar finna sin plats i 911:an, liksom Kurt i sin
och han blev nu trea och lika glad han. Värt att
notera är att alla dessa tre ekipage har varit lite
otursförföljda i samband med SSJ-träffar
detta år. Tommy sprängde Fiaten på Kinnekulle
i somras (alltså inte topplockspacksincidenten)
på ett sätt som fick oss att betvivla den lilla
gnagarens återkomst. Egerts moderna Porsche fick
ge sig på Anderstorp senast då ett litet motorfäste
skickade hem den svarta stuttgartaren medelst häst
och vagn. Kurts något äldre dito visade sig
vara lika full av hål som vissa kryddiga prästostar
och det på ställen där olja kunde strömma
ut. För detta har alla tre något hängts
ut på sidan, inte mer än rätt då
att de nu celebreras och hyllas när de istället
står där med framgången i händerna
vid dagens slut.
Någon
kom fram och undrade om inte resultatlistan kunde hållas
kort så att den inte skulle avslöja personliga
initiativ och spontaniter vid fikat på jobbet eller
andra tillfällen där en skönmålning
av verkligheten är att föredra. Och då
Sidans framfart mer var att likna vid Snurre Sprätt
än Ayrton Senna så har vi inga problemos med
det. Men topp fem var:
1.
Tommy Engström, Audi ............................2,
32, 59
2. Egert Sandberg, Porsche 911 .................2,
33, 56
3. Kurt Bertilsson, Porsche 911 ...................2,
33, 93
4. Tony Lesse, Miata .....................................2,
34, 98
5. Magnus Börjesson, Subaru ......................2,
35, 23 |
En
del nya bilar och förare på plats, andra som
tog andrabilen i väntan på färdigställandet
av entusiastbilen, men till våren kommer väl
förhoppningsvis Tommy med Fiaten, Jouni med Mustangen
i ny hetare version och Fredrik med Abarthen. Bland annat.
Bland annat.
|
 |
 |
Anders
lovade att han skulle köra brett hela dan. Det gjorde
han nu inte utan satsade på tiden istället.
|
Egerts
känslor för Porschen må ha växt,
trots det har han en MGB motivlackad på sidan.
|


|
Bosse, Björn och Dan
med varsin 996:a
a´la GT3, automatic och 4-hjulsdrift
|
 |
|
 |
 |
|
Har
någon nån gång sett Eehro surmulen?
Just det.
|
Back in business
Fredriks
evolution av BMW:n fortskrider. Mer
kolfiber, mer effekt, mer ställbart, mer stil, mer
av det mesta men mindre vikt. Så mycket att vi får
återkomma på Sidan. Allt är ännu
inte inställt, justerat eller utprovat, men Fredrik
hoppas t.ex på fyrahundrafemtio hästar då
det är gjort. Nu var den blöta knixiga asfaltslingan
lite väl hal för vagnen. |
"I
am just a man ..... and this is my mission."
Peter K.
Om
ni av någon anledning skulle vilja uppleva hur det känns
i en konservburk och ni har svårt att få plats i
en tom
burk krossade tomater, så be Peter om att få följa
med på en åktur i Escorten.
Dagens
2:a. Sällan har väl Egert synts så gladelig.
Alla fästen till t.ex motorn satt på plats, det var
bara de för leende
som hotade att lossa i det Sandbergska ansiktet.
-Efter den
j.....!
Kurt har
börjat få känslor för 911:an. Dagens tredjeplats
och ett par centimeters sänkning lär väl inte
minska på det. Kan det
vara så att Kurt drabbats av tanken att tyskarna lyckades
förbättra vissa saker på 911:an gentemot föregångaren
356?
Är det möjligt? Kurt?
Lasses 356:a
Linjerna
på Lasses 356:a motsade i och för sig ovanstående
tankar. Eller?
Ljuvligt
högvarvande och vacker är Patriks Honda.
Det
skiljer fyra årtionden, ett antal hundra hästar,
två par drivhjul, lika många cylindrar, någon
liter, innovation, nytänkande, näpenhet, konservatism,
kylning, ABS och så djefla mycket annat att det har
jag ingen aning om. Men ... färgerna är någorlunda
lika och namnet är väl Porrssjjee på bägge? |
 |
 |
Rundhet,
ditt namn är Porsche, MGB och lite annat som inte
behöver anges här.
|
Fredrik
körde som vanligt snabbt och prydligt i BMW,
men det skall bli kul med Abarthen.
|
Blandat
En hotande
himmel, två kärringar mot strömmen, en segerherre
inför start, ett gäng villrådiga herrar som
tycks vänta på
ledning och en bärsärk från Västergötland.
Tony. Snabb
och fyra
 |
 |
Vad
tänker Anders här?
Är det avund eller krav på den anställdes
prestation?
|
Och
vad fan tänker Tony?
|
 |
 |
Dagens
segrare: Tommy Engström
|
Medaljörer
utan podium: Kurt, Tommy, Egert.
|
|