Vad finns det att säga om höstslalomen? Antagligen en massa. Och massa har antagligen redan blivit sagt. På plats. Till er som icke voro där må sägas att det kom sjutton ekipage till start. Därom skall man tänka med vördnad och respekt. De korta byxornas tid är sedan länge gången och denna lördag, så tidig den var, hade löften om regn och annat illavöla. Och nog var natten inför som då Ronja föddes, full av åska, regn och otyg, och på morgonen fick Eehro följe med regnet ända från Skövde till Jönköping. Väl på plats voro förhållandena dock annorlunda. Asfalten var blöt, och höll sig sålunda under dagen, men resten av volymerna voro utan väta och innehöll även lite sol om slutet. Detta voro de yttre förhållandena. De inre voro som vanligt gemytliga och angenäma.

Av alla rattande herrar var Tommy den snabbaste och detta UTAN sin lilla vansinniga Fiat som ligger särplockade efter att topplockspackningen gett med sig på Kinnekulle för tre veckor sedan. Egert var nästsnabbast och mycket glad däröver - självklart, han börjar finna sin plats i 911:an, liksom Kurt i sin och han blev nu trea och lika glad han. Värt att notera är att alla dessa tre ekipage har varit lite otursförföljda i samband med SSJ-träffar detta år. Tommy sprängde Fiaten på Kinnekulle i somras (alltså inte topplockspacksincidenten) på ett sätt som fick oss att betvivla den lilla gnagarens återkomst. Egerts moderna Porsche fick ge sig på Anderstorp senast då ett litet motorfäste skickade hem den svarta stuttgartaren medelst häst och vagn. Kurts något äldre dito visade sig vara lika full av hål som vissa kryddiga prästostar och det på ställen där olja kunde strömma ut. För detta har alla tre något hängts ut på sidan, inte mer än rätt då att de nu celebreras och hyllas när de istället står där med framgången i händerna vid dagens slut.

Någon kom fram och undrade om inte resultatlistan kunde hållas kort så att den inte skulle avslöja personliga initiativ och spontaniter vid fikat på jobbet eller andra tillfällen där en skönmålning av verkligheten är att föredra. Och då Sidans framfart mer var att likna vid Snurre Sprätt än Ayrton Senna så har vi inga problemos med det. Men topp fem var:

1. Tommy Engström, Audi ............................2, 32, 59

2. Egert Sandberg, Porsche 911 .................2, 33, 56

3. Kurt Bertilsson, Porsche 911 ...................2, 33, 93

4. Tony Lesse, Miata .....................................2, 34, 98

5. Magnus Börjesson, Subaru ......................2, 35, 23

En del nya bilar och förare på plats, andra som tog andrabilen i väntan på färdigställandet av entusiastbilen, men till våren kommer väl förhoppningsvis Tommy med Fiaten, Jouni med Mustangen i ny hetare version och Fredrik med Abarthen. Bland annat. Bland annat.


Anders lovade att han skulle köra brett hela dan. Det gjorde han nu inte utan satsade på tiden istället.
Egerts känslor för Porschen må ha växt, trots det har han en MGB motivlackad på sidan.



Bosse, Björn och Dan
med varsin 996:a

a´la GT3, automatic och 4-hjulsdrift

 

 
Har någon nån gång sett Eehro surmulen? Just det.


Back in business
Fredriks evolution av BMW:n fortskrider. Mer kolfiber, mer effekt, mer ställbart, mer stil, mer av det mesta men mindre vikt. Så mycket att vi får återkomma på Sidan. Allt är ännu inte inställt, justerat eller utprovat, men Fredrik hoppas t.ex på fyrahundrafemtio hästar då det är gjort. Nu var den blöta knixiga asfaltslingan lite väl hal för vagnen.



"I am just a man ..... and this is my mission." Peter K.

Om ni av någon anledning skulle vilja uppleva hur det känns i en konservburk och ni har svårt att få plats i en tom
burk krossade tomater, så be Peter om att få följa med på en åktur i Escorten.


Dagens 2:a. Sällan har väl Egert synts så gladelig. Alla fästen till t.ex motorn satt på plats, det var bara de för leende
som hotade att lossa i det Sandbergska ansiktet.



-Efter den j.....!


Kurt har börjat få känslor för 911:an. Dagens tredjeplats och ett par centimeters sänkning lär väl inte minska på det. Kan det
vara så att Kurt drabbats av tanken att tyskarna lyckades förbättra vissa saker på 911:an gentemot föregångaren 356?
Är det möjligt? Kurt?


Lasses 356:a

Linjerna på Lasses 356:a motsade i och för sig ovanstående tankar. Eller?


Ljuvligt högvarvande och vacker är Patriks Honda.




Det skiljer fyra årtionden, ett antal hundra hästar, två par drivhjul, lika många cylindrar, någon liter, innovation, nytänkande, näpenhet, konservatism, kylning, ABS och så djefla mycket annat att det har jag ingen aning om. Men ... färgerna är någorlunda lika och namnet är väl Porrssjjee på bägge?


Rundhet, ditt namn är Porsche, MGB och lite annat som inte behöver anges här.
Fredrik körde som vanligt snabbt och prydligt i BMW,
men det skall bli kul med Abarthen.

Blandat
 
En hotande himmel, två kärringar mot strömmen, en segerherre inför start, ett gäng villrådiga herrar som tycks vänta på
ledning och en bärsärk från Västergötland.


Tony. Snabb och fyra

Vad tänker Anders här?
Är det avund eller krav på den anställdes prestation?
Och vad fan tänker Tony?


Dagens segrare: Tommy Engström
Medaljörer utan podium: Kurt, Tommy, Egert.