HÖSTRALLY
OCH
SÄSONGSAVSLUTNING FÖR HISTORISKA PÅ MANTORP
lördag 25 september 2004
Text: Göran Larsson
Foto: Göran Larsson & Magnus Berglund & Björn Nord

Denna lördag bjöd på både positiva och negativa upplevelser. Men det skall vi återkomma till och om nu någon tror att Sidan skulle hänga ut ett ovanligt klent eller korkat svar på rallyts frågesport så är det som ni förstår naturligtvis så. Ingen mannamån åt oktober månads dimmor. Ingen ömkan över onödvändig dumhet. Först till det strålande, saker som solen, september månads något sneda men ack så gulfryntliga sol. Rallyvägen, Egerts utstakade ljuvligt slingrande. Farten, trots Sidans försök att komma ikapp framförvarande efter ett oansenligt litet stopp, då en snitthastighet på 222-223 km/h höllos, var det snudd på förbannat att hinna ikapp de uslingar som köra som de stulit bilarna. Självfallet är det sista lögn och överdrift, alla SSJ:are är under av saktmodighet i ande, tanke och på väg. Strålande var också Racinghistoriskas avslutningstävlingar på Mantorp. Häftiga startfält och ljuvliga bilar. Frågetävlingen återkommer vi till då det i vissa stytcken var ett sorgligt kapitel. Kunskap Oh Kunskap, var ligger ditt agg visavi SSJ:are. På eftermiddagen då tävlingarna så smått började avslutas spreds vi något likt agnar för den östgötska vinden. Om lördagen var detta. Söndagen vet jag väldigt lite om. Men frågor och svar och VINNARE finns att hitta längst ner på sidan. Alla VAAAR duktiga. För utförligare resultat i tävlingarna hänvisas till Racinghistoriskas hemsida.

I övrigt kan det väl vara lämpligt att påpeka att HÖSTSLALOMEN är flyttad från söndagen den 17:e till lördagen den 16:e oktober. Torsvik är det som gäller och mer information kommer framöver. Ett månadsmöte planeras också i oktober.

Trio godingar
Den Le Mans-start som sedan släpptes var av det något förvirrade, tveksamma slaget.
Röda kontraster. Vi fick ett besök av fantastiska volvos. En Amazon och en PV.

Depåliv

En pojke. En SAAB. En hund.
Inget mer. Inget mindre.
Kolvbyte mellan tidsträning och race.
SID:en var så perfekt att Mats och Anders
fck skruva med dragbilen istället.
I ett tält, på en stol, i ett hörn.
Mygga och bil var återhämtade sedan den vådliga kraschen häromsistens. Ja bilen var väl som ny.
Bosses buss.

SKÖNA LINJER

Ferrari 250GT Short Wheel Bas

Engelsk penna har skapat Olof Bodins Jaguar(er). En tredje E-type i svensk historik racing!
March formel 2:a, mer kommer nästa år.
Underbart renoverad
är Olof Cederbergs Elan

 

PORSCHERUTAN
Vänster: Fredrik Hermelins enastående vackra 356A i rött och silver. Anmälare: Stiff Nipples Racing Group - Tranås!!

Höger överst: Det var gott om finländare på plats, en av dom var Errki Yrjölä med 911:a.

Höger nederst: Det var ett tag sedan åtminstone jag såg Axel Ekman på banorna senast. Han och hans underbara RSR -74 behövs i svensk historisk racing. För att sätta en och annan Escort på plats och för sin skönhets skull. Nu bröt han efter några varvs hård kamp med Erik Berger.
mmmmmmmmmmmmmmmmm


KVINNLIGA FÖRARE


Att det alltid skall väcka sån uppståndelse med en kvinna bak ratten i en racerbil!
-Jaa, men då kan man ju påpeka att så tycks vara fallet även här på Sidan. Sidan är inte bättre!
-Nej. Det är riktigt.


Överst till vänster och höger: Finska Merja Fischer känner sig för i sittbrunnen på sin Finn-vau formel Vee 1971.

Vänster nederst: Michaela Axelsson kliver ur den av Leif Norberg servade Lotus 18, körde i FIA:s Lurani Trophy
mmmmmmmmmmmmmmm


ALTMEISTERS

Rune Tobiasson, BMW 3,5 CSL, 24 ventiler, dryga 400 hk
Svensk Mästare 1975 - still going strong
Erik Berger, Ford Escort 1800
Svensk mästare bl.a -62, 66, 68 - still going strong
i övrigt bör påpekas att Nords datuminställningen har lite brått
"Jojo, bilen är utrustad med ett rymligt bagageutrymme med. Två stora trunkar och en liten. Jojo"
Efter racet gick Erik Berger runt och bjöd alla i närheten på godis från Bergsfors.


FOTOGRAFER
Det lär bli mycket att titta på i familjealbumet
Koncentrerat av Magnus. Denne F1-kännare.
Fotografer, fotografer, fotografer.

PUBLIKLIV

"Är det en fågel? Är det ett flygplan? No ....it´s .proberbly a flying MG"

   
Goa gubbar? Nåja.
Kjell spanar förgäves efter Corvetter
Efter ett slag intog vissa en något luttrad, misstänksam attityd. Medan andra trivdes i solen.
Rune Tobiasson
forsar förbi. Det talades om att BMW:n kanske skall ställas in nästa år.


Här tänker jag inte köra det gamla tricket om att tala om blondhet, mjuka, vackra, stlrena linjer för att sedan hänvisa till SAAB:en i bakgrunden. Åt helvete med bilarna, Quinnan var enastående vacker och förtjänar att krediteras helt och hållet för fotot. Om hon så kom åkande i Porsche, Ferrari eller t.om amerikanskt må det vara hänt.


"Jaja, Jag är OCKSÅ vacker."

 

SID:en.

Bilen går som aldrig förr. Bearbetad av Anders Lotsengård och Mats Svanberg. 260 hästar numera.


UPPSTÄLLNING
Finske Kim Petterson
Bo Johansson Renault R8 Gordini 1967
Linus Sjöberg i Veemax.
Samling inför start.
Hans Erik Johansson
blir bara snabbare och snabbare i sin lowdrag-replica. Tvåa totalt efter "Myggan" idag.

KLARA ...


FÄRDIGA ....  
 
... GÅ!

Och sen var det igång i de olika klasserna

Lars Esselius Ford Falcon måste vara det mest lättade som finns i den vägen.
Peter Lindkvist Ferrari 250GT Tour de France
Arne Allard, Fiat Abarth -66
Rolf Johanssons underbara GRD
från -74 är en formel Atlantic-bil.
Sports 2000,
obekant för programmet. Enkel och stilig.
Anders och Healeyn
Hans Edins MGB GT jagandes Anders Sperbers Elan.
Anders leading the bunch
SSJ:aren Axel Madsen från Gränna i sin ...
....Fvee BMVee
Man brukar tala om katt bland hermeliner, men här är det väl mer hingst bland duvor. Tvåtakts-kuttrande sådana.

Rickard With, Effyh-JAP från 1949
Segrare i för dagen kombinerade Stand/ GTS före -65
Ulf Alm debuterade med den äran i sin Lola T492
Tomas Ekman P 1800
von Hauswolf !! före Allard och Christer "Kitte" Nilsson i sin Ginetta. En bil på 1000 cc, 100 hk och 450 kilo, född 1964.
Kim Petterson i sin RPB 1300 från 1967
.. och Stefan Olsson i sin March Super-Vee 1600 från 1980
... det känns som att åren emellan skulle varit fler när man ser dom



Axel Ekman ännu före Erik Berger, Escort och Jürg Bächi Opel Commodore

Utdragen katt på Mustang-jakt. Lyckad sådan. Dubbelt engelskt i topp
Henrik Rosencrantz, Lola T 492
Snabba och vackra men fullständiga kontraster. BMW 3,5 CSL -72 och Jaguar E-type i lowdragutförande från 1963

 

 

Femton bilar tror jag visst att vi var och allt var skitbra. Tro inget annat. Inte ens svaren på frågorna var dåliga. Ingen skall hängas ut. Nåja ett par stycken kanske. De som misslyckades gruvligt vad gäller R.P:s bedrifter skall givetvis hånas. Självklart. Nå jag skall återkalla frågorna och svaren här, dock har jag inte möjlighet att lägga ut alla bilderna då jag inte har copyright att lägga ut alla på nätet. Rätt ska vara rätt. Vinnaren får sig sitt pris på Årsmötet.

VINNARE: Björn Nord och Magnus Ramsö - GRATTIS

1. Hur många GP-segrar tog Ronnie Peterson?
SVAR: 10
Beklämmande många låg lågt vad gäller vår Super-Swede och svarade alldeles för få. Nämnas måste Team Minis: "Noll" Det är oförlåtligt dålig kunskap (Anders och Dennis, grabben må vara ursäktad)

2. Hur många motoralternativ försågs MGB-modellen med?
SVAR: 2 (4:an och 8:an) - Här lämnas utrymme för förklaringar då här finns utrymme för finlir, men i huvudsak är att MGC:n hade 6:an. De flesta klarade denna bra. Nämnas: MGB-åkande Anders missade.

3. Vilken var visade Porsche 917-modells rätta beteckning.
SVAR: 917 Lh som i longheck.

4. Vilka ingår i KLR-stallet?
SVAR: Karlsson, Lofthammar, Ramsö. - Vissa hade här av naturliga skäl ganska lätt.

5. Vilket år bildades SSJ?
SVAR: 1993 - Oroväckande få tycktes ha något minne kvar från fjolårets stora jubileumsfest. Vår odförande gissade t.ex galet.

6. Vem tog Sveriges första GP-seger?
SVAR: Joakim Bonnier - Flesta klarade detta utmärkt, Magnus W drog t.o.m i med Holland 1959.

7. Vad betyder DKW?
SVAR: Dampf Kraft Wagen

8. Avbildade Ferrains modellbeteckning?
SVAR: 250 GTO - Alla kunde!

9. Vilket bilmärke har vunnit flest gånger på Le Mans?
SVAR: Porsche - 16 gånger


10. Vem är mannen bakom ratten? Vilket år? Vilket bilmärke?
SVAR: Jody Sceckter, 1976, Tyrrell - Bara Magnus o Cajsa W och Björn N o Magnus R svarade helt rätt på denna kniviga fråga.

11.Vilken bil? om ni minns
SVAR: Aston Martin DB 2

12. Denna bil har gjort debut på racerbanorna nyligen. Vilket märke?
SVAR: Maserati


13. Vem är konstruktören till bilen?
SVAR: Gordon Murray

14. Waldegård och Blomqvist körde denna i rally-VM. Bil och vilket år kom den?
SVAR: Lancia Stratos och året var otroligt nog 1972.

15. Är engelska bilar alltid att föredra framför amerikanska?
SVAR: Ja är inte det ganska självklart. Dock behövdes icke denna skiljefråga användas.