HÖSTRALLY
OCH
SÄSONGSAVSLUTNING FÖR HISTORISKA PÅ MANTORP
lördag 25 september 2004
Text: Göran Larsson
Foto: Göran Larsson & Magnus Berglund & Björn Nord
Denna
lördag bjöd på både positiva och negativa
upplevelser. Men det skall vi återkomma till och om nu någon
tror att Sidan skulle hänga ut ett ovanligt klent eller korkat
svar på rallyts frågesport så är det som
ni förstår naturligtvis så. Ingen mannamån
åt oktober månads dimmor. Ingen ömkan över
onödvändig dumhet. Först till det strålande,
saker som solen, september månads något sneda men
ack så gulfryntliga sol. Rallyvägen, Egerts utstakade
ljuvligt slingrande. Farten, trots Sidans försök att
komma ikapp framförvarande efter ett oansenligt litet stopp,
då en snitthastighet på 222-223 km/h höllos,
var det snudd på förbannat att hinna ikapp de uslingar
som köra som de stulit bilarna. Självfallet är
det sista lögn och överdrift, alla SSJ:are är under
av saktmodighet i ande, tanke och på väg. Strålande
var också Racinghistoriskas avslutningstävlingar på
Mantorp. Häftiga startfält och ljuvliga bilar. Frågetävlingen
återkommer vi till då det i vissa stytcken var ett
sorgligt kapitel. Kunskap Oh Kunskap, var ligger ditt agg visavi
SSJ:are. På eftermiddagen då tävlingarna så
smått började avslutas spreds vi något likt agnar
för den östgötska vinden. Om lördagen var
detta. Söndagen vet jag väldigt lite om. Men frågor
och svar och VINNARE finns att hitta längst ner på
sidan. Alla VAAAR duktiga. För utförligare resultat
i tävlingarna hänvisas till Racinghistoriskas hemsida.
I
övrigt kan det väl vara lämpligt att påpeka
att HÖSTSLALOMEN är flyttad från söndagen
den 17:e till lördagen den 16:e oktober. Torsvik är
det som gäller och mer information kommer framöver.
Ett månadsmöte planeras också i oktober.
|
|
|
|
Trio
godingar
|
Den
Le Mans-start som sedan släpptes var av det något förvirrade,
tveksamma slaget. |
Röda
kontraster. Vi fick ett besök av fantastiska volvos. En Amazon
och en PV.
|
Depåliv
|
|
|
En
pojke. En SAAB. En hund.
Inget mer. Inget mindre.
|
Kolvbyte
mellan tidsträning och race.
|
SID:en
var så perfekt att Mats och Anders
fck skruva med dragbilen istället.
|
|
|
|
I
ett tält, på en stol, i ett hörn.
|
Mygga
och bil var återhämtade sedan den vådliga kraschen
häromsistens. Ja bilen var väl som ny.
|
Bosses
buss.
|
SKÖNA
LINJER
Ferrari 250GT Short
Wheel Bas
Engelsk
penna har skapat Olof Bodins Jaguar(er). En tredje E-type i svensk historik
racing!
|
|
March
formel 2:a, mer kommer nästa år.
|
Underbart
renoverad
är Olof Cederbergs Elan
|
PORSCHERUTAN
|
Vänster:
Fredrik Hermelins enastående vackra 356A i rött och
silver. Anmälare: Stiff Nipples Racing Group - Tranås!!
Höger överst: Det var gott om finländare
på plats, en av dom var Errki Yrjölä med 911:a.
Höger nederst: Det var ett tag sedan åtminstone
jag såg Axel Ekman på banorna senast. Han och hans
underbara RSR -74 behövs i svensk historisk racing. För
att sätta en och annan Escort på plats och för
sin skönhets skull. Nu bröt han efter några varvs
hård kamp med Erik Berger.
mmmmmmmmmmmmmmmmm |
KVINNLIGA FÖRARE
Att det
alltid skall väcka sån uppståndelse med en kvinna bak
ratten i en racerbil!
-Jaa, men då kan man ju påpeka att så tycks vara fallet
även här på Sidan. Sidan är inte bättre!
-Nej. Det är riktigt.
|
|
Överst
till vänster och höger: Finska Merja Fischer känner
sig för i sittbrunnen på sin Finn-vau formel Vee 1971.
Vänster nederst: Michaela Axelsson kliver ur den av
Leif Norberg servade Lotus 18, körde i FIA:s Lurani Trophy
mmmmmmmmmmmmmmm |
ALTMEISTERS
|
|
Rune
Tobiasson, BMW 3,5 CSL, 24 ventiler, dryga 400 hk
Svensk Mästare 1975 - still going strong
|
Erik
Berger, Ford Escort 1800
Svensk mästare bl.a -62, 66, 68 - still going strong
i övrigt bör påpekas att Nords datuminställningen
har lite brått
|
|
|
"Jojo,
bilen är utrustad med ett rymligt bagageutrymme med. Två
stora trunkar och en liten. Jojo"
|
Efter
racet gick Erik Berger runt och bjöd alla i närheten
på godis från Bergsfors.
|
|
FOTOGRAFER
|
|
|
|
Det
lär bli mycket att titta på i familjealbumet
|
Koncentrerat
av Magnus. Denne F1-kännare.
|
Fotografer,
fotografer, fotografer.
|
PUBLIKLIV
"Är det en fågel? Är det ett
flygplan? No ....it´s .proberbly a flying MG"
|
|
|
|
|
|
Goa
gubbar? Nåja.
|
Kjell
spanar förgäves efter Corvetter
|
Efter
ett slag intog vissa en något luttrad, misstänksam
attityd. Medan andra trivdes i solen.
|
|
|
Rune
Tobiasson
forsar förbi. Det talades om att BMW:n kanske skall ställas
in nästa år.
|
Här
tänker jag inte köra det gamla tricket om att tala om
blondhet, mjuka, vackra, stlrena linjer för att sedan hänvisa
till SAAB:en i bakgrunden. Åt helvete med bilarna, Quinnan
var enastående vacker och förtjänar att krediteras
helt och hållet för fotot. Om hon så kom åkande
i Porsche, Ferrari eller t.om amerikanskt må det vara hänt.
|
"Jaja, Jag
är OCKSÅ vacker."
SID:en.
Bilen
går som aldrig förr. Bearbetad av Anders Lotsengård
och Mats Svanberg. 260 hästar numera.
UPPSTÄLLNING
Finske
Kim Petterson
|
|
|
Bo
Johansson Renault R8 Gordini 1967
|
Linus
Sjöberg i Veemax.
Samling inför start.
|
Hans
Erik Johansson
blir bara snabbare och snabbare i sin lowdrag-replica. Tvåa
totalt efter "Myggan" idag.
|
KLARA ...
FÄRDIGA .... |
|
|
|
|
...
GÅ!
|
Och
sen var det igång i de olika klasserna
|
|
|
Lars
Esselius Ford Falcon måste vara det mest lättade som
finns i den vägen.
|
Peter
Lindkvist Ferrari 250GT Tour de France
|
Arne
Allard, Fiat Abarth -66
|
|
|
|
Rolf
Johanssons underbara GRD
från -74 är en formel Atlantic-bil.
|
Sports
2000,
obekant för programmet. Enkel och stilig.
|
Anders
och Healeyn
|
|
|
Hans
Edins MGB GT jagandes Anders Sperbers Elan.
|
Anders
leading the bunch
|
|
|
SSJ:aren
Axel Madsen från Gränna i sin ...
|
....Fvee
BMVee
|
|
Man
brukar tala om katt bland hermeliner, men här är det
väl mer hingst bland duvor. Tvåtakts-kuttrande sådana.
|
|
|
|
|
Rickard
With, Effyh-JAP från 1949
|
Segrare
i för dagen kombinerade Stand/ GTS före -65
|
Ulf
Alm debuterade med den äran i sin Lola T492
|
|
|
Tomas
Ekman P 1800
|
von
Hauswolf !! före Allard och Christer "Kitte"
Nilsson i sin Ginetta. En bil på 1000 cc, 100 hk och 450
kilo, född 1964.
|
|
|
Kim
Petterson i sin RPB 1300 från 1967
|
..
och Stefan Olsson i sin March Super-Vee 1600 från 1980
|
...
det känns som att åren emellan skulle varit fler när
man ser dom
Axel Ekman ännu
före Erik Berger, Escort och Jürg Bächi Opel Commodore
|
|
Utdragen
katt på Mustang-jakt. Lyckad sådan. Dubbelt engelskt
i topp
|
Henrik
Rosencrantz, Lola T 492
|
Snabba
och vackra men fullständiga kontraster. BMW 3,5 CSL -72 och Jaguar
E-type i lowdragutförande från 1963
Femton
bilar tror jag visst att vi var och allt var skitbra. Tro inget
annat. Inte ens svaren på frågorna var dåliga.
Ingen skall hängas ut. Nåja ett par stycken kanske.
De som misslyckades gruvligt vad gäller R.P:s bedrifter skall
givetvis hånas. Självklart. Nå jag skall återkalla
frågorna och svaren här, dock har jag inte möjlighet
att lägga ut alla bilderna då jag inte har copyright
att lägga ut alla på nätet. Rätt ska vara
rätt. Vinnaren får sig sitt pris på Årsmötet.
VINNARE:
Björn Nord och Magnus Ramsö - GRATTIS
1.
Hur många GP-segrar tog Ronnie Peterson?
SVAR: 10
Beklämmande många låg lågt vad gäller
vår Super-Swede och svarade alldeles för få.
Nämnas måste Team Minis: "Noll" Det är
oförlåtligt dålig kunskap (Anders och Dennis,
grabben må vara ursäktad)
2.
Hur många motoralternativ försågs MGB-modellen
med?
SVAR: 2 (4:an och 8:an) - Här lämnas utrymme för
förklaringar då här finns utrymme för finlir,
men i huvudsak är att MGC:n hade 6:an. De flesta klarade
denna bra. Nämnas: MGB-åkande Anders missade.
3.
Vilken var visade Porsche 917-modells rätta beteckning.
SVAR: 917 Lh som i longheck.
4.
Vilka ingår i KLR-stallet?
SVAR: Karlsson, Lofthammar, Ramsö. - Vissa hade här
av naturliga skäl ganska lätt.
5.
Vilket år bildades SSJ?
SVAR: 1993 - Oroväckande få tycktes ha något
minne kvar från fjolårets stora jubileumsfest. Vår
odförande gissade t.ex galet.
6.
Vem tog Sveriges första GP-seger?
SVAR: Joakim Bonnier - Flesta klarade detta utmärkt, Magnus
W drog t.o.m i med Holland 1959.
7.
Vad betyder DKW?
SVAR: Dampf Kraft Wagen
8.
Avbildade Ferrains modellbeteckning?
SVAR: 250 GTO - Alla kunde!
9.
Vilket bilmärke har vunnit flest gånger på Le
Mans?
SVAR: Porsche - 16 gånger
10. Vem är mannen bakom ratten? Vilket år? Vilket bilmärke?
SVAR: Jody Sceckter, 1976, Tyrrell - Bara Magnus o Cajsa W och
Björn N o Magnus R svarade helt rätt på denna
kniviga fråga.
11.Vilken
bil? om ni minns
SVAR: Aston Martin DB 2
12.
Denna bil har gjort debut på racerbanorna nyligen. Vilket
märke?
SVAR: Maserati
13. Vem är konstruktören till bilen?
SVAR: Gordon Murray
14.
Waldegård och Blomqvist körde denna i rally-VM. Bil
och vilket år kom den?
SVAR: Lancia Stratos och året var otroligt nog 1972.
15.
Är engelska bilar alltid att föredra framför amerikanska?
SVAR: Ja är inte det ganska självklart. Dock behövdes
icke denna skiljefråga användas.
|
|