UTFLYKT
TILL SKÅNE

En
helg i oktober kan man bege sig söderut. Inte lika
långt som fågelsträcken vanligtvis söker
sig, men åtminstone till Skåne. Då man
en gång är sprungen från detta landskap
kräver kroppen ett återseende då och
då. Det mår man bra av. Men sjunger då
hjulen på den SAAB som forslar en dit? Givetvis
icke. En SAAB 9000´s hjul sjunger aldrig. Så
inte nu. Vill man ackompanjeras av något på
resan får man se till att sjunga själv. Medresenärerna
sjunger icke. De vill handla tyg i Värnamo. Gubevars.
Det är aningens blött denna fredagseftermiddag
och då man kommit till Strömsnäsbruk är
E4:ans sträckning ny. Visste ni det? Den är
där numera vackert kurvig. Satt man i en Porsche
Carrera GT och eventuellt kände för att skrämma
upp bilen sin i en 330 knutar hade de där kurvorna
nog känts. Inte så i en SAAB 9000. Antagligen
inte ens om man tryckt fullt i en MGB. Men det skall jag
låta vara osagt.
I
Markaryd lämnar man E4:an. Man är nämligen
på väg åt ett håll man inte är
riktigt van vid vad gäller Skåne. Man ämnar
sig åt snapphane-byggder. Väl där, i det
lilla lilla samhället, äter man kyckling och
umgås. Men man dricker ingen alkohol att tala om.
Det kan man sakna. Så "man", som nu kommer
att ersättas av "jag", framkommer alldeles
nykter till Lund och koncert- och nöjesstället
Olympen och kvällens föreställning av Hipp
Hipp. Ja de där skåningarna som haft TV-serie
med samma namn, Tiffany, Itzhak och brandsoldat Kajan
och som där förehaft engelskekurs. Vehl-kawmnah
signalerar skyltarna. Nu passar jag på att dricka
några öl. Ja Jonna också. Man gör
så då det är fredagafton. Därom
skall man inte smussla. I baren ser jag lite celebriteter.
Christoffer Barnekow, kulturjournalisten glider förbi
i bakåtkammat och fladdrande långrock. Vi
hälsar inte.
Föreställningen,
i motsats till drycken, är ganska dålig. Måhända
är jag ensam om min åsikt, jag vet inte. I
pausen går jag och dricker en öl. Ja Jonna
också. Detta för att eventuellt förhöja
upplevelsen av lustigheterna på scen. I baren möter
jag denna gång den gamla fotbollshjälten Ronnie
Hellström. Målvakten. Jag plockar fram en trasa
och vi lirar lite boll. Av två tomma ölburkar
gör jag ett mål där han får ställa
sig, vid sidan om baren. Sedan har vi straffsparkstävling.
Jag vinner med 5 - 2. Hans mustacher slokar en aning.
Tillbaka till föreställningen sedan, som nu
gått från "ganska dålig" till
riktigt usel. Jag går ut och dricker en öl.
Ja Jonna också. Ölen behåller däremot
sin kvalité. Det gör dom nästan alltid.
Vi lämnar Lund och vänder åter till det
lilla lilla samhället, aftonen går över
i natt och i Skåne råder en blåst som
under den ingågna natten tar tag och skakar om det
gamla trähus vi bor i. Man bör, om man nu inte
gör det konstant, ta sig några nätter
om året och bo i gamla trähus. Man bör
bli omskakad tillsammans med huset, likt en oliv i en
Dry Martini. Det är bra för matsmältning,
hybris och potens. Misstänker jag.
|

Lördagsmorgonen
är sedan skånsk. Vad det nu innebär. Och
förmiddagen blir bilrik och racinghistorisk. Bosse
tar med mig till ett garage av stort snitt med mycket
bil innuti och utanför. En del i förfall och
av ringa intresse men andra under uppbyggnad och fulla
av attraktion. Som den gula Lolan, som uppenbarar sig
likt en het, men för en tid bortglömd blondin,
på en balkong vänd mot äventyret. Med
ett löfte om förlustelse och vild lek i blicken.
Som det eller som en hungrig gul kattjävel väntande
på mat. Med denna bil gjorde ägaren Ulf sin
första start i RHK´s avslutningstävling
på Mantorp i samband med vårt höstrally.
Bilen går i den för året nya klassen
för historiska sportvagnsprototyper. I år har
den helt dominerats av Sports 2000-vagnar likt Ulfs Lola,
men till nästa år finns det förhoppningar
att en och annan bil av större och hårigare
dignitet kommer att uppenbara sig. Bl.a lär Peter
"Pekka Corvette" Nyström dyka upp med grov
CanAm-bil a´la Widenborg. Det kan bli något
att njuta av. Något att hisna inför. Ulfs lilla
Lola är ordentligt genomgången och renoverad,
bl.a är karossens alla nitar utbytta, detta för
att återskapa bilens forna stabilitet. De historiska
vagnar lider ofta av detta, då årens slitage
tänjt upp fästenas hål och minskar därmed
bilens vridstyvhet.
Jag
kryper ner i sittbrunnen och förlorar mig i kompromisslöshet
och racerdrömmar. Med blicken precis ovanför
sittbrunnskanten, händerna om den lilla ratten, växelspaken
ett litet centimetersfall ner från ratten och kroppen
fastlåst i stolen är det lätt att i tanken
förvandlas till racerförare av hög dignitet.
Ja högsta. Jag vrider blicken någon centimeter
åt höger och ser i backspegeln en Chrysler
Viperjävel kränga och tappa mark. I den vänstra
spegeln, med det underbara stödet ser jag en Porsche
damma av banan i sin hopplösa jakt på engelskt.
Jävlar med banrekord som skulle sättas. Det
tror ni väl? Lika väl som man bör bo i
det där levande trähuset, bör man låsas
fast i en racersportvagn, konstruerad för racing
och inget annat. Och sitta ett slag. Även där
skall man transformeras.
|
 

Anson
Bredvid
Lolan står en annan intressant bil. En Anson
Formel 3:a från tidigt 80-tal då ground
effect -bilarna härskade i formel 1-världen
och gav dem ett karakteristiskt utseende med föraren
placerad väldigt långt fram. |

|
Bakom märket Anson låg F1-konstruktören
Gary Anderson som jobbat bl.a för Jaguar och Jordan.
Men han byggde sig alltså även formel 3:or i
eget namn och Ulfs bil har det där speciella utseendet
med den framflyttade sittbrunnen vilket gör den till
en extra intressant särling i formel 3-världen.
Ulf tänker köra med SuperVee-motor och hoppas
på att den skall vara klar nästa säsong.
Det tycks förövrigt vara ett flertal intressanta
bilar på väg ut till nästa år, både
formel 3:or och formel 2:or.
1984 kördes
Ulfs bil av Slim Borgudd. |
 |
Under
upphissad Amazon kombi kommer man vidare till annan avdelning
och nästa sportvagn. En Nemisis, även det en RS-vagn
men tillhörande den nutida klassen och går alltså
t.ex tillsammans med Radicalbilarna. Bilen har tidigare
körts av Mikael Nordlander som jag minns från
Formel Ford i slutet på 70-talet, men allra senast
av Jörgen Granath. Den ljuvliga konstruktionen är
försedd med moderat trimmad Vauxhall-motornpån240nhk.
Det lär bli växelbruk nästa säsong för
Ulf. |
 |
Det
framkommer att både Bosse och Ulf har en bakgrund som
mekaniker åt Jan Lundgårdh en gång i tiden.
Otroligt. Min gamle idol. De var med och byggde en Grupp C-bil
åt honom, försedd med 1,4 liters Porschemotor med
dubbelturbo. Men nya regler gjorde att projektet fick avblåsas.
Numera har han lämnat landet. Lundgårdh.
 |
Utanför
byggnaden står det gott om objekt. Ömsom i skick
och ömsom i förfall. Där står bl.a
denna customiserade VW 1500-pickup med breda, breda baksvålar
vilket kanske inte riktigt syns på bilden. Inuti är
plyschklädseln är rikligt tilltagen. Så
som hottade bilar skulle inredas på 70- och 80-tal.
Då det begav sig var bilen försedd med en Ford
V6:a och figurerade ofta i bilmedia och skördade priser
på utställningar runt om i landet.
Nu hukar den sargad i blåsten. |
Sedan
iväg till nästa ställe. Genom gyllene bokskog,
förbi gårdar i skönhet. Vi är på
väg till Bosses svärfamilj. Det skall bjudas på
mat. Möer mad, goer mad och mad i rättan tid
är en skånsk devis som känns lockande just
nu. Det är det vi behöver. Det visar sig att svärmodern
är från Västergötland. Där rök
den devisen. Hon är uppväxt i närheten av
varggropen i Gällstad. |
Svärfamiljen
|
VW
1500:an som står uppallad utanför är
planerad för historiskt rallykörande. Det
är fadern i familjen som är tänkt som
chaufför. Långsiktig planering.
|
 |
Inne i huset är det så vedeldat
varmt och gott som det av nöden, och glädjen,
kan bli i ett trähus på den skånska
landsbygden en lördag i oktober. Där serverar
Yvonne all den där maten det skånska ordstävet
talade om. Hon må va hur västgötsk
som helst. Mat kan hon laga. Hunden är stor som
en kalv och borde falla ner i en västgötsk
varggrop. Systern är liten. Den ena. Den andra
är på besök och den tredje är
Bosses. Den fjärde vill spela in film. Så
är det, men vi måste bege oss vidare, på
jakt efter mer bilar. |
|
Så
vi tar oss till nästa ställe, det sista för
dagen. För att se några formel ford, en formel
SuperVee, en turbomatad Lotus Elise och en liten Lady Cup-Abarth.
Och det är denna lilla goding som överraskande
stjäl uppmärksamheten i det stall vi befinner
oss i. Skönt renoverad, med underbar lack och Abarthmärke
över hela taket och i skrift på sidan. Ni skulle
se den, för ljuvligare liten bil må man leta
efter. Som en italiensk liten bakelse. I grädde. |
 |
 |
 |
Med
en Espresso till
|
Märkligt
Cortina Lotus-lik är den i nosen.
|
Här
sitter föresten Bosse. I brodern Olas Veemax.
|
|
Så
går en helg i Skåneland. Full av bilar, blåst,
humorshower, lite öl och svordomsfyllda lärarstudenter.
Ganska lugnt med andra ord. Men en gång i tiden gick
det vilt till här i krokarna. Det slogs och bråkades.
Snapphanarna önskade ingen svensk överhöghet
och kämpade emot den svenska militären i slutet
på 1600-talet. Di svenske lyckades dock kväsa
dom till slut. De tillfångatog och de dömde till
döden. Sedan fick de dömda spela tärning
om vem av dem som skulle dö och vem som skulle undslippa.
Av tio dömda avrättades en. Den siste av dessa
olyckliga tärningsspelare hängdes i eken på
fotot här nedan. Det visste ni inte. |
|